Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Förlåt för att jag hoppar in i tråden med en egen fråga men det kan kanske även vara relevant för ts. Det ser typ likadant ut under min diskbänk (har dock el). Men är tanken att man gör ett hål i dom där "avloppspinnarna"? för hos mig är dom förseglade/saknar hål.

Vill förövrigt minnas att jag hört att det inte alltid funkar att ha en bänkdisk på "golvet". antar att det kan vara så att den behöver en pump för avloppsvattnet.

På fråga ett, ja du klipper/skär av den, och sen har du ett slangklammer runt slangen över den.

Permalänk
Avstängd

Borde det inte räcka om uttaget sitter såpass högt att vatten inte kan nå det vid eventuellt läckage (dvs ovanför maskinens höjd)?
(Är ju annat i ett badrum där man anmodas spola vatten överallt med duschen, i ett kök är det ej bara vissa zooner som är våtrumsklassade i egentlig mening, resten är ju som ett vanligt rum).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Vad det gäller 230v, du har ingen belysning ovanför bänken då. Finns många belysningar med uttag i så du kan dra en kabel dit när du ska köra maskinen.
Krävs att du i så fall byter belysningen om du nu ens har en.
Exempelvis denna
https://www.bauhaus.se/skapbelysning-osram-linearled-mobile-2...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tror det slutade droppa, men satte papper runt för att se hur pass stort läckaget är. Det är ju sjuuukt gamla tätningar, så kan ju vara det. De goda nyheterna är ju att jag iaf vet att det kommer gå att koppla in diskmaskinen

Ang el - många av mina grannar har kopplat in via en förlängningskabel till uttaget ovanför diskbänken. Något som min hyresvärd inte rekommenderar, men sa att han förmodligen hade gjort samma... haha. #studentlgh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Vad det gäller 230v, du har ingen belysning ovanför bänken då. Finns många belysningar med uttag i så du kan dra en kabel dit när du ska köra maskinen.
Krävs att du i så fall byter belysningen om du nu ens har en.
Exempelvis denna
https://www.bauhaus.se/skapbelysning-osram-linearled-mobile-2...

Hos mormor var det gjort så, men det var väldigt länge sedan så jag vet inte om reglerna ändrats idag.
Annars finns det ju lösa uttag på tex bauhaus, Hornbach med flera som man kan låta elektriken skruva dit bredvid bänkbelysningen, eller var man nu vill ha det, så länge det inte sitter där det kan spruta eller rinna ned vatten.
Jag använder själv ett sådant till vattenkokare och dammsugaren, mm.

På gamla Husquvarna köksfläktar från 70 talet fanns det till och med som standard på sidan av fläktkåpan, så mig veterligen skall de vara fullt godkända för montage i höjd med botten på eventuella vägghända skåp.
(Dock får man inte efterhandsmontera dem under diskbänken då det, har jag för mig, är för nära vattenledningar och annat med hänseende på läckage och dropp om det tex kryper ned vatten i en otät skarv vid diskhon och liknande, jag vet itne heller om man får ha det rakt ovanför diskhon och liknande, men det går bra att ha det vid spisen tex så länge det sitter högt upp som jag tolkar).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Tror det slutade droppa, men satte papper runt för att se hur pass stort läckaget är. Det är ju sjuuukt gamla tätningar, så kan ju vara det. De goda nyheterna är ju att jag iaf vet att det kommer gå att koppla in diskmaskinen

Ang el - många av mina grannar har kopplat in via en förlängningskabel till uttaget ovanför diskbänken. Något som min hyresvärd inte rekommenderar, men sa att han förmodligen hade gjort samma... haha. #studentlgh

Bra jobbat! Haha ja, det är ju inte värt att ta in en elektriker själv när inte hyresvärden ville stå för ett uttag under diskbänken, speciellt i en studentlägenhet, så jag röstar också på skarvsladden

Permalänk
Medlem

Blir lite blött runt locket... BAUHAUS och gängtejp nästa helt enkelt

Det kommer bli skarvsladd till uttagen ovan bänken. Känner mig rätt säker på att vi klarar av att installera maskin nu, ska bara vänta på att en för rätt pris (läs, billig och smal) dyker upp. Och ska bunkra upp med lite handdukar inför provkörning...

