MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det finns en annan aspekt att tänka på. Skulle man hamna i en olycka och flyger av motorcykeln så är ens mobil plötsligt på motorcykeln istället för i ens ficka. Finns historier om folk som flugit av hojen och hamnat i högt gräs och int syns eller något som till och med hamnade i dike med vatten och nästan drunknat för att de hade svårt att röra sig därifrån. Det kan vara en jobbig situation.

Det är min benhårda uppfattning att telefonen skall förvaras på ens person om man kör motorcykel. Framförallt om man kör ensam. OM man går omkull med telefonen monterad på cykeln så finns det inga garantier för att telefonen är hel eller ens går att hitta om du behöver kontakta någon. I värsta fall ligger man som du säger någon helt annan stans och inte kan ta sig till hojen för att ta fram telefonen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det är min benhårda uppfattning att telefonen skall förvaras på ens person om man kör motorcykel. Framförallt om man kör ensam. OM man går omkull med telefonen monterad på cykeln så finns det inga garantier för att telefonen är hel eller ens går att hitta om du behöver kontakta någon. I värsta fall ligger man som du säger någon helt annan stans och inte kan ta sig till hojen för att ta fram telefonen.

Sen finns det andra orsaker att använda navigator, skärmarna är tryckkänsliga istället för typ konduktiva så man kan använda vilka handskar som helst, de tål värme bättre än mobiler och i allmänhet mer rigida, ljusstarka, kostar mindre än dyra telefoner som man kan skydda i fickan istället och ingen risk för inbränning om du har oled skärm. Men som sagt man klarar sej bra med endast nalle i fickan eller på styret vid temporära navigations behov men är det touring i alla väder du tänker använda bågen för är det nog bäst med fabriksmonterad eller anpassad navigator för mc.

Edit:
En annan sak jag kom på att nämna är att dagens mobiler över lag är betydligt större än navigatorer och det kan vara knepigt att hitta en plats som inte täcker instrument och samtidigt inte tar i någonstans vid full styrutslag, de kräver också rejäla fästanordningar för att inte lossna då vikt, vibrationer och fartvind kan ställa till det och det kan kosta bra slant. Med navigatorer följer fästen med i köpet som håller grejerna ordentligt fast.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

@Shimonu: Då rekommenderar jag en inReach eller Spot istället för en gps.

Vill du utveckla varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Någon som har erfarenhet av Yamaha MT-07, KTM Duke 390 eller 790? Tänkte ta mellan till nästa sommar och vill ha något roligt att köra.

Skrivet av Nauie:

Fan inte hälsosamt för plånboken att läsa denna tråd

Har varit sugen på MC sedan jag var i tonåren men nu 15+år senare kom jag in här och bestämde mig :).
Så, eftersom att det är säsong att köpa mc nu undrar jag vad som vore lämpligt som övningskörningshoj/första maskin. min 50kW, 175kg såklart. Men jag vill inte lägga mer än 50kkr på något jag med stor sannolikhet kommer slänga i asfalten

Några tips på modeller jag ska leta efter? Vill gärna ha något med plats för passagerare och väskor, helst helkåpat.

Tjo! Jag har en MT-07 som jag skaffade som förstahoj, bland annat just för att den är riktigt trevlig att köra med. Lätt att kasta runt och sjukt rolig. Skulle absolut kunna rekommendera den som förstahoj. Tog den bland annat på en veckas Mc-semester på Gotland nu i somras, med packväskor på. Fungerar hur bra som helst.

Har dock uppgraderat till en Tiger 800 nu för att kunna ge mig ut på grusvägar bland annat så jag lär väl sälja MT-07an tyvärr. Egentligen skulle jag vilja ha den kvar men det känns lite onödigt kanske med två hojar

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Shimonu: Jag tänker att om man är ute efter att ha något för nödsituationer så att man kan larma, och pga det skaffar en gps så att telefonen är ledig till det, så kanske man ska skaffa något som är till för just larma i nödsituationer och som definitivt kommer hålla för en krash.

