Kritiserad datalagringslag i reviderad form träder i kraft

Permalänk
Melding Plague

Kritiserad datalagringslag i reviderad form träder i kraft

Den reviderade formen av den kritiserade datalagringslagen träder i kraft idag. Samtidigt riktas kritik mot vad som anses vara en kosmetisk justering av en lag som redan fallit i EU-domstolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suck! Here we go again...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Fint, Sverige det land som tjatar om mänskliga rätt och friheter, vår neutralitet (jo men vist) är det lan som driver på övervaknigstaten.

Bara inse att en demokrati har vi inte för då hade inte massövervakning ens varit på tal om, vem ärligt talat vill ha denna lagen bland invånare undrar jag?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man bör övervaka mer, t.ex. genom att övervaka och publikt redovisa alla samtal, email och ekonomiska transaktioner som utförs av politiker och statstjänstemän.

För det är ju bara skurkar som har något att dölja?

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Känns som att man snart måste använda VPN för alla tjänster man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fint, Sverige det land som tjatar om mänskliga rätt och friheter, vår neutralitet (jo men vist) är det lan som driver på övervaknigstaten.

Bara inse att en demokrati har vi inte för då hade inte massövervakning ens varit på tal om, vem ärligt talat vill ha denna lagen bland invånare undrar jag?

Jag undrar egentligen hur majoriteten ser på detta, jag kan bara gissa, men tror många mest rycker på axlarna och tänker att det stoppar nog någon galning, men jag vet inte. Vi borde ha mer direkt demokrati med folkomröstning om sådana inskränkande lagar.

Vilka är det man vill åt? Fildelning är väl nästan dött jämfört med för 5-10 år sedan förut några diehards. Pensionärer eller andra som skriver på Facebook på fyllan om onda invandrare åker dit då som skriver med sitt eget namn. Och terrorister som ska mörda gissar jag är mer funtade än att skicka sms.

Sen är det väl geografisk position efter brott, och utredningar där som kan få hjälp? Känns inte i min värld som att det förebygger några problem, mer kanske hjälper till att utreda olyckligheter. Men vad vet jag egentligen.

Skrivet av zector:

Jag tycker att man bör övervaka mer, t.ex. genom att övervaka och publikt redovisa alla samtal, email och ekonomiska transaktioner som utförs av politiker och statstjänstemän.

För det är ju bara skurkar som har något att dölja?

Jag frågade en kompis om samma sak, familjefar ordnat liv, om jag fick ta del av all hans webbläsarhistorik, han har ju inget att dölja. Han behövde ungefär 2 minuter betänke tid innan han kom fram till att nej, verkligen inte 'surprised face'.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte bara ge Polisen mer kraft att ta aktion istället för att sälja ut den svenska populationen för att uppnå 2% av resultatet de vill komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Känns som att man snart måste använda VPN för alla tjänster man använder.

Jag undrar hur denna lagen påverkar sånt, det är bara en tidsfråga innan VPN tjänsten som erbjud kunde i Sverige ett abonnemang måste redovisa vad du gör på VPN tjänsten, och i praktiken då göra den värdelös.

Tror definitivt lagar snart kommer som gör inhemsk VPN värdelös, en lag som denna kan ju bara säga att VPN leverantören måste logga det som lagen nu kräver, så som en VPN fungerar blir det ju lite catch 22 över det hela och därmed försvinner den marknaden över en natt om lagen uppdateras att innefatta VPN leverantörer.

Permalänk
Lego Master

Jag förstår argumentet för varför man vill ha detta.
Jag förstår också argumentet emot.

Jag är faktiskt lite kluven. Å ena sidan ska storebror Staten ge fan i mina förehavanden, å andra sidan måste polis och åklagarmyndighet ha tillgång till adekvata verktyg för att möta brott som alltmer utförs eller planeras i en miljö där de historiskt varken verkat eller haft insyn.