Uppdaterar er med hur allt blev sen haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Blir lite blött runt locket... BAUHAUS och gängtejp nästa helt enkelt

Det kommer bli skarvsladd till uttagen ovan bänken. Känner mig rätt säker på att vi klarar av att installera maskin nu, ska bara vänta på att en för rätt pris (läs, billig och smal) dyker upp. Och ska bunkra upp med lite handdukar inför provkörning...

Uppdaterar er med hur allt blev sen haha!

Blir det 45cm bred diskmaskin under diskbänken?

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Diskmaskiner har sådan hög effektförbrukning att elektriker nog inte skulle sätta upp en ljusarmatur med uttag för syftet eller köra det på samma grupp som belysningen. De vill nog ha en egen 10 A säkring för att det ska orka med, egna ledningar och vill helt enkelt undvika att du kan utlösa säkringen när du använder flera maskiner samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goga_fett:

Lägg en sånhär under,
https://www.byggmax.se/s%C3%A4kerhets-och-droppbricka-av-plas...

Då har du lite marginal iaf om du är osäker på att koppla in själv

Man måste i dagsläget ha droppskydd om man vill nyttja de flesta hemförsäkringar. Dessutom är det väldigt bra.

En kompis mor hade en diskmaskin hon haft i många år. Hon hade ingen dropp bricka under och all isolering i källaren var FULL med vatten för det stått och droppat under många år.
Hjälpte min polare och hans mor att ruva ut all isolering i taket i källaren och torka ur alla träbalkar som lyckligtvis hade klarat sig bra. Sen in med ny isolering och tak plattor och nu har hon en dropp bricka.
Hon fick betala alkt ur egen ficka då försäkringen hade droppbricka som krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Blir det 45cm bred diskmaskin under diskbänken?

Yes!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Hos mormor var det gjort så, men det var väldigt länge sedan så jag vet inte om reglerna ändrats idag.
Annars finns det ju lösa uttag på tex bauhaus, Hornbach med flera som man kan låta elektriken skruva dit bredvid bänkbelysningen, eller var man nu vill ha det, så länge det inte sitter där det kan spruta eller rinna ned vatten.
Jag använder själv ett sådant till vattenkokare och dammsugaren, mm.

På gamla Husquvarna köksfläktar från 70 talet fanns det till och med som standard på sidan av fläktkåpan, så mig veterligen skall de vara fullt godkända för montage i höjd med botten på eventuella vägghända skåp.
(Dock får man inte efterhandsmontera dem under diskbänken då det, har jag för mig, är för nära vattenledningar och annat med hänseende på läckage och dropp om det tex kryper ned vatten i en otät skarv vid diskhon och liknande, jag vet itne heller om man får ha det rakt ovanför diskhon och liknande, men det går bra att ha det vid spisen tex så länge det sitter högt upp som jag tolkar).

Jag är utbildad elektriker och att ha uttag ovanför diskho är inga problem så länge de är IP21 eller bättre. Nu var det länge sen jag gick i skolan och har heller aldrig jobbat som fastighetselektriker utan valde industrispåret, men då var det inga problem och då de fortfarande säljer bänkbelysning med uttag så ska det inte vara några problem nu heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@Mizzarrogh: Diskmaskiner har sådan hög effektförbrukning att elektriker nog inte skulle sätta upp en ljusarmatur med uttag för syftet eller köra det på samma grupp som belysningen. De vill nog ha en egen 10 A säkring för att det ska orka med, egna ledningar och vill helt enkelt undvika att du kan utlösa säkringen när du använder flera maskiner samtidigt.