Använder satellit så täckning 100% i hela världen. Larmar med gps koordinater direkt till global larmcentral som sen tar kontakt med den lokala där du är. Kan larma automatiskt vid en krash utifall du själv inte är kapabel till det.

Lite så tänkte jag. Men i övrigt håller jag nog med. Har man inte det bör man nog ha telefonen på sig utifall att något händer. Det är så mycket man bör dock...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

@Shimonu: Jag tänker att om man är ute efter att ha något för nödsituationer så att man kan larma, och pga det skaffar en gps så att telefonen är ledig till det, så kanske man ska skaffa något som är till för just larma i nödsituationer och som definitivt kommer hålla för en krash.

Använder satellit så täckning 100% i hela världen. Larmar med gps koordinater direkt till global larmcentral som sen tar kontakt med den lokala där du är. Kan larma automatiskt vid en krash utifall du själv inte är kapabel till det.

Lite så tänkte jag. Men i övrigt håller jag nog med. Har man inte det bör man nog ha telefonen på sig utifall att något händer. Det är så mycket man bör dock...

När jag kollade lite snabbt på inReach så fick jag inte riktigt känslan att det var något som kunde ersätta den GPS jag har utan det vore mer som ett komplement. De har ju inte alls de smidiga funktioner som min GPS har, de är inte anpassade för fordon utan mer allmänt resande och äventyrande.

Men absolut håller jag med annars.

Permalänk

Gick nyligen från en mt09 2017 till en ktm exc500 2017 som jag supermotard kittat.
Har enbart blivit någon mil kört denna säsongen så laddar upp inför nästa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kalleteodor:

Gick nyligen från en mt09 2017 till en ktm exc500 2017 som jag supermotard kittat.
Har enbart blivit någon mil kört denna säsongen så laddar upp inför nästa.

Men säsongen är ju långt ifrån slut! Varför låter det som du gett upp redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

När jag kollade lite snabbt på inReach så fick jag inte riktigt känslan att det var något som kunde ersätta den GPS jag har utan det vore mer som ett komplement. De har ju inte alls de smidiga funktioner som min GPS har, de är inte anpassade för fordon utan mer allmänt resande och äventyrande.

Men absolut håller jag med annars.

Nej det är för att ersätta telefonens funktioner vid nödläge, så telefonen fritt kan användas för att ersätta gpsen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

Nej det är för att ersätta telefonens funktioner vid nödläge, så telefonen fritt kan användas för att ersätta gpsen.

Ah, då är vi tillbaka på det vissa andra tagit upp. Telefonen är inte alls lika väl utvecklad för att agera som GPS på en motorcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Men säsongen är ju långt ifrån slut! Varför låter det som du gett upp redan?

6 grader har det vart här, men skulle bli bättre i helgen. Känns som det är dags att ställa undan metallhästen snart...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

6 grader har det vart här, men skulle bli bättre i helgen. Känns som det är dags att ställa undan metallhästen snart...

Skickades från m.sweclockers.com

RIP alltså, det är tungt att vara hojåkare norr om Skåne må jag säga. Jag var ut helgen som var, med tjocka understället och fingervantar i handskarna. Det var mycket vilja och lite "find a happy place"-tänk för att inte vända om.

Gick bra ändå, stack lite i fingrarna men om gudarna är med kan det bli en sväng i helgen också. Bara det inte spöregnar.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ah, då är vi tillbaka på det vissa andra tagit upp. Telefonen är inte alls lika väl utvecklad för att agera som GPS på en motorcykel.

Och jag håller inte med. Jag tycker den är bättre på många sätt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

RIP alltså, det är tungt att vara hojåkare norr om Skåne må jag säga. Jag var ut helgen som var, med tjocka understället och fingervantar i handskarna. Det var mycket vilja och lite "find a happy place"-tänk för att inte vända om.

Gick bra ändå, stack lite i fingrarna men om gudarna är med kan det bli en sväng i helgen också. Bara det inte spöregnar.

Tempen över nollan och torr vägbana så kör jag men det gäller att klä sej rätt och helst en båge med kåpor, men det finns dom som kör i snöblask också men där drar jag gränsen 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för en xj6.
Varför? Den finns i närheten, pris, abs, välservad, jag tycker den ser ganska bra ut. Ska hämta den på måndag. Ska även köpa en hög med kläder och skydd. Min plånbok hatar mig lite just nu

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie: Den kommer fortsätta hata dig. Dyraste hobbyn jag hållit på med by far xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

6 lektioner körda. 2 till bokade i höst. Risk 2 är jag i listan för under hösten.
Planen är numera att köra teorin i vinter och ta uppkörning tidig vår.

7 Lektioner och godkänd Risktvåa nu. En lektion till i höst så det rör sig framåt! Läser tråden och tar till mig tips, har hjälpt mycket med lågfarten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Så var och köpte cykeln i måndags och idag blev det utrustning, övningskörningstillståndet kom i torsdags.
Nu gäller det bara att hitta fler personer man kan köra med, hitills skickat in för två handledare.

Med lite tur hinner jag köra ett par gånger innan vintern

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Igår vart det första övningskörningen! 5 grader varmt och solsken. Började lite enkelt med att åka runt i villaområdet i 20min sedan vidare till ett industriområde för att öva lågfart på en stor öppen yta, vi avslutade med landsväg och stadstrafik.
Gick lååångt över förväntan, inte ens ett motorstopp. Det flöt på nästan lika bra som med bil i trafiken.

Det var roligare att köra än jag trott faktiskt!
Nu håller jag tummarna för att snön håller sig borta länge nog för att hinna med ett par vändor till innan vinterdvalan.

Och under vintern ska jag försöka lura frugan att börja köra också

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Igår vart det första övningskörningen! 5 grader varmt och solsken. Började lite enkelt med att åka runt i villaområdet i 20min sedan vidare till ett industriområde för att öva lågfart på en stor öppen yta, vi avslutade med landsväg och stadstrafik.
Gick lååångt över förväntan, inte ens ett motorstopp. Det flöt på nästan lika bra som med bil i trafiken.

Det var roligare att köra än jag trott faktiskt!
Nu håller jag tummarna för att snön håller sig borta länge nog för att hinna med ett par vändor till innan vinterdvalan.

Och under vintern ska jag försöka lura frugan att börja köra också

Jag hade liknande upplevelse själv. Jag övade rätt mycket på lågfarten men övrig körning gick galant. Både högfartsbanan och inbromsningarna var aldrig några problem, och köra i trafiken var lätt eftersom jag var van sedan bilen.

Glöm inte att vrida på huvudet hela tiden när du kör så det syns att du tittar i korsningar och på utfarter, mötande bilar etc. Mest för uppkörningen, man kollar ju ädnå men vridar man inte på huvudet så ser inte uppkörningsgubben eller gumman det.

Och njut av det här, jag tyckte det var sjukt roligt att övningsköra med polarna. Det blir ju betydligt mindre åka med varandra nu än när man var upp i varandra några gånger i veckan och snacka hoj.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

6 grader har det vart här, men skulle bli bättre i helgen. Känns som det är dags att ställa undan metallhästen snart...

Skickades från m.sweclockers.com

du ska inte jobba som MCbud som jag gjorde 2003 å 2004 när jag pluggade, då kör man fan året om mot svart provisions lön

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Igår vart det första övningskörningen! 5 grader varmt och solsken. Började lite enkelt med att åka runt i villaområdet i 20min sedan vidare till ett industriområde för att öva lågfart på en stor öppen yta, vi avslutade med landsväg och stadstrafik.
Gick lååångt över förväntan, inte ens ett motorstopp. Det flöt på nästan lika bra som med bil i trafiken.

Det var roligare att köra än jag trott faktiskt!
Nu håller jag tummarna för att snön håller sig borta länge nog för att hinna med ett par vändor till innan vinterdvalan.

Och under vintern ska jag försöka lura frugan att börja köra också

haha fan va surt när man väl fastnat i början sådär så är man såååå jävla TARV på att köra hoj minns mycket väl mitt första år på hojen 2003, jag var så tarv, plus att jag behövde pengar när jag pluggade så jag tog extra jobb som MCBud å körde hela vintern

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Rätt lustigt hur många som ställt undan bågen så tidigt på hösten när tempen for ner under ~15 grader fast det varit några vackra lugna höstdagar med strålande sol men lite svalt sådär runt 10, generellt perfekta förhållanden för en tur men säkert 90% mindre tvåhjulingar ute på vägarna här nere i Kalmartrakten, vi är dock några som fortfarande kör

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Rätt lustigt hur många som ställt undan bågen så tidigt på hösten när tempen for ner under ~15 grader fast det varit några vackra lugna höstdagar med strålande sol men lite svalt sådär runt 10, generellt perfekta förhållanden för en tur men säkert 90% mindre tvåhjulingar ute på vägarna här nere i Kalmartrakten, vi är dock några som fortfarande kör

Ja här har det varit både snö och is på vägarna ett par dagar, frost på morgnarna, så slutet är nära. Men fan, plusgrader och torrt väglag är allt jag vill ha. det var förvånansvärt behagligt att köra i femgradigt nu sist, hade iofs underställ och grejor.
Självfallet säger prognosen regn regn regn >_<

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Pendlar fortfarande med hojen till jobbet, men nu blir det allt färre hojar man möter på vägarna. Men i torsdags hade vi 17 grader i Göteborg, tog då en omväg hem med min Yamaha MT-01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steberg:

Pendlar fortfarande med hojen till jobbet, men nu blir det allt färre hojar man möter på vägarna. Men i torsdags hade vi 17 grader i Göteborg, tog då en omväg hem med min Yamaha MT-01.

Pendlar fortfarande jag med, fast här i Stockholm.
Lite trist bara med att det regnat en del senaste dagarna.
Nästa vecka ska det däremot bli minus på nätterna, så funderar lite på om jag kanske ska ta och fixa dubbdäck.

Räknar väl lite med att jag faktiskt ändå kommer köra en bit in i december också. Brukar ju inte bli så mycket snö förrän i mitten av december och sen ta fram hojen igen i februari när snön försvunnit.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ett tag, det är absolut lågsäsong på MC. Jag har inte kört på ett par månader pga ingen körlärare/nån att köra med (och lite kallt).

Precis gjort teoriprovet och fick godkänt, 58/65 får jag anse som ok. Kunde gått bättre dock.. :/
Nu är den tyngden släppt och ser fram emot att ta körkortet framåt Maj nånstans.

Jag som brukar ge upp alldeles för lätt vid större projekt (i privatlivet) har inte gett upp än och nu känner jag att jag kan slutföra det!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har det gått ett tag, det är absolut lågsäsong på MC. Jag har inte kört på ett par månader pga ingen körlärare/nån att köra med (och lite kallt).

Precis gjort teoriprovet och fick godkänt, 58/65 får jag anse som ok. Kunde gått bättre dock.. :/
Nu är den tyngden släppt och ser fram emot att ta körkortet framåt Maj nånstans.

Jag som brukar ge upp alldeles för lätt vid större projekt (i privatlivet) har inte gett upp än och nu känner jag att jag kan slutföra det!

Spännande, lycka till. Det är bara att fixa det om du läser tråden så ser du hur det gick för mig i våras. Det kommer gå galant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Spännande, lycka till. Det är bara att fixa det om du läser tråden så ser du hur det gick för mig i våras. Det kommer gå galant.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Jag har alla ingredienser för att klara av det. Nu ska det bara göras.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lycka till! Ser fram emot att säsongen ska komma igång igen.

Det var uppehåll och relativt rena gator för ett par dagar sedan. Då var suget stort. Men innan man kom iväg från jobbet så var det redan mörkt. Även med extraljus är det inte direkt njutbart att köra i mörker.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore