Lättast tillvägagångssätt att ta med stationär till Dubai

Permalänk
Medlem

Lättast tillvägagångssätt att ta med stationär till Dubai

Hej,
Jag ska tillbringa min vinter i Dubai och behöver ta med mina två skärmar och stationära dator till Dubai.
Vad blir det bästa sättet att få över prylarna till andra sidan. Jag har tänkt att göra följande:
Skärmar, en 27" och en 43" packa ned i en 55" tv-kartong och fylla med frigolit och andra diverse saker.
Dator: ta ut grafikkort och stoppa ner chassit i original kartong. Chassit är ett NZXT H700i så ganska robust och stabilt, samt förstort för handbagage.

Sedan skicka dessa två som special bagage.

Hade ni gjort något annorlunda, och kan något gå sönder av kylan eller skickas special i ett separat fack utan massa minusgrader,
då min CPU är vattenkyld?

Mvh

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du en AIO eller en egen loop?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@simpenh:
Inte den blekaste aning men jag skulle iaf kolla med några internationella fraktbolag såsom dhl vad det skulle kosta för att slippa bry mig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har du en AIO eller en egen loop?

Har ett nzxt kraken x62, så antar AIO?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@simpenh:
Inte den blekaste aning men jag skulle iaf kolla med några internationella fraktbolag såsom dhl vad det skulle kosta för att slippa bry mig.

Aa kanske får göra de. Men det skulle ju vara skönt att ha med på samma flight så man bara kan hämta ut som vanligt bagage.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpenh:

Aa kanske får göra de. Men det skulle ju vara skönt att ha med på samma flight så man bara kan hämta ut som vanligt bagage.

Skickades från m.sweclockers.com

Din och min definition av skönt skiljer nog sig lite.
Att släpa med dator och skärmar till flygplatsen i Sverige och från flygplatsen i Dubai definierar jag snarare som mycket oskönt.

Sedan skulle jag lämna skärmarna hemma och köpa nya i dubai. För oavsett hur du gör lär det inte vara billigt att frakta en 55" tvkartong

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av simpenh:

Har ett nzxt kraken x62, så antar AIO?

De kör på en alkoholbladning så den ska klara av flera minus utan problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad gäller kyla så är hela flygplanets "rör" trycksatt. Lastutrymmena skiljer sig inte från passagerarutrymmena när det gäller tryck och temperatur (kan vara lite lägre temp, men inga minusgrader hur som helst). Naturligtvis kan det vara kallt på flygplatsen i Sverige, och där kan ju bagaget stå ute ett tag, men knappast så det är frysrisk inne i en välisolerad låda på några timmar.

Däremot skulle jag aldrig få för mig att transportera nåt som är det minsta ömtåligt på ett flygplan. Efter att flera gånger ha sett bagagehanterarna kasta väskor, även instrumentväskor, så skulle jag bara lägga kläder och annat mjukt i incheckat bagage!

Sälj eller magasinera i Sverige, köp nytt där och sälj där när du flyttar hem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad gäller kyla så är hela flygplanets "rör" trycksatt. Lastutrymmena skiljer sig inte från passagerarutrymmena när det gäller tryck och temperatur (kan vara lite lägre temp, men inga minusgrader hur som helst). Naturligtvis kan det vara kallt på flygplatsen i Sverige, och där kan ju bagaget stå ute ett tag, men knappast så det är frysrisk inne i en välisolerad låda på några timmar.

Däremot skulle jag aldrig få för mig att transportera nåt som är det minsta ömtåligt på ett flygplan. Efter att flera gånger ha sett bagagehanterarna kasta väskor, även instrumentväskor, så skulle jag bara lägga kläder och annat mjukt i incheckat bagage!

Sälj eller magasinera i Sverige, köp nytt där och sälj där när du flyttar hem.

Att köpa nytt där är inte ett alternativ, får kolla med DHL och andra frakt bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade du kastat din egen dator i golvet? Om inte så hade jag aldrig låtit den åka med flyget.

Permalänk
Medlem

Du kan inte köpa en bärbar och använda under tiden? Känns oerhört omständligt att frakta ner bara för några vintermånader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Risken att datorn blir skadad eller kommer bort känns oerhört hög.

Dessutom så är det också frågan om att kolla om det behövs införseltillstånd, tullklarering o.s.v. Man vet aldrig vad som gäller i de fallen.

För några år sedan så var det någon smart person där jag jobbade som kom på att det kunde vara bra att skicka några datorer till Indien för att det skulle underlätta för utvecklarna där. De datorerna stod 6 månader i tullen i Indien innan de skickades tillbaka till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Risken att datorn blir skadad eller kommer bort känns oerhört hög.

Dessutom så är det också frågan om att kolla om det behövs införseltillstånd, tullklarering o.s.v. Man vet aldrig vad som gäller i de fallen.

För några år sedan så var det någon smart person där jag jobbade som kom på att det kunde vara bra att skicka några datorer till Indien för att det skulle underlätta för utvecklarna där. De datorerna stod 6 månader i tullen i Indien innan de skickades tillbaka till Sverige.

Okej, ja jag kanske får köpa en bärbar här och en stor skärm där borta då. Men känns ju konstigt att det inte finns något smidigt sätt 2019.

Skickades från m.sweclockers.com