Win 10 OS hittas inte vid uppstart efter uppdatering, endast om övriga HDs kopplas ur

Permalänk
Medlem

Win 10 OS hittas inte vid uppstart efter uppdatering, endast om övriga HDs kopplas ur

Efter en automatisk Win 10 uppdatering får jag upp felmeddelande att inget OS hittas när jag startar upp datorn med flera diskar och att jag kan testa att koppla ur hårddiskar som saknar OS.

När jag gör det funkar det att ladda upp min Win 10 installation. Jag kan även gå in på bios och välja windows boot för att köra den installationen.

Men det räcker inte med att ha den som första diskalternativ.

Vet någon vad problemet beror på och hur jag kan lösa det?

Jag har Asus H81-plus som moderkort om det har betydelse

Permalänk
Medlem

@mkl: Ändra bootordern i bios till där OS ligger
Den verkar inte gå igenom ALLA diskar utan hittar en och failar redan där, gör därför ovan

Visa signatur

Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB, Arctic Freezer 33 eSports ONE Röd, ASUS PRIME Z390-A, BALLISTIX 16GB DDR4, PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER, be quiet! Pure Power 10 700W, 970 EVO 500GB, Fractal Design Define R5 Limited Gold edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimmenHD:

@mkl: Ändra bootordern i bios till där OS ligger
Den verkar inte gå igenom ALLA diskar utan hittar en och failar redan där, gör därför ovan

OS-disken är redan högst upp på listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

OS-disken är redan högst upp på listan

Ta bort de andra hårddiskarna helt från bootordningen. Sätt typ OS SSD -> USB -> DVD -> och vad andra alternativ du har utöver dina andra hårddiskar.

Fungerar inte det, nollställ ditt BIOS helt och testa igen.

Gör det inte jobbet installera senaste BIOS för ditt moderkort.

Och slutligen kan du göra en Windows USB/DVD, stänga av datorn och boota med USB/DVDn och se om du kan göra någon systemreparation eller dylikt. Rent spontant känns det som att något har gått lite snett vid uppdateringen och du har en korrupt MBR på din OS-disk.

PS. något annat du kan experimentera med är att inaktivera de SATA-portar dina övriga hårddiskar är kopplade in i och se om det bootas som det ska då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Eftersom du har Asus Mb. välj inte disk utan sätt bios till Windows boot sector. kolla också i bios om den står på uefi eller legacy (prova båda) och slutligen kolla i bios om OS type är satt till Win eller other.. (other brukar fungera bättre) gör dessa utan att ha andra HDD i maskinen. När du hittat rätt se till att boot disken sitter på första SATA porten . lägg sen till de andra hård diskarna en efter en och se vilken som strular till det. Det är möjligt att då behöver radera boot detaljerna på den HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ta bort de andra hårddiskarna helt från bootordningen. Sätt typ OS SSD -> USB -> DVD -> och vad andra alternativ du har utöver dina andra hårddiskar.

Fungerar inte det, nollställ ditt BIOS helt och testa igen.

Gör det inte jobbet installera senaste BIOS för ditt moderkort.

Och slutligen kan du göra en Windows USB/DVD, stänga av datorn och boota med USB/DVDn och se om du kan göra någon systemreparation eller dylikt. Rent spontant känns det som att något har gått lite snett vid uppdateringen och du har en korrupt MBR på din OS-disk.

PS. något annat du kan experimentera med är att inaktivera de SATA-portar dina övriga hårddiskar är kopplade in i och se om det bootas som det ska då.

Skrivet av Matsglobetrotter:

Eftersom du har Asus Mb. välj inte disk utan sätt bios till Windows boot sector. kolla också i bios om den står på uefi eller legacy (prova båda) och slutligen kolla i bios om OS type är satt till Win eller other.. (other brukar fungera bättre) gör dessa utan att ha andra HDD i maskinen. När du hittat rätt se till att boot disken sitter på första SATA porten . lägg sen till de andra hård diskarna en efter en och se vilken som strular till det. Det är möjligt att då behöver radera boot detaljerna på den HDD.

Tack ska ni båda ha