Kritiserad datalagringslag i reviderad form träder i kraft

Permalänk
Medlem

De tvingat de kriminella att lära sig hur de skyddar sig, sen sprids det som en löpeld och datalagringen visar vara hur vanliga normala människor ringer, smsar och mailar. Oerhört slöseri med pengar till ingen nytta utom de fåtal puckon som de ändå hade kommit spåren utan detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om ni inte har problem med övervakning, skicka mig eran webbhistorik, era sms konversationer, era email och gpspositionhistorik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Önskar jag kunde göra det. Gillar hur de jobbar men en annan är fast med Telia öppen fiber där föreningen endast valt Telia på 3-års avtal.
Kör dock hela nätverket bakom VPN, för att jag kan, inte för att jag måste dölja saker samt att det var lärorikt.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Det är skillnad på att tro och veta, gör din research innan du uttalar dig mer i frågan, du har mycket att vakna upp inför lycka till.

Haha. Ska komma från konspirationsteoretikern. Låt mig gissa. Du kan inte bevisa detta för att staten döljer det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Kina håller inte med dig.

I just USA tror jag du har rätt. Det landet har jag länge sett som eliten mot folket.

Det är just Kina som håller med mig. Varför tror du att de har jobbat så hårt med att lyfta upp populationen ur fattigdom? Folk som lever bra är betydligt mindre benägna att störta sina parasiter på toppen. Det är vad alla politiker och deras rika herrar rädda för. Det är just därför som svenska politiker är så kåta på övervakning. Gäller att hålla reda på fåren medan man suger ut de eller säljer ut de till närmaste kusin/polare.

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei:

Jobbar du för FRA?

Det är intressant att alla som skriker sig hesa med "konspiration" och, favoriten, "den som inte har något att gömma" är jävligt duktiga på att komma på anledningar varför just de inte ska öppna sig mot allmänheten. Det är nästan så att de faktiskt har något att gömma...

Det är ju knappast så att svenska staten inte har en lång tradition av att övervaka och missbruka makten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

@Xinpei:

Jobbar du för FRA?

Det är intressant att alla som skriker sig hesa med "konspiration" och, favoriten, "den som inte har något att gömma" är jävligt duktiga på att komma på anledningar varför just de inte ska öppna sig mot allmänheten. Det är nästan så att de faktiskt har något att gömma...

Det är ju knappast så att svenska staten inte har en lång tradition av att övervaka och missbruka makten.

Måste jag jobba för FRA för att påpeka att denna typ av konspirationer alltid dyker upp och alltid visar sig inte stämma? Det är ganska roligt ändå att det ska läggas fokus på mig och inte påståendet ifråga. Sedan var inte diskussion om staten missbrukar sin makt eller inte. Så istället för att fokusera på mig så kanske du borde vänta på belägg från herrn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

(Realtids)analys av metadata ger väldigt mycket information som en lekman aldrig kan föreställa sig.
Det är detta som till exempel Google och Facebook bygger hela sin affärsidé på.

Eftersom argumentet för lagstiftningen är att förebygga brott måste alla(s) data analyseras och integreras innan något brott begås, för att hitta dem som kan tänkas förbereda en brottslig handling.
Alltså är (enligt lagstiftarna) alla i någon mån misstänkta och ska övervakas kontinuerligt i preventivt syfte.

Fast det här låter väl ändå lite förvridet.
Polisen har inte tillgång till all denna data konstant. Så ser det ju inte ut.
Datan ligger ju hos kommunikationsleverantörerna - inte polisen.
Denna data kan av polis begärs ut per person vid redan startad utredning och först då har polisen tillgång till datan för den individ som utreds.
Kanske ser övervakningen i Kina ut på det sättet du beskriver men här är det inte ens möjligt med nuvarande upplägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det här låter väl ändå lite förvridet.
Polisen har inte tillgång till all denna data konstant. Så ser det ju inte ut.
Datan ligger ju hos kommunikationsleverantörerna - inte polisen.
Denna data kan av polis begärs ut per person vid redan startad utredning och först då har polisen tillgång till datan för den individ som utreds.
Kanske ser övervakningen i Kina ut på det sättet du beskriver men här är det inte ens möjligt med nuvarande upplägg.

Korrekt. Den förvaras hos X leverantör men inte ens dem själva kan läsa den hur som helst. Polisen får bara tillgång till sagda information IFALL de har ett domstolsbeslut.

Detta är iallafall ett litet ljus i det hela.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Haha. Ska komma från konspirationsteoretikern. Låt mig gissa. Du kan inte bevisa detta för att staten döljer det?

Lärt dig nytt ord? Bevisa vad exakt? Nästan alla länders televäxlar kommer från Ericsson, Japan kapitulerade WW2 genom Stockholm, finns massor av mutskandaler runt om i världen relaterat till Ericsson, läs swedish kings of cyberwar ang. FRA och NSA sammarbete, winterlight etc. Även hur Putin har försökt ändra om rysslands telekom när han förstog att Ericsson/investor/Wallenberg kunde spionera, 80% av deras nät går fortfarande genom sverige men dom verkar iaf ha något intranät nu. Varför tror du Ryssland skrev att dom "befann sig i hjärtat i väst" när dom befann sig utanför sthlm vatten, och trump när han säger att sverige är ett "smart litet folk" på twitter. Det finns hur mkt som helst, är du intresserad av något mer så skicka PM till mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Lärt dig nytt ord? Bevisa vad exakt? Nästan alla länders televäxlar kommer från Ericsson, Japan kapitulerade WW2 genom Stockholm, finns massor av mutskandaler runt om i världen relaterat till Ericsson, läs swedish kings of cyberwar ang. FRA och NSA sammarbete, winterlight etc. Även hur Putin har försökt ändra om rysslands telekom när han förstog att Ericsson/investor/Wallenberg kunde spionera, 80% av deras nät går fortfarande genom sverige men dom verkar iaf ha något intranät nu. Varför tror du Ryssland skrev att dom "befann sig i hjärtat i väst" när dom befann sig utanför sthlm vatten, och trump när han säger att sverige är ett "smart litet folk" på twitter. Det finns hur mkt som helst, är du intresserad av något mer så skicka PM till mig

Så du kan inte bevisa något utan bestämmer dig för att komma med en drös nya påståenden och sedan använda sig av sluttande plan? Nej. Denna diskussion kommer inte att leda någonvart. Så jag drar mig ur den. Ha en bra dag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Relik 📜

Allas vår @loevet har frågat en rad operatörer som deras syn på datalagringen och förändringarna som gjorts.
https://www.sweclockers.com/artikel/28281-battre-men-inte-til...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Problemet är att Bahnhof kan komma att tvingas att ge ut sina uppgifter ändå om domstolen begär dessa. Vilket egentligen gäller även alla andra ISPs också. Även om Bahnhof självfallet vill ge sken av raka motsatsen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Måste jag jobba för FRA för att påpeka att denna typ av konspirationer alltid dyker upp och alltid visar sig inte stämma? Det är ganska roligt ändå att det ska läggas fokus på mig och inte påståendet ifråga. Sedan var inte diskussion om staten missbrukar sin makt eller inte. Så istället för att fokusera på mig så kanske du borde vänta på belägg från herrn?

Din oförmåga att förstå systemet är inte ett argument emot det, ett bättre sätt att förhålla sig till det man inte vet är att ta reda på vad det är innan man ifrågasätter det. Det är inget sunt beteende att tro att man vet mer än andra som har gjort mer forskning än sig själv kring det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Din oförmåga att förstå systemet är inte ett argument emot det, ett bättre sätt att förhålla sig till det man inte vet är att ta reda på vad det är innan man ifrågasätter det. Det är inget sunt beteende att tro att man vet mer än andra som har gjort mer forskning än sig själv kring det heller.

Ursäkta mig? Det är inte en "Oförmåga att förstå" något som ligger i grund här utan det är att jag ställer mig kritisk till teorier som inte bygger på annat än misstankar som bäst. Och att det finns forskning om något betyder inte per automatik att forskningen är korrekt. Finns fullt med "forskning" som skett på ovetenskaplig grund och därför är slutsatsen ovetenskaplig. Du vet.. källkritik? Något du borde prova på någon gång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Så du kan inte bevisa något utan bestämmer dig för att komma med en drös nya påståenden och sedan använda sig av sluttande plan? Nej. Denna diskussion kommer inte att leda någonvart. Så jag drar mig ur den. Ha en bra dag.

Sök själv, sedan erbjöd jag mig att hjälpa med i PM. Vill man inte veta så får man inte heller veta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Ursäkta mig? Det är inte en "Oförmåga att förstå" något som ligger i grund här utan det är att jag ställer mig kritisk till teorier som inte bygger på annat än misstankar som bäst. Och att det finns forskning om något betyder inte per automatik att forskningen är korrekt. Finns fullt med "forskning" som skett på ovetenskaplig grund och därför är slutsatsen ovetenskaplig. Du vet.. källkritik? Något du borde prova på någon gång.

Du verkar anta att jag inte gjort någon källkritik, väldigt märkligt beteende du visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det här låter väl ändå lite förvridet.
Polisen har inte tillgång till all denna data konstant. Så ser det ju inte ut.
Datan ligger ju hos kommunikationsleverantörerna - inte polisen.

Målsättningen med lagen är klart uttalat att förebygga brott, dvs minska antalet begågna brott.
Historien visar att "förebyggande" insamling av data inte har någon statistiskt signifikant inverkan på hur många brott som begås, men ger en viss hjälp att klara upp brott efteråt.

För att framgångsrikt förebygga brott måste man gå längre och ta till medlen jag nämnde i föregående inlägg, med många falska "positiva resultat" (anklagelser) som följd.

Givet att man nu börjar samla in en massa data och det blir uppenbart att brott inte förebyggs, kommer man då att sluta samla in data eller låter man det bli en glidning i hur insamlade data nyttjas?
Som du skriver har Polisen (i nuläget) inte resurser att övervaka all data i realtid, men det finns många privata aktörer som är villiga att komma över denna data (hårdvaluta) och göra jobbet åt dem...