Första bygget, budget 5-7k, Vilse i djungeln

Permalänk

Första bygget, budget 5-7k, Vilse i djungeln

Jag har typ bara ägt laptops och de sista två åren har jag i princip inte spelat alls. Jag är sugen på att börja spela lite igen och har därför tänkt köpa/bygga en stationär enklare speldator.

Målet är en ny dator för under 7k att spela dota2 samt wow classic på. Den allmänna uppfattningen verkar vara att båda går att spela på brödrost men jag vill att det ska flyta på med rimlig prestanda. Dessutom vill jag (mest frugan kanske) att chassit ska se hyfsat diskret ut. Skärm, tangentbord etc har jag.

Jag har riktigt dålig koll på vad som gäller och är mycket tacksam för råd. Ett par frågor:

  • Ser detta vettigt ut? Hur vet jag om det passar ihop? Något jag borde upp-/nedgradera? https://komponentkoll.se/bygg/aTWcj/

  • Vilken storlek på chassi kan jag välja utan att ge mig själv problem? Håller exempelvis komponentkoll reda på detta åt mig om jag plockar ihop komponenter där?

  • Intel eller AMD?

  • Får man med alla kablar och annat man behöver för att sätta ihop datorn om man plockar ihop komponenterna själv?

  • Är det en dålig idé att köpa en färdig dator i butik? Jag har inga problem med att sätta ihop datorn själv så länge jag vet att komponenterna är kompatibla

Permalänk

Bara en snabbtitt, men hade själv valt en större SSD, eventuellt med M.2 istället för SATA, för att slippa begränsas av att utrymmet tar slut. Har själv börjat slå i taket utan att egentligen ha så mycket program/spel installerade, visserligen på en äldre installation av Windows. Kostar inte många hundralappar extra.

Angående kablar borde du få med SATA-kablar (om det är det du väljer att ha till SSDn) med moderkortet, och nätaggregatet har allt vad gäller strömförsörjning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoodleKnoodle:

Jag har typ bara ägt laptops och de sista två åren har jag i princip inte spelat alls. Jag är sugen på att börja spela lite igen och har därför tänkt köpa/bygga en stationär enklare speldator.

Målet är en ny dator för under 7k att spela dota2 samt wow classic på. Den allmänna uppfattningen verkar vara att båda går att spela på brödrost men jag vill att det ska flyta på med rimlig prestanda. Dessutom vill jag (mest frugan kanske) att chassit ska se hyfsat diskret ut. Skärm, tangentbord etc har jag.

Jag har riktigt dålig koll på vad som gäller och är mycket tacksam för råd. Ett par frågor:

  • Ser detta vettigt ut? Hur vet jag om det passar ihop? Något jag borde upp-/nedgradera? https://komponentkoll.se/bygg/aTWcj/

  • Vilken storlek på chassi kan jag välja utan att ge mig själv problem? Håller exempelvis komponentkoll reda på detta åt mig om jag plockar ihop komponenter där?

  • Intel eller AMD?

  • Får man med alla kablar och annat man behöver för att sätta ihop datorn om man plockar ihop komponenterna själv?

  • Är det en dålig idé att köpa en färdig dator i butik? Jag har inga problem med att sätta ihop datorn själv så länge jag vet att komponenterna är kompatibla

Väldigt vettigt bygge med tanke på budgeten, du får inte mycket bättre utan att köpa beggat. Gjorde ett par ändringar bara, dubbla mängden/snabbare RAM för bara 200kr mer och ett lite bättre nätagg.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en färdig dator så är det nästan Webhallen, Inet eller Kompletta egna paket som är värda att titta, men för det priset är det inte lätt.

Komponentkoll håller koll på storleken till största delen, men vissa grejer kan missas, som tjocklek på grafikkortet.

Om du vill ha ett smidigt och stiligt bygge så rekommenderas ITX i Fractal Design Define Nano S. Jag har den lådan själv, och är mycket nöjd. Om du beställer från Tyskland kunde du t.ex. få det här:

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Då måste du beställa via t.ex. mailboxde.com för att den till sverige, vilket ger några hundra kr extra. Men, då får du ett riktigt snyggt bygge som också är ganska kompetent och framtidssäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tack för alla svar!

Angående större HDD så har jag en mekanisk 1TB för lagring. Tänkte bara köra OS och spelen på SSD. Jag har kollat lite mer och grafikkortet känns lite overkill i förhållande till budget och övriga komponenter. Funderar på att ta ett trevligare chassi och ett billigare grafikkort. Ett Fractal Nano-chassi ser trevligt ut, men då behöver jag ett annat moderkort enligt komponentkoll. Fractal Define Mini ser ut att vara ett nice mellanting. Kommer dessutom med två fläktar och bättre ljuddämpning om jag fattar rätt.

Ser detta rimligt ut? Kommer jag ångra att köra ett RX580 istället för 1660?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på en nvme-ssd istället, t.ex. den här:

https://www.proshop.se/SSD/Kingston-A2000-M2-NVMe-SSD-250GB/2...

Den är inte mycket dyrare, men snyggare, smidigare utan kablar och klart snabbare.

Har du än funderat alls på en riktigt mini-pc? Ett sånt här paket kunde kanske vara intressant:

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Här är en review med liknande grejer: https://www.anandtech.com/show/14251/asrock-deskmini-a300-rev...

Dota 2 borde nå runt 60 FPS med överklockning, och wow classic ska flyta riktigt bra. Är du sen inte nöjd med prestandan i mera krävande spel har du en perfekt media eller kontorsdator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@Sando: NVMe hade jag inte koll på. Det verkar helt klart som jag ska ha det Tack för tipset! Renodlad mini-pc är nog inget alternativ. Känns som man tappar lite flexibilitet.

Tror det blir detta. Bytte PSU pga lagerstatus och bytt till NVMe:

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoodleKnoodle:

@Sando: NVMe hade jag inte koll på. Det verkar helt klart som jag ska ha det Tack för tipset! Renodlad mini-pc är nog inget alternativ. Känns som man tappar lite flexibilitet.

Tror det blir detta. Bytte PSU pga lagerstatus och bytt till NVMe:
https://komponentkoll.se/bild/cLICK.png

Det där är ett riktigt bra paket. Vill dur sen ha lite mera kraft i spel så är det enkelt att uppgradera grafikkortet, men jag tror nog att du blir nöjd med det där!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoodleKnoodle:

@Sando: NVMe hade jag inte koll på. Det verkar helt klart som jag ska ha det Tack för tipset! Renodlad mini-pc är nog inget alternativ. Känns som man tappar lite flexibilitet.

Tror det blir detta. Bytte PSU pga lagerstatus och bytt till NVMe:
https://komponentkoll.se/bild/cLICK.png

Skrivet av Sando:

Det där är ett riktigt bra paket. Vill dur sen ha lite mera kraft i spel så är det enkelt att uppgradera grafikkortet, men jag tror nog att du blir nöjd med det där!

Skickades från m.sweclockers.com

Känns dumsnålt att inte köra på iallafall 8GB versionen av grafikkortet för bara 300kr mer. Nätagget står att de har 17st i webblager?

Skulle kört såhär istället, visst inte ljuddämpat chassi men då får du en bättre version av grafikkortet och en bra kylare så du kan överklocka processorn, kylaren gör ju datorn betydligt tystare också. Även om du har ett ljuddämpat chassi kommer du höra stockkylaren när du spelar.

Detta chassit har lite mer funktion än Core 1100, typ dammfilter och ser allmänt trevligare ut. Dock fönster.

Hur som helst räcker RX 580 för dig, lycka till!

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det där är ett riktigt bra paket. Vill dur sen ha lite mera kraft i spel så är det enkelt att uppgradera grafikkortet, men jag tror nog att du blir nöjd med det där!

Ja jag hoppas det. Tack för hjälpen!

Skrivet av Muumin:

Känns dumsnålt att inte köra på iallafall 8GB versionen av grafikkortet för bara 300kr mer. Nätagget står att de har 17st i webblager?

Skulle kört såhär istället, visst inte ljuddämpat chassi men då får du en bättre version av grafikkortet och en bra kylare så du kan överklocka processorn, kylaren gör ju datorn betydligt tystare också. Även om du har ett ljuddämpat chassi kommer du höra stockkylaren när du spelar.

Detta chassit har lite mer funktion än Core 1100, typ dammfilter och ser allmänt trevligare ut. Dock fönster.
...
Hur som helst räcker RX 580 för dig, lycka till!

Intressant input om stock-kylaren. Det har jag inte tänkt på. Egentligen är inte ljuddämpningen något stort krav men frugan uppskattar såklart om den är både tyst och hyfsat stilren. Hon hade nog inte gillat fönstret på chassit Det stämmer att de finns i lager hos Inet. Jag vara bara bekväm och ville beställa från färre ställen (och betala för färre expressfrakter). Nu är det beställt!