Spel som ger användbar kunskap och är roliga?

Permalänk
Medlem

Spel som ger användbar kunskap och är roliga?

Finns det några spel som man lär sig mycket användbar kunskap av och samtidigt har roligt spelsätt som inte bara består av "gör övningar och samla poäng" eller liknande?

Vilken slags kunskap frågar jag efter? Vad som helst så länge det kan anses användbart i verkliga livet. Kan vara allt ifrån historia, fysik, musik, geologi, filosofi, elektronik till you name it.

Finns det och i så fall vilka?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Human Resource Machine och uppföljaren 7 billion humans lär dig "programmera" lågnivås språk som assembly. Sedan lär du inte kunna skriva en rad kod efter att ha spelat det och du lär dig en del anti-patterns men det lär en fortfarande tankesättet bakom det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Witcher 3, du lär dig vad olika monster är svaga för och lite sånt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig binära tal och logiska grindar genom att arbeta med redstone i Minecraft. Man lärde sig bygga miniräknare, datorer och annat skoj.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Lärde mig köra bil snabbt, eller i alla fall en hel del teknik, i Gran Turismo, mycket via licenserna i de tidiga spelen som var helvetessvåra emellanåt trots bra instruktioner. Men det finns väl många bilspel idag där man lär sig hur man ska skära en kurva, när man ska bromsa och gasa och så. Sen är det förstås något annat att applicera det på verkligheten men en hel del gav det ändå.

Permalänk
Medlem

Alla spel där du spelar med andra och kan chatta så lär du dig hantera människor.

Spelar man dota/lol eller t.ex raidar i wow kommer man fort lära sig hur sköra psyken folk har och hur man ska hantera dem så de inte bryter ihop totalt vid minsta motgång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Backpacker eller nåt?
För de ännu yngre så finns (fanns?) väl de där "Tredje Klass" osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

mycket användbar kunskap

Skrivet av Callister:

Witcher 3, du lär dig vad olika monster är svaga för och lite sånt.

Permalänk
Medlem

Talos Principle är nog ett av det bästa spelen som finns när det gäller filosofi och problemlösning, riktigt bra. Ett av mina absoluta favvo-spel genom åren. The Swapper är annat intressant spel som blandar filosofi och problemlösning, kul och spelvärt.

Kingdom Come: Deliverance är baserat på en sann historia och är väldigt värklighetstrogen för att vara medeltiden. Så kanske den när det gäller historia.

Annars såklart Civilization spelen och Europa Universalis, man lär sig rätt mycket om geografi, historia och andra kulturer i förbifarten. Speciellt Indien och Gandhi är väldigt bra återgivet i Civilization..

Annars stämmer det att om du spelar mmo och är duktig nog att vara guild-master eller raid leader är det ganska bra chefs-träning till verkliga livet. Visst, man måste lägga till andra kunskaper som att möta folk i verkliga livet, vara presentabel med mycket mera. Men det är absolut ingen dålig träning överlag att lära sig läsa och hantera människor i chat och över nätet.

Permalänk
Medlem

Screeps, använder Javascript för att programmera hur dina "creeps" ska hämta resurser och försvara din bas.
Om man ej har baskunskaper så tror ajg inte det är så kul dock, men det finns en del guider online för att komma igång.

Det finns gratis som singleplayer via deras webbsida har jag för mig, men köper man det så finns multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag lärde mig binära tal och logiska grindar genom att arbeta med redstone i Minecraft. Man lärde sig bygga miniräknare, datorer och annat skoj.

Ja minecraft är bra på så vi. Gjorde kombinationslås och sånt där förr.

Ett annat tips till @Elektroman är KSP, Kerbal Space Program.
Lär sig en del om fysik, i alla fall hur det fungerar mer på en global skala bortom det vi är vana vid här nere på "platta" jorden.

Själv gjorde jag SSTO Spaceplanes och flög överallt i KSP universumet.

Permalänk
Avstängd

@Elektroman:

https://powdertoy.co.uk/

Ett spel som kräver överdrivet bra GPU, lär dig lite mer om fysik.

Någons maps.
https://powdertoy.co.uk/Browse/View.html?ID=2456862
https://powdertoy.co.uk/Browse/View.html?ID=78400

Här kan du tex lära dig hur ett kärnkraftverk funkar.
Nej det är inte bara en bild om man går in i programmet kan man läsa in olika maps eller om man gör en egen, man kan bygga vad som helst samt få saker att göra något.

Här kan du lära dig lite mer av vapen & hur en stridsvagn funkar.

Ni som inte är inne i spelet kan kolla här https://powdertoy.co.uk/Browse.html efter vad andra har byggt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Tack för att du tipsade om detta! Aldrig sett förut och hade ingen aning om detta spel, verkar ju superkul! Här ska experimenteras ikväll.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadMantiz:

@superegg: Tack för att du tipsade om detta! Aldrig sett förut och hade ingen aning om detta spel, verkar ju superkul! Här ska experimenteras ikväll.

Finns även på mobilen med men där flyter den inte på så bra så där kan man förväntar sig 10 FPS eller något sånt.

Har testat med ett GTX1060 6GB och det flyter på bra får 60FPS som är max, om du gör något extremt så kommer FPS snabbt gå ner till 30 eller längre.

Ja, spelet är superkul men det är svårt om man ska bygga något själv.

Du kan läsa i "readme.txt" där står det vilka Controls, det bästa är att man inte behöver installera spelet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Human Resource Machine och uppföljaren 7 billion humans lär dig "programmera" lågnivås språk som assembly. Sedan lär du inte kunna skriva en rad kod efter att ha spelat det och du lär dig en del anti-patterns men det lär en fortfarande tankesättet bakom det.

Och assembly är användbart till vad i dagens läge?

Skrivet av Callister:

Witcher 3, du lär dig vad olika monster är svaga för och lite sånt.

Det jag frågade efter var spel där man lär sig sådant som är användbart i verkliga livet, men det kanske du inte förstod.

Skrivet av LPG:

Jag lärde mig binära tal och logiska grindar genom att arbeta med redstone i Minecraft. Man lärde sig bygga miniräknare, datorer och annat skoj.

Ok.

Skrivet av snajk:

Lärde mig köra bil snabbt, eller i alla fall en hel del teknik, i Gran Turismo, mycket via licenserna i de tidiga spelen som var helvetessvåra emellanåt trots bra instruktioner. Men det finns väl många bilspel idag där man lär sig hur man ska skära en kurva, när man ska bromsa och gasa och så. Sen är det förstås något annat att applicera det på verkligheten men en hel del gav det ändå.

Lära sig köra bil är något du måste göra i en faktisk bil, eller möjligtvis en simulator som har fysisk ratt, pedaler, kopplingsspak, backspeglar samt inte minst faktiskt känna de fysiska krafter som din kropp utsätts för vid acceleration och inbromsning. Men visst, förutom det kan man nog lära sig lite grann.

Skrivet av BergEr:

Alla spel där du spelar med andra och kan chatta så lär du dig hantera människor.

Spelar man dota/lol eller t.ex raidar i wow kommer man fort lära sig hur sköra psyken folk har och hur man ska hantera dem så de inte bryter ihop totalt vid minsta motgång.

Vet inte om detta inlägg är seriöst eller inte. Om det är det, kan du ge exempel? Jag har spelat wow för längesedan, och de jag spelade tillsammans med minns jag som trevliga och behagliga att ha att göra med. Men vi kanske spelade med helt olika slags människor.

Skrivet av m4gnify:

Backpacker eller nåt?
För de ännu yngre så finns (fanns?) väl de där "Tredje Klass" osv.

Vilket Backpacker-spel menar du? Antar att du inte syftar på spel från 90-talet.

Efterfrågar inte spel för yngre.

Skrivet av CFSsss:

Talos Principle är nog ett av det bästa spelen som finns när det gäller filosofi och problemlösning, riktigt bra. Ett av mina absoluta favvo-spel genom åren.

The Swapper är annat intressant spel som blandar filosofi och problemlösning, kul och spelvärt.

Kingdom Come: Deliverance är baserat på en sann historia och är väldigt värklighetstrogen för att vara medeltiden. Så kanske den när det gäller historia.

