Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vad kan jag byta till? Socket 1155

Har sakerna i min signatur och skulle vilja kunna redigera lite videor jag filmat med min GoPro.

Ser att processorer från 2011 börjar bli rätt billiga och tänker att datorn skulle kunna få ett megalyft bara med en ny processor.

Vad är det snabbaste jag kan sätta på mitt moderkort?
Gigabyte H61M-DS2.. H61 chipset.. stödjer HD graphics så behöver jag ett nytt grafikkort eller kan jag köra på det som finns inbyggt i en i5 eller i7 processor?

Det står så här på gigabytes hemsida: Supports 3rd Gen. Intel® 22nm CPUs and 2nd Gen. Intel® Core™ CPUs (LGA1155 socket)

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

i7 3770 är det som är mest värt för dig, finns 3770K men den går dyrare för att den kan överklocka och ditt moderkort kan inte det. Om programmet du använder stödjer acceleration från grafikkort så kan det vara bra med ett grafikkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Dava: Glöm inte att lösa BIOS-uppdatering på ditt moderkort om du skaffar dig en 3:e generationens processor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Dava: Glöm inte att lösa BIOS-uppdatering på ditt moderkort om du skaffar dig en 3:e generationens processor.

Måste jag göra det innan eller efter jag stoppar i processorn? Vad händer om jag inte uppdaterar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på att en i7 2600k tenderar att gå för halva priset mot vad en i7 3770k tenderar att gå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

i7 3770 är det som är mest värt för dig, finns 3770K men den går dyrare för att den kan överklocka och ditt moderkort kan inte det. Om programmet du använder stödjer acceleration från grafikkort så kan det vara bra med ett grafikkort.

Kan en begagnad processor blivit skadad av överklockning vilket skulle göra 3770 till ett säkrare köp? De kostar ungefär lika mycket beg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kan vara värt att tänka på att en i7 2600k tenderar att gå för halva priset mot vad en i7 3770k tenderar att gå för.

Intressant, skillnaden är väl att 3770 är betydligt strömsnålare. Men det är kanske bara i idle?

Måste nog byta mitt 90W nätaggregat i vilket fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dava:

Måste jag göra det innan eller efter jag stoppar i processorn? Vad händer om jag inte uppdaterar?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte starta datorn och inte heller uppdatera bios utan en processor som stöds.

Skrivet av Dava:

Kan en begagnad processor blivit skadad av överklockning vilket skulle göra 3770 till ett säkrare köp? De kostar ungefär lika mycket beg.

Skickades från m.sweclockers.com

3770K kostar en hel del mer än 3770.

Skrivet av Dava:

Intressant, skillnaden är väl att 3770 är betydligt strömsnålare. Men det är kanske bara i idle?

Måste nog byta mitt 90W nätaggregat i vilket fall...

Skickades från m.sweclockers.com

3770 är något mer strömsnål men skillnaden är rätt marginell. TDP värdet säger inte mycket men 90W i datorn kan vara lite tajt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dava:

Måste jag göra det innan eller efter jag stoppar i processorn? Vad händer om jag inte uppdaterar?

Innan, du får ingen bild eftersom moderkortet är inte förberedd att hantera den processorn.

Skrivet av Dava:

Kan en begagnad processor blivit skadad av överklockning vilket skulle göra 3770 till ett säkrare köp? De kostar ungefär lika mycket beg.

Risken finns men en processor som är skadad av överklockning har jag inte hört talas om men överklockning sliter på processorn så de behöver högre spänning för att vara stabila. Försök pruta ner 3770 om priset är desamma annars så är det vilket som.

Skrivet av Dava:

Intressant, skillnaden är väl att 3770 är betydligt strömsnålare. Men det är kanske bara i idle?

Måste nog byta mitt 90W nätaggregat i vilket fall...

Den är strömsnålare överlag och inte bara idle.

90W? Det kommer inte att räcka, swecs test drog 120W.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

2600 (icke-K) är en billig och snabb en. Onödigt köpa 3000-serien, eftersom de är dyrare än vad de borde vara. Alltid så med det "bästa" till en plattform. Dessutom går de varmare. Det finns en anledning till att ingen minns 3000-serien. Början på Intels mörka period.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem

Spännande. Om jag vill fortsätta med mitt micronätaggregat. Finns det någon snabbare processor än Pentium som är tillräckligt strömsnåla? Med en i-processor skulle jag kunna skippa mitt grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Spännande. Om jag vill fortsätta med mitt micronätaggregat. Finns det någon snabbare processor än Pentium som är tillräckligt strömsnåla? Med en i-processor skulle jag kunna skippa mitt grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för grafikkort?
En 2500s eller 2600s skulle kanske fungera
Och även i5-2500T som är ännu mera strypt.

