Microsoft återupplivar verktygssamlingen Powertoys för Windows 10

Microsoft återupplivar verktygssamlingen Powertoys för Windows 10

Verktygssamlingen Powertoys väcker sannolikt nostalgiska känslor hos datoranvändare som var med på Windows 95-tiden. Nu återupplivar Microsoft samlingen för Windows 10.

Läs hela artikeln här

Mer insrtällningsmöjligheter är ju alltid bra.

Men jag önskar att de kunde återintroducera möjligheten att ändra systemtypsnitt utan registerhack. Standardfonten är totalt värdelös för mig som ser dåligt så jag använder Advchanger för att sätta allt till Verdana Bold. Tidigare kunde man göra detta direkt i Windows men av någon obegriplig anledning tog de bort den funktionen.

Herregud vad jag har saknat verktyg som fancyzones. Hade något som hette Eizo screenslicer en gång i tiden som gjorde samma sak men det krävde att man hade en skärm från Eizo (helt artificiellt såklart, det var ju knappast pga skärmen det fungerade). Och då var det bara en 24-tumsskärm på 1200p. Nu med 34 tum är ju behovet ännu mycket större!

Skickades från m.sweclockers.com

Nya uppdateringen gjorde det skit fult med den där sökrutan, win10 är redan fult, behöver inte bli värre

Ställer man Gnome, KDE ,macOS och Windows10 bredvid varandra så Windows10 ut som det kom för 20 år sen. Och inte på ett bra vis.

Skrivet av Daark:

Nya uppdateringen gjorde det skit fult med den där sökrutan, win10 är redan fult, behöver inte bli värre

Jag störde mig också på sökrutan men upptäckte ganska snabbt att den går att ta bort.

Skrivet av borjew:

Jag störde mig också på sökrutan men upptäckte ganska snabbt att den går att ta bort.

Ja, störde mig som fan på det också. La all tid och energi på att snabbt leta på vart man får bort skiten.

Om någon upptäckte att den kommit dit via en funktionsuppdatering och snabbt vill bli av med den

Skrivet av Bakteria:

Ställer man Gnome, KDE ,macOS och Windows10 bredvid varandra så Windows10 ut som det kom för 20 år sen. Och inte på ett bra vis.

Du glömde "jag tycker att".

Skrivet av Bakteria:

Ungefär så.
Men MS vill inte låta folk pilla för mycket, det kan påverka användarupplevelsen, och kräva några timmars mer testning, vilket de svårligen har råd med. Men i alla fall detta lär snabbt åka in, vill kunna hantera mina fönster smidigare.

Hur svårt är det att ha flera workspaces och lite layouts som flyttar fönster till olika regioner? Kom igen...

Hmm, hur får man igång Fancy Zones? Win + "~-knappen" blir någon emoji-picker för mig. Jag visste inte om den pickern så det var ju bra! (❁´◡`❁)

Skrivet av Bakteria:

Tycker Gnome och KDE ser ut sådär som man ville att Windows skulle se ut när man var tonåring runt millennieskiftet 😂
Inget vidare i dagens läge, med andra ord.

Aldrig varit fan av MacOS design.

Skrivet av Bakteria:

Sant. KDE står sig bäst av dom där tycker jag. Du kan göra många inställningar direkt i KDE utan en massa extra meck.

Blev först lite upphetsad över "Windows Key Shortcut Guide" men när jag läste vidare insåg jag att denna endast gäller för shortcuts för Win-tangenten. Lite av en besvikelse.
Har länge funnits ett program för Mac som heter CheatSheet som är suverän och visar alla shortcuts till given applikation.
Nån som vet om det finns något annat prog till Windows som gör detta?

Fancy Zones ser däremot lite intressant ut.

Skrivet av Loxus:

Tycker Gnome och KDE ser ut sådär som man ville att Windows skulle se ut när man var tonåring runt millennieskiftet 😂
Inget vidare i dagens läge, med andra ord.

Aldrig varit fan av MacOS design.

Hur ska det se ut i dagens läge?

Överlag alltid varit en fan av MacOS design jämfört med andra operativ, men tycker det blivit mycket bättre i Windows och även Linux på senare tid. Problemet jag ser det är att det grafiska är så mycket mer splittrat och oenhetligt upplägg i programmen i Windows och Linux. Skulle säga att tredjepartsutvecklare i MacOS generellt har större känsla för grafisk form och användargränssnitt än Windows – är enligt mig tydligt att det finns en klart större omsorg bland utvecklare för sådant i det OS:et.

Skrivet av trickeh2k:

Ja, störde mig som fan på det också. La all tid och energi på att snabbt leta på vart man får bort skiten.

Om någon upptäckte att den kommit dit via en funktionsuppdatering och snabbt vill bli av med den

https://www.groovypost.com/wp-content/uploads/2015/01/Search-options.png

har inte den alltid funktionen funnits där?

iaf så har jag inte sett sökrutan sen tech preview installerades nån gång typ 2015 eller om de var 2016 och fortfarande going stronk även idag med senaste uppdateringen minns dock inte hur jag tog bort den dock kanske var med registerhack då jag minns inte.

Skrivet av Daark:

Går som sagt att ta bort och är inget unikt för Windows 10. Fanns en liknande i Windows XP.

Smart program, synd att Fancyzones inte klarade multi-skärmar fullt ut än. Ville ha zonerna på sekundära skärmen.

Men det kommer säkert. Det är ju bara version 0.1 än

Edit: Det kunde man om man grejar lite: https://github.com/microsoft/PowerToys/issues/195
Med Win + ö fungerar det att editera fler monitorer.

Senast redigerat 2019-09-06 17:04
Skrivet av Rouge of Darkness:

har inte den alltid funktionen funnits där?

iaf så har jag inte sett sökrutan sen tech preview installerades nån gång typ 2015 eller om de var 2016 och fortfarande going stronk även idag med senaste uppdateringen minns dock inte hur jag tog bort den dock kanske var med registerhack då jag minns inte.

Per default, jo. Men den kom tillbaka för mig efter senaste funktionsuppdateringen trots att den var inaktiverad innan dess.

Skrivet av mnsc:

Hmm, hur får man igång Fancy Zones? Win + "~-knappen" blir någon emoji-picker för mig. Jag visste inte om den pickern så det var ju bra! (❁´◡`❁)

Testa knappen under ESC. Dvs paragraf på svensk layout. Där var "tilde" i cs back in the day

En annan lite kul grej jag gillar i Windows är "GodMode" som ger massvis med bra genvägar till diverse inställningar som annars kräver att man gräver runt i en massa menyer.

Skapa en ny tom mapp och döp den till "GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}" (utan citationstecken) och tryck enter 😊

Haha... Minns en tid när man älskade den här typen shortcuts, fönsterorganisering, scripts och andra automatiserande verktyg.
Tror fan inte min hjärna hänger med längre, änns tillräckligt för fönsterhanteraren.
....Men skulle jag installera Win2k skulle nog allt komma tebax på ett ögonblick ...hoppas jag...

Skrivet av Frisell:

Testa knappen under ESC. Dvs paragraf på svensk layout. Där var "tilde" i cs back in the day

Win + ö fungerar för att editera zonerna. Glömde tagga @mnsc när jag skrev min kommentar i tråden. 😳

Senast redigerat 2019-09-07 10:58

Oooh, den där grid-prylen kommer nog att trivas bra tillsammans med transparenta fönster via DisplayFusion

@Lagers: Tack för hjälpen! Tyckte jag testade alla knappar där till höger men jag kanske slutade på win+ä då. ¯\_(ツ)_/¯