AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör du mycket jobb på den som pressar den till 80 grader eller mer så kanske det är värt att investera i bättre kylare, nu antar jag att du kör stock kylaren och det kanske är ett felaktigt antagande från min sida?

Jag kör med en Noctua NH-U14S och gott om chassifläktar i ett Define R4, så att öka kylningen är inte riktigt ett alternativ. Möjligtvis skulle jag kunna sätta på en till fläkt på kylaren och köra push-pull, men tveksamt hur stor skillnad det skulle göra.

Jag måste göra något åt det i alla fall, just nu undviker jag att belasta datorn under någon längre tid eftersom fläktarna ligger och varvar upp till 100% med några sekunders mellanrum. Jag var väldigt nöjd med ljudnivån och prestandan vid -0.1V offset, men då fryser datorn vartannat dygn eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kör med en Noctua NH-U14S och gott om chassifläktar i ett Define R4, så att öka kylningen är inte riktigt ett alternativ. Möjligtvis skulle jag kunna sätta på en till fläkt på kylaren och köra push-pull, men tveksamt hur stor skillnad det skulle göra.

Jag måste göra något åt det i alla fall, just nu undviker jag att belasta datorn under någon längre tid eftersom fläktarna ligger och varvar upp till 100% med några sekunders mellanrum. Jag var väldigt nöjd med ljudnivån och prestandan vid -0.1V offset, men då fryser datorn vartannat dygn eller så.

Är det en PWM eller DC fläkt? om det är en DC så kan du ju alltid slänga på ett av noctuas spänningssänkande motstånd, har för mig att det följer med även till pwm modeller ibland, det kommer dock inte sänka tempen direkt men kanske inte orsakar så stor skillnad i temp heller, heatpipe kylare har en tendens att gärna vilja peaka upp till en viss temp i min erfarenhet. Du kan inte växla vilken temp som fläktarna ska styras efter då? Det finns på en del bord att man kan välja mellan tdie, socket temp, moderkorts temp, ambient osv.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kör med en Noctua NH-U14S och gott om chassifläktar i ett Define R4, så att öka kylningen är inte riktigt ett alternativ.

Noctua NH-U14S är säkert en riktigt bra rackare men det bör väl finnas ännu bättre kyllösningar? Nu vet jag inte vad du kör men det verkar vara riktigt krävande för din 3900X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Är det en PWM eller DC fläkt? om det är en DC så kan du ju alltid slänga på ett av noctuas spänningssänkande motstånd, har för mig att det följer med även till pwm modeller ibland, det kommer dock inte sänka tempen direkt men kanske inte orsakar så stor skillnad i temp heller, heatpipe kylare har en tendens att gärna vilja peaka upp till en viss temp i min erfarenhet. Du kan inte växla vilken temp som fläktarna ska styras efter då? Det finns på en del bord att man kan välja mellan tdie, socket temp, moderkorts temp, ambient osv.

Det är en PWM-fläkt, och jag har en adapter jag kan använda om det skulle behövas. Men problemet är att det är alla fläktarna som går upp i 100%, inte bara kylarfläkten. Jag har inte sett att det går att ändra vad som styr fläktarna där man ställer in fläktkurvorna, men det kanske finns gömt någonstans. Att styra chassifläktarna efter processorns temperatur är ju rätt dumt egentligen, så det kanske hade varit bättre att köra dem på en separat fläktkontroller. Men det löser inte problemet med kylaren.

Skrivet av makatech:

Noctua NH-U14S är säkert en riktigt bra rackare men det bör väl finnas ännu bättre kyllösningar? Nu vet jag inte vad du kör men det verkar vara riktigt krävande för din 3900X.

NH-U14S är en väldigt bra luftkylare, vill man ha något märkbart bättre så får man skaffa en vattenkylare av bättre sort. Den hade inga som helst problem att kyla min gamla 5820K som har högre strömförbrukning än 3900X, den låg på max ~65°C med fläkten på halvfart. Men 3900X verkar knepig att kyla, det verkar vara många som ligger på upp mot 80°C oavsett kylare. Så jag tror mer på att försöka sänka spänningen snarare än att förbättra kylningen.

Och jag gör inget speciellt, lite videoredigering, lite kompilering, etc. Det är ju rätt meningslöst att ha en 3900X om man inte kan utnyttja alla kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är en PWM-fläkt, och jag har en adapter jag kan använda om det skulle behövas. Men problemet är att det är alla fläktarna som går upp i 100%, inte bara kylarfläkten. Jag har inte sett att det går att ändra vad som styr fläktarna där man ställer in fläktkurvorna, men det kanske finns gömt någonstans. Att styra chassifläktarna efter processorns temperatur är ju rätt dumt egentligen, så det kanske hade varit bättre att köra dem på en separat fläktkontroller. Men det löser inte problemet med kylaren.
NH-U14S är en väldigt bra luftkylare, vill man ha något märkbart bättre så får man skaffa en vattenkylare av bättre sort. Den hade inga som helst problem att kyla min gamla 5820K som har högre strömförbrukning än 3900X, den låg på max ~65°C med fläkten på halvfart. Men 3900X verkar knepig att kyla, det verkar vara många som ligger på upp mot 80°C oavsett kylare. Så jag tror mer på att försöka sänka spänningen snarare än att förbättra kylningen.

Och jag gör inget speciellt, lite videoredigering, lite kompilering, etc. Det är ju rätt meningslöst att ha en 3900X om man inte kan utnyttja alla kärnor.

Du har inte LLC för vcore hårt påställt då? Det kan orsaka rätt elak spänning i all core full load fast det egentligen inte behövs, skillnaden mot att köra vcore offset blir att lägre llc inte sänker spänning för enkärne boost spänning på samma sätt som lägre vcore gör utan lägre llc sänker den overshoot som kan ske vid maximal belastning på alla kärnor, oftast brukar instabilitet uppstå vid enkärne boosten och inte all core boost.
Det jag märkt är att för maximal enkärne boost är hög vcore inget negativt medans hög vcore vid all core boost faktiskt kan sänka boost och prestanda, det beror dock lite på hur vcore ligger som default på moderkortet. Med hög LLC och negativ offset vcore blir det precis tvärs om då du kommer se högre vcore vid all core load och lägre vcore vid enkärne load än vad du borde ha.en viss mängd LLC är såklart bra men jag har sett en del som ställer LLC på max bara för att, vilket inte är något positivt att göra för någon komponent egentligen.

Kanske lite dumt förklarat men jag hoppas det kommer fram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du har inte LLC för vcore hårt påställt då? Det kan orsaka rätt elak spänning i all core full load fast det egentligen inte behövs, skillnaden mot att köra vcore offset blir att lägre llc inte sänker spänning för enkärne boost spänning på samma sätt som lägre vcore gör utan lägre llc sänker den overshoot som kan ske vid maximal belastning på alla kärnor, oftast brukar instabilitet uppstå vid enkärne boosten och inte all core boost.

Jag har som sagt inte rört något annat än VDDCR och D.O.C.P., men sen vet man ju inte vad moderkortet hittar på självt. Men när du säger det så kan det nog mycket väl vara boosten för en kärna som varit problemet, datorn har endast fryst när jag t.ex. suttit och slösurfat, aldrig vid hård belastning. Något tips på vad man ska kolla på i BIOS? Jag får erkänna att jag är dåligt insatt i alla spänningar och dylikt man kan pilla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

NH-U14S är en väldigt bra luftkylare, vill man ha något märkbart bättre så får man skaffa en vattenkylare av bättre sort.

Och jag gör inget speciellt, lite videoredigering, lite kompilering, etc. Det är ju rätt meningslöst att ha en 3900X om man inte kan utnyttja alla kärnor.

Intressant, har ingen 3900X, störande om den håller sig över 80 grader mer eller mindre hela tiden som du beskriver det, skumt.

Har du redan postat din Ryzen Master och hwinfo under belastning, någon kanske kan se något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har som sagt inte rört något annat än VDDCR och D.O.C.P., men sen vet man ju inte vad moderkortet hittar på självt. Men när du säger det så kan det nog mycket väl vara boosten för en kärna som varit problemet, datorn har endast fryst när jag t.ex. suttit och slösurfat, aldrig vid hård belastning. Något tips på vad man ska kolla på i BIOS? Jag får erkänna att jag är dåligt insatt i alla spänningar och dylikt man kan pilla på.

Om den fryser är det någon spänning som är för låg enligt min erfarenhet, troligen för mycket offset eller för låg SOC eller VTT.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant, har ingen 3900X, visste inte att den blev så varm, skumt.

3900X blir mycket varmare än 3700X, värme är på det stora hela en no-issue för min 3700X det är annat som begränsar. Men för 3900X är värmen helt klart ett problem, som kan regleras med spänningar eller mer kylning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har som sagt inte rört något annat än VDDCR och D.O.C.P., men sen vet man ju inte vad moderkortet hittar på självt. Men när du säger det så kan det nog mycket väl vara boosten för en kärna som varit problemet, datorn har endast fryst när jag t.ex. suttit och slösurfat, aldrig vid hård belastning. Något tips på vad man ska kolla på i BIOS? Jag får erkänna att jag är dåligt insatt i alla spänningar och dylikt man kan pilla på.

Just LLC har tillverkare på väldigt många olika ställen så det får man kika på för kortet i fråga, det kan vara ett bra ställe att börja på hur som helst då auto vcore är stabilt men minsta offset blir instabilt på enkärne med vad som ändå verkar vara hög all core volt och då passar för hård llc in rätt bra som trolig orsak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

3900X blir mycket varmare än 3700X, värme är på det stora hela en no-issue för min 3700X det är annat som begränsar. Men för 3900X är värmen helt klart ett problem, som kan regleras med spänningar eller mer kylning.

Jo, jag har förstått att den går varmare än 3700X men inte hur stor skillnaden är.

"Intressant" att AMD skickar med en Wraith Prism till 3900X om den såpass enkelt når arbetstemperaturer över 80 grader. Däremot så verkar det som om relativt många i den här tråden kör AIO tillsammans med 3900X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Just LLC har tillverkare på väldigt många olika ställen så det får man kika på för kortet i fråga, det kan vara ett bra ställe att börja på hur som helst då auto vcore är stabilt men minsta offset blir instabilt på enkärne med vad som ändå verkar vara hög all core volt och då passar för hård llc in rätt bra som trolig orsak.

Tack, då har jag någonting att gå på i alla fall. Jag får ta och kika på det ikväll.

Skrivet av makatech:

Intressant, har ingen 3900X, störande om den håller sig över 80 grader mer eller mindre hela tiden som du beskriver det, skumt.

Har du redan postat din Ryzen Master och hwinfo under belastning, någon kanske kan se något?

Jag kör Linux, så ingen Ryzen Master eller hwinfo. Jag kan faktiskt inte ens se vilken temperatur processorn ligger på eftersom sensordrivrutinerna inte fungerar ännu. Moderkortstillverkarna struntar tyvärr helt i allt som inte är Windows.

Permalänk
Medlem

@perost

Jag kopplar att NH-U14S är bättre än Wraith Prism men i den här artikeln hittar du lite temperaturjämförelser. Slutsatsen är väl ungefär att det blir små skillnader i prestanda men ganska stora skillnader i temperatur.

"Ryzen 9 3900X: Wraith Prism RGB Stock Cooler vs. 360mm AIO Liquid Cooler"
https://www.techspot.com/review/1875-ryzen-3900x-wraith-prism...

"Stock the 3900X dropped down from 86 C running at an audible 2935 RPM, while the Castle 360EX reduced load temps to just 68 degrees with the three radiator fans spinning at around 1934 RPM. That’s an 18 degree drop in temperature.

When overclocking the liquid cooler was also 19 degrees cooler while running quite a bit quieter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Däremot så verkar det som om relativt många i den här tråden kör AIO tillsammans med 3900X?

Der8auer var bland dom första som hade tillgång till Ryzen 3000, han sa tidigt att dom med dubbla chiplet blir väldigt varma. Många har nog tagit höjd för det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kör Linux, så ingen Ryzen Master eller hwinfo. Jag kan faktiskt inte ens se vilken temperatur processorn ligger på eftersom sensordrivrutinerna inte fungerar ännu. Moderkortstillverkarna struntar tyvärr helt i allt som inte är Windows.

