Så litet o kompakt chassi som möjligt

Permalänk
Medlem

Så litet o kompakt chassi som möjligt

Hej!

Det är så att jag skulle vilja ha ett så litet och kompakt chassi som möjligt till mitt nästa bygge. Tanken är inte att jaa ska bygga datorn själv utan kommer låta Inet göra detta (eller Webhallen). Vill att chassit ska vara så liten som möjligt men inte för liten så att det blir för varmt. Antar det gäller mATX mITX chassin? Vilket chassi skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

@Benham20: Vad har du för budget?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Benham20: DAN A4-SFX..... det är vad jag kommer bygga i iaf

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Vill att chassit ska vara så liten som möjligt men inte för liten så att det blir för varmt.

Man får göra avkall på vissa egenskaper för att kunna uppnå andra och litet format är av naturliga skäl förknippat med högre temperaturer rent generellt. Med det sagt så köper du ett kvalitetschassi från t.ex. DAN eller Louqe så går det att få vettiga temperaturer med rätt lösningar men det kommer nästan alltid att vara varmare än motsvarande komponenter i ett större chassi.

I fallet med Louqe Ghost så är det ett öppet chassi vilket bidrar till bättre ventilation men då uppstår andra problem som förhöjd ljudnivå osv. Frågan är vilka egenskaper du prioriterar mest, är storleken t.ex. viktigare än ljudnivå och temperatur? En annan sak att ha i åtanke är att man blir väldigt begränsad i sitt val av komponenter när man väljer en liten formfaktor.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Ollwee: Vad har du för budget?

Mvh

Skulle säga runt 1000 kr om möjligt. Behöver ju inte vara det minsta av det minsta men ganska så kompakt iallafall.

Skrivet av Ronja_Hood:

@Ollwee: DAN A4-SFX..... det är vad jag kommer bygga i iaf

Ok, tack för tips!

Skrivet av ågren:

Man får göra avkall på vissa egenskaper för att kunna uppnå andra och litet format är av naturliga skäl förknippat med högre temperaturer rent generellt. Med det sagt så köper du ett kvalitetschassi från t.ex. DAN eller Louqe så går det att få vettiga temperaturer med rätt lösningar men det kommer nästan alltid att vara varmare än motsvarande komponenter i ett större chassi.

I fallet med Louqe Ghost så är det ett öppet chassi vilket bidrar till bättre ventilation men då uppstår andra problem som förhöjd ljudnivå osv. Frågan är vilka egenskaper du prioriterar mest, är storleken t.ex. viktigare än ljudnivå och temperatur? En annan sak att ha i åtanke är att man blir väldigt begränsad i sitt val av komponenter när man väljer en liten formfaktor.

Jo förstår det. Alltså grejen är den att jag inte vill att den ska synas för mycket. Jag har en lägenhet med ganska så begränsad plats där jag kan sitta o game imo. Men storleken behöver ju inte vara minimal såklart. Men har en R4:a atm som jag tkr e alldeles för tung och stor. Ljudnivå såklart är ju viktigt kan jag tycka. Temp behöver inte vara topp topp.