Sen kan man ju diskutera om ändamålet helgar medlen, men det är en avvägning för folk som har mer insikt i brottsbekämpning än jag. Det enda jag (och många med mig) ser är att farbror polisman på kontoret i Gislaved ska kunna snoka igenom mina emails. Men jag misstänker att verkligheten inte riktigt är så enkel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår argumentet för varför man vill ha detta.
Jag förstår också argumentet emot.

Jag är faktiskt lite kluven. Å ena sidan ska storebror Staten ge fan i mina förehavanden, å andra sidan måste polis och åklagarmyndighet ha tillgång till adekvata verktyg för att möta brott som alltmer utförs eller planeras i en miljö där de historiskt varken verkat eller haft insyn.

Sen kan man ju diskutera om ändamålet helgar medlen, men det är en avvägning för folk som har mer insikt i brottsbekämpning än jag. Det enda jag (och många med mig) ser är att farbror polisman på kontoret i Gislaved ska kunna snoka igenom mina emails. Men jag misstänker att verkligheten inte riktigt är så enkel.

Bra formulerat och är på pricken samma som mina funderingar kring detta

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Vilka är det man vill åt? Fildelning är väl nästan dött jämfört med för 5-10 år sedan förut några diehards. Pensionärer eller andra som skriver på Facebook på fyllan om onda invandrare åker dit då som skriver med sitt eget namn. Och terrorister som ska mörda gissar jag är mer funtade än att skicka sms.

Sen är det väl geografisk position efter brott, och utredningar där som kan få hjälp? Känns inte i min värld som att det förebygger några problem, mer kanske hjälper till att utreda olyckligheter. Men vad vet jag egentligen.

Jag frågade en kompis om samma sak, familjefar ordnat liv, om jag fick ta del av all hans webbläsarhistorik, han har ju inget att dölja. Han behövde ungefär 2 minuter betänke tid innan han kom fram till att nej, verkligen inte 'surprised face'.

Skickades från m.sweclockers.com

Man gör sig nog mest själv en otjänst om man tror att datalagringen handlar om fildelning.

Typer av brott som kan utredas bättre gäller för mängder av olika brott. Exempelvis hjälptes en mordutredning i Ulricehamn med hjälp av datalagring. När utredningen inte ledde framåt så kollade man alla mobiler som varit i området vid tillfället och topade alla dessa människor för att få fram en DNAträff.
https://www.expressen.se/gt/sjalvmordet-avslojade-misstankte-...

Men det här kan hjälpa till att klara upp mängder av andra typer av brott. Inte bara GPSpositioner utan också kartläggning av kontaktnät och att ta reda på exempelvis vilka banker en person har som är under utredning.
Potentialen i verktyget är helt klart stor på en bred front av brott.
Så det är nog läge att inte bara tänka "piratkopiering" här för det handlar om något ganska mycket större.

Med det sagt!
Massövervakning är kontroversiellt. Helt klart!
Jag har all förståelse för kritik på det här området. Och i det specifika fallet är det minst sagt märkligt att man ska fortsätta med övervakningen på ej misstänkta när Sverige tidigare förbjudits att göra just detta.
Jag försvarar alltså inte övervakningen utan försöker bara bena ut tillämpningsområdet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag undrar egentligen hur majoriteten ser på detta, jag kan bara gissa, men tror många mest rycker på axlarna och tänker att det stoppar nog någon galning, men jag vet inte. Vi borde ha mer direkt demokrati med folkomröstning om sådana inskränkande lagar.

Vilka är det man vill åt? Fildelning är väl nästan dött jämfört med för 5-10 år sedan förut några diehards. Pensionärer eller andra som skriver på Facebook på fyllan om onda invandrare åker dit då som skriver med sitt eget namn. Och terrorister som ska mörda gissar jag är mer funtade än att skicka sms.

Sen är det väl geografisk position efter brott, och utredningar där som kan få hjälp? Känns inte i min värld som att det förebygger några problem, mer kanske hjälper till att utreda olyckligheter. Men vad vet jag egentligen.