Nej de har de inte. Det är svårt att hitta exakt information när jag googlade men en bänkdiskmaskin drar ca 650Wh per disk som jag då tänker mig tar mer än en timme per program så gissningsvis ca 500W. En 10A säkring kan du belasta med 2300W så man klarar utan problem belysningen och diskmaskinen på samma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nej de har de inte. Det är svårt att hitta exakt information när jag googlade men en bänkdiskmaskin drar ca 650Wh per disk som jag då tänker mig tar mer än en timme per program så gissningsvis ca 500W. En 10A säkring kan du belasta med 2300W så man klarar utan problem belysningen och diskmaskinen på samma.

TS kör inte en bänkdiskmaskin. Flesta bänkdiskmaskiner har en effekt över 1000 W för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

TS kör inte en bänkdiskmaskin. Flesta bänkdiskmaskiner har en effekt över 1000 W för övrigt.

Man brukar förstås ha egen säkring till fast installerade diskmaskiner, men om man bara ser till säkringsproblemet så uppstår samma problem även med t ex vattenkokare och fyrskivors brödrost i kombination. Man får då köra vattenkokaren först och sedan brödrosten, om man inte har uttag på olika säkringar, vilket ofta inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt se till att inte rosta bröd samtidigt som diskmaskinen är igång Som sagt, många andra i byggnaden har sina diskmaskiner inkopplade på uttagen ovanför diskbänken via förlängningskabel.

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Man kan smälla säkringen genom att bara köra vattenkokare och en brödrost för två skivor, då du då kan hamna på över 13,5 A. Mer om du kör en värre vattenkokare, de finns upp till 3000 W hos elladorna. När det gäller belysning / belysningsgruppen så finns det säkert en hel del som sitter kvar på 6 A också. Elektriker kommer ju försöka med egen grupp om det går här hur som helst. Om det finns ledningar i närheten eller inte är inget kunden behöver tänka på och att dra ny kabel brukar inte vara dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ztenlund: Man kan smälla säkringen genom att bara köra vattenkokare och en brödrost för två skivor, då du då kan hamna på över 13,5 A. Mer om du kör en värre vattenkokare, de finns upp till 3000 W hos elladorna. När det gäller belysning / belysningsgruppen så finns det säkert en hel del som sitter kvar på 6 A också. Elektriker kommer ju försöka med egen grupp om det går här hur som helst.

Självklart, det beror på effekten på vattenkokaren respektive brödrosten. Fyrskivors brukar dock aldrig fungera om man inte har en fjuttvattenkokare med särskilt låg effekt. Gamla installationer med 6A är ju så fjösiga med den höga effekt en del saker har idag att det kan bli problem även med enstaka prylar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@Mizzarrogh: Diskmaskiner har sådan hög effektförbrukning att elektriker nog inte skulle sätta upp en ljusarmatur med uttag för syftet eller köra det på samma grupp som belysningen. De vill nog ha en egen 10 A säkring för att det ska orka med, egna ledningar och vill helt enkelt undvika att du kan utlösa säkringen när du använder flera maskiner samtidigt.

Ok, då går det kanske på en egen lina, men det ser ju elektrikern, dock är det gjort så att det matchar utseendet på bänkbelysningen och elektrikern behövde inte borra när han satte upp det en gång i tiden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, då går det kanske på en egen lina, men det ser ju elektrikern, dock är det gjort så att det matchar utseendet på bänkbelysningen och elektrikern behövde inte borra när han satte upp det en gång i tiden.

Förmodligen inte, men gäller det bänkdiskmaskin och inte en normalstor så går det förmodligen bra ändå bara armaturen har uttag godkända för minst 10A och det inte är något annat hungrigt på gruppen. Vanligt uttag som delar ledare går nog bra också då. Större maskiner ska helst ha egen grupp, men är det fullt i centralen går det ju inte exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Förmodligen inte, men gäller det bänkdiskmaskin och inte en normalstor så går det förmodligen bra ändå bara armaturen har uttag godkända för minst 10A och det inte är något annat hungrigt på gruppen. Vanligt uttag som delar ledare går nog bra också då. Större maskiner ska helst ha egen grupp, men är det fullt i centralen går det ju inte exempelvis.