Verkar vara på gång att lösas framöver i alla fall:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-5.4...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag kopplar att NH-U14S är bättre än Wraith Prism men i den här artikeln hittar du lite temperaturjämförelser. Slutsatsen är väl ungefär att det blir små skillnader i prestanda men ganska stora skillnader i temperatur.

Skillnaden mellan Deepcool Castle 360EX och Noctua NH-D15/NH-D15S är rätt liten, se t.ex. denna recension. Just NH-U14S är inte med där, men den är som sagt inte mycket sämre. Så testet visar mest varför jag inte använder den medföljande Wraith-kylaren till min 3900X

Skrivet av Joppis:

Verkar vara på gång att lösas framöver i alla fall:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-5.4...

Jo, jag har sett det. Jag fick igång några sensorer när jag precis skaffat moderkortet med lite pill, men temperaturen jag fick ut då verkade alldeles för låg. Men det var tal om att det skulle fixas i 5.4 redan då, så jag har väntat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skillnaden mellan Deepcool Castle 360EX och Noctua NH-D15/NH-D15S är rätt liten, se t.ex

Ok, ja, i det närmaste ofattbart att (om) en luftkylare håller jämna steg med en 360 AIO (om det nu verkligen är så under rejäla laster).

Sedan syftade jag väl egentligen inte enbart på Deepcool utan mest för att jag hittade en jämförelse mellan luftkylare och AIO för just 3900X.

Permalänk
Medlem

NH-D15 är brutalt bra, jag har den äldre NH-D14 som kyler min 2700X. 2700X drar mer ström än tom 3900X, lätt 160-170W och över 100A, men NH-D14 har inga problem med det. Mer orolig över VRM på moderkortet i det läget.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

NH-D15 är brutalt bra, jag har den äldre NH-D14 som kyler min 2700X. 2700X drar mer ström än tom 3900X, lätt 160-170W och över 100A, men NH-D14 har inga problem med det. Mer orolig över VRM på moderkortet i det läget.

Ja, mycket imponerande, varför ska man då köra AIO egentligen?? Den kyler alltså lika bra som en AIO 360 under last? När min nuvarande AIO är slut så får jag helt enkelt ge D15 en chans själv. Nackdelen är väl att D15 är stor och tung men den ska nog få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, mycket imponerande, varför ska man då köra AIO egentligen?? Den kyler alltså lika bra som en AIO 360 under last? När min nuvarande AIO är slut så får jag helt enkelt ge D15 en chans själv. Nackdelen är väl att D15 är stor och tung men den ska nog få plats.

Jag köpte AIO bara för att se all RGB

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Nähä, du har inte påstått att någon här inne ljugit om att köra stock inställningar, OK, det är på den nivån du vill hålla det.

Vad menar du med detta då?

Sen verkar du ha noll begrepp om att det finns mer än en ampere gräns för Zen2, läs på läs rätt för nu börjar du bli rent dumdryg med personliga påhopp. Sen säger du fortfarande inget om processorns temp utan att du med IR kanera säger att det inte är några problem, inser du själv hur långt från sanningen du är nu, intern CPU temp kan vara extremt mycket högre. Jag har redan förklarat i detalj för dig hur det funkar men du vill inte lyssna, på två separata ställen har jag beskrivit vad som händer under all core avx/fma last men det verkar inte gå in, jag förklarar inte för dig en tredje gång.

Om det är CPU temperatur, ett fullt möjligt scenario, hur förklarar man då resultaten ComputerBase och TechPowerUp får med X570 moderkort och feta Noctua ser samma beteende?

Och om det är en "hot-spot" som gör att man slår i taket för Zen2, ett annat fullt möjligt scenario speciellt i mitt fall med stock-kylare, hur förklarar man då att DGEMM prestanda kan ökas rätt mycket (samtidigt som effekten från väggen går från 180 W till 300 W!!!)?

BTW: Att moderkortet inte brinner upp i det här läget är ett rätt starkt bevis för att bullzoids genomgång du länkade till tidigare innehåller precis det fel jag påpekat tidigare (lade en halv dag på att läsa på om VRM igår, så är rejält mycket mindre noob på det idag än tidigare). Fattar också vad han får 52 A per VRM från, det är maxkapacitet vid 70°C (en temperatur som low-MOSFET inte kommer nära i praktiken).

Maxkapaciteten är inte 156 A, den är ~300 A. Men går inte att nå dit i praktiken, för klen kylning. Finns tre huvudkomponenter till värmeutveckling i VRM,

  • en kommer från att man switchar mellan höga och låga sidan, den är linjärt proportionellt mot switch-frekvensen och ligger i praktiken ~1 W, d.v.s. kan helt ignoreras vid höga strömmar

  • en kommer från hur en MOSFET fungerar internt när den byter tillstånd från av/på eller på/av, den beror av egenskaper i MOSFET och är linjärt beroende av ström på låga sida, är praktiken som mest några W

  • den totalt dominerade faktor vid höga strömmar kommer från intern resistans i MOSFET i öppet läge, den är beroende av egenskap i MOSFET (dyrare kretsar tenderar ha lägre intern resistens) och kvadraten på strömmen i låga sidan

Så flaskhalsen i alla lite mer budgetbetonade moderkort kommer inte vara att low-MOSFET inte kan hantera strömmen utan flaskhalsen blir värmeutveckling i VRM (som direkt skulle synas med en IR-kamera då kylflänsarna skulle stå ut som varmaste punkten). I alla fall inte i varianten som likt AB350M Pro4 har två parallellkopplade VRMs per fas.

Fler faser minskar rippel och ökar upplösningen man kan styra Vcore med. Just för högt rippel är orsaken varför ett enkelt moderkort som AB350M inte kan hantera överklockade system, det är inte för att VRM inte har nog strömkapacitet.

Högre PWM-frekvens minskar också rippel, men det gör också VRM mindre effektiva i lägen när systemet drar relativt lite ström p.g.a. att de två första orsakerna till värmeutveckling dominerar då.

Med en PWM-splitter kan man dra upp PWM-frekvensen till ungefär det dubbla då varje VRM bara "ser" hälften av pulserna. Så det är primära fördelen med två VRMs per fas jämfört med den enklare modellen som t.ex. AB350M Pro4 kör med. Så är helt vettigt att man inte har allt för många "äkta" faser, rätt snabbt är upplösningen för Vcore ett icke-problem och då blir det samma fördelar med en PWM-splitter som med en "äkta" fas.

Buildzoid har fel i sin genomgång av VRMs i AB3530M

Skrivet av tellus82:

Sen påverkar jobbens storlek långt mer än du verkar vilja erkänna, varför du inte vill det de vet jag icke.

?
Är väl uppenbart att väldigt korta jobb inte når steady-state. Men när man väl nått steady-state för utvecklad effekt mot avkyld effekt kommer inget mer hända med effekt och temperatur så länge lasten inte ändras. Måhända att VRM-kunskaperna var bristfälliga tidigare, men termodynamik har jag rätt bra koll på.

Skrivet av tellus82:

Edit: Jag föreslår att du dunkar in win10 på din maskin & kör en timmes Prime95 och rapporterar Tdie temp när du gör det, gissningsvis går det inte svalt på en fläck, då kan du samtidigt passa på & se hur Prime95 beter sig med precision boost i samband med att prime95 gör färdigt ett jobb & gå vidare till nästa, varenda gång det inträffar frångår PB TDC limit och tillåts gå upp mot EDC limit detta då det skiljer rätt markant i hur tung denna process är jämfört beräkningsjobben, detta har jag redan förklarat men åter igen verkar du helt ignorera det, vad krävs för dig, en video med ampere klampa på 8 pin samtidigt som prime rullar? Du har gett oss direkt felaktiga antaganden om & om igen ("så verkar det tyvärr vara så att just nu fixar inte 3900X ens basfrekvens i AVX/FMA laster i "stock" utförande. Lär visa sig om det är ett HW-problem eller om även detta är ett firmwareproblem.") och jag har påvisat att de är just felaktiga antaganden om & om igen. Sen repeterar du ändå dessa antaganden, någon stans längs vägen så tappar de flesta både lust & ork att hjälpa dig komma till roten med varför din burk beter sig som den gör.

Jag använder maskinen till "riktigt arbete" som kräver Linux, så tänker inte installera Windows bara för att "bevisa" något sådant. Någon rim och reson får det finnas

Teori och kända egenskaper kan ta en väldigt långt. Grävde fram ett test på det PSU jag använder, effektiviteten mellan 200-300 W är ~92 % enligt den.

Vi kan också utgå från att i ren "stock" borde flaskhalsen vara 95 A ström. Tack vare termodynamikens första huvudsats vet vi att all instoppad energi blir värme i PSU, VRM och CPU (övriga delar kan försummas i detta läge förutsatt att man drar bort "idle" effekten från alla mätningar).

Följande formel gäller då (ja, att ta fram dessa formler och validera dem är för mig långt roligare än att pillar på någon pryl i BIOS, lite som att lösa korsord )

PPSU * 0,92 = PCPU + PVRM_Leakage + Pbody-diode + PG-drive # där # Värme i CPU, Vcore är genomsnittlig spänning för CPU och I0 är strömmen genom CPU PCPU = Vcore * I0 # Statiskt värmeutveckling i VRM p.g.a. intern resistens, # RDS(ON) står i databladet för den MOSFET man vill göra beräkning för PVRM_Leakage = RDS(ON) * I02 # Värme från diod i MOSFET när den växlar tillstånd, # VF MOSFET forward voltage står i datablad, # trise + tfall är tiden för att gå från av till på resp. på till av, nanosekunder och står i databladet # fSW frekvensen VRM switchas med, i 350 kHz till 500 kHz (är bara frekvensen efter eventuell PWM splitter som räknas) Pbody-diode = VF * I0 * (trise + tfall) / 2 * fSW # Värme från MOSFET när del slås av/på, övervinna dess interna kapacitans # QC laddning som "gate" håller i MOSFET, står i databladet och är i nano-coulomb nivå # VGS peak-spänning som läggs på "gate" för att öppna den, # beror på VRM men antagit 3,3 V då det är en väldigt vanlig spänning för logik PG-drive = QC * VGS * fSW

Har mätt effekten både med och utan PBO. Oavsett inställning här är "idle" ~40 W.

Utan PBO förväntas I0 vara 95 A och sätter man in den uppmätta effekten på mitt system i ekvationerna ovan ihop med uppmätt effekt på 200 W och använder @SAFA uppmätta Vcore vid DGEMM på 1,1 V.

Effekten som utvecklas i CPU är då 104 W, vilket känns hyfsat rimligt för en 105 W CPU som kör "all stock".

Beräkning kring vilken effekt CPU utvecklar med PBO aktiverat, betydligt roligare än att installera Windows...

Öppna spoiler för att se hela beräkningen, men:

Med PBO går det upp till 294 W(!!!) mätt från väggen och all-core boost peakar på 4,0 GHz men droppar ner till 3,850 GHz tillslut. Om man antar samma Vcore och löser ekvationerna rusar nu 183 A genom systemet och CPU tar 200 W (40 W är "idle", 25 W försvinner i PSU så VRM utvecklar nu 30 W värme!!!)

Så frågan är då: hur kan ett system vara temperaturbegränsat vid "stock" när CPU drar 105 W när samma system kan köra PBO med CPU som utvecklar runt 200 W värme? Att det ens är möjligt att kyla detta system kommer med stor sannolikhet av att det står i ett serverrum med en AC i miljonklassen...

Och om VRM-flaskhals är förklaring vid "stock", hur kan då samma VRMs orka med ~180 A när stock är 95 A (om SAFAs Vcore är helt galen och det är 1,4 V i stället minskar strömmen till ~150 A men i så fall är det än mer av effekten som utvecklas i CPU, 210 W!).

PBO ger även högre faktisk prestanda, får 520 GFLOPS i 10000x10000 fallet och 530 GLOPS i 12000x12000. Däremot blir single-core boost lägre och kompileringenstiden (där drar systemet "bara" 250 W med PBO aktiverat) minskade med ~1 %. Knappast värt det.

Men nu kanske du inser varför jag har lite svårt att köpa din förklaring. Och kanske också visar att jag inte medvetet försöker irritera dig, lade rätt mycket tid på att motbevisa eventuella vansinniga antaganden och missförstånd från min sida.

Gillar inte att pillar med datorn, men är ingenjör ut i fingerspetsarna. Så allt jag inte kan förklara irriterar mig
Och just nu kan jag inte hitta en vettig förklaring till varför "throttling" skulle vara förklaringen varför mitt (och många andras) system inte når basfrekvens under vissa AVX/FMA laster!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

PB & PBO har begränsningar inbyggt i algoritmerna, AVX verkar vara något som klockar ner sig extra mycket och PPT, TDC, EDC eller temperatur ÄR INTE orsaken. Något undangömt vi inte kan påverka. AMD håller det hemligt.
PBO kan ge dig extra prestanda icke AVX men eventuellt sämre prestanda med AVX.

Kör en manual OC och se den köra det utan problem bara inte temperaturen inte skenar för mycket iväg med Ampere dessa cpu:er vill ha under AVX.

Dock maxar dessa runt 4.2-4.3Ghz för AVX i kislet som oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det är CPU temperatur, ett fullt möjligt scenario, hur förklarar man då resultaten ComputerBase och TechPowerUp får med X570 moderkort och feta Noctua ser samma beteende?

Och om det är en "hot-spot" som gör att man slår i taket för Zen2, ett annat fullt möjligt scenario speciellt i mitt fall med stock-kylare, hur förklarar man då att DGEMM prestanda kan ökas rätt mycket (samtidigt som effekten från väggen går från 180 W till 300 W!!!)?

BTW: Att moderkortet inte brinner upp i det här läget är ett rätt starkt bevis för att bullzoids genomgång du länkade till tidigare innehåller precis det fel jag påpekat tidigare (lade en halv dag på att läsa på om VRM igår, så är rejält mycket mindre noob på det idag än tidigare). Fattar också vad han får 52 A per VRM från, det är maxkapacitet vid 70°C (en temperatur som low-MOSFET inte kommer nära i praktiken).

Maxkapaciteten är inte 156 A, den är ~300 A. Men går inte att nå dit i praktiken, för klen kylning. Finns tre huvudkomponenter till värmeutveckling i VRM,

  • en kommer från att man switchar mellan höga och låga sidan, den är linjärt proportionellt mot switch-frekvensen och ligger i praktiken ~1 W, d.v.s. kan helt ignoreras vid höga strömmar

  • en kommer från hur en MOSFET fungerar internt när den byter tillstånd från av/på eller på/av, den beror av egenskaper i MOSFET och är linjärt beroende av ström på låga sida, är praktiken som mest några W

  • den totalt dominerade faktor vid höga strömmar kommer från intern resistans i MOSFET i öppet läge, den är beroende av egenskap i MOSFET (dyrare kretsar tenderar ha lägre intern resistens) och kvadraten på strömmen i låga sidan

Så flaskhalsen i alla lite mer budgetbetonade moderkort kommer inte vara att low-MOSFET inte kan hantera strömmen utan flaskhalsen blir värmeutveckling i VRM (som direkt skulle synas med en IR-kamera då kylflänsarna skulle stå ut som varmaste punkten). I alla fall inte i varianten som likt AB350M Pro4 har två parallellkopplade VRMs per fas.

Fler faser minskar rippel och ökar upplösningen man kan styra Vcore med. Just för högt rippel är orsaken varför ett enkelt moderkort som AB350M inte kan hantera överklockade system, det är inte för att VRM inte har nog strömkapacitet.

Högre PWM-frekvens minskar också rippel, men det gör också VRM mindre effektiva i lägen när systemet drar relativt lite ström p.g.a. att de två första orsakerna till värmeutveckling dominerar då.

Med en PWM-splitter kan man dra upp PWM-frekvensen till ungefär det dubbla då varje VRM bara "ser" hälften av pulserna. Så det är primära fördelen med två VRMs per fas jämfört med den enklare modellen som t.ex. AB350M Pro4 kör med. Så är helt vettigt att man inte har allt för många "äkta" faser, rätt snabbt är upplösningen för Vcore ett icke-problem och då blir det samma fördelar med en PWM-splitter som med en "äkta" fas.

Buildzoid har fel i sin genomgång av VRMs i AB3530M

?
Är väl uppenbart att väldigt korta jobb inte når steady-state. Men när man väl nått steady-state för utvecklad effekt mot avkyld effekt kommer inget mer hända med effekt och temperatur så länge lasten inte ändras. Måhända att VRM-kunskaperna var bristfälliga tidigare, men termodynamik har jag rätt bra koll på.

Jag använder maskinen till "riktigt arbete" som kräver Linux, så tänker inte installera Windows bara för att "bevisa" något sådant. Någon rim och reson får det finnas

Teori och kända egenskaper kan ta en väldigt långt. Grävde fram ett test på det PSU jag använder, effektiviteten mellan 200-300 W är ~92 % enligt den.

Vi kan också utgå från att i ren "stock" borde flaskhalsen vara 95 A ström. Tack vare termodynamikens första huvudsats vet vi att all instoppad energi blir värme i PSU, VRM och CPU (övriga delar kan försummas i detta läge förutsatt att man drar bort "idle" effekten från alla mätningar).

Följande formel gäller då (ja, att ta fram dessa formler och validera dem är för mig långt roligare än att pillar på någon pryl i BIOS, lite som att lösa korsord )

PPSU * 0,92 = PCPU + PVRM_Leakage + Pbody-diode + PG-drive # där # Värme i CPU, Vcore är genomsnittlig spänning för CPU och I0 är strömmen genom CPU PCPU = Vcore * I0 # Statiskt värmeutveckling i VRM p.g.a. intern resistens, # RDS(ON) står i databladet för den MOSFET man vill göra beräkning för PVRM_Leakage = RDS(ON) * I02 # Värme från diod i MOSFET när den växlar tillstånd, # VF MOSFET forward voltage står i datablad, # trise + tfall är tiden för att gå från av till på resp. på till av, nanosekunder och står i databladet # fSW frekvensen VRM switchas med, i 350 kHz till 500 kHz (är bara frekvensen efter eventuell PWM splitter som räknas) Pbody-diode = VF * I0 * (trise + tfall) / 2 * fSW # Värme från MOSFET när del slås av/på, övervinna dess interna kapacitans # QC laddning som "gate" håller i MOSFET, står i databladet och är i nano-coulomb nivå # VGS peak-spänning som läggs på "gate" för att öppna den, # beror på VRM men antagit 3,3 V då det är en väldigt vanlig spänning för logik PG-drive = QC * VGS * fSW

Har mätt effekten både med och utan PBO. Oavsett inställning här är "idle" ~40 W.

Utan PBO förväntas I0 vara 95 A och sätter man in den uppmätta effekten på mitt system i ekvationerna ovan ihop med uppmätt effekt på 200 W och använder @SAFA uppmätta Vcore vid DGEMM på 1,1 V.

Effekten som utvecklas i CPU är då 104 W, vilket känns hyfsat rimligt för en 105 W CPU som kör "all stock".
https://i.imgur.com/61AEasr.jpg

Beräkning kring vilken effekt CPU utvecklar med PBO aktiverat, betydligt roligare än att installera Windows...

Öppna spoiler för att se hela beräkningen, men:

Med PBO går det upp till 294 W(!!!) mätt från väggen och all-core boost peakar på 4,0 GHz men droppar ner till 3,850 GHz tillslut. Om man antar samma Vcore och löser ekvationerna rusar nu 183 A genom systemet och CPU tar 200 W (40 W är "idle", 25 W försvinner i PSU så VRM utvecklar nu 30 W värme!!!)

Så frågan är då: hur kan ett system vara temperaturbegränsat vid "stock" när CPU drar 105 W när samma system kan köra PBO med CPU som utvecklar runt 200 W värme? Att det ens är möjligt att kyla detta system kommer med stor sannolikhet av att det står i ett serverrum med en AC i miljonklassen...

Och om VRM-flaskhals är förklaring vid "stock", hur kan då samma VRMs orka med ~180 A när stock är 95 A (om SAFAs Vcore är helt galen och det är 1,4 V i stället minskar strömmen till ~150 A men i så fall är det än mer av effekten som utvecklas i CPU, 210 W!).

PBO ger även högre faktisk prestanda, får 520 GFLOPS i 10000x10000 fallet och 530 GLOPS i 12000x12000. Däremot blir single-core boost lägre och kompileringenstiden (där drar systemet "bara" 250 W med PBO aktiverat) minskade med ~1 %. Knappast värt det.

Men nu kanske du inser varför jag har lite svårt att köpa din förklaring. Och kanske också visar att jag inte medvetet försöker irritera dig, lade rätt mycket tid på att motbevisa eventuella vansinniga antaganden och missförstånd från min sida.

Gillar inte att pillar med datorn, men är ingenjör ut i fingerspetsarna. Så allt jag inte kan förklara irriterar mig
Och just nu kan jag inte hitta en vettig förklaring till varför "throttling" skulle vara förklaringen varför mitt (och många andras) system inte når basfrekvens under vissa AVX/FMA laster!

  • Jämför inte prestanda resultat mellan linux och windows, de är inte jämförbara av en mängd anledningar.

  • Resultat framtagna med samma kylare springer med stora odds in på samma begränsningar givet samma ambient temp och övriga förhållanden och vi vet att stock kylaren är en begränsande faktor för en 3900x. Åter igen att jämföra prestanda mellan olika operativsystem och olika program med olika grund är inte OK

  • Jag finner det en smula ohederligt att du vill påstå att det finns fel i kisel eller firmware utan att ens bemödat dig att kika på processorns temperatur, inte ens när du borde vara uppmärksam på att det kan mycket väl vara en rimlig orsak till varför din processor beter sig som den gör, vill du sedan framstå som någon som vill veta så rimmar det rätt illa med att inte ens ta reda på något basalt som just temperatur.

  • Din VRM kalkyl är helt uppåt väggarna felaktig, low side mosfets som står för majoriteten av strömstyrkan håller för maximalt 156A kontinuerlig last i denna konfig vare sig du vill det eller icke, vid det uttaget av ström kommer direkt skada uppstå på kretsarna vare sig du vill det eller icke. High side är den som står för majoriteten av switching losses och tempen är i detta fallet inte orsaken till det låga max ampere uttaget som kan göras utan det är low side som står för den. Läser du databladet för low side mosfet så bör du rimligen inse just hur klena de är och hur lite strömstyrka de tål i kontinuerlig last, tillverkaren garanterar att de håller för 15A styck vid 70 grader under riktig kontinuerlig last, det är rätt långt från 300A på sex stycken.

  • AB350M kommer hårdthrottla när det når ~180W/150A, vilket som kommer först, du har inte/kan inte plocka ut 180A, inte ens nära.

  • Nä du har uppenbarligen ingen koll alls på att jobbens storlek kan skapa extrema skillnader i temperatur och strömbelastning av en processor, enbart skillnad i storlek på jobben kan skapa 15 graders skillnad i Prime under full load och det har en stor inverkan på ampere uttag. Detta alltså med samma typ av beräkning.

  • Att man kan se bättre prestanda med PBO även under temp begränsade situationer beror på att med PBO bortser PB från de tidiga temp limit, tempsen som PB annars håller sig till, PB tillåts alltså hålla högre temp med just PBO, har redan förklarat detta för dig i tidigare inlägg.

Jag säger som jag sagt kontinuerligt, det finns en uppsjö anledningar till varför en Zen2 klockar ner sig/ inte boostar så högt, i ditt fall ännu fler då du kör ett extremt klent bord och kombinerar det sedan med en stockkylare. Kan det vara något annat som ligger till orsak, japp, det kan det definitivt vara, men få andra på detta forum har varit fullt så aggressivt ovilliga till att kolla upp relativt enkla saker att kolla, temperatur en av dom. Du får fortsätta käbbla om du vill det men att du helt ignorerar vad jag belös i förra inlägget utan att ens bemöda dig vad som närmar en ursäkt gör att jag kommer inte lägga ner mer tid på dig så jag får tacka för en mindre givande diskussion.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Din VRM kalkyl är helt uppåt väggarna felaktig, low side mosfets som står för majoriteten av strömstyrkan håller för maximalt 156A kontinuerlig last i denna konfig vare sig du vill det eller icke, vid det uttaget av ström kommer direkt skada uppstå på kretsarna vare sig du vill det eller icke. High side är den som står för majoriteten av switching losses och tempen är i detta fallet inte orsaken till det låga max ampere uttaget som kan göras utan det är low side som står för den. Läser du databladet för low side mosfet så bör du rimligen inse just hur klena de är och hur lite strömstyrka de tål i kontinuerlig last, tillverkaren garanterar att de håller för 15A styck vid 70 grader under riktig kontinuerlig last, det är rätt långt från 300A på sex stycken.

Visa gärna den korrekta beräkningen, för hur kan du annars vara så tvärsäker på att den är fel?
Den verkar ställa förvånansvärt bra med vad jag hade möjlighet att validera, har inte justerat formeln utan tog alla siffror från databladet, beräknade och sen kontrollmätte.

Och om 15 A gällde, tror du verkligen Bullzoid är totalt öförmögen att läsa ett datablad? Felet han gör är att räkna som om det finns tre faster med en VRM i varje fas (han helt ignorerar hälften av komponenterna med motiveringen "design with way too many components").

15 * 3 = 45 A
15 * 6 = 90 A

Redan där borde det vara uppenbart för dig att du missförstått databladet...

15 A är vid TA = 70°C. Så vad är då TA? Jo kapaciteten för denna MOSFET om omgivande temperatur är 70°C och den enda kylningen kommer av det som en naken krets kan avge utan luftflöde (som står listat i databladet som 2,0 W förövrigt).

Är det fallet man har när:

  • Det sitter en kylfläns på alla MOSFET

  • Stockkylaren ger ett luftflöde över kylflänsen för MOSFET till Vcore

  • I mitt fall är det också en 120 mm Noctua-chassifläkt + ett kylt serverrum som ska med i ekvationen

Rätt ställe att läsa är här

Och mätningen med min värmekamera indikerar att spolarna är med råge den varmaste delen under "stock", de ligger mellan 50-60°C. Kylflänsarna till VRM ligger på ~30°C, så MOSFET:arna lär knappast ligga över 50°C (finns tyvärr inga sensor till VRM på detta moderkort så hjälper inte att installera Windows).

Edit: och sedan finns det totalt 6 st sådana MOSFET. Enligt Kirchhoff lag går ungefär då 1/6 av total strömmen genom varje enskild low-MOSFET.

Det är OK att ha fel, men snälla droppa din aggressiva attityd. Framförallt när du ska tillrättavisa någon på ett område du uppenbarligen inte har koll på. Onödigt aggressivt från min sida, sorry!

Var ju till och med Ta=70°C, inte 25°C
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nighthog:

PB & PBO har begränsningar inbyggt i algoritmerna, AVX verkar vara något som klockar ner sig extra mycket och PPT, TDC, EDC eller temperatur ÄR INTE orsaken. Något undangömt vi inte kan påverka. AMD håller det hemligt.
PBO kan ge dig extra prestanda icke AVX men eventuellt sämre prestanda med AVX.

Kör en manual OC och se den köra det utan problem bara inte temperaturen inte skenar för mycket iväg med Ampere dessa cpu:er vill ha under AVX.

Dock maxar dessa runt 4.2-4.3Ghz för AVX i kislet som oftast.

Om det finns någon sådan begränsning på vissa moderkort skulle det väldigt väl kunna förklara det jag (och flera med mig, men uppenbarligen inte alla ser) ser, d.v.s. att ren AVX/FMA last hamnar under basfrekvens vid "stock".

Denna begränsning verkar försvinna om PBO eller någon annan form av AutoOC är påslaget i moderkortet (och tänk på att många "high-end" moderkort har vissa AutoOC finesser på vid leverans).

Det jag vill ha svara på här är en typisk Sverker Olofsson fråga:
Ska det vara så?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visa gärna den korrekta beräkningen, för hur kan du annars vara så tvärsäker på att den är fel?

Och om 15 A skulle gäller, tror du verkligen Bullzoid är totalt öförmögen att läsa ett datablad? Felet han gör är att räkna som om det finns tre faster med en VRM i varje fas (han helt ignorerar hälften av komponenterna med motiveringen "design with way too many components").

15 * 3 = 45 A
15 * 6 = 90 A

Redan där borde det vara uppenbart för dig att du missförstått databladet...

15 A är vid TA = 70°C. Så vad är då TA? Jo kapaciteten för denna MOSFET om omgivande temperatur är 70°C och den enda kylningen kommer av det som en naken krets kan avge utan luftflöde (som står listat i databladet som 2,0 W förövrigt).

Är det fallet man har när:

  • Det sitter en kylfläns på alla MOSFET

  • Stockkylaren ger ett luftflöde över kylflänsen för MOSFET till Vcore

  • I mitt fall är det också en 120 mm Noctua-chassifläkt + ett kylt serverrum som ska med i ekvationen

Rätt ställe att läsa här är här
https://i.imgur.com/sKv0ewR.png

Och mätningen med min värmekamera indikerar att spolarna är med råge den varmaste delen under "stock", de ligger mellan 50-60°C. Kylflänsarna till VRM ligger på ~30°C, så MOSFET:arna lär knappast ligga över 50°C (finns tyvärr inga sensor till VRM på detta moderkort så hjälper inte att installera Windows).

Det är OK att ha fel, men snälla droppa din aggressiva attityd. Framförallt när du ska tillrättavisa någon på ett område du uppenbarligen inte har koll på.

SÅ du kommer med helt galna påståenden om något du uppenbarligen inte kan ett smack om & påstår att buildzoid av alla människor har fel om VRM beräkningar & så har du mage att häva ur dig;

"Det är OK att ha fel, men snälla droppa din aggressiva attityd. Framförallt när du ska tillrättavisa någon på ett område du uppenbarligen inte har koll på."

Efter att du påstått att alla här ljugit & inte ens bemödat dig en ursäkt för det efteråt eller ens bekräftat det utan rakt av ignorerat det, skämmes Yoshman, skämmes. Om det fanns en blocklista hade du hamnat på den vid detta laget.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

SÅ du kommer med helt galna påståenden om något du uppenbarligen inte kan ett smack om & påstår att buildzoid av alla människor har fel om VRM beräkningar & så har du mage att häva ur dig;

"Det är OK att ha fel, men snälla droppa din aggressiva attityd. Framförallt när du ska tillrättavisa någon på ett område du uppenbarligen inte har koll på."

Efter att du påstått att alla här ljugit & inte ens bemödat dig en ursäkt för det efteråt eller ens bekräftat det utan rakt av ignorerat det, skämmes Yoshman, skämmes. Om det fanns en blocklista hade du hamnat på den vid detta laget.

Du har ju ett gyllne tillfälle att tvåla till mig: visa konkret hur jag räknat fel!
Jag blir gärna tilltvålad här, för när någon visat varför det är fel så har man lärt sig något nytt

Jag har inte påstått att någon har ljugit, har bara försökt vara ytterst tydligt med att egenheten jag (och andra) sett verkar enbart uppträda om alla former av PBO/AutoOC är avslaget (det inkluderar mitt system, slår man på PBO ligger den klar över basfrekvens). Så påpekandet har varit att om man inte ser problemet, dubbelkolla att det verkligen är absolut stock-settings. Det är inte att kalla folk för lögnare i min bok, det är att vara tydlig med förutsättningar.

Har skrivit flera gånger att det är fullt möjligt att ett eventuellt fel bara uppträder på vissa moderkort och potentiellt bara vissa AGESA versioner. Frågan som ställs är: vad kan man förutsätta kring basfrekvens?

Ett lika bra fråga att få svar på är: varför ser i alla fall vissa system en lägre frekvens än basfrekvens vid vissa laster? Ska det vara så eller är det en bugg man kan förvänta sig en fix på? Borde vara rätt uppenbart att en förklaring som "för klen VRM" inte riktigt kan vara korrekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Snart kommer Linux kernel 5.4, då kan du berätta om vad CPU-sensorerna säger i alla fall.

Angående throttling, kolla Linux Tech Tips senaste video där dom mäter absolut värmeutveckling mellan 9900K och 3800X vid Blender rendering. Det visar sig att 9900K har tappat extremt mycket mer prestanda vid samma fysikaliska värmeutveckling(värma upp 4dl vatten till 80C) än 3800X. 1300 frames vs 1900 frames. Intel 14nm+++++++++ throttlar.

Skulle Intel CPU:n varit tillräckligt nedkyld för att nå samma prestanda som 3800X hade den dragit dubbla effekten typ 190W snarare än 95W.

Det är bra att gamers väljer Intel i vinter, så dom slipper frysa

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Som ett tips så kan det vara bra & börja med att sätta primärtimings manuellt alltså tCL, tRCDRD, tRCDWR, tRP, tRAS samt tRC, för b-die i 3600MT/s så ska mer eller mindre 16-16-16-16-34-52 eller 16-17-17-17-36-60 fungera, även med lägre spänning. Har man mycket bra binnade chip så kan man klara 14-14-15-14-28-42 med extra spänning.

Detta bör med resten av timings på auto som minst boota upp så du kan ta dig in i bios igen, skulle dessa timings inte boota (16-17-17-17-36-60) så är det definitivt något annat som spökar, en för låg SoC spänning eller en tokhög VDDG/VDDP, många spänningar sätts helt åt helvete av många moderkort när man kliver över 3200MT/s minneshastighet.

Testade att med XMP för 3200, dvs 14-14-14-14-34 och höjde till 3600, med 1.45, och det funkade! Så kanske inte så dåliga chip jag har ändå. Har sen dess sänkt till 1.44 och det funkar också. Ska sänka mer i morn.
Dock lite besviken på att bara få 68 ns latency på så fin klockning. Får inte heller särskilt bra cinebench20, 504 single och 4760 multi.

Processorn ger 4360 mhz på singlecore och 58c temp, 4 ghz jämt på multicore och 70c temp. Finns förhoppningsvis mer att hämta där.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har ju ett gyllne tillfälle att tvåla till mig: visa konkret hur jag räknat fel!
Jag blir gärna tilltvålad här, för när någon visat varför det är fel så har man lärt sig något nytt

Jag har inte påstått att någon har ljugit, har bara försökt vara ytterst tydligt med att egenheten jag (och andra) sett verkar enbart uppträda om alla former av PBO/AutoOC är avslaget (det inkluderar mitt system, slår man på PBO ligger den klar över basfrekvens). Så påpekandet har varit att om man inte ser problemet, dubbelkolla att det verkligen är absolut stock-settings. Det är inte att kalla folk för lögnare i min bok, det är att vara tydlig med förutsättningar.

Har skrivit flera gånger att det är fullt möjligt att ett eventuellt fel bara uppträder på vissa moderkort och potentiellt bara vissa AGESA versioner. Frågan som ställs är: vad kan man förutsätta kring basfrekvens?

Ett lika bra fråga att få svar på är: varför ser i alla fall vissa system en lägre frekvens än basfrekvens vid vissa laster? Ska det vara så eller är det en bugg man kan förvänta sig en fix på? Borde vara rätt uppenbart att en förklaring som "för klen VRM" inte riktigt kan vara korrekt.

Nä du påstod att "förmodligen ALLA" här inne hade "gjort fel" med att köra just PBO när jag i flera inlägg visade precis tvärs om, om det inte är att insinuera att jag ljugit så vete fasen vad det är och du får gärna försöka sminka om det bäst du vill men mitt tålamod är i detta fallet ändligt

Vi kan börja med det uppenbara, Buildzoid har jobbat med VRM i många år, han är utbildad inom just detta område, tillverkare så som gigabyte har bjudit in honom att testa deras prylar & komma med input om förbättringar, jag misstänker att han kan lite mer än du som enligt dig själv precis börjat läsa på om hur VRM komponenter beter sig. Att du sedan själv påstår att VRM på detta bord klarar 300A samtidigt som du faktiskt senare lyckas inse att det är 15A max/mosfet enligt tillverkaren garanterar under hög temp när mosfet är omgiven av hög temp, tror du en mosfet är omgiven av kyla i en vrm sektion, tror du dom går svala under höga ampere uttag och kontinuerlig last? Du kan ju alltid prova & plocka ut 300A och se vad som händer med VRM komponenterna, i det läget hjälper inte ens flytande kväve för att rädda mosfets kan jag säga.

Åter igen så svarar jag som jag gjort hela tiden, orsak till dålig boost/frekvens kan exempelvis vara något av följande;

Kylning/temp
VRM/kvalite på spänning, rippel & droop
Mjukvara, agesa/smu/uefi
Inställningar i uefi, spänningar, LLC osv
OS och scheduler beteende tillsammans med drivare

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::