Win10: Egen meny påverkad/decimerad?

Permalänk
Medlem

Win10: Egen meny påverkad/decimerad?

Mycket förvånad då jag öppnade upp idag.

Igår gjorde jag en del 'systemvård'. Kalibrerade skärmen och tog backup på befintliga diskar (inkl. systemdisk). Synkroniserar då diskarna med mjukvara och det har alltid fungerat utan problem.

NÅGOT har dock hänt i (ja vad kallas numera det 'område' som genereras via startknappen och där du själv lägger in ikoner för program och sorterar efter egen logik). En del av mina tidigare rubriker o program finns kvar men flera är bara bortrensade.

Är förstås inget större jobb att konstruera en ny uppsättning, men lite obehagligt då saker händer som inte borde hänt?

Någon som har kommentar och/eller kan anvisa någon ev. fil där denna info ligger. Det finns väl ingen dold backup av den filen som gör att jag kan återskapa min tidigare uppsättning?

Man blir ju lätt nervös men allt annat verkar fungera som det ska.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@DanMicke:
Du har inte av misstag råkat stänga av "Show more tiles on Start" (Settings -> Personalization -> Start)?
Detta minskar antalet saker man kan ha där.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@DanMicke:
Du har inte av misstag råkat stänga av "Show more tiles on Start" (Settings -> Personalization -> Start)?
Detta minskar antalet saker man kan ha där.

Jag har inte varit inne i Inställningar överhuvud sedan gårdagens backup.
Har svenska texter här men ingen motsvarar 'Show more tiles on Start'.

Jag har:

Visa fler paneler på start / AV (inget förändras om PÅ)
Visa applistan på Start / PÅ
Visa nyligen tillagda appar / PÅ
Visa mest använda appar / AV

Resten har ingen relevans.

Men jag tror inte detta är problemet - såvida inte OS SJÄLV gjort ändringar - Gud förbjude!

----

Körde nu en omstart efter att ha slagit på switchen för 'Visa fler paneler...'
Ingen skillnad.

Nej, det är som min tidigare nogsamt gjorda uppställning med olika program sorterad under flera rubriker fått en Molotov inkastad. Totalt 15 o 5 rubriker finns är kvar av det gamla. Ikonerna lite slumpvis utspridda så att det blivit 'luckor' där det tidigare fanns en shortcut-ikon. Obegripligt strul. Och som vanligt är det väl bara jag som 'någonsin råkat ut för det'.

Är rätt luttrad efter bortåt 30 år med dator...

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

För att försöka lösa problemet (kanske inte orsaken): Om du har systemåterställning igång kan du försöka gå tillbaka till ett datum då det fungerade.