Jag frågade en kompis om samma sak, familjefar ordnat liv, om jag fick ta del av all hans webbläsarhistorik, han har ju inget att dölja. Han behövde ungefär 2 minuter betänke tid innan han kom fram till att nej, verkligen inte 'surprised face'.

Skickades från m.sweclockers.com

Intrycket jag får från kompisar och släkt är typ att igen egentligen vet nog mycket för att ta ett beslut.
Majoriteten har igen susning om hur mycket företag vet om dom, än mindre staten.
Och eftersom dom inte vet eller förstår problematiken och i princip bara läser nyheterna om vad lagen är till för så tycker dom det är lite skit samma för det påverkar ju inte "dom" för dom är ju så rena.
Bara för man är ignorant betyder ju inte att man inte kan bli drabbad av en lag som singlar ut en.
Jag personlige anser nog att majoriteten bryr sig för lite för för att orka rösta i frågan.

Men det intressanta är ju då dom som röstar, blir det för eller emot som har majoritet?

Folk verkar ha svårt att förstå att Sverige inte på något vis har rent mjöl i påsen, vi har all anledning att misstro vår stat och regering.

Folk verkar ha glömt SÄPO's åsiktsregistrering som började på slutet av 60 talet och fortgick under en lång tid illegalt.
Även jag som var föd tidigt 80 tal minns hur det ofta vara uppe på nyehterna.
Folk med fel åsikter både barn och vuxna hamnade på listor och kunde inte få jobb och förstod inte varför, enbart för du inte tyckte "rätt" eller vi "tror" inte du tycker rätt.
Europadomstolen dömde Sverige för brott mot dom mänskliga rättigheterna så ja rätt allvarligt var det.

Vi vet inte om dessa lagar kommer nyttjas korrekt som införts under 2000 talet som påverkar vår digital kommunikation, vet vi om FRA enbart spionerar på utländsk trafik? Vi vet att majoriteten av inhemsk trafik passerar gränserna någonstans på vägen som FRA får kika på...

Varför talas det knappt om koncentrationslägren vi hade i Sverige under andra världskriget?
Om ni inte hör talas om det, jupp många har inte det men min lärare i gymnasiet gick utanför vad som ska läras ut i skolan och lärde oss om det ändå för det är en skamfläck utan dess like och igen har vad jag vet sotat för det.

Tvångssteriliseringen som pågick från 30 talet där individer som ansågs olämpliga blev steriliserades utan samtycke, på 70 talet utökades det till transsexuella individer, år 2013 försvann kravet på tvångssterilisering för transsexuella, för att det bryter mot mänskliga rättigheterna.
2013 är ju för fan i går!

Varför drar jag upp "gamla" övertramp när det gäller en lag om övervakning majoriteten lyfter på axlarna över?
För att staten och regeringen har historiskt sett inte haft svenskarnas intresse och rättigheter i åtanke och har historiskt sett både infört lagar som direkt strider mot mänskliga rättigheter i resten av världen men man har också när det passat skitit i att göra lagar och bara kört på så vi vet inte ens om lagarna hur usla dom ens är håller stat, regering, polis, oberoende organisationer och företag inom ramarna av dessa lagar.

Jag skäms för att vara svensk faktiskt för vi vill gärna peka på alla andra länder som gör fel både historiskt och i nutid, Kina, USA tex men inte fan tittat vi oss själva i spegeln inte.

Det finns enligt mig IGEN trovärdighet när det gäller lagar som dessa och att dom är i "vårt" bästa intresse som invånare.

Med lite tur om 20 år får vi veta hur dessa lagar missbrukades och vilka instanser som gjorde övertrampen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår argumentet för varför man vill ha detta.
Jag förstår också argumentet emot.

Jag är faktiskt lite kluven. Å ena sidan ska storebror Staten ge fan i mina förehavanden, å andra sidan måste polis och åklagarmyndighet ha tillgång till adekvata verktyg för att möta brott som alltmer utförs eller planeras i en miljö där de historiskt varken verkat eller haft insyn.

Sen kan man ju diskutera om ändamålet helgar medlen, men det är en avvägning för folk som har mer insikt i brottsbekämpning än jag. Det enda jag (och många med mig) ser är att farbror polisman på kontoret i Gislaved ska kunna snoka igenom mina emails. Men jag misstänker att verkligheten inte riktigt är så enkel.

Problemet är att massövervakning har visat sig mer eller mindre verkningslöst i brottsbekämpning på någon högre nivå, för att jaga fildelning så kanske men i övrigt är det en minimal påverkan enligt alla studier som gjorts i USA och andra ställen där de dessutom sparar ner mer info.
Om fallet står eller faller med det som samlas in genom massövervakning är nog inte fallet starkt nog iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Shudnawz:

Å ena sidan ska storebror Staten ge fan i mina förehavanden, å andra sidan måste polis och åklagarmyndighet ha tillgång till adekvata verktyg för att möta brott som alltmer utförs eller planeras i en miljö där de historiskt varken verkat eller haft insyn.

Efter att blivit kallad till förhör om min Tor exit nod (det var en jeppe som hade 666 i sin signatur som dummat sig på nätet, inte jag) har jag börjat tanka mina bilar för 666 kronor - varje gång. Än så länge verkar det vara lagligt att driva en exit nod i sverige men bl.a. ryssar, österrikare, polacker och jänkare har fått pisk för det. 1984 låter himla tradigt, men det är ju dit vi är på väg, dock lite långsammare än i fiktionen.

Permalänk

Detta är ju positivt på ett sätt att det ger Polisen befogenheter att gräva i ekonomiska brott tex.

Permalänk
Medlem

Bahnhof gör som förra gången och låser in data i "kassaskåpet", så upphovsrättsivrare har i alla fall inget att hämta hos dem.

Om det var uteslutande grova brott, terrorism, barnporr, etc som man försökte komma åt så tror jag inte folk haft så mycket emot det i stort, men nu när de envisas med att ge fri entre åt upphovsrättsivrare så är det klart att folk blir fly förbannade för gängse uppfattningen är knappast att det är ett "grovt brott".

Men det finns i alla fall operatörer som är på folkets sida. Bahnhof ger ju alla, även folk som inte ä kunder där, tillgång till 6 månaders gratis VPN nu. Det tycker jag är trevligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Typer av brott som kan utredas bättre gäller för mängder av olika brott. Exempelvis hjälptes en mordutredning i Ulricehamn med hjälp av datalagring. När utredningen inte ledde framåt så kollade man alla mobiler som varit i området vid tillfället och topade alla dessa människor för att få fram en DNAträff.
https://www.expressen.se/gt/sjalvmordet-avslojade-misstankte-...

Även om det resultatet var positivt med att mördaren hittades så är jag inte så värst glad över att veta tillvägagångssättet i och med att de sparar var jag befinner mig genom min privata telefon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Slår man på sin VPN och använder något annat än SMS så går man alltså under radarn? Verkar ju ganska värdelöst isåfall.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av H4tten:

Slår man på sin VPN och använder något annat än SMS så går man alltså under radarn? Verkar ju ganska värdelöst isåfall.

Det tror jag är en felaktig slutsats.
I mitt förra inlägg i tråden gav jag exempel på när datalagringen använts på ett sätt där varken VPN eller att undvika SMS hade gjort någon skillnad. Metadatan om plats fanns att tillgå vilket var av relevans.

Men utöver det så är det nog inte så enkelt som att alla som begår brott i landet använder VPN både hemma och i mobilen. Och inte alla låter bli SMS heller.
Ingen utredningemetod fungerar i 100% av fallen. Så huruvida ett utredningsverktyg blir användbart eller ej kan inte riktigt avgöras med frågan om det finns möjlighet att kringgå verktyget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Typer av brott som kan utredas bättre gäller för mängder av olika brott. Exempelvis hjälptes en mordutredning i Ulricehamn med hjälp av datalagring. När utredningen inte ledde framåt så kollade man alla mobiler som varit i området vid tillfället och topade alla dessa människor för att få fram en DNAträff.
https://www.expressen.se/gt/sjalvmordet-avslojade-misstankte-...