I mitt fall går den stora diskmaskinen på ett eget uttag, det är ett litet relativt nygjort uttag för elplattor, bänkdiskmaskiner och annat i gamla köket, men elektrikern jag tog hit tidigare för att se över linan till värmepumpen sade att det var ok, så jag antog det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

TS kör inte en bänkdiskmaskin. Flesta bänkdiskmaskiner har en effekt över 1000 W för övrigt.

Även om nu TS inte kör bänkdisk så kommer man inte upp i 2300W iallafall och kan absolut köra både disken och belysning på samma säkring.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

I mitt fall går den stora diskmaskinen på ett eget uttag, det är ett litet relativt nygjort uttag för elplattor, bänkdiskmaskiner och annat i gamla köket, men elektrikern jag tog hit tidigare för att se över linan till värmepumpen sade att det var ok, så jag antog det...

Kan ju vara så att det är 2,5 mm kabel hela vägen och avsäkrat på 16 A, det är inget som framgår och du verkar ju hur som helst inte köra några tunga laster.

Edit: Felsökning och mäter upp effektförbrukningen gör ju inte elektriker fören det blir något fel som presenterat sig. Poängen var mer att belysningsgrupper kan vara svaga, både vad det gäller ledare och avsäkring, plus att elektrikern kanske inte ser hur det ser ut i alla skarvar i dosorna. Sen vill de helst att det är en egen säkring så det inte slår ut annat ifall det skulle bli något fel. Tillverkarna (av diskmaskiner) kommer säga att det ska vara avsäkrat 10 A hur som helst. Finns diskmaskiner med märkeffekt på 2300 W och de flesta brukar ligga runt 2000-2300 W (normalstora) och hamnar alltså på ungefär samma effekt som två kokplattor på högsta värme.

Skrivet av Stefflo:

Även om nu TS inte kör bänkdisk så kommer man inte upp i 2300W iallafall och kan absolut köra både disken och belysning på samma säkring.

Beror på hur mycket annat som sitter på gruppen givetvis. Belysning kan ligga på flera hundra watt med lite äldre glödlampor eller halogen för den delen, men säkringen smäller knappast på 10 A. Den blir ju snarare varm och slits i förtid istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kan ju vara så att det är 2,5 mm kabel hela vägen och avsäkrat på 16 A, det är inget som framgår och du verkar ju hur som helst inte köra några tunga laster.

Beror på hur mycket annat som sitter på gruppen givetvis. Belysning kan ligga på flera hundra watt med lite äldre glödlampor eller halogen för den delen, men säkringen smäller knappast på 10 A. Den blir ju snarare varm och slits i förtid istället.

Jo, så kan det säkert vara, han sade i allafall att det var helt ok för lättare laster såsom dubbla kokplattor, bänkdiskmaskiner och annat, så jag antar att det stämmer om han sade så, men det gäller ju just det uttaget som du säger.
Min praktiska erfarenhet av gamla amatörmässigt gjorda hopkopplingar på förra jobbet där folk ändrat själva på 60-70 talet var att maskiner kunde dra ström från andra saker så att man fick en sådandär klassisk flaskhals där lampor betedde sig underligt och liknande (där var det stenväggar så ingen brydde sig så mycket, men detta var på 90 talet).

När jag gör skarvsladdar och liknande till lösa apparater använder jag alltid 2,5 till verkstadsgrejer, så slipper man fundera på det till mindre maskiner (+att kabeln blir mekaniskt sett starkare).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kan ju vara så att det är 2,5 mm kabel hela vägen och avsäkrat på 16 A, det är inget som framgår och du verkar ju hur som helst inte köra några tunga laster.

Beror på hur mycket annat som sitter på gruppen givetvis. Belysning kan ligga på flera hundra watt med lite äldre glödlampor eller halogen för den delen, men säkringen smäller knappast på 10 A. Den blir ju snarare varm och slits i förtid istället.

Nu var det prat om en underbänksbelysning med uttag på och använda den till diskmaskinen men visst kan belysning i köket dra mycket om man kör halogenspottar överallt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

För att förtydliga så är (åtminstone på samtliga ställen jag personligen bott på) köksfläkt och bänk inte på samma som till rumsbelysningen, rumsbelysning, vanliga vägguttag och liknande skall normalt ha en eller flera egna slingor om det är korrekt gjort, dvs. De skall, om det är korrekt gjort dvs, inte använda samma slinga som tex Spis, VVB, väggfasta element, tvättmaskiner och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Finns inget att förtydliga, då det är OT och då man aldrig kan anta något när det gäller elinstallationer. Både krav och rekommendationer förändras över åren, och alla installationer är mer eller mindre unika. Har själv bott i lägenhet (fyrrummare) där allt utom spisen/ugnen låg på en säkring. Tredje säkringssockeln var oanvänd fram till att vi installerade bänkdiskmaskin genom hyresvärden. Där jag bor idag har diskmaskinen en egen grupp, men annat delar. Finns också ett uttag på balkongen som inte har JFB. Nyinstallation skulle se helt annorlunda ut hos de flesta, då inte många bor i bostäder byggda senaste ~20 åren.

Vad det gäller TS och skarvsladdar så måste man såklart tänka på att inte skada skarvsladden, och leva med att man inte får klamra fast kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Mizzarrogh: Finns inget att förtydliga, då det är OT och då man aldrig kan anta något när det gäller elinstallationer. Både krav och rekommendationer förändras över åren, och alla installationer är mer eller mindre unika. Har själv bott i lägenhet (fyrrummare) där allt utom spisen/ugnen låg på en säkring. Tredje säkringssockeln var oanvänd fram till att vi installerade bänkdiskmaskin genom hyresvärden. Där jag bor idag har diskmaskinen en egen grupp, men annat delar. Finns också ett uttag på balkongen som inte har JFB. Nyinstallation skulle se helt annorlunda ut hos de flesta, då inte många bor i bostäder byggda senaste ~20 åren.

Vad det gäller TS och skarvsladdar så måste man såklart tänka på att inte skada skarvsladden, och leva med att man inte får klamra fast kabeln.

Ett tips kan vara att använda kabelkanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

På fråga ett, ja du klipper/skär av den, och sen har du ett slangklammer runt slangen över den.

Det här var en jättebra fråga och ett jättebra svar. Som komplettering på den - hur lång ner bör man skära av? Trist att göra fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Mizzarrogh: Finns inget att förtydliga, då det är OT och då man aldrig kan anta något när det gäller elinstallationer. Både krav och rekommendationer förändras över åren, och alla installationer är mer eller mindre unika. Har själv bott i lägenhet (fyrrummare) där allt utom spisen/ugnen låg på en säkring. Tredje säkringssockeln var oanvänd fram till att vi installerade bänkdiskmaskin genom hyresvärden. Där jag bor idag har diskmaskinen en egen grupp, men annat delar. Finns också ett uttag på balkongen som inte har JFB. Nyinstallation skulle se helt annorlunda ut hos de flesta, då inte många bor i bostäder byggda senaste ~20 åren.

Vad det gäller TS och skarvsladdar så måste man såklart tänka på att inte skada skarvsladden, och leva med att man inte får klamra fast kabeln.

Lever hellre med en lös sladd än med att behöva handdiska och hellre lös sladd än att betala 3000 för eldragning när vi förmodligen kommer flytta om nåt år.

Skickades från m.sweclockers.com