Vega 56 defekt? Hur kan jag vara säker?

Permalänk
Medlem

Vega 56 defekt? Hur kan jag vara säker?

Hej alla hjälpsamma.
Jag har ett Sapphire Vega 56 pulse som nu är sex månader gammalt och har fungerat riktigt bra för mina ändamål.
Nu helt plötsligt så kom den på att wow classic var ett alldeles för jobbigt spel. Jag fick artefakter på skärmen och ibland dog spelet och ibland blev sedan skärmen svart.
Jag testade sedan att installera senaste drivrutinen med samma fel.
Har testat andra spel också såsom Overwatch men det blir samma. Man kommer in i menyn och sedan blir skärmen svart och efter en stund så kommer man tillbaka till windows med ett dött spel i bakgrunden.
Min gissning är att minnet helt enkelt gett upp (Hynix) men hur kan jag vara säker? Vad finns det för felsökning jag kan göra mer så jag har mer kött på benen vid en reklamation?

Tacksam för svar.

//Jimmy

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Hej alla hjälpsamma.
Jag har ett Sapphire Vega 56 pulse som nu är sex månader gammalt och har fungerat riktigt bra för mina ändamål.
Nu helt plötsligt så kom den på att wow classic var ett alldeles för jobbigt spel. Jag fick artefakter på skärmen och ibland dog spelet och ibland blev sedan skärmen svart.
Jag testade sedan att installera senaste drivrutinen med samma fel.
Har testat andra spel också såsom Overwatch men det blir samma. Man kommer in i menyn och sedan blir skärmen svart och efter en stund så kommer man tillbaka till windows med ett dött spel i bakgrunden.
Min gissning är att minnet helt enkelt gett upp (Hynix) men hur kan jag vara säker? Vad finns det för felsökning jag kan göra mer så jag har mer kött på benen vid en reklamation?

Tacksam för svar.

//Jimmy

Om du har ett gammalt grafikkort liggandes någonstans så hade jag petat in det i burken, för att se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ja jag har ett gammalt 290x. Ska testa att stoppa in det.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Ja jag har ett gammalt 290x. Ska testa att stoppa in det.

Det är nu frågan kommer.. gör det mig glad om det funkar nu så jag behöver byta enbart grafikkort och inte behöva byta moderkort osv, eller är det tvärt om?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja nu har jag mitt gamla 290x installerat och mycket riktigt så fungerar allt igen.
Jag är visserligen glad för nu vet jag att det är grafikkortet som är defekt och ett 290x klarar av wow classic utan problem. Däremot blir det ju nu massa bök med NetOnNet och att ta sig genom hela denna reklamationen

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sirlen:

Ja nu har jag mitt gamla 290x installerat och mycket riktigt så fungerar allt igen.
Jag är visserligen glad för nu vet jag att det är grafikkortet som är defekt och ett 290x klarar av wow classic utan problem. Däremot blir det ju nu massa bök med NetOnNet och att ta sig genom hela denna reklamationen

Sånt händer, du kan ju ändå använda ditt gamla 290x medan du väntar, inte alla som har ett ersättningskort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |