Permalänk
Medlem

Samboavtal

Om man skriver samboavtal behöver man en jurists underskrift eller räcker att man har 2st vittne som skriver under?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Det räcker med att du och din sambo skriver under. Ni bör ha varsitt exemplar, båda underskrivna.
Ett par vittnen ger självklart en extra säkerhet vid en eventuell tvist, men är inget krav juridiskt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid be att en byrå notariserar avtalet men det är inget krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

Om man skriver samboavtal behöver man en jurists underskrift eller räcker att man har 2st vittne som skriver under?

Tänk på att det enda ni kan göra är att avtala bort sambolagen helt och hållet, ni kan inte skriva att X ska ingå men inte Y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tänk på att det enda ni kan göra är att avtala bort sambolagen helt och hållet, ni kan inte skriva att X ska ingå men inte Y.

Hur så? Man kan väl skriva att villan/lägenheten skall inte ingå i bodelningen om förhållandet spricker.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

Hur så? Man kan väl skriva att villan/lägenheten skall inte ingå i bodelningen om förhållandet spricker.

Du kan avtala bort sambolagen, men inte specifika saker. Nu är det ju mest boendet + saker där i som ingår så på sätt och vis har du rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Du kan avtala bort sambolagen, men inte specifika saker. Nu är det ju mest boendet + saker där i som ingår så på sätt och vis har du rätt.

Tvärtom skulle jag säga, dvs det går att avtala om att vissa saker inte ska ingå.

9 § Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen.

För att svara på den ursprungliga frågan, så räcker det med enbart sambornas underskrifter.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Svar på din fråga har du fått men tänk på att bostaden inte alls kan undantas som sägs i tråden

Kolla med jurist om osäker på läget. Sambolagen är inte helt enkel... (jo men se upp ,ed vad som kan undantas)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Svar på din fråga har du fått men tänk på att bostaden inte alls kan undantas som sägs i tråden

Kolla med jurist om osäker på läget. Sambolagen är inte helt enkel... (jo men se upp ,ed vad som kan undantas)

Vad har du fått detta ifrån?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Tvärtom skulle jag säga, dvs det går att avtala om att vissa saker inte ska ingå.

9 § Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen.

För att svara på den ursprungliga frågan, så räcker det med enbart sambornas underskrifter.

Hade en utbildningsdag på jobbet med jurister och då fick jag den uppfattningen i alla fall, säger som jag alltid brukar göra. Lägg en slant på juridisk hjälp

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Mats76:

Utryckte mig kanske lite slarvigt

Ta det inte för givet då det finns undantag
https://avtal24.se/faq/samboavtal/vem-far-bostaden-om-man-fly...

Exemplet med vårdnadstvist är inte helt ovanligt

Tänkvärt är ju också att som sambo ärver man inte varandra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt mycket grova felaktigheter här inne, vänd dig till en vettig källa istället. Lawline har om inte annat massor av frågor besvarade och brukar ha hög kvalité på sin information. Samboavtal är inte svåra, men lyssna för guds skull inte på massa gissande på ett forum.

Nu har jag precis förklarat varför du inte ska ta något här som sanning så vänd dig hellre till någon annan källa än lyssna på mig, men vill ändå påpeka att du inte behöver "kopiera" eller köpa någon tjänst för samboavtal. Samboavtal har inga formaliakrav och är giltiga även om de bara är muntliga. Enda anledningen att skriva ner ett samboavtal eller få ett vittne (helt onödigt egentligen) är eventuella bevisningssvårigheter som skulle uppstå annars vid tvist. Man är ofta överens när man ingår avtal och väldigt mycket inte överens när man separerar.

I övrigt:
Vänd er till en jurist om det rör sig om väldigt stora summor eller komplexa ekonomiska tillgångar, men annars kan ni lösa det själva med enkel hjälp från onlinekällor.

Var noggranna med specifika saker som ska vara enskild egendom om inte hela bohaget ska förbli enskilt. Ge inte utrymme för tolkning eller missförstånd. Skriv alltid ett nytt uppdaterat avtal vid (dvs, precis innan) införskaffandet av ny bostad där aktuell fastighet eller bostadsrätt anges. Ett gammalt avtal förs inte automatiskt över till en ny bostad bara för att ni angett att den gamla bostaden ska vara enskild egendom, spelar ingen roll om samma person stått för alla utgifter vid bostadsbytet.

Hitta INTE på egna lösningar och låna inte snarlik terminologi för att det ska "låta bättre". Håll det enkelt och stelt med punktade upprepningar av termer ni vet stämmer. Slänger ni er med juridiska termer som inte är de rätta så kan ni råka ge avtalet fel innebörd vilket kan leda till problem vid tvist.

Blir det fel och ni upptäcker det så kommer ni bara snabbt överens om ett nytt muntligt avtal som är "rätt". Skriv ner det så fort ni kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Mats76:

Utryckte mig kanske lite slarvigt

Ta det inte för givet då det finns undantag
https://avtal24.se/faq/samboavtal/vem-far-bostaden-om-man-fly...

Exemplet med vårdnadstvist är inte helt ovanligt

Tänkvärt är ju också att som sambo ärver man inte varandra.

Det där svaret förutsätter att bostaden är en form av äganderätt och inte en hyresrätt. Tänk på att att hyresrätter anses ha noll ekonomiskt värde vid en bodelning. Jag minns inte så mycket om hyresrätter och samboavtal så jag kan ha helt fel, men min uppfattning är att om det finns barn i bilden så kommer den nästan per automatik tillfalla den part där barnet tjänas bäst av det.

EDIT

Förutsätter så klart förekomsten av en tvist. Ni får bodela hur ni vill om ni är överens.

Permalänk
Medlem

@Laffe tråden är tre år gammal och blev bumpad av en bot.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@Laffe tråden är tre år gammal och blev bumpad av en bot.

Ajdå, ibland läser man bara innehållet och tänker inte på att kolla sånt. Tack för att du påpeka det.

Permalänk
Skrivet av twit:

@Laffe tråden är tre år gammal och blev bumpad av en bot.

Menar du att mitt inlägg som jag gjorde för att hjälpa andra var en bot ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av grejarlite:

Menar du att mitt inlägg som jag gjorde för att hjälpa andra var en bot ?

Grejarlite - motbevisar botanklagelser sen 2012.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av grejarlite:

Menar du att mitt inlägg som jag gjorde för att hjälpa andra var en bot ?

Du har varit medlem i tio år och ditt allra första inlägg under alla dessa år bestod av att bumpa en tre år gammal tråd med en länk till en sida med ett namn som osade oseriöst. Svårt att dra andra slutsatser än att ditt konto kapats

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Du har varit medlem i tio år och ditt allra första inlägg under alla dessa år bestod av att bumpa en tre år gammal tråd med en länk till en sida med ett namn som osade oseriöst. Svårt att dra andra slutsatser än att ditt konto kapats

🤣 förstår. Det var jag själv som var ute efter just samboavtal som var gratis o letat men hittade bara som kostade förutom på den sidan. Vad jag förstår så behöver ett samboavtal inte vara svårare än att man frånskriver sig de bitarna man vill och är överens om det så jag tyckte det var ett bra avtal som jag och min sambo nu använder ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av grejarlite:

🤣 förstår. Det var jag själv som var ute efter just samboavtal som var gratis o letat men hittade bara som kostade förutom på den sidan. Vad jag förstår så behöver ett samboavtal inte vara svårare än att man frånskriver sig de bitarna man vill och är överens om det så jag tyckte det var ett bra avtal som jag och min sambo nu använder ☺️
De finns här...

Skitskumm story...
Samtidigt promotar du en hittepåtjänst som ljuger om formaliakrav för att vara existensberättigad och som tydligt är en plattform för att få klick att sälja reklam med.

Majoriteten av infon på sidan är ingående och helt korrekt om än ganska klart stulen och omskriven, vilket man märker på konstiga språkval. Så varför öppnar sidan med att ha fel om att avtalet måste vara skriftligt? Ingen som har gjort övriga researchen på sidan kunde fått den delen fel av misstag. Oseriöst och oetiskt.

Edit
Ska tilläggas att gratis mallar för samboavtal är lika enkelt som en googling att hitta och då från pålitliga källor med juridisk bakgrund. Personen som driver sidan har ansträngt sig för att hitta och lista enbart sidor som tar betalt.