Permalänk
Medlem

RGB och bling bling

Hej vänner.

Jag skulle vilja få lite mer färg på min dator, men har inte riktigt fattat hur man gör och var man börjar.
Skulle ni kunna förklara enkelt vad behövs för att installera tex led strips eller led fläktar?

Vad jag har förstått så räcker det inte med att koppla in en slinga eller en fläkt i moderkortet via 3pins kontakt. Eller?

Jag har ett MSI b450 carbon ac moderkort, som verkar ha massa med dedikerade pins just för les stips/fans. Dock kallas dessa anslutningar för Corsair LED stip/fan. Varför just corsair? Nån som vet?

Måste man köpa en startkit med massa med styrkretsar för att få belysningen att fungera?
Finns det ett billigt och enkelt sätt att ge lådan lite färg?
Jag behöver inte styra/synkronisera belysningseffekter. Räcker me att jag kan ställa in en neonblå/lila nyans.

Finns det några fina/billiga led stips som man kan fästa bakom skärmen/bakom bordet och belysa väggen?
Tack för tips.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Det finns i princip två standarder för RGB belysning i datorer, antingen 3 pin eller 4 pin. Kontakterna ser typ lika ut, bara att den ena saknar en pinne. Det som gör det lite knepigare är att de drivs med 5 respektive 12 volt så man kan inte blanda ihop dem, då får du antingen för svag ström för att något ska hända, eller ap bränner du sönder dioderna... Ditt moderkort lär ha båda kontakterna, men kolla manualen för säkerhets skull. Kort sagt är 3 pin en nyare standard, även kallad adresserbar eller "digital" RGB och är så klart den som är känsligast då den drivs av 5 volt. Då kan man styra enskilda dioder på en slinga istället för bara hela slingen helt och hållet för att få häftigare effekter om så önskas

Sen allt som heter Aura eller annat är egentligen bara vilka program du använder för att styra belysningen. Att det står Corsair för dig innebär med största sannolikhet att de produkterna stöds, inte att det måste vara dem

Så, köp valfria RGB produkter (fläktar, led-strips etc) som har samma kontaker du har på moderkortet, 3 pin 5 volt adresserbar RGB eller 4 pin 12 volt "vanlig" RGB. Sen laddar du ner MSIs program för att styra dem
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:

Tack för ditt svar.
Men jag är nu ännu mer förvirrad.
Kikar jag på följande:
https://www.komplett.se/product/950724/datorutrustning/datork...

Så finns det 4 slingor i paketet. Men samtidigt står det att de kräver *Requires Lighting Node PRO or Commander PRO.

https://www.komplett.se/product/913539/datorutrustning/datork...

Alltså nån styrlåda. Hur mycket extra grejer ska man ha egentligen?
Kan inte man endast stoppa in en kontakt och skicka ström till en led diod?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Specifikt den slingan du länkade är corsairs egna och kräver därav ett av deras egna styrdon för att kontrollera fullt ut.
Köp istället någon standardiserad LED-strip så som https://www.inet.se/produkt/6902546/akasa-vegas-mb-magnetisk-... istället så slipper du köpa till extra enheter för att kunna styra.

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom