Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Invandrare får barnbidrag retroaktivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Som student blir jag ledsen när jag ser den där bilden, känns förjävligt att användas som exempel för att påvisa hur illa någon har det eftersom de har de lika illa ställt som mig

Nej de har de antagligen värre än du har det, Undantaget är att en student har det lika illa som dem inte regeln.
Socialt skyddsnät, flyktingar får inte julklappar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag kan godta och förstå oförståelse om man inte har all fakta. Det är inget annat än mänskligt.

Men om man nu ska "säga hur det är" som bilden vill göra får man allt kolla upp saker innan. Jämförelsen mellan studenter, som tar lån och har prestationskrav för att fortsätta få studiemedel, och flyktingar, som får alla pengar i form av bidrag, är en äppel- och päronjämförelse.

Spontan tanke så kanske ett Välkommen-till-Sverige-lån skulle kunna vara nått för nyanlända? Att bygga upp ett stort skuldberg är det ingen som vill göra så då skulle de få fart på att fixa ett jobb. Samt att pengarna kommer tillbaka till staten.

Absolut att det är en inte helt sanningsenlig jämförelse, utan den är väl till för att egentligen visa hur mycket pengar man har att leva på, inte hur stora inkomster man har.

Skrivet av Willhelm:

Som student blir jag ledsen när jag ser den där bilden, känns förjävligt att användas som exempel för att påvisa hur illa någon har det eftersom de har de lika illa ställt som mig

Häng kvar där och kämpa vidare, det kommer bli bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

men att komma med dåliga jämförelser är inte ett bra sätt.

Skrivet av CSM101:

Annars hade ju tex våldtäkter och rån och mord hört till historian till om bestraffning hade haft en verklig effekt.

På riktigt?

En students studielån är kopplat till prestation - lär man sig inte det man åtagit sig att lära sig så blir man av med möjligheten att låna och ibland får betala tillbaka det man lånat. Lär dig det du ska, behåll lånet.

En anställning är kopplat till prestation - gör inte det jobb du åtagit dig att utföra så riskerar du både löneavdrag och avskedning. Gör ditt jobb, behåll anställning och lönen.

Båda ovanstående kombinerar morot (utbildning, lån och lön) och piska (bli av med dem). SFI och bidrag kopplade till SFI saknar det senare.

EDIT: kan tillägga att jag även tycker att ekonomiskt bistånd ska vara prestationskopplat, även för svenska medborgare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

På riktigt?

Ja, på riktigt. Är det äpplen och morötter jag jämför eller är det en koppling som inte finns bevisat?
Hårdare straff har visat sig inte ha en avskräckande syfte, därav rån mord och våldtäkt vs hårdare straff.

Citat:

En students studielån är kopplat till prestation - lär man sig inte det man åtagit sig att lära sig så blir man av med möjligheten att låna och ibland får betala tillbaka det man lånat. Lär dig det du ska, behåll lånet.

En anställning är kopplat till prestation - gör inte det jobb du åtagit dig att utföra så riskerar du både löneavdrag och avskedning. Gör ditt jobb, behåll anställning och lönen.

Båda ovanstående kombinerar morot (utbildning, lån och lön) och piska (bli av med dem). SFI och bidrag kopplade till SFI saknar det senare.

EDIT: kan tillägga att jag även tycker att ekonomiskt bistånd ska vara prestationskopplat, även för svenska medborgare.

inget av det där är bestraffning. Man gör ett bra jobb eftersom man åtagit sig det och för att man vill ha fördelarna som jobbet för med sig; lön, karriär och diverse annat, inte för att man är rädd för att få sparken.

Permalänk

Jag vill också ha 7-9000kr av staten varje månad, just nu får att jag inte ett skvatt, snarare får jag betala in typ det dubbla varje månad. Som tur är så är min röst mer värd i valet för att jag bidrar med mer eller?

Problemet med bidrag är att det är för enkelt och missbruka jag tycker ett också är sjukt att reglerna är så olika, alla borde ha rätt till samma summa. Det finns gott om personer som bara lever på småslantar varje månad och om de går till socialen för att försöka komma upp till existensminimum, så måste de först sälja huset. Likaså tar hushållets ekonomi med i bilden.

Så alla har inte 7-9000kr i månaden. Det är väldigt vanligt att ha runt hälften och sedan leva på resten av familjen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Det som cirkulerar på Facebook är skitsnack, påhitt från hobby nassar.

Skickades från m.sweclockers.com

"påhitt från hobby nassar." = hobbynassar?

*suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag vill också ha 7-9000kr av staten varje månad, just nu får att jag inte ett skvatt, snarare får jag betala in typ det dubbla varje månad. Som tur är så är min röst mer värd i valet för att jag bidrar med mer eller?

Problemet med bidrag är att det är för enkelt och missbruka jag tycker ett också är sjukt att reglerna är så olika, alla borde ha rätt till samma summa. Det finns gott om personer som bara lever på småslantar varje månad och om de går till socialen för att försöka komma upp till existensminimum, så måste de först sälja huset. Likaså tar hushållets ekonomi med i bilden.

Så alla har inte 7-9000kr i månaden. Det är väldigt vanligt att ha runt hälften och sedan leva på resten av familjen.

Polikerna har hållt på och pillat hela tiden i alla skatter, bidrag osv. vilket gör att i realiteten blir det ett orättvist system.

De borde verkligen sluta med sin förbaskade klåfingrighet i saker.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag vill också ha 7-9000kr av staten varje månad, just nu får att jag inte ett skvatt, snarare får jag betala in typ det dubbla varje månad. Som tur är så är min röst mer värd i valet för att jag bidrar med mer eller?

Bud, du har redan belastat systemet nog.
Din röst är mer värd för att du är medborgare, vill du ha representation efter plånboksstorlek så får du nog hoppas att de femton familjerna håller med dig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag vill också ha 7-9000kr av staten varje månad, just nu får att jag inte ett skvatt, snarare får jag betala in typ det dubbla varje månad. Som tur är så är min röst mer värd i valet för att jag bidrar med mer eller?

Problemet med bidrag är att det är för enkelt och missbruka jag tycker ett också är sjukt att reglerna är så olika, alla borde ha rätt till samma summa. Det finns gott om personer som bara lever på småslantar varje månad och om de går till socialen för att försöka komma upp till existensminimum, så måste de först sälja huset. Likaså tar hushållets ekonomi med i bilden.

Så alla har inte 7-9000kr i månaden. Det är väldigt vanligt att ha runt hälften och sedan leva på resten av familjen.

Är det konstigt att man får sälja huset om man äger en sån för att få rätt till vissa bidrag? Har man inte råd med ett hus finns billigare alternativ, så jag förstår inte problemet på den punkten generellt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Är det konstigt att man får sälja huset om man äger en sån för att få rätt till vissa bidrag? Har man inte råd med ett hus finns billigare alternativ, så jag förstår inte problemet på den punkten generellt sett.

Grejen är att du inte få ha tillgångar, så i realiteten så säljer man huset (där du bor billigt) för att sen bo dyrare i en lägenhet eller liknande.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Körkort hjälper inte bara invandrare till jobb, så varför är det då bara invandrares körkort som ska subventioneras?
Varför har vi inte en gymnasiebonus som ger alla med godkänt möjligheten att få 12.000kr i handen?
Föräldrapenningen borde inte vara möjlig att ta ut efter 4 års ålder. Dagis, förskola är rätt aktivitet, inte gå hemma med en icke-arbetande förälder.
22249kr verkar stämma: http://www.8dagar.com/2013/08/invandringens-pris-enligt.html
En student tar lån och lån betalas tillbaka. Jag hatar den jämförelsen. Gör etableringsersättningen till ett lån med samma villkor som studielånen så skulle jag se det som ett enormt steg framåt.

Varför ska något utav körkorten subventioneras?

Varför är då beloppet för försörjningsstöd i många fall högre än studiemedlet?

Skrivet av Crippa90:

Nej absolut inte. Tar du ett huslån har du väl inte en lön på över två miljoner den månaden? Inkomst och lån är helt skilda saker som ska hållas isär.

Vi är väl trots allt inne i semantikens värld där?

Skrivet av Crippa90:

Jag kan godta och förstå oförståelse om man inte har all fakta. Det är inget annat än mänskligt.

Men om man nu ska "säga hur det är" som bilden vill göra får man allt kolla upp saker innan. Jämförelsen mellan studenter, som tar lån och har prestationskrav för att fortsätta få studiemedel, och flyktingar, som får alla pengar i form av bidrag, är en äppel- och päronjämförelse.

Spontan tanke så kanske ett Välkommen-till-Sverige-lån skulle kunna vara nått för nyanlända? Att bygga upp ett stort skuldberg är det ingen som vill göra så då skulle de få fart på att fixa ett jobb. Samt att pengarna kommer tillbaka till staten.