Jag läser den där artikeln men ser ingen referens till att de använt mobiler i ett område för att hitta folk att topsa? Betvivlar inte att det har gjorts men inget i källan visar på att de är metoden som de använt vad jag kan se?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bahnhof gör som förra gången och låser in data i "kassaskåpet", så upphovsrättsivrare har i alla fall inget att hämta hos dem.

Om det var uteslutande grova brott, terrorism, barnporr, etc som man försökte komma åt så tror jag inte folk haft så mycket emot det i stort, men nu när de envisas med att ge fri entre åt upphovsrättsivrare så är det klart att folk blir fly förbannade för gängse uppfattningen är knappast att det är ett "grovt brott".

Men det finns i alla fall operatörer som är på folkets sida. Bahnhof ger ju alla, även folk som inte ä kunder där, tillgång till 6 månaders gratis VPN nu. Det tycker jag är trevligt

Men om man inte vet om du är en grov brottsling och vill veta? Kan man kolla dig då? Och kan man då inte kolla alla i princip om man får en politiskt motiverad polis?

Man underlättar för korrupta och auktoritära regeringar. Idag jagar man pedofiler, imorgon är det vänsterpartister eller sverigedemokrater. Har hänt förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det tror jag är en felaktig slutsats.
I mitt förra inlägg i tråden gav jag exempel på när datalagringen använts på ett sätt där varken VPN eller att undvika SMS hade gjort någon skillnad. Metadatan om plats fanns att tillgå vilket var av relevans.

Men utöver det så är det nog inte så enkelt som att alla som begår brott i landet använder VPN både hemma och i mobilen. Och inte alla låter bli SMS heller.
Ingen utredningemetod fungerar i 100% av fallen. Så huruvida ett utredningsverktyg blir användbart eller ej kan inte riktigt avgöras med frågan om det finns möjlighet att kringgå verktyget.

I artikeln stod det "Informationen som ska lagras innefattar mottagare av SMS-meddelanden, IP-adresser och e-postmeddelanden." Om vi utgår från att det bara är denna data som lagras så ser jag inte hur VPN inte skulle räcka. Men i det scenariot du beskriver, där man lagrat information om vilken mast folk varit uppkopplade till vid vilken tidpunkt, så skulle det ju inte hjälpa. Frågan är väl isåfall om just denna lag faktiskt tvingar operatörerna att lagra denna information?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv

Den personliga integriteten verkar inte vara mycket värd för svenska politiker.

Propagandaminister Dr. J. Goebbels : "har du inget att dölja, då har du inget att frukta".
Judarna hade inget att dölja, dom dog ! Det var ju mycket lättare att hitta dom när varenda person i Tyskland var registrerad !

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fint, Sverige det land som tjatar om mänskliga rätt och friheter, vår neutralitet (jo men vist) är det lan som driver på övervaknigstaten.

Bara inse att en demokrati har vi inte för då hade inte massövervakning ens varit på tal om, vem ärligt talat vill ha denna lagen bland invånare undrar jag?

Man kan ju diskutera vad en demokrati är självfallet men själva grunden i demokrati innebär inte att man inte får massövervaka även om det kan inskränka på folks rättigheter. Detta är ett ganska nytt fenomen som ändå är mindre än 20 år gammalt (alltså Internet och övervakning av detta) medan modern demokrati är 100 år gammal (Snart). Lagen i sig har en funktion.. problemet är vem den riktas emot och hur den kan utnyttjas utöver vad den är menad mot.

Skrivet av str8forthakill:

Varför kan de inte bara ge Polisen mer kraft att ta aktion istället för att sälja ut den svenska populationen för att uppnå 2% av resultatet de vill komma åt.

Problemen polisväsendet i detta landet beror inte på befogenheter.. de räcker gott och väl utan problemen är nästan enkom problematik med personal. Det är en av orsakerna (skulle jag tro) till dessa typer av lagar. Jag menar.. det är betydligt mer ekonomiskt att massövervaka befolkningen och låta deras SMS gå igenom filter eller låta ISP göra lagringen åt en än att fysiska personer som anställda.

Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår argumentet för varför man vill ha detta.
Jag förstår också argumentet emot.

Jag är faktiskt lite kluven. Å ena sidan ska storebror Staten ge fan i mina förehavanden, å andra sidan måste polis och åklagarmyndighet ha tillgång till adekvata verktyg för att möta brott som alltmer utförs eller planeras i en miljö där de historiskt varken verkat eller haft insyn.

Sen kan man ju diskutera om ändamålet helgar medlen, men det är en avvägning för folk som har mer insikt i brottsbekämpning än jag. Det enda jag (och många med mig) ser är att farbror polisman på kontoret i Gislaved ska kunna snoka igenom mina emails. Men jag misstänker att verkligheten inte riktigt är så enkel.

Det är alltid en dans på lina denna typ av frågor. Ett felsteg och man far ned i marken. På ena sidan har du ju kriminella nätverk och har man inte befogenheter nog så kan dessa verka relativt ostört. På andra sidan har man inskränkande på människors rättigheter. Det gäller att balansera dessa två mot varandra.

Skrivet av sleepyoh:

Jag undrar egentligen hur majoriteten ser på detta, jag kan bara gissa, men tror många mest rycker på axlarna och tänker att det stoppar nog någon galning, men jag vet inte. Vi borde ha mer direkt demokrati med folkomröstning om sådana inskränkande lagar.

Vilka är det man vill åt? Fildelning är väl nästan dött jämfört med för 5-10 år sedan förut några diehards. Pensionärer eller andra som skriver på Facebook på fyllan om onda invandrare åker dit då som skriver med sitt eget namn. Och terrorister som ska mörda gissar jag är mer funtade än att skicka sms.

Sen är det väl geografisk position efter brott, och utredningar där som kan få hjälp? Känns inte i min värld som att det förebygger några problem, mer kanske hjälper till att utreda olyckligheter. Men vad vet jag egentligen.

Jag frågade en kompis om samma sak, familjefar ordnat liv, om jag fick ta del av all hans webbläsarhistorik, han har ju inget att dölja. Han behövde ungefär 2 minuter betänke tid innan han kom fram till att nej, verkligen inte 'surprised face'.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken tur då att denna lag inte är riktad mot fildelare? Även om den kan användas mot denna grupp.

Skrivet av anon284586:

Propagandaminister Dr. J. Goebbels : "har du inget att dölja, då har du inget att frukta".
Judarna hade inget att dölja, dom dog ! Det var ju mycket lättare att hitta dom när varenda person i Tyskland var registrerad !

https://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men om man inte vet om du är en grov brottsling och vill veta? Kan man kolla dig då? Och kan man då inte kolla alla i princip om man får en politiskt motiverad polis?

Man underlättar för korrupta och auktoritära regeringar. Idag jagar man pedofiler, imorgon är det vänsterpartister eller sverigedemokrater. Har hänt förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om det där är helt olika saker så faller det under den ändamålsglidning som gör att folk tappar förtroendet för systemet.

Om det verkligen var så att det bara användes för att jaga grova brottslingar, pedofiler, terrorister och sådant som de flesta kan hålla med om ska jagas, så hade ju förtroendet varit större, men nu används det ju till allsköns bråte och då finns inget förtroende. Att polisen skulle ha resurser att kolla upp folk som inte är misstänkta och inte har någon relevans för en utredning "bara för att" eller kanske snarare "utifall att" skulle i så fall vara en förklaring till att de säger sig inte ha resurser nog, och återigen någon som skulle sänka förtroendet.

Finns säkert griva brottslingar i V, SD och de flesta andra partier som kan vara av intresse för utredningar, men då skall det ju vara för att det är relevant, inte för att uppdragsgivaren inte gillar partiet.

Men summa summarum så är nuvarande implementering mycket dålig och kritiken är helt rättvis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Slår man på sin VPN och använder något annat än SMS så går man alltså under radarn? Verkar ju ganska värdelöst isåfall.

Var någon Reddit tråd jag var inne på här om dagen där man jämfört 70+ cirka Vpn leverantörer, ungefär 20% läcker uppgifter som dnsuppslag och liknande. Fel Vpn eller fel-konfigurerat nät kan göra att du läcker information. Vill du vara säker helt, fast det kan man inte vara, krävs nog mer undersökning och "googlande" och rådfrågande än att bara hoppa på första bästa Vpn, betala för en tjänst, få sämre hastighet, och ändå vara sårbar mot övervakning. Var något om Webrtc där med i tråden men kan inte med min Google-fu hitta tråden eller ge en mer teknisk förklaring.

Var väl något företag i tråden som skulle se över sitt Chrome/Firefox tillägg för att lösa problemet så hey, alla vpn-providers är inte fejk men inte alla fungerar på ett korrekt sett heller. Tänker specifikt på den Vpn tjänsten Facebook en Kort period erbjöd av någon anledning till folk gratis, appen blockerades på åtminstone Apples play-store eller vad den store nu heter, har jag för mig tillslut. https://www.wired.com/story/facebook-research-app-root-certif...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Var någon Reddit tråd jag var inne på här om dagen där man jämfört 70+ cirka Vpn leverantörer, ungefär 20% läcker uppgifter som dnsuppslag och liknande. Fel Vpn eller fel-konfigurerat nät kan göra att du läcker information. Vill du vara säker helt, fast det kan man inte vara, krävs nog mer undersökning och "googlande" och rådfrågande än att bara hoppa på första bästa Vpn, betala för en tjänst, få sämre hastighet, och ändå vara sårbar mot övervakning. Var något om Webrtc där med i tråden men kan inte med min Google-fu hitta tråden eller ge en mer teknisk förklaring.

Var väl något företag i tråden som skulle se över sitt Chrome/Firefox tillägg för att lösa problemet så hey, alla vpn-providers är inte fejk men inte alla fungerar på ett korrekt sett heller.

Det låter väldigt rimligt. Använder inte själv VPN men har funderat på att investera, men då måste man ju verkligen lita på det företag man vänder sig till.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv

Ovpn Kör sina servrar utan lagringsenhet, betyder detta att de kommer behöva börja logga och spara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Det låter väldigt rimligt. Använder inte själv VPN men har funderat på att investera, men då måste man ju verkligen lita på det företag man vänder sig till.

Mer än en gång har det visat sig att samma VPN som påstår sig skydda dig i hemlighet säljer din information till högstbjudande. Och det är inte bara gratistjänster som gjort detta.

Skrivet av anon34034:

Ovpn Kör sina servrar utan lagringsenhet, betyder detta att de kommer behöva börja logga och spara?

Beror på var servern är lokaliserad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även om det där är helt olika saker så faller det under den ändamålsglidning som gör att folk tappar förtroendet för systemet.

Om det verkligen var så att det bara användes för att jaga grova brottslingar, pedofiler, terrorister och sådant som de flesta kan hålla med om ska jagas, så hade ju förtroendet varit större, men nu används det ju till allsköns bråte och då finns inget förtroende. Att polisen skulle ha resurser att kolla upp folk som inte är misstänkta och inte har någon relevans för en utredning "bara för att" eller kanske snarare "utifall att" skulle i så fall vara en förklaring till att de säger sig inte ha resurser nog, och återigen någon som skulle sänka förtroendet.

Finns säkert griva brottslingar i V, SD och de flesta andra partier som kan vara av intresse för utredningar, men då skall det ju vara för att det är relevant, inte för att uppdragsgivaren inte gillar partiet.

Men summa summarum så är nuvarande implementering mycket dålig och kritiken är helt rättvis.

Jag tänkte mer att det som inte är brottsligt idag kanske blir det imorgon.

Jag köper inte ”rent mjöl i påsen” argumentet.

Jag sade inte emot dig utan bara diskuterade ämnet.

Jag är faktiskt orolig när man ger staten friare händer pga paranoia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli