Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl därför IPCCs rapporter bör aktas högre än andra källor i sammanhanget.

Vad de presenterar är inte en forskarrapport från en forskare utan en sammanställning av den forskningen som gjorts på området.

Man går igenom underlag, metodik, datainnehållet och resultatet och utvärderar kvalitén på forskningen. Och jämför dataset mot varandra. Allt för att få en samlad bild av helhetsläget. Senaste rapporten de släppte var grundad i ca 6500 forskningsrapporter.

Sammanställning av helhetsläget är inget som lekmän har möjlighet att göra. Det är väl här det ofta blir lite tokigt. Man väljer de enskilda rapporter som passar ens befintliga världsbild.
IPPCs rapport är blytung för att förstå var forskarläget och hur den samlade kunskapen ser ut.
De är vanligen ganska försiktiga av sig i sina uttalanden dessutom.

Så lystra till IPCCrapporterna.
För de har en helt annan nivå på kunskapsinsamling om läget än vad lekmän klarar av att sammanställa.
Och enskilda forskare mäktar med för den delen.

IPCC:s rapporter innehåller dessutom (självklart) fullständiga referenslistor så att alla som vill kan gå och läsa de vetenskapliga artiklarna som ligger till grund för slutsatserna och själv göra en bedömning.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halogen:

IPCC:s rapporter innehåller dessutom (självklart) fullständiga referenslistor så att alla som vill kan gå och läsa de vetenskapliga artiklarna som ligger till grund för slutsatserna och själv göra en bedömning.

Yes!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det har jag ju redan postat.

https://www.climato-realistes.fr/des-scientifiques-de-13-pays...

men här kan du få en till.

OISM petition

Sedan är det i sak inte viktigt , för ingenstans ser jag någon diskussion som tar upp den större frågan: det faktum att vetenskapen inte är beslutande med konsensus. Vad var konsensus mellan 99% av ”experterna” om solsystemet under Galileos tid? För 25 år sedan var det konsensus mellan 99% av ”experterna” om orsaken till magsår? I båda fallen (och i många andra) hade 99% av experterna 100% fel. Det är exakt därför vetenskapen inte beslutas av konsensus.

Och du har redan fått svar från andra varför båda dessa är direkt utsagt fel, och den första är dessutom utdaterad med tanke på publiceringsdatumet (2009) och därmed inte applicerbar på 80% av de underlag jag har gett dig eftersom de skapades 2010 och fram. Dessutom har du tolkat bilden ganska fel, men det är en annan femma.

Du påminner mig om satiren med google:
"Do vaccines cause autism?"
"I have 10000 results that say they don't, and one that says they do"
*grabs that one that says they do*
"I KNEW IT!"

Vetenskap är beslutande med konsensus. Det du tar upp är irrelevant och absolut inte applicerbart i dagens samhälle övh, då samhället knappast följde vetenskapliga metoder under Galileos tid för att avgöra vad som är sant eller inte.
Det fanns ingen konsensus över magsår för 25 år sedan, det hette bara "vi tror" och inte "vi vet". Skillnaden mellan forskarnas hypoteser och deras teorier (jag råder dig att läsa upp på skillnaderna där emellan) är exakt det som kommer fram här.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Fast nu pratar du om en rättegång som handlar om publiceringen av citatet "Michael Mann should be in the State Pen, not Penn State" där rubriceringen är förtal (eng. defamation). Du får det att låta som som att det handlar om en rättegång om forskningsfusk. En offentlig ursäkt publicerades senare av sidan där citatet lades ut.

Jag försöker inte alls att få det att låta som en rättegång som handlade om forskningsfusk och dokumentet du visar (har inte sett det tidigare) är från den 7 Juni medans rättegången avslutades den 23 Augusti.
Men det går ju inte att komma ifrån orsaken till att Michael Mann förlorade och det är högst relevant när det gäller sanningshalten i hans kurva.
Som jag förstår det så begärde Tim Ball enligt kanadensisk lag sk "truth defense", dvs att Michael Mann skulle lägga fram siffror som bevisade att kurvan inte var en bluff och att Tim Balls uttalande inte stämde.
Men Michael Mann vägrade att lägga fram sk "R2 regression numbers” till domstolen vilket gjorde att han förlorade och åkte på att betala Tim Balls rättegångskostnader.

