Börjar öppet köp-perioden vid köp eller vid leverans?

Permalänk

Börjar öppet köp-perioden vid köp eller vid leverans?

Köpte en vara som jag trodde de hade i lager, men sen upptäckte jag att den förväntas om några veckor. Börjar öppet köp-perioden när jag får varan, eller har den redan börjat ticka i och med att jag har betalat? Vet att den lagstiftade 14 dagars ångerrätten gäller vid leverans, men det står inte så tydligt vad som gäller angående de 30/50 dagar öppet köp man får.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur deras text ser ut men normalt börjar ju sådant gälla när du fått varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Köpte en vara som jag trodde de hade i lager, men sen upptäckte jag att den förväntas om några veckor. Börjar öppet köp-perioden när jag får varan, eller har den redan börjat ticka i och med att jag har betalat? Vet att den lagstiftade 14 dagars ångerrätten gäller vid leverans, men det står inte så tydligt vad som gäller angående de 30/50 dagar öppet köp man får.

Är ju helt beroende på företaget, det är ju upp till dem om de skall erbjuda öppet köp eller garanti och när då dessa skall börja gälla. Har dock svårt att tro att något av dem skulle få för sig att något av dessa skulle gälla från betalning och inte leverans.

Hittar du inte det i deras villkor och är orolig så får du kontakta dem, ingen här kommer att veta.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Dom få gånger jag har returnerat något som jag beställt via hemsidan och returnerat i butik så har det gällt från det datum som varan ankommit till utlämningsstället.

Den info jag fick senast var då att datumet som varan ankommer utlämningsstället gäller även om du hämtar säg 7 dagar efter du blivit meddelad att varan finns att hämta ut då du haft 7 dagar på dig att kunna hämta varan så är det ditt val och inte återförsäljarens ansvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Den info jag fick senast var då att datumet som varan ankommer utlämningsstället gäller även om du hämtar säg 7 dagar efter du blivit meddelad att varan finns att hämta ut då du haft 7 dagar på dig att kunna hämta varan så är det ditt val och inte återförsäljarens ansvar.

Enligt Hallå Konsument så gäller dagen (efter) du hämtat ut varan :

Citat:

Hej, om en butik online har 14 dagars ångerrätt, när börjar de 14 dagarna gå? Är det när paketet anlänt till utlämningsstället eller är det när man har hämtat ut paketet?
Sarah
2017-12-10 07:33
Hej Sarah,

De 14 dagarna börjar räknas dagen efter att du har hämtat ut varan. Ångerfristen (tiden du har på dig att ångra köpet) börjar alltså inte räknas bara för att varan har kommit till utlämningsstället.

Vänligen,
Christer Vägledare, Hallå konsument

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Enligt Hallå Konsument så gäller dagen (efter) du hämtat ut varan :
Skickades från m.sweclockers.com

Fast det gäller ångerrätten som inte har något med öppet köp att göra.
Öppet köp är inte lagstadgad och villkoren bestäms helt och hållet av återförsäljaren.

TS frågade om öppet köp inte om ångerrätten

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Fast det gäller ångerrätten som inte har något med öppet köp att göra.
Öppet köp är inte lagstadgad och villkoren bestäms helt och hållet av återförsäljaren.

TS frågade om öppet köp inte om ångerrätten

Sorry, mitt fel. Jag hade lite för bråttom när jag läste.

//Z

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hipstergamer:

Köpte en vara som jag trodde de hade i lager, men sen upptäckte jag att den förväntas om några veckor. Börjar öppet köp-perioden när jag får varan, eller har den redan börjat ticka i och med att jag har betalat? Vet att den lagstiftade 14 dagars ångerrätten gäller vid leverans, men det står inte så tydligt vad som gäller angående de 30/50 dagar öppet köp man får.

Du får be försäljaren förtydliga om det är nått du tänkt använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.