NVME SSD - Intel 660p VS Kingston A2000?

Permalänk

NVME SSD - Intel 660p VS Kingston A2000?

Tjena!
Har börjat fundera på att sätta in en ny NVME M.2 SSD i min PC, har nämligen redan en 960 Evo. Kommer att köra med en PCIe adapter och tänkte då hitta en bra SSD kring 1 TB för ett bra pris. Många har ju rekommenderat Intels 660p som bästa ''bang for the buck'', men Kingstons SSD dyker upp imorgon redan med bättre annonserade hastigheter. Har gjort en del research och Tech Deals menade att man inte ska gå så mycket på annonserad hastighet då real Life performance är lägre och inte har tillräckligt mycket skillnad. Linus TT pratade dock om Intels QLC-teknik som ska vara en sämre version. Tittar man på Kingston A2000 så säger dem att det ska vara 3D NAND teknik, vad kan jag hitta så verkar detta vara TLC-teknik. Så därför lutar jag mer åt Kingstons A2000, någon som har några synpunkter eller ev. en bättre SSD som kommer ut snart?

Länkar till bägge SDD:n;

https://www.inet.se/produkt/4301011/intel-660p-1tb

https://www.inet.se/produkt/4301451/kingston-a2000-1tb-m-2-nv...

Edit: När jag testade min Samsung 960 Evo märkte jag att den möjligen får temp-throttles, tänkte ev. köpa till dessa heatsink, någon som använder en sådan och tycker att den funkar?

Permalänk
Avstängd

A2000 använder TLC NAND och en kontroller från SMI. Sett till pris så skulle jag nog vilja säga att den är mer lockande än Intels 660p. Prestandan ligger hyffsat bra till för prisklassen. Dessutom fina 5 års garanti. Jag hade nog kört på A2000 om jag valt mellan dessa två.

En kylare till din 960 EVO är en mycke bra idé. Om du har minsta lilla problem med värmen så är de värt alla slantar kylaren kostar!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd jag har letat ett tag för att få reda på om vad Kingstons A2000 va för typ om de va TLC eller sämre då jag inte hitta någon info om de på Kingstons hemsida eller från dom butiker som säljer dom så då blir de nog att skaffa mig en sån!

Permalänk

@Rezzy: Har köpt min 1 TB Kingston A2000, den är MYCKET bra och kan starkt rekommendera denna då den är den bästa bang-for the buck just nu. Sjukt snabba överföringshastigheter (ca 2gb mellan mina ssd och stabil 600 mb/sec om jag kopierar och klistrar in något i samma SSD). Har min inkopplad via en PCIe adapter just nu med M.2 heatsinks, den funkar felfritt. Man får även med Acronis True image HD software nyckeln så om man vill så kan man klona en disk till en annan. 10/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cantreadlol:

@Rezzy: Har köpt min 1 TB Kingston A2000, den är MYCKET bra och kan starkt rekommendera denna då den är den bästa bang-for the buck just nu. Sjukt snabba överföringshastigheter (ca 2gb mellan mina ssd och stabil 600 mb/sec om jag kopierar och klistrar in något i samma SSD). Har min inkopplad via en PCIe adapter just nu med M.2 heatsinks, den funkar felfritt. Man får även med Acronis True image HD software nyckeln så om man vill så kan man klona en disk till en annan. 10/10.

Har under en tid rekommenderat Intels 660P för nya byggen pga värdet för pengarna men nu har vi en ny Value King i form av denna Kingston A2000 modellen. Var annars helt inställd på att själv köpa en Intel 660P till mitt nya bygge som jag nu håller på att köpa delar till. men upptäckte nu i sista stund denna istället som för bara 100 kr mer (1290 Kr för 1TB hos Webbhallen just nu, bara 3 kvar i lager dock). Så får man något bättre prestanda samt TLC istället för QLC vilket ger bättre hållbarhet samt mindre prestandaförlust vid stora skrivningar. Denna Kingston har ju precis kommit ut i handeln, var inte medveten om den så glad jag upptäckte den innan jag köpte Intel 660P. Denna kommer numera vara den enhet jag rekommenderar till folk vid nybyggen. Intel's 660P har fått lämna tronen som Value King!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version