Om jag har påstått något i detta inlägg som är fel så visa gärna källor som visar något annat. För jag är inte ute efter att ha rätt och har ingen form av övertygelse. Det enda jag anser vara relevant är sanningen oavsett vad den än är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Jag försöker inte alls att få det att låta som en rättegång som handlade om forskningsfusk och dokumentet du visar (har inte sett det tidigare) är från den 7 Juni medans rättegången avslutades den 23 Augusti.
Men det går ju inte att komma ifrån orsaken till att Michael Mann förlorade och det är högst relevant när det gäller sanningshalten i hans kurva.
Som jag förstår det så begärde Tim Ball enligt kanadensisk lag sk "truth defense", dvs att Michael Mann skulle lägga fram siffror som bevisade att kurvan inte var en bluff och att Tim Balls uttalande inte stämde.
Men Michael Mann vägrade att lägga fram sk "R2 regression numbers” till domstolen vilket gjorde att han förlorade och åkte på att betala Tim Balls rättegångskostnader.

Om jag har påstått någon i detta inlägg som är fel så visa gärna källor som visar något annat. För jag är inte ute efter att ha rätt och har ingen form av övertygelse. Det enda jag anser vara relevant är sanningen oavsett vad den än är.

Helt rätt, man valde att publicera ursäkten innan rättegången var avslutad. Och jag tycker att det är viktigt att poängtera att rättegången avslutades utan att något domslut fallit, det var alltså inte någon av parterna som "förlorade". Domaren lade ner fallet eftersom en av parterna (Mann) inte inkommit med material vilket fördröjt processen mer än vad som ansågs rimligt och i och med det slipper den anklagade (Ball) betala sina rättegångskostnader. Anledningen till fördröjningen kan man såklart diskutera, men många klimatförnekare bygger ett narrativ av att "Mann förlorat eftersom hans siffror är hittepå", vilket alltså inte är sant.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Helt rätt, man valde att publicera ursäkten innan rättegången var avslutad. Och jag tycker att det är viktigt att poängtera att rättegången avslutades utan att något domslut fallit, det var alltså inte någon av parterna som "förlorade". Domaren lade ner fallet eftersom en av parterna (Mann) inte inkommit med material vilket fördröjt processen mer än vad som ansågs rimligt och i och med det slipper den anklagade (Ball) betala sina rättegångskostnader. Anledningen till fördröjningen kan man såklart diskutera, men många klimatförnekare bygger ett narrativ av att "Mann förlorat eftersom hans siffror är hittepå", vilket alltså inte är sant.

Även om det inte finns någon vinnare/förlorare i rättslig mening så är ju ändå Mann den som körde huvudet in i väggen. Man kan ju även fråga sig varför han inte lade fram det material dom begärde med tanke på att han riskerade att åka på enorma rättegångskostnader (har läst att summan landade på runt $700.000)?
Den som kan hitta en logisk förklaring på det beslutet som bygger på att han inte saknade siffrorna gör det väldigt bra.

Permalänk
Avstängd

Det enda svaret på frågan är "Jag vet inte". Men människor är väldigt obekväma med det svaret, så man accepterar istället första bästa förklaring. Religioner och vidskepelse har följt det här mönstret i alla tider!

Permalänk
Medlem

Nehe du... inte svårt att finna fem fel .... eller iaf ETT tydligt i ovanstående graf.

Från https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1029/2009e... som beskriver studien.

"Results show that overall, 90% of participants answered “risen” to question 1
and 82% answered yes to question 2. In
general, as the level of active research
and specialization in climate science
increases, so does agreement with the two
primary questions (Figure 1)"

Vilken siffra VÄLJER man att INTE ta med i grafen ... JO att 82% av de som svarat dvs 0.82 * 3146 = 2580 av alla forskare som svarat håller med i frågan om mänskligt genererad uppvärmning oavsett diciplin de forskar i ...

Du försöker alltså bevisa att en stor metastudie i ämnet är fel med EN studie där 82% av ALLA tillfrågade forskare (av olika dicipliner) håller med metastudien och ännu större procentsats ju mer relevant ämne man forskar på..... nu får du nog pudla lite

Att sedan länka till diverse obskyra forskare som inte håller med IPCC i
https://www.climato-realistes.fr/des-scientifiques-de-13-pays...

Tja förstanamnet Guus Berkhout är ca 79 och har forskat om gas/olja och jobbat för shell...
nummer två Lindzen är också 79 och jobbat med atmosfärmodeller mm (lite mer relevant)

Vilka forskningsrapporter har ngn av dessa forskare producerat som med vetenskapliga metoder kan motbevisa IPCC? Länka gärna till dessa i stället för svävande öppna brev.

Ärligt talat så har de flesta forskare som kraftigt invänder mot IPCCs slutsatser passerat bäst före datumet för länge sedan eller forskar inom helt orelaterade fält. Tex kan forskare inom ekonomi/olja/gas/filosofi mm uttala sig utan att antagligen ha en susning om de bakomliggande fysikaliska fenomenen.

Inse att Klimatsans inte skäms för att uppenbart vilseleda och blåljuga i debatten. Jag skulle önska lite mera respekt för ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Det enda svaret på frågan är "Jag vet inte". Men människor är väldigt obekväma med det svaret, så man accepterar istället första bästa förklaring. Religioner och vidskepelse har följt det här mönstret i alla tider!

Hmm beror på frågan ... men om vi tar det som är i Trådtiteln..."Vad kommer hända med klimatet" så finns det faktiskt ett korrekt svar.

Klimatet blir varmare eftersom vi tillför C som varit bundet i jorden till atmosfären vilket blir CO2 vilket gör att systemet som helhet behåller mer av den instrålade värmen från solen.

Edit: Detta är alltså inte någon form religion eller vidskepelse utan bygger på vetenskap som sakta byggts på från 1800-talet fram till idag

Edit2: Den teoretiska delen av detta stöds också av att man lyckats mäta en höjning av medeltemperaturen som korrelerar med CO2 ökningen däremot är exakt hur stor korrelation är svår med tanke på den otroliga komplexiteten och naturliga variationen i klimatet.

Har inte sett någon forskning som på ett relevant sätt kan motbevisa detta, däremot handlar otroligt mycket av debatten vilken effekt detta får på jorden. Då skall man alltså försöka simulera exakt vad som händer med hela atmosfären/haven/marken när lite mer av den instrålade effekten från solen hålls kvar.

Sedan är ju detta inte ett system man har full kontroll på. Kärnvapenkrig med mycket stoft i atmosfären skulle antagligen kyla av jorden, likväl skulle ett större kometnedslag eller större geologiska händelser kunna påverka mycket åt endera hållet. Sedan är det ju inte bara C02 vi släpper ut, finns mkt annan skit som kan påverka klimatet i viss utsträckning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det har jag ju redan postat.

https://www.climato-realistes.fr/des-scientifiques-de-13-pays...

men här kan du få en till.

OISM petition

Sedan är det i sak inte viktigt , för ingenstans ser jag någon diskussion som tar upp den större frågan: det faktum att vetenskapen inte är beslutande med konsensus. Vad var konsensus mellan 99% av ”experterna” om solsystemet under Galileos tid? För 25 år sedan var det konsensus mellan 99% av ”experterna” om orsaken till magsår? I båda fallen (och i många andra) hade 99% av experterna 100% fel. Det är exakt därför vetenskapen inte beslutas av konsensus.

Absolut. En sanning är en sanning tills den motbevisats och ersätts av en annan sanning. Vad som stämmer om global uppvärmning vet inte förrän om säg 100 år då det antingen inträffat eller inte inträffat. Facit har vi inte förrän efter fullbordat faktum.

