Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Fiber.

Vi valde aktivt bort hus om det inte fanns fiber indraget redan. Spelade ingen roll hur fint huset var.

Skrivet av Oliver91:

Jag väljer aktivt bort bostäder som inte har fiber indraget, haft fiberuppkoppling sen 2003 och klarar mig inte utan i princip.. finns inget värre än ostabilt 4g.

Klart man kollar på uppkopplingsmöjligheterna när man köper. Men att dra in fiber i efterhand, förutsatt att det är möjligt i området, kostar ofta runt 20k. Det är ju en troligen droppe i havet jämfört med huspriset. Helt klart bra om huset redan har fiber men har området fiber så är det ganska lätt att dra in i efterhand. Det var det första jag gjorde efter husköp.

Som svar till trådskaparen. Hoppa på tåget att dra in fiber. Det blir både jobbigare och dyrare att göra det i efterhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kapten_Kanel:

Klart man kollar på uppkopplingsmöjligheterna när man köper. Men att dra in fiber i efterhand, förutsatt att det är möjligt i området, kostar ofta runt 20k. Det är ju en troligen droppe i havet jämfört med huspriset. Helt klart bra om huset redan har fiber men har området fiber så är det ganska lätt att dra in i efterhand. Det var det första jag gjorde efter husköp.

Som svar till trådskaparen. Hoppa på tåget att dra in fiber. Det blir både jobbigare och dyrare att göra det i efterhand.

Jo precis, kravet borde snarare vara möjlighet att få fiber inom rimlig tid till rimlig kostnad. Problemet är ju att det ofta både tar tid och blir dyrt om någon exempelvis har tackat nej när området fick fiber.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimetikon:

@Zippeer: om huset är väl underhållet och ligger i ett bra läge så absolut, känns enormt fel prioriterat att bry sig så mycket om fiber när det är det minst viktiga när det gäller ett husköp

Nej det är nog inte det minst prioriterade vid valet av hus, åtminstone inte för många för att få bredband kan vara nästan omöjligt rent avtalsmässigt eftersom det inte finns tvingande lagar än så länge så jag skulle tro att fiber eller inte är en viktigare parameter än om det tex är dåligt vatten, det går ju att köpa filter vilket i många fall kostar ungefär lika mycket som att installera fiber, skillnaden där är att du kan köpa filter även om grannarna inte tillåter att nån gräver in fiber eller kommunalt vatten via deras mark.
Få skulle köpa en normal bostad idag om det inte fanns eller på nått enkelt sätt gick att få el till huset, det kanske fortfarande funkar för ett fritidshus men få skulle välja ett el-löst hus ("av normaltyp") som permanentbostad idag även om det vore väl underhållet och detsamma håller på att hända med fast bredbandsanslutning, få saknar nog däremot fast telefoni om det skulle saknas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hahaha, pengarna är skitsamma. Tror du att de kommer och fixar det samma dag som jag ringer och beställer eller? Med tanke på att hela Sverige ska ha bredband samtidigt nu... Tänk efter lite.

Skrivet av snajk:

Jo precis, kravet borde snarare vara möjlighet att få fiber inom rimlig tid till rimlig kostnad. Problemet är ju att det ofta både tar tid och blir dyrt om någon exempelvis har tackat nej när området fick fiber.

Tog mindre än en vecka för dem att komma till mig. Jobbet var gjort på 30-45 min.
Kanske är svårare på landet. Men i ett villaområde med fiber i gatan ska det inte var några problem.

Permalänk
Medlem

Alltså, fiber krävs ju för ett normal liv idag.

Det är knappast ovanligt för en normal barnfamilj att vilja ha ett onlinespel, en svtplay-ström och en netflix-ström igång i högsta kvalitet samtidigt konstant under kvällen (just på kvällen är 4G-nätet dessutom som mest överbelastat), i kombination med 5+ mobiler och diverse datorer som uppdaterar sina onlinetjänster i princip konstant.

