Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skaffa Bahnhofs DG8245w2 eller köpa egen router?

Permalänk

Skaffa Bahnhofs DG8245w2 eller köpa egen router?

Hej! Jag har haft en Asus RT-AC66u i 6 år som jag har varit nöjd med. Denna har dock börjat kasta in handduken och den skickar inte längre ut den hastighet jag ska ha. Har 500/100 via Bahnhof men får ut 200-250 med både Bredbandskollen och speedtest.net via kabel. Har återställt routern flera gånger utan förbättring så nu har jag gett upp och letar efter en ny.

Jag såg att Bahnhof erbjuder Huawei DG8245w2 för 89 kr i månaden i 12 månader. Är det värt att beställa denna eller är det bättre att köpa en "fristående" router, t ex Asus RT-AC68u? Jag har läst lite här på forumet att vissa verkar ha problem med just DG8245w2, och en router från operatören bör ju vara lite mer låst, sett till funktioner, än en vanlig.

Jag bor själv i en liten etta och har väl ungefär 8 olika enheter uppkopplade via routern.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad kopplar du in routern i? Om du har en fiberdosa eller liknande skulle jag slå ett hårt slag för att beställa en bättre router från t.ex. teklager.se. Jag har deras APU2D4 och den fungerar superbra för att köra 100/100 med WAN-VPN client-kryptering. Vill du framtidssäkra och kunna gör 1000/1000 kanske https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-J3P4-intel-J3... vore något för dig?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

Kör du med vpn tunnlar eller bara rent internet? I såfall kan man ju trappa ner på hårdvaran på teklager, t.ex. denna apu2d4 .Och använda din nuvarande router som Access Point, du behöver en switch om du har flera enheter på kabel till routern. Sedan finns Netgear routrar motsvarande Asus i det segmentet som ger bra resultat också. Samt mer fixande med en Edgerouter Lite, kanske.

Såg ovan hade apud4 nu, borde göra jobbet helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@donpipino: Om du inte har behov av att köra VPN i routern, kan du köpa en Ubiquiti Networks EdgeRouter X.
Använd din gamla ASUS som accesspunkt för att få wifi.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Köp en router med stöd för OpenWRT och kör Wireguard om du vill ha ut kräm ur VPNen direkt i routern.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Vad kopplar du in routern i? Om du har en fiberdosa eller liknande skulle jag slå ett hårt slag för att beställa en bättre router från t.ex. teklager.se. Jag har deras APU2D4 och den fungerar superbra för att köra 100/100 med WAN-VPN client-kryptering. Vill du framtidssäkra och kunna gör 1000/1000 kanske https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-J3P4-intel-J3... vore något för dig?

Har en patch-panel i ett skåp där ett uttag är inkommande, och det uttaget har jag kopplat direkt till min nuvarande trådlösa router så det finns ingen fiberdosa (som är tillgänglig för mig, åtminstone).
Angående den router du länkade så är den en hel del över min budget och den känns även lite för avancerad för min användning, då jag inte använder mig av någon vpn i routern. Den enda vpn jag använder är mjukvarubaserad i den dator jag använder

Skrivet av anon8870:

Kör du med vpn tunnlar eller bara rent internet? I såfall kan man ju trappa ner på hårdvaran på teklager, t.ex. denna apu2d4 .Och använda din nuvarande router som Access Point, du behöver en switch om du har flera enheter på kabel till routern. Sedan finns Netgear routrar motsvarande Asus i det segmentet som ger bra resultat också. Samt mer fixande med en Edgerouter Lite, kanske.

Såg ovan hade apud4 nu, borde göra jobbet helt enkelt.

Jag kör bara rent internet direkt från uttaget, enda vpn jag använder är mjukvarubaserad i datorn. Precis som jag skrev till föregående så känns även denna router lite overkill i mitt fall. De enheter jag har inkopplade med kabel till routern just nu är min stationära dator och en Philips Hue hub

Skrivet av Lembritt:

@donpipino: Om du inte har behov av att köra VPN i routern, kan du köpa en Ubiquiti Networks EdgeRouter X.
Använd din gamla ASUS som accesspunkt för att få wifi.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Ska kolla upp den, tack för tipset!

Skrivet av JeanC:

Köp en router med stöd för OpenWRT och kör Wireguard om du vill ha ut kräm ur VPNen direkt i routern.

Använder inte VPN i routern, använder VPN direkt i datorn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H