Frågan jag ställer mig är varför så många verkar vara villiga att satsa så mycket potentiell framtida död och lidande på att >95% av forskarvärlden har fel? Varför är man så fullkomligt övertygad om att det just är de klimatskeptiska forskarna som har rätt? Personligen är det inte odds jag skulle satsa på, speciellt inte med vad som ligger i den andra vågskålen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Absolut. En sanning är en sanning tills den motbevisats och ersätts av en annan sanning. Vad som stämmer om global uppvärmning vet inte förrän om säg 100 år då det antingen inträffat eller inte inträffat. Facit har vi inte förrän efter fullbordat faktum.

Frågan jag ställer mig är varför så många verkar vara villiga att satsa så mycket potentiell framtida död och lidande på att >95% av forskarvärlden har fel? Varför är man så fullkomligt övertygad om att det just är de klimatskeptiska forskarna som har rätt? Personligen är det inte odds jag skulle satsa på, speciellt inte med vad som ligger i den andra vågskålen.

Man skulle kunna använda de resurserna till något som är till gagn för mänskligheten istället för att göda ett stort antal "klimatforskare". Lägg 1-2% av de belopp som kastas in i diverse kvasi klimatförutsägelseforskning för att rensa haven från plast och för att minska utflödena från de tre största flodutflödena så har vi gjort något positivt för jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Man skulle kunna använda de resurserna till något som är till gagn för mänskligheten istället för att göda ett stort antal "klimatforskare". Lägg 1-2% av de belopp som kastas in i diverse kvasi klimatförutsägelseforskning för att rensa haven från plast och för att minska utflödena från de tre största flodutflödena så har vi gjort något positivt för jorden.

Vi har råd med både och, märklig argumentering som du postar om och om igen, när ska du komma in i matchen på riktigt? DVS förstå att de som är lärda inom detta område de facto har helt rätt och att de levererar vetenskapliga kontrollerade fakta, Undrar om du vågar flyga då det även är ett resultat av naturvetenskaplig forskning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

Vi har råd med både och, märklig argumentering som du postar om och om igen, när ska du komma in i matchen på riktigt? DVS förstå att de som är lärda inom detta område de facto har helt rätt och att de levererar vetenskapliga kontrollerade fakta, Undrar om du vågar flyga då det även är ett resultat av naturvetenskaplig forskning.

Ja var och en blir salig på sin tro, och min övertygelse är att om man bygger framtidshypoteser på felaktiga ingångsvärden så blir gissningen fel.
Du får gärna tro något annat, för det är OK att ha fel.
Ha en bre helg!

Permalänk
Medlem

@anon76929: Skillnaden mellan dej & mej är att jag VET du bara TROR!

Mitt vetande har stöd i forskningen, ditt stöd hittar du bland allsköns konspiration_troende och kvasi_intellektuella, så vem som helst med lite vett ser lätt skillnaden när ska du göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ja var och en blir salig på sin tro, och min övertygelse är att om man bygger framtidshypoteser på felaktiga ingångsvärden så blir gissningen fel.

Hmm vore det då inte klädsamt att i alla fall svara när man lägger tid och energi på att visa på felaktigheter i de ingångsvärden du använder dig av ?

Eller bryr du dig inte om vad som är objektivt rätt och fel i ämnet utan alla har rätt bara för att man tror på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@ubbe1: Skillnaden mellan dej & mej är att jag VET du bara TROR!

Mitt vetande har stöd i forskningen, ditt stöd hittar du bland allsköns konspiration_troende och kvasi_intellektuella, så vem som helst med lite vett ser lätt skillnaden när ska du göra det?

Här är en bra artikel om forskning som jag tycker du ska läsa:

https://www.svd.se/forskning-gors-till-sanning--men-den-ar-in...

Permalänk
Medlem

@Jimbo66:

Hmm du är medveten om att den forskning som hänvisas till i denna artikel är samhällsvetenskaplig... typ hur kan man räkna ut om invandring till Sverige är ekonomiskt lönsam eller inte ... (Ruist fallet).

Tror du verkligen att exaktheten i denna typ av forskning är jämförbar med matematiska beräkningar på sannolikheter av sönderfall i antingen kinetisk energi eller strålningsenergi och sedan en integrering över volymen i övre delen av atmosfären är (och hur detta ändras vid ökande CO2 halter)?

