Permalänk
Medlem

Nya fläktar.. ser det här bra ut?

Hade tänkt köpa nya fläktar men det är bäst att kolla här först så att man inte gör något galet.
Har en PH-TC14 där jag hade tänkt använda Noctua NF-P14s redux-1500 140mm push/pull och i chassit två stycken Noctua NF-A14 140mm fram som inblås och en som utblås. Jag funderar även på att sätta en fläkt som inblås på ovansidan men skulle det göra någon skillnad eller blir det för mycket positivt tryck? 120mm kanske? Jag har ett FD Arc Midi.

Vad tror ni?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Att ha ett inblås i toppen brukar generellt inte vara en bra ide, det är bättre att använda det som ett utblås (värme stiger).

Men fläkten för kylaren verkar OK, men de kommer låta mer så du är medveten om det.

När jag kollar på specen på chassit så ska det gå att sätta dit en extra topmonterad (ska redan finnas en) 140mm fläkt, men 120mm går också montera. Så topmonteringen borde fungera, eventuellt att du borde använda 140 mm för att få optimalt flöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Att ha ett inblås i toppen brukar generellt inte vara en bra ide, det är bättre att använda det som ett utblås (värme stiger).

Men fläkten för kylaren verkar OK, men de kommer låta mer så du är medveten om det.

När jag kollar på specen på chassit så ska det gå att sätta dit en extra topmonterad (ska redan finnas en) 140mm fläkt, men 120mm går också montera. Så topmonteringen borde fungera, eventuellt att du borde använda 140 mm för att få optimalt flöde

Jag hade tänkt inblås så det får lite extra kylning på vrm men kanske tänker fel. Hur vore det om man sätter en inblås och en utblås i toppen, blir det helt dumt? Fläktarna är redan utbytta sedan tidigare, kör crossair och någon jag inte minns namnet på men dom ska pensioneras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Extra kylning på vrm är aldrig en dum idé. Sätt fast fläktarna med utblås först, så som dom flesta sätter dom och kolla temp. Vänd sen på dom och blås på vrm och kolla temp. Skillnad? Nej, inte märkbart skulle jag tro.
Det finns en övertro på att få ut värmen i toppen. Hur satans varmt har folk det egentligen i sin dator?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@ClintBeastwood: Extra kylning på vrm är aldrig en dum idé. Sätt fast fläktarna med utblås först, så som dom flesta sätter dom och kolla temp. Vänd sen på dom och blås på vrm och kolla temp. Skillnad? Nej, inte märkbart skulle jag tro.
Det finns en övertro på att få ut värmen i toppen. Hur satans varmt har folk det egentligen i sin dator?

Just nu har jag ingen i toppen utan kör endast två inblås där fram och ett utblås där bak men jag tänkte att om man ska byta fläktar och ta av processorkylaren så är det lika bra att sätta i toppen direkt så man slipper arbetet två gånger så att säga. Men om jag förstår dig rätt så kan jag lika gärna skita i att ha någon i toppen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Nej sätt i toppen som kyler vrm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@ClintBeastwood: Nej sätt i toppen som kyler vrm.

Alright. Så två stycken 140mm i fronten (in), en 120mm eller 140mm i toppen (in) och en 140mm bak (ut), låter det bra eller bara en fläkt i fronten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Alright. Så två stycken 140mm i fronten (in), en 120mm eller 140mm i toppen (in) och en 140mm bak (ut), låter det bra eller bara en fläkt i fronten?

140mm i front, topp och ut i låga varvtal skulle jag prova först.
Jag har ingen aning om hur varm din dator blir eller vilket luftflöde du behöver osv.
Så du får prova dig fram. Vem vet, du kanske behöver offra att kyla dina vrm för att få ut all varmluft? Det vet inte jag.

När jag hade vattenkylning i datorn i min sign så hade jag som nu 120mm i fronten, 120mm i botten(in), 140mm bak (ut) och två 120mm i toppen på radiatorn som drog in luft på vrm. Nu med luftkylning med två fläktar på har jag inga i toppen, tyckte det räckte med alla dessa fläktar så

Det är ganska lätt att se hur du ska göra för att få det bäst.
Börja med helt öppen dator. Ha koll på dina temperaturer. Sätt på sidan. Jämför temperaturerna. Justera fläktarna efter behov tills bästa resultat är uppnått.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.