I3 2100 går nog att få för 100kr
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i3-2100-vs-I...
Ser ut att vara ut schysst lyft från g530 redan vid denna i3:a

Permalänk
Medlem

Det finns en billig 2500K på Tradera nu. Skulle man kunna stoppa i den och klocka ner den?

Grafikkortet är ett enkelt Nvidia N210 köpt för att vara strömsnålt och billigt

När datorn byggdes skulle jag ha den till OSX och ordbehandling..

Edit. Processorn jag har nu har en tdp på 65 w precis som i5 2500S. Då borde det väl fungera utan risk? Har ju egentligen inte speciellt mycket mer som drar ström, chipset, minnesstickorna och en SSD..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad har du för grafikkort?
En 2500s eller 2600s skulle kanske fungera
Och även i5-2500T som är ännu mera strypt.

I3 2100 går nog att få för 100kr
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i3-2100-vs-I...
Ser ut att vara ut schysst lyft från g530 redan vid denna i3:a

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-2600S-vs-...

3770s verkar ju vara rätt mycket snabbare än 2600s.

Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-2600S-vs-...

3770s verkar ju vara rätt mycket snabbare än 2600s.

Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ah ser ut som 10% högre frekvens + 15% bättre ipc.
Fast läser jag sweclockers test så verkar det inte skilja så mycket på ipc https://m.sweclockers.com/test/15291-intel-core-i7-3770k-och-...
Så jag vet inte var skillnaderna kommer ifrån. Och kikar jag på intel ark så ser det endast ut att skilja 100MHz mellan dom (i max turbo), 2,8GHz mot 3,1GHz i basklock. Så 10% skillnad blir ju endast i basklockfrekvens.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Retro Puter:

2600 (icke-K) är en billig och snabb en. Onödigt köpa 3000-serien, eftersom de är dyrare än vad de borde vara. Alltid så med det "bästa" till en plattform. Dessutom går de varmare. Det finns en anledning till att ingen minns 3000-serien. Början på Intels mörka period.

Gick varmare när man överklockade men de drog även mindre

Skrivet av Dava:

Det finns en billig 2500K på Tradera nu. Skulle man kunna stoppa i den och klocka ner den?

Edit. Processorn jag har nu har en tdp på 65 w precis som i5 2500S. Då borde det väl fungera utan risk? Har ju egentligen inte speciellt mycket mer som drar ström, chipset, minnesstickorna och en SSD..

Problemet är att du kan inte klocka ner den på ett bra sätt, din multipler är låst så enda sättet är att sänka basfrekvensen men då sänks hastigheten på RAM, PCIe och SATA eftersom de också använder sig av basfrekvensen. Du kan undervolta processorn men det är mer arbete än vad det är värt eftersom du måste stresstesta processorn så att du vet säkert att den är stabil och med ditt nättagg kan det bli en överbelastning.

TDP är inte samma sak som hur mycket ström processorn drar, TDP är mängden värme som processorn generar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Dava: Jag tänker att det kanske är lika bra att du köper en hel begagnad dator och behåller din nuvarande relik som den är?

Det krävs inte så mycket för att en dator ska vara snabbare till det ska ha den till än vad du har nu.

Vad har du för budget isf?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

TDP är inte samma sak som hur mycket ström processorn drar, TDP är mängden värme som processorn generar.

Fast det finns ju ett samband mellan effektförbrukning och värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

He väl ingen direkt budget. Det ska helst kosta så lite som möjligt. Ett par hundra för en ny processor vore lagom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Om ni inte protesterar lägger jag 350 kr på en i5 2500S imorgon.

Borde fungera med mitt klena nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Den är strömsnålare överlag och inte bara idle.

90W? Det kommer inte att räcka, swecs test drog 120W.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10359?key=b92dbca0c2b52fc995b8bc07474a1222

Jag har köpt en i5 3470S har inte kunnat hitta så mycket information kring strömförbrukningen.

Men i testerna ovan är ju med ett Radeon HD 7970 och ett 1400 w nätaggregat.

Tänker mig att det gör strömförbrukningen något större än i mitt system.

Det jag räds är att den inbyggda GPUn i processorn drar onödigt mycket ström och att det är bättre att fortsätta använda mitt Nvidia GeForce N210

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag har köpt en i5 3470S har inte kunnat hitta så mycket information kring strömförbrukningen.

Men i testerna ovan är ju med ett Radeon HD 7970 och ett 1400 w nätaggregat.

Tänker mig att det gör strömförbrukningen något större än i mitt system.

Det jag räds är att den inbyggda GPUn i processorn drar onödigt mycket ström och att det är bättre att fortsätta använda mitt Nvidia GeForce N210

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju köpa en mojäng som mäter effekt, som du kopplar mellan nätaggregatet och vägguttaget. Så får du helt enkelt testa hur mycket datorn drar, och övervaka vid belastning. Då kan du även testa och jämföra det inbyggda mot ditt nvidiakort. Jag skulle dock chansa på att det inbyggda drar mindre ström.

Permalänk
Medlem

Här är en lite störande mätning gjord av Toms hardware

Men även här har de ett stort nätaggregat och fyra minnesstickor. De kör dock den inbyggda gpun

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Ifall du söker ett billigt och strömsnålt kort har jag ett gammalt GT520 liggande hemma. Verkar ligga runt 25W vid snabb sökning, vet dock inte ifall kortet överskrider ditt interna i kvalité dock

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är inte om jag kan få det att fungera utan om jag riskerar att förstöra mitt pico-psu eller någon av datorns komponenter..??

Verkar som att jag kan stänga av Turbo boost för att spara en hel del ström. Det kan klara sig precis utan krångel men kör jag undervolt eller stänger av Turbo kommer det garanterat hålla en låg ström förbrukning.

Just nu drar datorn i sign ca 20 w i Idle och 40 w vid load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dava:

Jag har köpt en i5 3470S har inte kunnat hitta så mycket information kring strömförbrukningen.

Men i testerna ovan är ju med ett Radeon HD 7970 och ett 1400 w nätaggregat.

Tänker mig att det gör strömförbrukningen något större än i mitt system.

Det jag räds är att den inbyggda GPUn i processorn drar onödigt mycket ström och att det är bättre att fortsätta använda mitt Nvidia GeForce N210

Skrivet av Dava:

Här är en lite störande mätning gjord av Toms hardware
https://img.purch.com/core-i5-efficiency-ivy-bridge/w/450/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9VL08vMzM4MDY0L29yaWdpbmFsL2xvYWQtcG93ZXIucG5n

Men även här har de ett stort nätaggregat och fyra minnesstickor. De kör dock den inbyggda gpun

Mättningen görs när processorn belastas, grafikkortet står bara och väntar på något och drar inte mycket watt, mängden ström som RAM drar skulle jag säga är försumbar i jämförelse med vad processorn drar. Enligt denna sidan, http://www.buildcomputers.net/power-consumption-of-pc-compone... , så drar DDR3 (1,5V) 2-3W och då antar jag per modul. intressant nog nämner sidan också att ett "top end" grafikkort drar upp till 50W i idle men de kan syfta till dual GPU-korten då "high end" ligger på hälften. Grafikkort slukade i sig ström för i jämförelse med idag och med tanke på bilden av en 3770K så bör det vara runt 2012 artikeln är skriven.

effekten och effektiviteten på nättagget påverkar inte vad delarna drar utan vilken effekt som man mäter från vägguttaget. Nättagget ligger inte på 100% effektivitet och man alltid spillvärme så effektmättningen vid väggen kommer alltid vara högre än vad själva delarna behöver.

Skrivet av Dava:

Den stora frågan är inte om jag kan få det att fungera utan om jag riskerar att förstöra mitt pico-psu eller någon av datorns komponenter..??

Verkar som att jag kan stänga av Turbo boost för att spara en hel del ström. Det kan klara sig precis utan krångel men kör jag undervolt eller stänger av Turbo kommer det garanterat hålla en låg ström förbrukning.

Just nu drar datorn i sign ca 20 w i Idle och 40 w vid load.

utan risk, nej. Finns ALLTID en risk att nättagget säger hej då och dör utan att den ens behöver vara maximal belastat. Mitt HX650w (äldre version) låg runt 60-70% belastning (lite snabbt räknat) i knappt 7 år och fick ändå instabil 12V rail till grafikkortet innan garantin hade gått ut, såg att kontakten till kabel för grafikkortet (ändan som man stoppar in i nättagget) hade smält på vissa platser.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Lyckades inte undervolta processorn utan det slutade med att jag i bios stängde av två av de fyra kärnorna. Enligt benchmark-tester presterar processorn nu helt i linje med 3470T som i specifikationerna är en 3470S med endast två kärnor för att ge den en TDP på 35 istället för 65.

Jag har inte vågat köra datorn på all kärnorna..

Strömförbrukningen är ca 50W vid load och 20W vid idle och temperaturerna med Coolermaster Hyper 612S ligger på runt 35 grader. Det gick inte att köra den nya processorn passivt som jag gjort med Celeronen, men min rendering av video går märkbart snabbare. En timmes film från GoPro komprimeras på drygt halva tiden mot tidigare.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Definitivt i7 3770

Skickades från m.sweclockers.com