Dessutom skulle jag bli galen om jag behövde vänta mer än några minuter när jag vill spela något från Steam (avinstallerar alltid spel när jag inte tänker köra dem den närmaste veckan).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Man har ju alltid hört att teknologi-X är "tillräcklig". Trådat kommer ju alltid ha ett övertag, oavsett vilken generation på trådlöst som kommer. 10Gbit-fiberlina kommer väl det också.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En annan sak att tänka på är fastighetens värde, att dra in fiber i efterhand kan bli betydligt mer kostsamt och många husköpare idag väger nog in uppkopplingen när man köper hus. Även om det går att dra in i efterhand så blir det dyrare samt kan ta lång tid innan man får det.

Skrivet av daskedennis:

Fiber.

Vi valde aktivt bort hus om det inte fanns fiber indraget redan. Spelade ingen roll hur fint huset var.

Skrivet av Oliver91:

Jag väljer aktivt bort bostäder som inte har fiber indraget, haft fiberuppkoppling sen 2003 och klarar mig inte utan i princip.. finns inget värre än ostabilt 4g.

Det här är ju något som är helt.. vet inte vad.
Folk ska lägga pengar i +2 000 kkr klassen och ojar sig över att allt inte finns indraget. Något som kostar några 10 kkr. Man ska nog fokusera mer av sin energi på att se om huset är i gott skick, behöver dräneras/tilläggsisoleras, ligger på en palts som man tycker om och är praktisk eller om planlösningen är rätt för ens behov. En internetsladd kan man alltid ordna i efterhand, det är svårare att byta tomt men behålla huset

Jag säger inte att man inte behöver det men att välja bort objekt pga av det... nä

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Även om många som är singlar idag klarar sig fint på 4G så är det en helt annan grej när man har familj och 2-3 barn. Har du några tonåringar hemma så slukar dom bandbredd, sitter sen gumman på kvällskvisten och skall kolla nått på netflix/hbo så är det helt plötsligt inte så kul längre med 4G. Fiber är på en helt annan nivå och man skall inte bara stirra sig blind på själva hastigheten som man får ut när man är själv och testar mot bredbandskollen kl 4 på söndagsmorgon.

Fiber är som att ha rinnande vatten i huset och 4G och kommande 5G är som att ha en handpumpad brunn utanför huset. Inga problem när du är 25 och ändå alltid duschar på gymmet så räcker det med att hämta en spann med vatten om dan. Men när du har familj är det inte att tänka på.

Köper man lägenhet eller hus så är fiber väldigt högt på måstelistan och mellan två någotsånär likvärdiga hus är det definitivt en sak som fäller avgörande.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför?
edit: Klart fiber är bättre om man har tillgång till det, men förstår inte varför mobilt inte ska få finnas.

Radiospektrum är en begränsad resurs, så att ha en massa folk på mobila uppkopplingar när de kunde ha fast uppkoppling kan anses "slösa" plats och göra nätet slöare än vad det kunde vara för de som behöver det. Se det som att det fanns 5 budbilar för vatten i din stad. Folk som rör på sig och bor väldigt lång bort skulle vilja använda budbilarna, men bilarna kanske inte räcker ifall lägenhetsboende väljer att få det budat istället för att använda ledningen som går in i huset.

Detta är iofs en av sakerna som man hoppas 5G skall kunna hjälpa till att fixa i tätbebyggda områden (med hög bandbredd, kort avstånd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Klart man kollar på uppkopplingsmöjligheterna när man köper. Men att dra in fiber i efterhand, förutsatt att det är möjligt i området, kostar ofta runt 20k. Det är ju en troligen droppe i havet jämfört med huspriset. Helt klart bra om huset redan har fiber men har området fiber så är det ganska lätt att dra in i efterhand. Det var det första jag gjorde efter husköp.

Som svar till trådskaparen. Hoppa på tåget att dra in fiber. Det blir både jobbigare och dyrare att göra det i efterhand.