Annars såklart Civilization spelen och Europa Universalis, man lär sig rätt mycket om geografi, historia och andra kulturer i förbifarten. Speciellt Indien och Gandhi är väldigt bra återgivet i Civilization..

Annars stämmer det att om du spelar mmo och är duktig nog att vara guild-master eller raid leader är det ganska bra chefs-träning till verkliga livet. Visst, man måste lägga till andra kunskaper som att möta folk i verkliga livet, vara presentabel med mycket mera. Men det är absolut ingen dålig träning överlag att lära sig läsa och hantera människor i chat och över nätet.

Bra inlägg, bästa svaret i denna tråden hittills.

Testade just demot av Talos Principle, det var rätt roligt, påminde mycket om Portal. Tack för tipset! Men tycker du verkligen det är användbart? Visst lär man sig väl lite logik men vad mer än det? Tveksamt om jag ska köpa det, det var dyrt!

The Swapper kanske jag kollar in, låter på beskrivningen som det är i princip exakt samma man lär sig av det som Talos Principle?

Kingdom Come Deliverance har jag spelat, det var ganska roligt. Bra förslag

Civilization-spelen har jag spelat allihop. Trots uppdaterad graifk och tillagda funktioner tycker jag på något sätt fortfarande att Civilization II var det bästa. Hur skulle du rangordna spelen?

MMO guildmaster eller raid leader, för att vara det måste du väl lägga ner sjukt mycket tid?

Skrivet av SypherZ:

Screeps, använder Javascript för att programmera hur dina "creeps" ska hämta resurser och försvara din bas.
Om man ej har baskunskaper så tror ajg inte det är så kul dock, men det finns en del guider online för att komma igång.

Det finns gratis som singleplayer via deras webbsida har jag för mig, men köper man det så finns multiplayer.

Vad är det mest användbara du använder javascript till?

Skrivet av pa1983:

Ja minecraft är bra på så vi. Gjorde kombinationslås och sånt där förr.

Ett annat tips till @Elektroman är KSP, Kerbal Space Program.
Lär sig en del om fysik, i alla fall hur det fungerar mer på en global skala bortom det vi är vana vid här nere på "platta" jorden.

Själv gjorde jag SSTO Spaceplanes och flög överallt i KSP universumet.

Låter intressant. Vad för slags fysiska förutsättningar var det för att bygga SSTO, lägre gravitation än jordens eller?

Skrivet av superegg:

@Elektroman:

https://powdertoy.co.uk/

Ett spel som kräver överdrivet bra GPU, lär dig lite mer om fysik.

Någons maps.
https://powdertoy.co.uk/Browse/View.html?ID=2456862
https://powdertoy.co.uk/Browse/View.html?ID=78400

Här kan du tex lära dig hur ett kärnkraftverk funkar.
Nej det är inte bara en bild om man går in i programmet kan man läsa in olika maps eller om man gör en egen, man kan bygga vad som helst samt få saker att göra något.
https://static.powdertoy.co.uk/78400.png

Här kan du lära dig lite mer av vapen & hur en stridsvagn funkar.
https://static.powdertoy.co.uk/2456862.png

Ni som inte är inne i spelet kan kolla här https://powdertoy.co.uk/Browse.html efter vad andra har byggt.

Förstår inte riktigt vad det är som kräver så bra GPU med tanke på att grafiken på dina screenshots ser ut att vara från 1983 men kul, vad kan man mer bygga än kärnkraftverk och vapen?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Testade just demot av Talos Principle, det var rätt roligt, påminde mycket om Portal. Tack för tipset! Men tycker du verkligen det är användbart? Visst lär man sig väl lite logik men vad mer än det? Tveksamt om jag ska köpa det, det var dyrt!

Att det är ett pussel-spel är bara ytskiktet, det är lika mycket 'bara ett pusselspel' som att Half-Life 2 'bara en shooter'. Har sett det på sale några gånger så du kan ju vänta om du vill, men tycker själv faktiskt det är värt fullpris.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Carmageddon lär dig köra bil i storstaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Screeps, använder Javascript för att programmera hur dina "creeps" ska hämta resurser och försvara din bas.
Om man ej har baskunskaper så tror ajg inte det är så kul dock, men det finns en del guider online för att komma igång.