Skrivet av Valiumballong:

På riktigt?

En students studielån är kopplat till prestation - lär man sig inte det man åtagit sig att lära sig så blir man av med möjligheten att låna och ibland får betala tillbaka det man lånat. Lär dig det du ska, behåll lånet.

En anställning är kopplat till prestation - gör inte det jobb du åtagit dig att utföra så riskerar du både löneavdrag och avskedning. Gör ditt jobb, behåll anställning och lönen.

Båda ovanstående kombinerar morot (utbildning, lån och lön) och piska (bli av med dem). SFI och bidrag kopplade till SFI saknar det senare.

EDIT: kan tillägga att jag även tycker att ekonomiskt bistånd ska vara prestationskopplat, även för svenska medborgare.

Fast det finns en mängd olika sätt att få studiemedel trots avsaknaden av resultat.

En anställning är trots allt rätt svår att bli av med...

Skrivet av CSM101:

Är det konstigt att man får sälja huset om man äger en sån för att få rätt till vissa bidrag? Har man inte råd med ett hus finns billigare alternativ, så jag förstår inte problemet på den punkten generellt sett.

Inte alls konstigt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Grejen är att du inte få ha tillgångar, så i realiteten så säljer man huset (där du bor billigt) för att sen bo dyrare i en lägenhet eller liknande.

Ser fortfarande inte problemet. Alla tvingas inte sälja sina hus billigt.

Kanske är bara jag som inte vill att nån ska lyfta diverse bidrag medan de bor i en villa för ett par miljoner, eller ens för ett par hundra tusen. Har man inga inkomster så får man sälja saker, sen om det är hus, hund och bil är skitsamma. Eller tja, hunden skulle jag kunna ha överseende med.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Är det konstigt att man får sälja huset om man äger en sån för att få rätt till vissa bidrag? Har man inte råd med ett hus finns billigare alternativ, så jag förstår inte problemet på den punkten generellt sett.

Om vi pratar om bidrag för att komma upp i existensminimum så visst. Men alla som får bidrag så handlar det inte om att komma upp i existensminimum, där jag tycker det är sjukt att folk generellt får olika mycket pengar. Vilket ofta beror på att de en gång i tiden hade ett välavlönat arbete.

Förutom detta så ska personer som har mindre pengar att röra sig än de som lever på så kallad existensminimum betala en massa skatt för att de ska kunna ha ett bra liv. Där deras alternativ är att göra sig av med hus etc för att få det lika bra.

Och grundproblemet anser jag att alla arbetslösa ska ha rätt till lika mycket pengar oavsett hur mycket de tjänade på jobbet innan, visst arbetslöshetsförsäkringar där staten ej är med och betalar kan höja summan. (d.v.s. ej akassa)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av iMatter:

"påhitt från hobby nassar." = hobbynassar?

*suck*

Lugn nu, har inte ordet inlaggd i SwiftKey och särskrivningar är extremt vanliga då..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om vi pratar om bidrag för att komma upp i existensminimum så visst. Men alla som får bidrag så handlar det inte om att komma upp i existensminimum, där jag tycker det är sjukt att folk generellt får olika mycket pengar. Vilket ofta beror på att de en gång i tiden hade ett välavlönat arbete.

Förutom detta så ska personer som har mindre pengar att röra sig än de som lever på så kallad existensminimum betala en massa skatt för att de ska kunna ha ett bra liv. Där deras alternativ är att göra sig av med hus etc för att få det lika bra.

Och grundproblemet anser jag att alla arbetslösa ska ha rätt till lika mycket pengar oavsett hur mycket de tjänade på jobbet innan, visst arbetslöshetsförsäkringar där staten ej är med och betalar kan höja summan. (d.v.s. ej akassa)

Jag hönger inte med i ditt resonemang just nu.
Först får man olika mycket pengar beroende på hur mycket man tjänat tidigare, sen får man lika mycket oavsett hur mycket man tjänade?

Faktum kvarstår att fordon, fastigheter och pengar på banken alla är tillgångar som måste säljas innan man ska få bidrag, med undantag givetvis.

Permalänk
Medlem

http://www.regeringen.se/sb/d/17592/a/223473

Nu lär ju ännu färre gå på SFI.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Frågan är väl hur många som har använt sig av SFI-bonusen överhuvudtaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Frågan är väl hur många som har använt sig av SFI-bonusen överhuvudtaget.

Tror du den avskaffades för att den inte fick folk att lära sig svenska eller för att man var tvungen att skära ner 100 miljoner någonstans?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Tror du den avskaffades för att den inte fick folk att lära sig svenska eller för att man var tvungen att skära ner 100 miljoner någonstans?

Bara för att det finns öronmärkta pengar så betyder det inte att det användes. Många var kanske inte intresserad av att få bonusen genom att delta i SFI. då kan man inte heller ha en bonus på 100 miljoner per år om den ändå inte utnyttjades till SFI.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Jag finner det något bisarrt att man skulle kunna få bidrag retroaktivt i ett land där man inte har varit medborgare innan...

Inget är omöjligt då det gäller Sverige..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Tror du den avskaffades för att den inte fick folk att lära sig svenska eller för att man var tvungen att skära ner 100 miljoner någonstans?

Läs på lite om frågan, svaret kommer vara förvånande, skrämmande och sannolikt alldeles omskakande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Så för att återgå till subject.

Barnbidrag betalas inte ut retroaktivt

Sedan betalas föräldrapenning ut som för vilka andra medborgare som helst. Är det något konstigt med det?

Det är med lite sorg i själen man läser inläggen i denna tråden. Empati och medmänsklighet kommer dock med åren. Jag var med när vam och nsf bildades och kommer ihåg tongångarna som var då, då när jag var kanske 15 förstod man inte så mycket, men efter som de var klädda i nazi kläder så märkte man att de var nötter.
Idag är det svårare för folk att hålla isär begreppen när samma killar och tjejer går i kostym.

När de av er som är unga? och skriver i tråden har varit med en stund, sett världen, kanske fått egna barn och en inkomst kommer ni att förstå saker på ett annat sätt det lovar jag er.

Någon gubbe sa en gång något i stil med att man mäter ett samhälles nivå på hur de tar hand om de svaga.

Jag och alla ni som läser denna tråd kommer att tillhöra de starka, låt oss ta hand om de svaga det är det mänskligheten är till för.
Sedan kryddar vi ju livet med datorer och andra grejer och låter det vara det som är livet just då.

Sådär nu drog jag tråden ytterligare lite OT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chest:

Så för att återgå till subject.

Barnbidrag betalas inte ut retroaktivt

Sedan betalas föräldrapenning ut som för vilka andra medborgare som helst. Är det något konstigt med det?

Det är med lite sorg i själen man läser inläggen i denna tråden. Empati och medmänsklighet kommer dock med åren. Jag var med när vam och nsf bildades och kommer ihåg tongångarna som var då, då när jag var kanske 15 förstod man inte så mycket, men efter som de var klädda i nazi kläder så märkte man att de var nötter.
Idag är det svårare för folk att hålla isär begreppen när samma killar och tjejer går i kostym.

När de av er som är unga? och skriver i tråden har varit med en stund, sett världen, kanske fått egna barn och en inkomst kommer ni att förstå saker på ett annat sätt det lovar jag er.

Någon gubbe sa en gång något i stil med att man mäter ett samhälles nivå på hur de tar hand om de svaga.

Jag och alla ni som läser denna tråd kommer att tillhöra de starka, låt oss ta hand om de svaga det är det mänskligheten är till för.
Sedan kryddar vi ju livet med datorer och andra grejer och låter det vara det som är livet just då.

Sådär nu drog jag tråden ytterligare lite OT.

Skickades från m.sweclockers.com

Den där gubben var sannerligen vis

Permalänk
Skrivet av Chest:

Så för att återgå till subject.

Barnbidrag betalas inte ut retroaktivt

Sedan betalas föräldrapenning ut som för vilka andra medborgare som helst. Är det något konstigt med det?

Det är med lite sorg i själen man läser inläggen i denna tråden. Empati och medmänsklighet kommer dock med åren. Jag var med när vam och nsf bildades och kommer ihåg tongångarna som var då, då när jag var kanske 15 förstod man inte så mycket, men efter som de var klädda i nazi kläder så märkte man att de var nötter.
Idag är det svårare för folk att hålla isär begreppen när samma killar och tjejer går i kostym.

När de av er som är unga? och skriver i tråden har varit med en stund, sett världen, kanske fått egna barn och en inkomst kommer ni att förstå saker på ett annat sätt det lovar jag er.

Någon gubbe sa en gång något i stil med att man mäter ett samhälles nivå på hur de tar hand om de svaga.

Jag och alla ni som läser denna tråd kommer att tillhöra de starka, låt oss ta hand om de svaga det är det mänskligheten är till för.
Sedan kryddar vi ju livet med datorer och andra grejer och låter det vara det som är livet just då.

Sådär nu drog jag tråden ytterligare lite OT.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är människor som du som får mig att tappa tron på människan och politiken.
Snacka om att bara "ge upp" och låta saker ske.
Lite pengasvinn och politiska fuck-ups är väl inget så länge vi tar hand om alla svaga och gosar med nallebjörnar?
Välfärden i Sverige sket sig på 70 talet och det förvånar mig att vi fortfarande delar ut gratis sugnappar till människor bosatta i Sverige.

Ska man ha en av världens högsta skatter så borde det per automatik ge ett jävligt bra resultat, i alla led i samhället.

Jag kommer ihåg en gubbe som jag träffade på ett bygge. Han blev galen när jag började prata om individens rättighet att få bestämma själv, han tycke nämligen att staten skulle sköta allt och han skulle du bara behöva jobba, äta, sova och skita.
Det är sådana människor som pajar det här samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Det är människor som du som får mig att tappa tron på människan och politiken.
Snacka om att bara "ge upp" och låta saker ske.
Lite pengasvinn och politiska fuck-ups är väl inget så länge vi tar hand om alla svaga och gosar med nallebjörnar?
Välfärden i Sverige sket sig på 70 talet och det förvånar mig att vi fortfarande delar ut gratis sugnappar till människor bosatta i Sverige.

Ska man ha en av världens högsta skatter så borde det per automatik ge ett jävligt bra resultat, i alla led i samhället.

Jag kommer ihåg en gubbe som jag träffade på ett bygge. Han blev galen när jag började prata om individens rättighet att få bestämma själv, han tycke nämligen att staten skulle sköta allt och han skulle du bara behöva jobba, äta, sova och skita.
Det är sådana människor som pajar det här samhället.

allt är relativt, vilka länder finns det som har bättre socialt skyddsnät, vård och omsorg samt utbildning ?

Permalänk
Avstängd

Gammal tråd, men det är en del felaktiga svar i den. När denna tråd skapades så kunde man få föräldrapenningen retroaktivt (480 dagar) för barn upptill 8 år. Kom man till Sverige med barn upp till 8 år och fick PUT, då fick man även 480 dagar för varje barn.

2017 förändrades det dock till att föräldrar som kommer till Sverige med barn får rätt till 480 dagar med föräldrapenning om barnet blir bosatt i Sverige innan det fyller ett år, 200 dagar föräldrapenning om barnet blir bosatt under sitt andra levnadsår och 100 dagar efter det andra levandsåret.

Så den är fortfarande retroaktivt, men den är mer begränsad.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/ny-lag-for...

Permalänk
Medlem

Ganska grym idé det där med att ge lån istället för bidrag till folk som kommer hit faktiskt.
Det skulle ju vara ett bra incitament att lära sig språk, utbilda sig och jobba.
Suveränt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När min tjej flyttade hit från Kina fick hon inte ett korvöre Arbetsförmedlingen gav inte henne någon aktivitet så hon skulle får rätt till aktivitetsstöd. De sa efter 14 månader arbetslös kan hon få detta.

SFI var värdelöst hon ville inte gå där för det var bara trams och alla skulle sitta med google translate men alla satt bara med sociala medier och spelade på sina telefoner eller ringde och pratade med sina kompisar/släktingar. En äldre man sa till henne att han bara kommer till SFI för att få sitt bidrag. Missad lektion blir tydligen lite avdrag på bidragen. Han hade varit där 2 år och hon kunde mer svenska än honom när hon började. Fatta vad SFI kostar pengar och det är ingen nytta alls.

Efter 3 månader fick hon heltid med 22.000 kr/mån.

Permalänk
Medlem

Njae.... https://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/far-utrikes-fod...

Om tankarna baseras på det gamla FB-inlägget som Fria Tider skcikade runt så har det gåtts igenom rätt bra här: https://www.metro.se/viralgranskaren/rakneexempel-om-invandra...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Klart det gör, tillhör du ultrahögern och har råd att anställa Keanu Reeves som advokat så kan du stämma staten för stöld då ingen frågat dig om du betalat skatt. Garanterar inte att du vinner målet men klaga inte när chansen finns!

As a certain god of chaos once said, the chance is not zero.