Detta är fysikaliska basen till att mer av den infallande solstrålningen hålls kvar = uppvärmning.

Sedan är den stora snackisen EXAKT hur denna extra energi omvandlas i värme och klimateffekter. Dvs att diskutera IPCCs modeller av effekter och hur exakt den prediktion är, är en sak, bakomliggande fysikaliska grunderna en helt annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skiiren:

Hmm beror på frågan ... men om vi tar det som är i Trådtiteln..."Vad kommer hända med klimatet" så finns det faktiskt ett korrekt svar.

Klimatet blir varmare eftersom vi tillför C som varit bundet i jorden till atmosfären vilket blir CO2 vilket gör att systemet som helhet behåller mer av den instrålade värmen från solen.

Edit: Detta är alltså inte någon form religion eller vidskepelse utan bygger på vetenskap som sakta byggts på från 1800-talet fram till idag

Edit2: Den teoretiska delen av detta stöds också av att man lyckats mäta en höjning av medeltemperaturen som korrelerar med CO2 ökningen däremot är exakt hur stor korrelation är svår med tanke på den otroliga komplexiteten och naturliga variationen i klimatet.

Har inte sett någon forskning som på ett relevant sätt kan motbevisa detta, däremot handlar otroligt mycket av debatten vilken effekt detta får på jorden. Då skall man alltså försöka simulera exakt vad som händer med hela atmosfären/haven/marken när lite mer av den instrålade effekten från solen hålls kvar.

Sedan är ju detta inte ett system man har full kontroll på. Kärnvapenkrig med mycket stoft i atmosfären skulle antagligen kyla av jorden, likväl skulle ett större kometnedslag eller större geologiska händelser kunna påverka mycket åt endera hållet. Sedan är det ju inte bara C02 vi släpper ut, finns mkt annan skit som kan påverka klimatet i viss utsträckning också.

Precis som du säger är systemet otroligt komplext. Du verkar tro att det betyder att man har en MINDRE bevisbörda, men det är egentligen tvärt om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skiiren:

Detta är fysikaliska basen till att mer av den infallande solstrålningen hålls kvar = uppvärmning.

Växthus effekten är äkta, men så enkelt är det inte. Jorden är i jämvikt med solen och kommer stråla ut precis lika mycket energi som kommer in oavsett koldioxidhalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Växthus effekten är äkta, men så enkelt är det inte. Jorden är i jämvikt med solen och kommer stråla ut precis lika mycket energi som kommer in oavsett koldioxidhalt.

Nej, vart har du fått det ifrån? Växthuseffekten är ju precis det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nej, vart har du fått det ifrån? Växthuseffekten är ju precis det.

Så om 100 energi kommer in så kommer bara 99 ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiiren:

@Jimbo66:

Hmm du är medveten om att den forskning som hänvisas till i denna artikel är samhällsvetenskaplig... typ hur kan man räkna ut om invandring till Sverige är ekonomiskt lönsam eller inte ... (Ruist fallet).

Tror du verkligen att exaktheten i denna typ av forskning är jämförbar med matematiska beräkningar på sannolikheter av sönderfall i antingen kinetisk energi eller strålningsenergi och sedan en integrering över volymen i övre delen av atmosfären är (och hur detta ändras vid ökande CO2 halter)?

Detta är fysikaliska basen till att mer av den infallande solstrålningen hålls kvar = uppvärmning.

Sedan är den stora snackisen EXAKT hur denna extra energi omvandlas i värme och klimateffekter. Dvs att diskutera IPCCs modeller av effekter och hur exakt den prediktion är, är en sak, bakomliggande fysikaliska grunderna en helt annan.

Jag är fullt medveten om att artikeln riktar sig mot den samhällsvetenskapliga biten, men det har inte med saken att göra. För oavsett om det är samhällsvetenskaplig eller naturvetenskaplig forskning så har det många gånger visat sig i slutända att det har varit fel. Vetenskap och forskning är inte "absolut fakta" för det finns alltid en risk att någonting lurar bakom hörnet som visar något helt annat. Därför ska man vara försiktig att se saker som "absoluta sanningar" och det tycker jag artikel belyser väldigt bra.
En annan sak som är tänkvärt i artikeln är, citat "Men den som tror att forskare är opartiska experter som sysslar med fakta har missförstått vetenskapens grund". Tar vi klimatforskningen så är risken stor att vissa forskare lägger större vikt på att leta efter det som stöder deras övertygelse och ignorerar det som visar något annat. Dessutom så finns det även en risk att forskning börja vinklas åt det håll det börjar luta inom både politik och media. För även om vissa forskare har en annan åsikt om saker så är det nog inte många som är villiga att riskera en "total slakt" i media och särskilt nu när det blåser väldigt starka "klimatvindar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Så om 100 energi kommer in så kommer bara 99 ut?

Ja.

Permalänk
Medlem

På tal om klimatet, vilket denna tråden egentligen handlar om.
Har ni sett denna?

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M_X_E_Q:

Så vid en given nivå CO2 så ökar temperaturen kontinuerligt? Wut?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Så vid en given nivå CO2 så ökar temperaturen kontinuerligt? Wut?

Nä.

Alla objekt som värms upp kommer att börja avge värme och hitta en balans mellan intag och uttag. Under uppvärmningsfasen ackumuleras en del av värmen istället för att sändas ut så under en period ser förhållandet ut så att 100 går in och 99 går ut.
@M_X_E_Q har rätt här. Men det är däremot inte rätt att temperaturökningen blir oändlig.

Det relevanta i sammanhanget är att ökade koldioxidutsläpp ökar vid vilken temperatur det blir jämnläge.

Det fungerar likadant med all termodynamik.
Vi kan exempelvis titta på en processor som avger 100W värme. Med en liten kylare på så kommer processorn bli varm för värmeavledningen minskar men temperaturen skenar inte i det oändliga. När temperaturen stigit tillräckligt mycket så kommer deltaT vara så stort att avstrålningen per yta ökat så mycket att jämvikt mellan intag och uttag uppnås.
Med en större kylare kommer processorn gå svalare.

Låter ju bra att temperaturen självstabiliseras på en högre nivå. Yes.
Men ökad temperatur på jorden har också konsekvenser i hur klimatet påverkas.

Dessutom tillkommer följdeffekter av uppvärmningen. När tillräckligt med is smälter bort kring polerna så reflekteras ännu mindre ljus bort vilket ökar på uppvärmningen ännu mer. Här finns lite av ett självspelande piano som vi drar igång med utsläppen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Precis som du säger är systemet otroligt komplext. Du verkar tro att det betyder att man har en MINDRE bevisbörda, men det är egentligen tvärt om.

Nej, jag har inte propagerat för någon mindre bevisbörda. Försöker bara få folk att förstå att vetenskapen i det hela är uppdelad.

1. Beräkningar av hur förändringar av CO2 halten i yttersta atmosfären ändrar energibalansen där vilket leder till en ökad temperatur för att nå jämvikt där

2. Hur denna ändrade temperaturjämvikt förändrar klimat mm över hela jorden.

Nästan hela debatten sker om hur exakt 2 egentligen är, vad blir temperaturen i Stockholm 2045, kommer det att regna mer eller mindre...Allt detta är otroligt komplexa simuleringar och modeller.

1 skulle jag tro att man som ensam människa i princip kan räkna på med papper och penna i en enklare modell, 2 not soo much eftersom det är en så ofantligt mycket komplexare frågeställning.

Jag har själv kunnat sätta mig in i 1 någorlunda, genom att först förstå hur IR energin som strålas från jordytan upptas av C02 ... efter många år fattade jag att jag inte fattat tillräckligt (trodde ett tag C02 nivån i hela atmosfären spelade roll), läste på och kom fram till att jag förstår huvudprincipen, gräns för total absorption av IR i CO2 spektrat flyttas ut till ett kallare område vilket förändrar balansen mellan termisk och strålnings överföring av energin där... puh

Här någonstans orkade jag inte sätta mig och räkna själv, men kom fram till att den faktiska fysikaliska frågeställningen är såpass enkel att jag är övertygad att det finns vettiga beräkningar på detta.

Det räcker med att kolla vilka andra beräkningar och upptäckter som teoretiska fysiker gör för att i mina ögon vara säker på att grunden till 1 vid detta laget är så bekräftad som man bara kan begära, annars skulle det dyka upp en beräkning som visade på motsatsen.

Allt fastnar tyvärr i ett tjafs om exakthet eller inte i beräkningar för del 2 i stället för att man säkerställer att alla förstår 1, vi har en uppvärmning orsakad av människan som förändrar klimatet.

Själv är jag rätt ointressant att vara alltför kinkig när det gäller exakta förutsägelser av punkt 2.
Alla simuleringar jag sett sträcker sig från att det går antingen lite åt helvete till att det går mycket åt helvete och så länge man är på den sidan av skalan så tycker iaf jag det är ett problem som borde åtgärdas.

Måste man bevisa exakt hur mycket något förändras 50 år in i framtiden för att du skall tycka något vara tillräckligt bevisat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Alla objekt som värms upp kommer att börja avge värme och hitta en balans mellan intag och uttag.

Precis, systemet når jämvikt men vid en annan energinivå internt - allt annat skulle leda till antingen oändlig värme eller 0 energi (iskall).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Precis som du säger är systemet otroligt komplext. Du verkar tro att det betyder att man har en MINDRE bevisbörda, men det är egentligen tvärt om.

Det är därför IPCCs rapporter är otroligt viktiga i sammanhanget.
De erbjuder blytung bevisbörda med sina lägesrapporter och prognoser. Bättre än såhär blir det inte inom vetenskapen på detta område.

Det som gör dem relevanta är just att de inte har gjort sin egen forskning på sitt hörn utan de går igenom all forskning som görs på inom klimatforskningen och sammanställer forskningsläget för att få till en helhetsbild. Det här kräver både resurser och att det görs av experter på området. Vi lekmän kan helt enkelt inte gå igenom tusentals forskningsrapporter och vikta dataset mot varandra. Det här klarar inte enskilda forskare av heller. För arbetet är för massivt och omfattande. Och det behövs för att få fram en helhetsbild av läget.

Så det som står i IPCCs rapporter väger mycket mycket tyngre än andra enskilda forskningsrapporter oavsett vartåt de pekar.
Lyssna på deras rapportering så har du den bästa källan för information om hur det står till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Frågan jag ställer mig är varför så många verkar vara villiga att satsa så mycket potentiell framtida död och lidande på att >95% av forskarvärlden har fel? Varför är man så fullkomligt övertygad om att det just är de klimatskeptiska forskarna som har rätt? Personligen är det inte odds jag skulle satsa på, speciellt inte med vad som ligger i den andra vågskålen.

This! Med bakgrunden att det är osannolikt att jag kommer skaffa barn, förstår jag inte att varför inte alla som har barn känner sig mer bekymrade över de potentiella katastrofala följderna av klimatförändringar (oberoende om risken är stor eller liten), än mig.

Blir nästan lite lustigt med bakvänd logik ibland. Föräldrar som vill göra allt för sina barn, deras små guldklimpar ska givetvis bli körda till skolan varje dag samt alla aktiviter, så därför protesterar man högt när det införs bensinskatter som gör detta så dyrt. Givetvis måste deras intresse för omvärlden också främjas, så alla borde ha tillgång till billiga flygresor till långtbortistan, så man kan åka åtminstone två gånger per år. Samtidigt snurrar man gladeligen en revolver med en enda skarp patron i en stor trumma med ett okänt antal lösa skott, och skjuter mot barnens barn ett antal led framåt, om och om igen.

Skrivet av Söderbäck:

Det fungerar likadant med all termodynamik.
Vi kan exempelvis titta på en processor som avger 100W värme. Med en liten kylare på så kommer processorn bli varm för värmeavledningen minskar men temperaturen skenar inte i det oändliga. När temperaturen stigit tillräckligt mycket så kommer deltaT vara så stort att avstrålningen per yta ökat så mycket att jämvikt mellan intag och uttag uppnås.
Med en större kylare kommer processorn gå svalare.

Grattis, du hittade den perfekta liknelsen för detta forumet

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz