Permalänk
Avstängd

Fiberanslutning glappar

Har fiber via Bahnhof och nu sen i fredags så har den börjat glappa.
Allt började med att jag skulle uppgradera min netgear router och den blev inte färdig och allt låste sig. Satt i deras telefonsupport och fipplade med olika lösningar utan att komma nån vart, den kommer nu bytas ut.
Nu ser jag också att ibland slutar min bredbandsdelare att blinka som om den tappar inkommande då och då. Vad jag vet om fiber så borde det funka eller inte alls men jag tycks ha lyckats få glappkontakt😀 @Bahnhof har tyvärr stängt för kvällen så tänkte se om någon har koll här.

Ska tilläggas att vi håller på att byta gräsmatta men där fiberkabeln går har de inte ens börjat gräva utan endast åkt över ett antal gånger. Kommunen håller också på i närheten och gräver om avlopp i gatan.

Någon som har någon ide vad jag kan testa?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har du provat utan netgear routern?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem

Var det igår kväll det strulade, eller även nu?
Igår hade de någon slags driftstörning som verkade gälla större delen av landet.
https://downdetector.se/problem-storningar/bahnhof/

För mig så fungerade det några minuter, sen var det nere några minuter, och så repeterade det tills jag gick och la mig. Idag har det funkat felfritt dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av basn:

Har du provat utan netgear routern?

När den inte gick att uppgradera och allt låste sig så kopplades den bort. Ska få en ny på måndag men tror inte det kommer lösa hela problemet då inkommande glappar. Då det just nu tycks vara fiberdelaren som strular så ligger nog felet där. Men som @Thomas skriver så hade Bahnhof problem igår, kanske fortfarande i Västerås

Skrivet av Thomas:

Var det igår kväll det strulade, eller även nu?
Igår hade de någon slags driftstörning som verkade gälla större delen av landet.
https://downdetector.se/problem-storningar/bahnhof/

För mig så fungerade det några minuter, sen var det nere några minuter, och så repeterade det tills jag gick och la mig. Idag har det funkat felfritt dock.

Det började straxt innan lunch igår och har fortsatt hela dagen igår och idag upptäckte jag att fiberdelaren slutar blinka inkommande koppling då och då. Har funkat bra nu senaste timmen men innan dess strulade det.

Ska ringa Bahnhof imorgon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fiber kan bete sig som att den glappar om du har för mycket dämp fram, vanligtvis tappar CPEn bara länk helt men är det riktigt gränsvärde så kan den tappa länk bara för att strax efter få tillbaka det. Har varit med om detta fenomen hos ett par kunder, vanligtvis är det bara att tvätta SC-kontakten men ibland så har det varit någon makroböj på vägen, då får man OTDR mäta och hålla på. Kan förvisso även vara CPEn i sig som bråkar och bara behöver bytas ut. Hursom är inget av detta något man gör som privatperson, så är det någonting som fortsätter så skulle jag väl tipsa om att felanmäla till Bahnhof så får de komma ut och mäta på ink. ljus/byta CPE typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willzter:

Fiber kan bete sig som att den glappar om du har för mycket dämp fram, vanligtvis tappar CPEn bara länk helt men är det riktigt gränsvärde så kan den tappa länk bara för att strax efter få tillbaka det. Har varit med om detta fenomen hos ett par kunder, vanligtvis är det bara att tvätta SC-kontakten men ibland så har det varit någon makroböj på vägen, då får man OTDR mäta och hålla på. Kan förvisso även vara CPEn i sig som bråkar och bara behöver bytas ut. Hursom är inget av detta något man gör som privatperson, så är det någonting som fortsätter så skulle jag väl tipsa om att felanmäla till Bahnhof så får de komma ut och mäta på ink. ljus/byta CPE typ.

Tack för svar. Jag ska ta kontakt med Bahnhof så fort de öppnar sin support igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Stadsnätet ska kunna se om porten tappar kontakt med CPE. När du fått din nya router kan du pinga något på internet och se om du tappar paket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Stadsnätet ska kunna se om porten tappar kontakt med CPE. När du fått din nya router kan du pinga något på internet och se om du tappar paket.

Har varit i kontakt med Bahnhof och de har gjort en felanmälan.

Har nu också fått min nya router och kört igång den, allt funkar bra tills jag trycker på ”uppdatera mjukvara”. Allt snurrar och sen står det att jag tappat anslutningen och nu är det samma fel på den nya routern.
Ringde supporten och de hade inte hört något liknande och ville skicka en ny till men kommer nu byta bort netgear helt och köpa något nytt. Killen jag pratade med på supporten i fredags var trevlig och duktig men tjejen jag pratade med idag gick efter listan utan egen kunskap.

Blir så less.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: kanske inte är hos bahnoff det är fel? kolla vem som svetsat och grävt fibern?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Farthinder:

@Stefflo: kanske inte är hos bahnoff det är fel? kolla vem som svetsat och grävt fibern?

Jo, fast det var tvunget att gå via Bahnhof och sen lägger de upp en felanmälan och i detta fallet så skickas det säkert till de som tar hand om fiber här i stan, tror det är mälarenergi som äger detta.

Nu blev det en ny router iallafall, Asus RT-AC88U.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10