Setup tv+htpc+konsoler+soundbar+hdmi switch

Permalänk
Medlem

Setup tv+htpc+konsoler+soundbar+hdmi switch

Tjaba!

Jo jag har kollat runt lite och har någorlunda landat i en setup för tv+ljud. Min tanke är dock att höra mig för om jag tänkt rätt så man slipper tråkiga överraskningar framöver!

TV: LG 65" TV OLED65C8
Soundbar: Samsung HW-MS660 (vet att han är lite klen, men bor i LGH så man vill inte störa grannarna allt för mkt). Den har HDMI pass-through och det är la gött.

+nå fresha HDMI kablar.

Tanken är att köra Nintendo switch, xbox, htpc via en HDMI switch och sedan via soundbaren till TVn. Även media via usb/extern hdd i tv/soundbar för både ljud o bild.

Målet är att tvn ska kunna spela ljud i soundbaren, både via vanlig tv och usb/extern hdd.
Ljudet och bild ska gå från ovanstående enheter till tv och soundbar via HDMI -switch.

I min värld så är jag hemma här. Dock ser det ut som de flesta HDMI-switchar är capade på 4k@60Hz, men vem har ens krut för det?
TVn ligger på 120Hz, men i 4k? nä? eller? Kommer knappt köra 4k egentligen.

Kommer främst att köra gamla hedliga 1080p .mkv:er, näst därtill nextflix etc.

Kort och gott. har jag gjort nån tankevurpa? Nått att tänka på gällande HDMI-switch och HDMI kablar?

Permalänk
Medlem

Din TV stöder HDMI-arc (Audio return channel) och det ska även soundbaren göra.
Vilket betyder att din TV kan ta ljudet från en HDMI kontakt (Xbox/Switch/HTPC) och skicka det till HDMI kontakten där du kopplar in Soundbaren, och så får du ljudet i den.

Så skulle jag koppla, dvs allt in i TVn och skippa HDMI-switch.
Se bara till att soundbaren är kopplad till HDMI kontakten som är märkt ARC.
Du behöver eventuellt göra en inställning i TVn för att aktivera ARC: https://www.lg.com/se/stod/losningar/tv/ljudinstallningar-pa-...

Permalänk
Medlem

@henkiii: tusen tack för bra info! Tanken var bara att med en hdmi-pass-through-soundbar kunde man få en solo ledning från tv-bänk till tv. Men det är kanske inte så noga vilken storlek de blir på kabellisten iofs.

Men nu när jag vet om ARC så kanske denna kombo blir mer aktuell, får fundera vidare Tack igen!

Samsung QE75Q60RATXXC
Samsung HW-R660/XE

Lite oklart ljudsystem, men hur dåligt kan de vara liksom. och nedsatt från 4,5k till 1k. Samt en jäkla s10e från samsung via tvn, och inte minst 75". Nämnde inte det, men går ifrån en benqw1070 projektor med 110" duk, så storleken lär man sakna lite.

Men det är ju OLED som lockar å, svåra val
Sen är det ju så att LG'n knappt finns i lager, och då isåfall på mindre erkända varuhus. Men jag tror det blir kombon som jag nämnde först.

Permalänk
Medlem

@Keni TVn behöver troligen ström och gärna nätverkskabel, så du behöver ändå flera trådar upp. Finns ganska diskreta lister, speciellt om väggen är ljus.
Den stora vinsten som jag ser det är dock att du slipper en till fjärrkontroll för hdmi switchen.

Jag har bara kikat på OLED tvn irl så kan inte jämföra den mot QLED, men den kittlade definitivt köptarmen.
Jag ligger dock på 50" idag, så 65 är en bra uppgradering för mig.
Kanske blir ett svårare val om man kommer från 110 tum...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Koppla allt till TVn som sagts ovan eller köp en reciever med HDMI ex typ Marantz AV-reciever. Bra alternativ om det underlättar kabeldragning mot TVn (endast en kabel mellan reciever och TV behövs med ARC). Ofta så står ju stereon + mediadator tillsammans redan.