I vissa fall kan det vara "omöjligt" att få det indraget i efterhand, jag har hört historier om stadsnätsleverantörer som vägrat i sten att göra det pga att de inte längre haft något projekt i området.

Men även om de går med på det kan det bli minst sagt besvärligt; jag hörde mig för om indragning av fiber till familjens sommarhus, och fick en prisuppgift på 35k (under lågsäsong, det var alltså med rabatt) + att vi skulle bli tvungna att gräva ett över 200 meter långt kabeldike på egen hand. Så det blev inget av det (men om det hade varit ett permanentboende hade jag accepterat det ändå).

Men i just TS fall blir det förstås besvärligt... när leverantören är ökänt rutten så blir det ett jobbigt dilemma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Även om många som är singlar idag klarar sig fint på 4G så är det en helt annan grej när man har familj och 2-3 barn. Har du några tonåringar hemma så slukar dom bandbredd, sitter sen gumman på kvällskvisten och skall kolla nått på netflix/hbo så är det helt plötsligt inte så kul längre med 4G. Fiber är på en helt annan nivå och man skall inte bara stirra sig blind på själva hastigheten som man får ut när man är själv och testar mot bredbandskollen kl 4 på söndagsmorgon.

Fiber är som att ha rinnande vatten i huset och 4G och kommande 5G är som att ha en handpumpad brunn utanför huset. Inga problem när du är 25 och ändå alltid duschar på gymmet så räcker det med att hämta en spann med vatten om dan. Men när du har familj är det inte att tänka på.

Precis, och med tanke på hur instabilt trådlös uppkoppling kan vara så kan man lägga till liknelsen med att ibland så tippar vattenspannet ut på vägen upp ur brunnen och så får man veva ned och börja om.

Skrivet av Tempel:

Köper man lägenhet eller hus så är fiber väldigt högt på måstelistan och mellan två någotsånär likvärdiga hus är det definitivt en sak som fäller avgörande.

Absolut. För mig går det längre än så, jag ratar automatiskt alla hus som inte har fiber, men det är som tur är ovanligt här i trakten; även de allra flesta hus ute i byarna har fiber nuförtiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

I vissa fall kan det vara "omöjligt" att få det indraget i efterhand, jag har hört historier om stadsnätsleverantörer som vägrat i sten att göra det pga att de inte längre haft något projekt i området.

Med härliga Stadsnätsbolaget så innehåller deras kontrakt, iallafall det jag fick, en halvgömd klausul om att du ger dem rätten att när som helst gräva upp din tomt för att ansluta grannar till fibernätet (dvs, ett servitut) så i just det här fallet kommer det förmodligen inte vara något problem om TS pappa senare vill hoppa på tåget.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle inte vilja säga att mobilt bara täcker "simpla behov". Jag gör i princip allt utom att spela onlinespel och klarat mig utmärkt med mobilt bredband över 4G.

Fast är det inte simpla behov då?
Om du räknar bort spel och ladda ner / ladda upp större mängder.

Att sitta o surfa o streama lite är i mina ögon simpla behov iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle inte vilja säga att mobilt bara täcker "simpla behov". Jag gör i princip allt utom att spela onlinespel och klarat mig utmärkt med mobilt bredband över 4G.

Låter som ganska enkla behov, sådant som man nog klarar på en telefon istället för en dator men utan att veta detaljer så är det nog en ganska vanlig förbrukning säkert. Men vad får du ut för hastigheter typ 18:00-22:00? Databegränsning och månadskostnad är ju lite intressant med förstås.

Möjligheterna fiber ger är i en helt annan klass. Och ju fler i hushållet ju högre bandbredd lär också behövas. Hellre mobilt bredband än inget alls förstås, ADSL har varit på väg bort länge och har man otur kan man av olika anledningar inte få fiber heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Fast är det inte simpla behov då?
Om du räknar bort spel och ladda ner / ladda upp större mängder.

Att sitta o surfa o streama lite är i mina ögon simpla behov iaf

Jag ligger mellan 500-1000GB per månad så det skulle jag knappast säga... 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon5930:

Låter som ganska enkla behov, sådant som man nog klarar på en telefon istället för en dator men utan att veta detaljer så är det nog en ganska vanlig förbrukning säkert. Men vad får du ut för hastigheter typ 18:00-22:00? Databegränsning och månadskostnad är ju lite intressant med förstås.

Möjligheterna fiber ger är i en helt annan klass. Och ju fler i hushållet ju högre bandbredd lär också behövas. Hellre mobilt bredband än inget alls förstås, ADSL har varit på väg bort länge och har man otur kan man av olika anledningar inte få fiber heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Se ovan. Får ut 20-30Mbit dygnet runt, det är täckningen som begränsar, ligger i lite radioskugga trots ganska centralt.

Skulle mobilt och fiber kosta lika mycket så skulle jag såklart välja fiber, men nu är mobilt bredband så mycket billigare att det inte är värt skillnaden i mina ögon.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kapten_Kanel:

Tog mindre än en vecka för dem att komma till mig. Jobbet var gjort på 30-45 min.
Kanske är svårare på landet. Men i ett villaområde med fiber i gatan ska det inte var några problem.

Jag hade en kollega som köpte ett hus där den tidigare ägaren hade avböjt erbjudandet som vägföreningen (eller vad det nu var) hade fått till med Telia. Men han ville förstås ha fiber, det skulle ta typ 18 månader och kosta närmare 100 lakan exklusive grävning på tomten och så. Och det var strax utanför Kungsbacka, så inte på landet även om det inte är jättecentralt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag ligger mellan 500-1000GB per månad så det skulle jag knappast säga... 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Se ovan. Får ut 20-30Mbit dygnet runt, det är täckningen som begränsar, ligger i lite radioskugga trots ganska centralt.

Skulle mobilt och fiber kosta lika mycket så skulle jag såklart välja fiber, men nu är mobilt bredband så mycket billigare att det inte är värt skillnaden i mina ögon.

Vad har du för abonnemang då som är helt obegränsad?

Visst, villa fiber är en investering då det ligger runt 20k.
Sen är ju månadskostnaden för själva internet betydligt billigare oftast efter.

Personligen hade jag aldrig orkar ha så lite som 20-30 ner då det hade tagit evigheter att ladda ner.
20-30 upp är väl mer ok dock om man får ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Hej!

Föräldrarna fick förfrågan om att skaffa fiber för 399 kr i månaden i 2 år. Därefter är det vanlig kostnad. Farsan ser ingen anledning med fiber då det snart kommer komma 5G. Men är 5G verkligen så nära att det inte är värt att dra in fiber?

Hur kommunicerar 5G-masterna med varandra? Jo, fiber.

Fiber är mycket bättre. Som så många andra sagt skulle jag aldrig köpa ett hus som inte har fiber indraget.
Det är Prio #1.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Vad har du för abonnemang då som är helt obegränsad?

Visst, villa fiber är en investering då det ligger runt 20k.
Sen är ju månadskostnaden för själva internet betydligt billigare oftast efter.

Personligen hade jag aldrig orkar ha så lite som 20-30 ner då det hade tagit evigheter att ladda ner.
20-30 upp är väl mer ok dock om man får ut det.

Både Tele2, Telenor och Telia har obegränsade abonnemang.
För mig skulle fiber kosta ca 20.000 för installation och runt 400kr/månad, mobilt bredband kostar mig 200kr/månad. Inte helt enkelt att motivera den kostnaden... Tror det är sällan villafiber är mycket billigare. I lägenhet kan det såklart vara annorlunda, i min förra lägenhet hade jag 1000/1000 för 150kr/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Radiospektrum är en begränsad resurs, så att ha en massa folk på mobila uppkopplingar när de kunde ha fast uppkoppling kan anses "slösa" plats och göra nätet slöare än vad det kunde vara för de som behöver det. Se det som att det fanns 5 budbilar för vatten i din stad. Folk som rör på sig och bor väldigt lång bort skulle vilja använda budbilarna, men bilarna kanske inte räcker ifall lägenhetsboende väljer att få det budat istället för att använda ledningen som går in i huset.

Detta är iofs en av sakerna som man hoppas 5G skall kunna hjälpa till att fixa i tätbebyggda områden (med hög bandbredd, kort avstånd).

Du har rätt i att det är en begränsad resurs, men det behöver inte betyda att man måste förbjuda användningsområden, om man ändå har resurser över.

Här marknadsförs 4G flitigt för just hemmabruk. Även om man redan kan få fiber från en operatör, så kan man bli uppringd av konkurrenter som erbjuder mobilt istället. Och har inte märkt av några problem med hastigheter, varken här i förorterna eller i stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

I vissa fall kan det vara "omöjligt" att få det indraget i efterhand, jag har hört historier om stadsnätsleverantörer som vägrat i sten att göra det pga att de inte längre haft något projekt i området.

Men även om de går med på det kan det bli minst sagt besvärligt; jag hörde mig för om indragning av fiber till familjens sommarhus, och fick en prisuppgift på 35k (under lågsäsong, det var alltså med rabatt) + att vi skulle bli tvungna att gräva ett över 200 meter långt kabeldike på egen hand. Så det blev inget av det (men om det hade varit ett permanentboende hade jag accepterat det ändå).

Men i just TS fall blir det förstås besvärligt... när leverantören är ökänt rutten så blir det ett jobbigt dilemma.

Skrivet av snajk:

Jag hade en kollega som köpte ett hus där den tidigare ägaren hade avböjt erbjudandet som vägföreningen (eller vad det nu var) hade fått till med Telia. Men han ville förstås ha fiber, det skulle ta typ 18 månader och kosta närmare 100 lakan exklusive grävning på tomten och så. Och det var strax utanför Kungsbacka, så inte på landet även om det inte är jättecentralt.

Antar att båda dessa fallen haft en bit till fibern. I mitt fall hade de dragit fibern i gatan och lagt en inkopplingspunkt vid min tomtgräns.
Jag förstår att man i dessa fall funderar mer än en gång innan man köper och att det är svårt att veta hur det ligger till innan man köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fiber höjer automatiskt värdet på fastigheten

Var har du fått det från? Och hur mycket höjer det värdet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Fiber.

Vi valde aktivt bort hus om det inte fanns fiber indraget redan. Spelade ingen roll hur fint huset var.

Gjorde själv samma sak, ingen fiber i hus eller gata så var huset helt ointressant. Att tänka på är att även om det ligger i gatan så kan det ta tid att få det indraget.
Hade tur när vi hittade vårt drömhus och fiber var indraget ett år tidigare.
Är en verklig dealbreaker och jag tror inte 5G kommer ändra på detta. Trådat är ALLTID bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Antar att båda dessa fallen haft en bit till fibern. I mitt fall hade de dragit fibern i gatan och lagt en inkopplingspunkt vid min tomtgräns.

Det var så för en f.d. arbetspolare också när han köpte ett hus, men avståndet spelade ingen roll, stadsnätsleverantören totalvägrade ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Både Tele2, Telenor och Telia har obegränsade abonnemang.
För mig skulle fiber kosta ca 20.000 för installation och runt 400kr/månad, mobilt bredband kostar mig 200kr/månad. Inte helt enkelt att motivera den kostnaden... Tror det är sällan villafiber är mycket billigare. I lägenhet kan det såklart vara annorlunda, i min förra lägenhet hade jag 1000/1000 för 150kr/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Är de verkligen obegränsade dock.
Telenor ex hade en 20gb/dag max gräns vad jag kunde google fram iaf, telia har iaf gratis "refill" efter 20gb med 5 gb per gång. Men riktigt obegränsat är så klart bättre.

hittar heller inget obegränsat mobilt bredband för 200kr i månaden.
Enda jag hittar är abonnemangen på 550kr+ eller dyra mobila bredband med typ 200gb månaden för 449kr månaden ex https://www.telenor.se/handla/mobilt-bredband/

200kr månaden för obegränsat mobilt bredband hittar jag inte på någon utav tele2, telenor, telia och ingen annan heller. Så om du sitter på något magiskt guldkorn som är mindre än halva priset mot alla andra så tipsa gärna

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Är de verkligen obegränsade dock.
Telenor ex hade en 20gb/dag max gräns vad jag kunde google fram iaf, telia har iaf gratis "refill" efter 20gb med 5 gb per gång. Men riktigt obegränsat är så klart bättre.

hittar heller inget obegränsat mobilt bredband för 200kr i månaden.
Enda jag hittar är abonnemangen på 550kr+ eller dyra mobila bredband med typ 200gb månaden för 449kr månaden ex https://www.telenor.se/handla/mobilt-bredband/

200kr månaden för obegränsat mobilt bredband hittar jag inte på någon utav tele2, telenor, telia och ingen annan heller. Så om du sitter på något magiskt guldkorn som är mindre än halva priset mot alla andra så tipsa gärna

Jag har Tele2 med ett äldre abonnemang som blivit uppdraget till nuvarande Unlimited (som jag dessutom har som huvudmobilabonnemang) och sen prissänkt på lite specialsätt. Sen har jag extra datakort för 19kr styck som de kostade förr och vi är några i familjen som delar på dem så delar på hela kostnaden också. Så skulle bli lite dyrare idag med motsvarande.

Varken Telenor eller Tele2 har något tak men man måste bekräfta med sms var 20:e GB hos Telenor, Tele2 har var 50:e GB. Det går dock lätt att lösa med automatisering 😉

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag har Tele2 med ett äldre abonnemang som blivit uppdraget till nuvarande Unlimited (som jag dessutom har som huvudmobilabonnemang) och sen prissänkt på lite specialsätt. Sen har jag extra datakort för 19kr styck som de kostade förr och vi är några i familjen som delar på dem så delar på hela kostnaden också. Så skulle bli lite dyrare idag med motsvarande.

Varken Telenor eller Tele2 har något tak men man måste bekräfta med sms var 20:e GB hos Telenor, Tele2 har var 50:e GB. Det går dock lätt att lösa med automatisering 😉

Då förstår jag.
Så med andra så finns det inget sådant idag för 200kr då allt är minst dubbelt så dyrt.
Så svårt att jämföra mot andra då om de skulle stå i valet då det inte finns något sådant.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Då förstår jag.
Så med andra så finns det inget sådant idag för 200kr då allt är minst dubbelt så dyrt.
Så svårt att jämföra mot andra då om de skulle stå i valet då det inte finns något sådant.

Det går att komma nära, 250kr/månad är inga problem med vanliga rabatter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Var har du fått det från? Och hur mycket höjer det värdet?

Sunt förnuft och 2019, siffran varierar beroende på budgivning men chanserna ökar när det är modernt och inte är kvar på 1980-talet när det gäller telefoni/internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Både Tele2, Telenor och Telia har obegränsade abonnemang.
För mig skulle fiber kosta ca 20.000 för installation och runt 400kr/månad, mobilt bredband kostar mig 200kr/månad. Inte helt enkelt att motivera den kostnaden... Tror det är sällan villafiber är mycket billigare. I lägenhet kan det såklart vara annorlunda, i min förra lägenhet hade jag 1000/1000 för 150kr/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur får du obegränsad mobilt bredband för 200kr/månad när tele2 unlimited kostar 499kr/månad och det är inte bredband, jag hittar ingen mobilt bredband hos de som är obegränsad. Telenor (obegränsad) mobilabonnemag kostar 569kr/månad och de har inte heller någon mobilt bredband som har obegränsad datamängd. Och telia har inte heller någon mobilt bredband som har obegränsad datamängd och deras mobilabonnemag som har obegränsad datamängd kostar 589kr/månad. Så jag tror att du bullshittar här...