Tack för tippset! Köpte det nu pga WASM stödet och känns som en kul plattform att behärska Haskell på.

Skrivet av Elektroman:

Och assembly är användbart till vad i dagens läge?

Det lär en ett tankesätt för att bryta ner problem till exekverbara algoritmer i imperativ stil. Mestadels givande för aspirerande mjukvaruutvecklare, alternativt för aktiva utvecklare som vill träna upp sig lite eller ha lite skoj.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Vet inte om detta inlägg är seriöst eller inte. Om det är det, kan du ge exempel? Jag har spelat wow för längesedan, och de jag spelade tillsammans med minns jag som trevliga och behagliga att ha att göra med. Men vi kanske spelade med helt olika slags människor.

Helt seriöst inlägg, är min erfarenhet från ett dussing guilds i olika nivåer av skill och från olika länder. Även från att läsa om ämnet på reddit och andra forum. Skulle säga att 70% av spelarna har svårt att ta kritik (till den grad att de smått bryter ihop/rage quit för minsta sak).

Färskaste exempel är väl från dota2 nu, man kan köa för den rollen man ska spela. Post 1 & 2 har längst kö, så vissa köar pos5 för att sen spela pos 1 eller 2 (emot reglerna i spelet och sociala normer). Om du som har köat i en timme för din pos1/2 plats inte ger den till denna spelare kommer den förstöra matchen.

Hur ska du hantera det? Låter du personen göra sin skit eller blir matchen helt förstörd? Hur ska man coacha denna person genom motgångar i spelet, för det finns risk att de ger upp om de dör först. Så man måste sitta och vara mental coach för folk.

Svårigheten i dessa spel är sällan spelet. Det är sina medspelares hjärnor man slåss mot. Kollar man på tidigt wow så var spelet alltid busenkelt, men det var enormt svårt att få ihop 40 spelare. Raiding exploderade när 10man kom för det är mycket enklare att vara tio pers

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Förstår inte riktigt vad det är som kräver så bra GPU med tanke på att grafiken på dina screenshots ser ut att vara från 1983 men kul, vad kan man mer bygga än kärnkraftverk och vapen?

Den använder sig av ren fysik därför den kräver mycket GPU kraft. Den bygger på simpel grafik på grund av att GPU är för dålig.

Tror du missförstår mig man kan bygga nästan vad som helst.

Det finns bara få spel i världen som bygger på ren fysik.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

The Sims 1 lärde mig att man tappar jobbet om man inte går till jobbet två dagar i rad.

The Sims 2 lärde mig att man får en livspartner genom att berätta skämt i 8 timmar, pussa i 6 timmar, och sedan fråga om att flytta in.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

The Sims 1 lärde mig att man tappar jobbet om man inte går till jobbet två dagar i rad.

The Sims 2 lärde mig att man får en livspartner genom att berätta skämt i 8 timmar, pussa i 6 timmar, och sedan fråga om att flytta in.

Vilket The Sims lärde dig att inte hoppa i en badbassäng utan stege?

Permalänk
Medlem

Visserligen ett spel för yngre, och ganska många år nu men "Gilbert och den kemystiska ön" är ett riktigt mysigt äventyrsspel som lär en grundläggande kemi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varenda frågesport måste passa i den kategorin. Ingen genre jag bryr mig om direkt men det finns säkert topplistor om man googlar.

Kerbal Space Program för att lära sig lite rymdfysik. Inte så hjälpsamt i vardagen kanske men samtidigt angav du geologi som ämnesexempel, det är inte direkt något gemene man har nytta av heller.

Någon av spelen i backpacker- eller globetrotter-serien. Problemet är att de knappt fungerar på en modern dator och att många frågor kanske är lite väl gamla.

iRacing och dyl., som själv nämnt. Man ska förstås inte inbilla sig att man blir en racingförare i verkligheten men lite teori och även praktisk erfarenhet kan man få om man vill.

Har du VR finns det ett ”spel” som låter dig flyga runt i en, tror jag, ganska exakt kopia av ISS. Finns även några minispel där, t.ex. att docka farkoster till rymdstationen.

Vill även minnas att vissa museer och dyl. finns i VR. Inte så mycket spel som upplevelse men men.

Jag har inte testat den själv men jag tror att apples app för att lära sig swift är uppbyggt lite som ett spel. Om man vill testa göra lite enklare appar.

Men men, nästintill alla spelen är ju till för att fly verkligheten så det blir svårt att hitta så många. Om du vill lära dig något så hitta ett ämne du är intresserad av, då är det faktiskt roligt att plugga. Finns många kvällskurser man kan ta, eller distanskurser. Vi har ju gratis utbildning i Sverige så passa på.

Permalänk
Medlem

Många av svaren är ju uppenbarligen trolliga

men jag slänger in Assassin's Creed-spelen som förslag

långt ifrån 100% historiskt korrekta, de är kraftigt kryddade så klart

Men man träffar historiska personer, som gjort historiska saker. De utspelar sig i historiskt viktiga epoker i historiskt viktiga platser och händelser och städer och i många fall kan man utforska byggnader eller andra landmärken i 3D som man annars bara fått se i skolböcker på boksidor eller film.

Att läsa om jerusalem var ju typ skittråkigt i skolan, men när man spelade första Assassin's Creed fick man ju faktiskt veta lita om hur det var att leva på den tiden. Samma sak kan nog sägas om de flesta AC-spelen när det gäller Rom, antikens grekland, egypten osv.

Permalänk
Medlem

Car mechanic simulator kan nog vara något som du tycker om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Backpacker, man reser jorden runt och svarar på frågor om de ställen man besöker. Spelet kanske är något gammalt (1995) men det är grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Många av svaren är ju uppenbarligen trolliga

men jag slänger in Assassin's Creed-spelen som förslag

långt ifrån 100% historiskt korrekta, de är kraftigt kryddade så klart

Men man träffar historiska personer, som gjort historiska saker. De utspelar sig i historiskt viktiga epoker i historiskt viktiga platser och händelser och städer och i många fall kan man utforska byggnader eller andra landmärken i 3D som man annars bara fått se i skolböcker på boksidor eller film.

Att läsa om jerusalem var ju typ skittråkigt i skolan, men när man spelade första Assassin's Creed fick man ju faktiskt veta lita om hur det var att leva på den tiden. Samma sak kan nog sägas om de flesta AC-spelen när det gäller Rom, antikens grekland, egypten osv.

Till AC:O finns ju ytterligare ett "spel" som är historiskt korrekt, kommer inte ihåg vad det heter. Skulle visst komma ett tag till Odyssey också

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Till AC:O finns ju ytterligare ett "spel" som är historiskt korrekt, kommer inte ihåg vad det heter. Skulle visst komma ett tag till Odyssey också

Har kört det lite med sonen då han är för liten för våld. Ganska intressant och snyggt, men det är inte mycket till spel då man bara går runt till olika checkpoints som triggar en liten historielektion, alltså ingen utmaning alls mer än att följa det lysande spåret till nästa ställe. Men lite historia lärde jag mig nog.

När det gäller lite mer filosofiska läxor så kanske Braid kan vara något, lär en att olika människor kan ha väldigt olika perspektiv då man försöker rädda ens älskling men i slutändan visar det sig att hon inte ville bli räddad (eller var ens älskling) och att man själv var mer av en stalker än en hjälte. På samma tema kan man säga att Underworld lärde en att våld inte nödvändigtvis är en bra lösning på problem ens i en pixelvärld.

Singstar, om någon minns de spelen, tränade ju upp rösten till att kunna hålla toner och så. Dock inte på att sjunga då det är mer komplicerat än att följa en tonkurva, men i alla fall. Det hade varit kul om Rockband och liknande lärde en något om att spela musik, men det gör de ju inte, däremot kanske lite taktkänsla. Rocksmith kanske är mer verklighetstroget och kan lära en lite grunder för gitarrspelande, men jag har inte testat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Backpacker eller nåt?
För de ännu yngre så finns (fanns?) väl de där "Tredje Klass" osv.

Backpacker 1 var/är grymt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |