Microsoft återupplivar verktygssamlingen Powertoys för Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft återupplivar verktygssamlingen Powertoys för Windows 10

Verktygssamlingen Powertoys väcker sannolikt nostalgiska känslor hos datoranvändare som var med på Windows 95-tiden. Nu återupplivar Microsoft samlingen för Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer insrtällningsmöjligheter är ju alltid bra.

Men jag önskar att de kunde återintroducera möjligheten att ändra systemtypsnitt utan registerhack. Standardfonten är totalt värdelös för mig som ser dåligt så jag använder Advchanger för att sätta allt till Verdana Bold. Tidigare kunde man göra detta direkt i Windows men av någon obegriplig anledning tog de bort den funktionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Herregud vad jag har saknat verktyg som fancyzones. Hade något som hette Eizo screenslicer en gång i tiden som gjorde samma sak men det krävde att man hade en skärm från Eizo (helt artificiellt såklart, det var ju knappast pga skärmen det fungerade). Och då var det bara en 24-tumsskärm på 1200p. Nu med 34 tum är ju behovet ännu mycket större!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Nya uppdateringen gjorde det skit fult med den där sökrutan, win10 är redan fult, behöver inte bli värre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Ställer man Gnome, KDE ,macOS och Windows10 bredvid varandra så Windows10 ut som det kom för 20 år sen. Och inte på ett bra vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nya uppdateringen gjorde det skit fult med den där sökrutan, win10 är redan fult, behöver inte bli värre

Skickades från m.sweclockers.com

Jag störde mig också på sökrutan men upptäckte ganska snabbt att den går att ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borjew:

Jag störde mig också på sökrutan men upptäckte ganska snabbt att den går att ta bort.

Ja, störde mig som fan på det också. La all tid och energi på att snabbt leta på vart man får bort skiten.

Om någon upptäckte att den kommit dit via en funktionsuppdatering och snabbt vill bli av med den

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Ställer man Gnome, KDE ,macOS och Windows10 bredvid varandra så Windows10 ut som det kom för 20 år sen. Och inte på ett bra vis.

Du glömde "jag tycker att".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Ställer man Gnome, KDE ,macOS och Windows10 bredvid varandra så Windows10 ut som det kom för 20 år sen. Och inte på ett bra vis.

Ungefär så.
Men MS vill inte låta folk pilla för mycket, det kan påverka användarupplevelsen, och kräva några timmars mer testning, vilket de svårligen har råd med. Men i alla fall detta lär snabbt åka in, vill kunna hantera mina fönster smidigare.

Hur svårt är det att ha flera workspaces och lite layouts som flyttar fönster till olika regioner? Kom igen...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hmm, hur får man igång Fancy Zones? Win + "~-knappen" blir någon emoji-picker för mig. Jag visste inte om den pickern så det var ju bra! (❁´◡`❁)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakteria:

Ställer man Gnome, KDE ,macOS och Windows10 bredvid varandra så Windows10 ut som det kom för 20 år sen. Och inte på ett bra vis.

Tycker Gnome och KDE ser ut sådär som man ville att Windows skulle se ut när man var tonåring runt millennieskiftet 😂
Inget vidare i dagens läge, med andra ord.

Aldrig varit fan av MacOS design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Ställer man Gnome, KDE ,macOS och Windows10 bredvid varandra så Windows10 ut som det kom för 20 år sen. Och inte på ett bra vis.

Sant. KDE står sig bäst av dom där tycker jag. Du kan göra många inställningar direkt i KDE utan en massa extra meck.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Blev först lite upphetsad över "Windows Key Shortcut Guide" men när jag läste vidare insåg jag att denna endast gäller för shortcuts för Win-tangenten. Lite av en besvikelse.
Har länge funnits ett program för Mac som heter CheatSheet som är suverän och visar alla shortcuts till given applikation.
Nån som vet om det finns något annat prog till Windows som gör detta?

Fancy Zones ser däremot lite intressant ut.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Tycker Gnome och KDE ser ut sådär som man ville att Windows skulle se ut när man var tonåring runt millennieskiftet 😂
Inget vidare i dagens läge, med andra ord.

Aldrig varit fan av MacOS design.

Hur ska det se ut i dagens läge?

Överlag alltid varit en fan av MacOS design jämfört med andra operativ, men tycker det blivit mycket bättre i Windows och även Linux på senare tid. Problemet jag ser det är att det grafiska är så mycket mer splittrat och oenhetligt upplägg i programmen i Windows och Linux. Skulle säga att tredjepartsutvecklare i MacOS generellt har större känsla för grafisk form och användargränssnitt än Windows – är enligt mig tydligt att det finns en klart större omsorg bland utvecklare för sådant i det OS:et.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Ja, störde mig som fan på det också. La all tid och energi på att snabbt leta på vart man får bort skiten.

Om någon upptäckte att den kommit dit via en funktionsuppdatering och snabbt vill bli av med den

https://www.groovypost.com/wp-content/uploads/2015/01/Search-options.png

har inte den alltid funktionen funnits där?

iaf så har jag inte sett sökrutan sen tech preview installerades nån gång typ 2015 eller om de var 2016 och fortfarande going stronk även idag med senaste uppdateringen minns dock inte hur jag tog bort den dock kanske var med registerhack då jag minns inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nya uppdateringen gjorde det skit fult med den där sökrutan, win10 är redan fult, behöver inte bli värre

Skickades från m.sweclockers.com

Går som sagt att ta bort och är inget unikt för Windows 10. Fanns en liknande i Windows XP.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Smart program, synd att Fancyzones inte klarade multi-skärmar fullt ut än. Ville ha zonerna på sekundära skärmen.

Men det kommer säkert. Det är ju bara version 0.1 än

Edit: Det kunde man om man grejar lite: https://github.com/microsoft/PowerToys/issues/195
Med Win + ö fungerar det att editera fler monitorer.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har inte den alltid funktionen funnits där?

iaf så har jag inte sett sökrutan sen tech preview installerades nån gång typ 2015 eller om de var 2016 och fortfarande going stronk även idag med senaste uppdateringen minns dock inte hur jag tog bort den dock kanske var med registerhack då jag minns inte.

Per default, jo. Men den kom tillbaka för mig efter senaste funktionsuppdateringen trots att den var inaktiverad innan dess.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsc:

Hmm, hur får man igång Fancy Zones? Win + "~-knappen" blir någon emoji-picker för mig. Jag visste inte om den pickern så det var ju bra! (❁´◡`❁)

Testa knappen under ESC. Dvs paragraf på svensk layout. Där var "tilde" i cs back in the day

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan lite kul grej jag gillar i Windows är "GodMode" som ger massvis med bra genvägar till diverse inställningar som annars kräver att man gräver runt i en massa menyer.

Skapa en ny tom mapp och döp den till "GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}" (utan citationstecken) och tryck enter 😊

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk

Haha... Minns en tid när man älskade den här typen shortcuts, fönsterorganisering, scripts och andra automatiserande verktyg.
Tror fan inte min hjärna hänger med längre, änns tillräckligt för fönsterhanteraren.
....Men skulle jag installera Win2k skulle nog allt komma tebax på ett ögonblick ...hoppas jag...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Testa knappen under ESC. Dvs paragraf på svensk layout. Där var "tilde" i cs back in the day

Win + ö fungerar för att editera zonerna. Glömde tagga @mnsc när jag skrev min kommentar i tråden. 😳

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Oooh, den där grid-prylen kommer nog att trivas bra tillsammans med transparenta fönster via DisplayFusion

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@Lagers: Tack för hjälpen! Tyckte jag testade alla knappar där till höger men jag kanske slutade på win+ä då. ¯\_(ツ)_/¯