Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d3nn05:

Fick hem switchen idag, och prova den. Är det normalt att den är ca 34 grader?!(prova den i datarummet så normal rumstemperatur)

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär inte vara något problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär inte vara något problem.

Kanske inte under vinter, men sommaren? Brukar switch med poe bli så varma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d3nn05:

Kanske inte under vinter, men sommaren? Brukar switch med poe bli så varma?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det varmt ? Vi har nog olika referenser om vad som räknas som varmt då jag har flera switchar som är fläktkylda.
Din är ju knappt ljummen och eftersom tempen är så låg så lär det inte innebära något problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det varmt ? Vi har nog olika referenser om vad som räknas som varmt då jag har flera switchar som är fläktkylda.
Din är ju knappt ljummen och eftersom tempen är så låg så lär det inte innebära något problem.

Aldrig ägt något sån här tidigare. Bara haft router förut och dom blir ju inte direkt varma😜 då är det inget att oroa sig för med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d3nn05:

Aldrig ägt något sån här tidigare. Bara haft router förut och dom blir ju inte direkt varma😜 då är det inget att oroa sig för med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Det sitter kylfläkt i min hemmarouter och den har en och annan kylfläns också...

Den har däremot inga tempproblem som en del andra modeller som överhettar.

En gettomoddad av en som blev less på överhettningar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1473281-comhemmodem-ov...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha skulle nästan behöva något sånt, *** vad varm det är. Ligger mellan 35-40 grader.
Kommer nog ändra placering till garderob pga värmen, så tänkte installera några "gamla" data fläktar som ventilation/kylning. Några tips hur man får dom att funka så bra som möjligt? Testat klippa kabel och sätta dit USB med tele laddare men blev ingen vidare snurr. Nått tipps? Är ganska stora fläktar ska jag tillägga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d3nn05:

Haha skulle nästan behöva något sånt, *** vad varm det är. Ligger mellan 35-40 grader.
Kommer nog ändra placering till garderob pga värmen, så tänkte installera några "gamla" data fläktar som ventilation/kylning. Några tips hur man får dom att funka så bra som möjligt? Testat klippa kabel och sätta dit USB med tele laddare men blev ingen vidare snurr. Nått tipps? Är ganska stora fläktar ska jag tillägga.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta dato fläktar är 12V men kan gå ner till 7V men på 5 V (usb) är det få som orkar gå om de inte är 5V modeller .
Du behöver alltså skaffa en passande nätdel eller fläktar med rätt driftspänning, ska du byta fläktar så skippa datordelar och köp 230V ventilationsfläktar direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta dato fläktar är 12V men kan gå ner till 7V men på 5 V (usb) är det få som orkar gå om de inte är 5V modeller .
Du behöver alltså skaffa en passande nätdel eller fläktar med rätt driftspänning, ska du byta fläktar så skippa datordelar och köp 230V ventilationsfläktar direkt.

Va mest att jag har några liggandes, men kanske är bättre och lättare med riktiga fläktar. Se om man kan hitta beg först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft en laptop brevid badkaret i 8 år nu medans jag kollar på filmer och tar 2-3 timmar långa bad utan att stänga av varmvattnet, det är väl 99.9% luftfuktighet i rummet efter bara några minuter, och det har aldrig varit några problem Elektroniken blir ju varm så det är lugnt, kondens/fukt borde alltså inte vara något problem!

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd då frågan gäller en router istället för switch.

Vi kommer flytta in i nytt hus där det f.n. inte finns fiber eller koppartråd indraget.
Förhoppningsvis kommer IP-Only och gräver vilket år som helst...

Tills vidare kommer jag att skaffa en 4G-router, mycket troligen blir det en ASUS 4G-AC68.
Nätverk draget i huset till en mediacentral tillsammans med elcentralen i tvättstugan.
I den tänker jag sätta en Ubiquiti switch med PoE som sammanlänkar alla rum samt en Unifi AP.

Men, en fundering jag fick nyligen. Visst borde man kunna sätta routern på kallvinden?
Jag kommer ha eluttag där samt även ett tomrör från mediaskåpet till vinden. Bad elektrikern dra det bara för att det kunde vara bra att ha. Tänkte att man drar en nätverkskabel genom detta rör från routern in till switchen för att koppla ihop allt.

Medveten om att det kan bli varm där på sommaren, men kommer det att fungera med denna placering?

Permalänk
Medlem

Hade min router på vinden året runt, Inga problem. Förra sommaren brann grannens hus. Nu har jag routern i källaren i stället. Det känns bättre även om det är mycket sällsynt att elektronik brinner.