2v gammal dator har börjat starta om sig slumpmässigt

Permalänk

2v gammal dator har börjat starta om sig slumpmässigt

Hej SweClockers!

Har precis köpt ny dator, haft den i ca två veckor och nu har den börjat starta om sig slumpmässigt. Se bild nedan för komponenter.

Det började med 1 omstart i fredags, kanske 1-2 i lördags och 5-6 i söndags. Omstarterna ökar alltså i antal ju mer tid som går. Har bara haft problemet i 3 dagar men det är det intrycket jag har, att det antalet omstarter ökar över tid.

Oftast har omstarterna skett i windows, när jag kollar på Twitch/surfar. Men någon enstaka när jag spelade Dota Underlords.

Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@HeroiX: Det har jag inte gjort ännu, måste erkänna att jag inte är någon expert på felsökning av datorer.

Har du något tips hur jag kollar temperaturer bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tupacsnoopdre:

Hej SweClockers!

Har precis köpt ny dator, haft den i ca två veckor och nu har den börjat starta om sig slumpmässigt. Se bild nedan för komponenter.

Det började med 1 omstart i fredags, kanske 1-2 i lördags och 5-6 i söndags. Omstarterna ökar alltså i antal ju mer tid som går. Har bara haft problemet i 3 dagar men det är det intrycket jag har, att det antalet omstarter ökar över tid.

Oftast har omstarterna skett i windows, när jag kollar på Twitch/surfar. Men någon enstaka när jag spelade Dota Underlords.

Någon som har några tips?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302707,303305,263516,272328,283852,236123,281265,225157,304346?name=2080%20super%20ASUS

Ser att webhallen byggt datorn enligt din bild. Lämna in den till dem så slipper du stå och slita ditt hår.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

@griid: Ja det är tanken, tänkte dock se om det fanns någon kunskap här som kunde användas för felsökning och ev. så att jag inte behöver lämna in den. Men ja, det är väl så det blir i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tupacsnoopdre:

@griid: Ja det är tanken, tänkte dock se om det fanns någon kunskap här som kunde användas för felsökning och ev. så att jag inte behöver lämna in den. Men ja, det är väl så det blir i slutändan.

Låter som det kan vara glapp någonstans. Behöver inte vara något alvarligt, men säkrast att de får titta på i och med garantin.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kollat i eventloggen?
Där ser du leta om det finns några gemensamma fel vid varje omstart.
Högerklicka på startknappen, öppna loggprogrammet och kolla igenom Windows olika loggar.

Permalänk

@loefet: Ska kolla lite extra där, hittade omstarterna där det stod liknande att den startat om oväntat. Men ska se vad mer som kan finnas där.

Permalänk
Medlem

Kan det vara RAM minne som spökar? På moderkortets standardhastighet står det 3200 MHz och de du har köpt ligger på 3600. Jag noterade på Inet att GSkill har en speciell variant av det minnet som du har köpt fast optimerad för AMD Ryzen https://www.inet.se/produkt/5300521/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Nu kanske det inte ska spela någon roll alls, men lustigt nog så är max. hastighet på dessa AMD optimerade just 3200 MHz.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

@Quorthon: Hej, det kan säkert vara så. Samtidigt så har AMD sagt att 3600mhz 16CL är att rekommendera för 3000-serien, så jag gick på det. Hittade ingen vettig källa på det dom sagt, men länkar något här nere.

https://www.wepc.com/reviews/best-ram-for-ryzen-3000/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tupacsnoopdre:

@Quorthon: Hej, det kan säkert vara så. Samtidigt så har AMD sagt att 3600mhz 16CL är att rekommendera för 3000-serien, så jag gick på det. Hittade ingen vettig källa på det dom sagt, men länkar något här nere.

https://www.wepc.com/reviews/best-ram-for-ryzen-3000/

Nja, enligt texten i din länk så skriver de att man kan köra överklockat minne i 4666 och enligt tekniska specifikationer för moderkortet står det max 4000 OC. Tveksamt om var de fick info om 4666 MHz.
Snabbaste minnet enligt tek.spec. är 3200 standard och 4000 OC (vad det nu innebär)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

@Quorthon: Webhallen ställer in standard 2666mhz för RAM och jag kör en XMP profil för 3600.

Så här säger spec för Aorus Elite

3rd Generation AMD Ryzen™ processors:
Support for DDR4 4000(O.C.) / 3866(O.C.) / 3800(O.C.) / 3733(O.C.) / 3600(O.C.) / 3466(O.C.) / 3400(O.C.) / 3333(O.C.) / 3300(O.C.) / 3200 / 2933 / 2667 / 2400 / 2133 MHz memory modules

Borde väl inte vara några problem eller har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tupacsnoopdre:

Hej SweClockers!

Har precis köpt ny dator, haft den i ca två veckor och nu har den börjat starta om sig slumpmässigt. Se bild nedan för komponenter.

Det började med 1 omstart i fredags, kanske 1-2 i lördags och 5-6 i söndags. Omstarterna ökar alltså i antal ju mer tid som går. Har bara haft problemet i 3 dagar men det är det intrycket jag har, att det antalet omstarter ökar över tid.

Oftast har omstarterna skett i windows, när jag kollar på Twitch/surfar. Men någon enstaka när jag spelade Dota Underlords.

Någon som har några tips?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302707,303305,263516,272328,283852,236123,281265,225157,304346?name=2080%20super%20ASUS

Du kan uppdatera bios till en nyare om det redan inte är gjort. Behöver inte ta senaste, men kan gå upp 1-2 versioner isåfall.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Du kan uppdatera bios till en nyare om det redan inte är gjort. Behöver inte ta senaste, men kan gå upp 1-2 versioner isåfall.

Det går kanske att fixa i BIOS. Intel har XMP profiler och AMD har väl något som heter AMP. Som Nepo skrev, testa att uppdatera BIOS, det kanske var någon bugg från början som de har fixat under tiden...du kanske till och med har XMP i BIOS

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Lite uppdateringar

BIOS är version F3. Finns 2 nyare versioner att ladda ner från deras hemsida F4g och F4j. https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-AORUS-ELITE-rev-10/support#support-dl-bios

Har kollat lite temp
Processorn maxar upp till 76 grader men ligger i snitt på 68 grader. Har igång pubg, chrome med twitch och flera tabs, discord, typ normalt bruk.

GPU ligger runt 66 grader.

Ang fel i loggboken så hittar jag följande
Varningar för DistributedCOM och WHEA-logger, WHEA-logger har som beskrivning att "ett korrigerat maskinvarufel har uppstått." Dessa finns nära reboots men de varningarna kommer även nu och än så länge har den rebootat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tupacsnoopdre:

Lite uppdateringar

BIOS är version F3. Finns 2 nyare versioner att ladda ner från deras hemsida F4g och F4j. https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-AORUS-ELITE-rev-10/support#support-dl-bios

Har kollat lite temp
Processorn maxar upp till 76 grader men ligger i snitt på 68 grader. Har igång pubg, chrome med twitch och flera tabs, discord, typ normalt bruk.

GPU ligger runt 66 grader.

Ang fel i loggboken så hittar jag följande
Varningar för DistributedCOM och WHEA-logger, WHEA-logger har som beskrivning att "ett korrigerat maskinvarufel har uppstått." Dessa finns nära reboots men de varningarna kommer även nu och än så länge har den rebootat.

Jag hade uppdaterat bios, den äldre av de två.
Det du kan göra är att söka efter de på google för att se vad andra användare skriver efter att ha uppdaterat om de märkt förbättring eller försämring. Jag brukar göra det innan jag ska uppdatera då man vill ha en som är stabil.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Jag hade uppdaterat bios, den äldre av de två.
Det du kan göra är att söka efter de på google för att se vad andra användare skriver efter att ha uppdaterat om de märkt förbättring eller försämring. Jag brukar göra det innan jag ska uppdatera då man vill ha en som är stabil.

Har kört datorn 6-7 timmar utan XMP nu och ingen omstart. Vet inte om det är för tidigt att dra några slutsatser ännu. Ska köra ett tag till innan jag gör något annat. Men det låter som att du är något på spåren med uppdatering av BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tupacsnoopdre:

Har kört datorn 6-7 timmar utan XMP nu och ingen omstart. Vet inte om det är för tidigt att dra några slutsatser ännu. Ska köra ett tag till innan jag gör något annat. Men det låter som att du är något på spåren med uppdatering av BIOS.

Låter bra, håll oss uppdaterade

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

@Nepo: Har kommit på fler grejer. Det finns något som heter Qualified Vendors List (QVL). Det visade sig att dom där minnena inte är godkända av Gigabyte för det moderkortet.

Själv fick jag reda på detta idag, att det finns en sådan lista. Dock borde Webhallen reagerat på detta tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tupacsnoopdre:

@Nepo: Har kommit på fler grejer. Det finns något som heter Qualified Vendors List (QVL). Det visade sig att dom där minnena inte är godkända av Gigabyte för det moderkortet.

Själv fick jag reda på detta idag, att det finns en sådan lista. Dock borde Webhallen reagerat på detta tycker jag.

Ok, det kan vara en orsak helt klart. Faktiskt, det borde vara en av deras rutiner att kolla upp det.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av tupacsnoopdre:

Har kört datorn 6-7 timmar utan XMP nu och ingen omstart. Vet inte om det är för tidigt att dra några slutsatser ännu. Ska köra ett tag till innan jag gör något annat. Men det låter som att du är något på spåren med uppdatering av BIOS.

Uppdatering utav BIOS kommer också att fabriksåterställa eventuell minnesöverklockning som skulle kunna vara en potentiell anledning till varför systemet kraschar
Kör en BIOS uppdatering och återkom i tråden

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Felpost

felpost