Nominera "Årets produkt" till SweClockers Awards!

Permalänk
Hedersmedlem

Den spontana tanken som slog mig var Ryzen 3000-serien. Jag utmanade mig själv att försöka hitta någon likvärd eller bättre kandidat för kategorin, men Ryzen 3000-serien har allt, både inom prisvärdhet, prestanda och nyskapande. Jag har inte kunnat komma på någon annan produktserie som ens är i närheten i lika många områden.

Ryzen 3000-serien var första CPU-serien att använda chiplets, första högpresterande CPU-serien till 7 nm, och först till PCI Express 4.0.

Chiplet-teknik tillsammans med 7 nm har gjort det möjligt för AMD att skapa processorer med fler kärnor än någonsin, vilket inte bara gör att Ryzen 3000 är ett rejält kliv framåt från Ryzen 2000, samtidigt som arkitekturförbättringar gjort att AMD idag i många applikationer faktiskt ökat sin IPC (instruktioner per klockcykel) till den grad att de även gått om konkurrenten Intel i det måttet. (Intel förblir dock IPS (instruktioner per sekund)-kungen på grund av att deras mogna tillverkningsprocess klarar av högre klockfrekvenser.)

Jämför man med var konkurrenterna håller på med inom skrivbordsprocessorer så fortsätter AMD att tänka nytt och innovera, medan Intel fortsätter att polera en produkt från 2015. Missförstå mig rätt, vad Intel åstadkommit med Skylake (den processorarkitektur som Intel använt sedan 6:e generationens Core-processorer) är också superimponerande, att man genom att helt enkelt förfina tillverkningsteknik klarar tillverka större och större kretsar, och skruva upp klockfrekvenser för att skapa inkrementellt bättre produker varje år, men det här är ändå Årets Produkt 2019 vi vill kora. Skylake skulle dock vara en stark kandidat för priset för årtiondets processorarkitektur!

Att välja ut en enda produkt i serien är svårt.

Ryzen 9 3900X är en best prestandamässigt med 12 snabba kärnor på en vanlig skrivbordsprocessor. Det är inte en perfekt produkt på något sätt, och faller bakom med (väldigt cirka) 10% i entrådade applikationer och spel jämfört med konkurrenterna, men i applikationer som kan utnyttja 12 kärnor så spelar den i en helt annan division.

Samtidigt hamnar Ryzen 9 3900X i skuggan av sin ännu inte säljsläppta storebror Ryzen 9 3950X. Ska man använda prestandatopp som kriterie för årets produkt så är det väl egentligen 3950X man ska nominera, men jag tycker att det vore fusk, eftersom produkten inte är köpbar inom perioden. Det 3950X egentligen visar är att AMD hållit på sina bästa produkter, bara för att de kan. Det sortens beteende, tillsammans med att 3900X är en ganska nischad produkt som egentigen är onödigt dyr för de flesta som ska bygga en dator. Vill man lägga den mängden pengar på en CPU och gör det de flesta här gör med en kraftfull dator, d.v.s. spelar spel, så är fortfarande i7-9700K eller i9-9900K ett bättre köp. Detta sammantaget gör att jag vill inte kan nominera vare sig Ryzen 9 3900X och Ryzen 9 3950X.

I stället väljer jag att nominera Ryzen 5 3600! Ryzen 5 3600 representerar en enastående prisvärdhet med mycket prestanda för pengarna och är klart pris/prestanda-kungen i serien. Det är också den processor jag skulle rekommendera till de flesta PC-byggare idag som inte gör något mer krävande än att spela datorspel men samtidigt vill ha en bra och prisvärd CPU. Samtidigt innehåller och representerar Ryzen 5 3600 de enorma framsteg AMD gjort med hela Ryzen 3000-serien. Inte heller Ryzen 5 3600 är en perfekt produkt, men visa mig gärna en annan produkt från 2019 som kan representera samma nivå av "åretsprodukthet" i områdena innovation, prestanda och prisvärdhet. Jag tror inte att det existerar.

Permalänk
Medlem

Kommer inte på något annat så säger också Ryzen 3600 för prestanda per krona som slår det mesta. Lågt pris för en så pass bra CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja nominera Intellimouse Pro som nu släppts över världen till skillnad från mitt ex som jag köpte över ebay.

Under alla de år sedan IE3.0 slutade säljas så känner jag att de bästa mössen har varit de som vågat kopiera intellimouse allra mest, och medan en del intressanta andra designs som finalmouse ultralight osv har kommit ut med lite faktiska innovationer så var det en lättnad när microsoft släppte en ny intellimouse inriktad för gaming.

Det är helt enkelt, för mig iallafall, en fysisk design som redan är precis exakt rätt för min hand och låter mig köra de mest intensiva spelen och ändå känna att min arm och hand är så avslappnad som den kan vara. Problemet är ju alltid att om någon har gjort "perfekt" och sedan slutar sälja det så kan ingen kopiera den perfektionen riktigt exakt, lagligt sett, och kommer därmed alltid vara en bit ifrån.

Det är bara min åsikt, vet att många föredrar andra möss, men för mig är denna exakt rätt, och trots alla andra hypade och dramatiserade saker som släppts under det senaste året så är detta den som jag blivit mest genuint glad över.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Kommer inte på något annat så säger också Ryzen 3600 för prestanda per krona som slår det mesta. Lågt pris för en så pass bra CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer.

Undrar om denna kommer att få ännu bättre pris vid Svarta fredagen i år

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ryzen 9 3900x!

AMD pressar fram utvecklingen ytterligare vilket gynnar oss konsumenter.
En så pass snabb och förhållandevis billig HEDT-processor bör höjas till skyarna.
Inte nog med att 3900x nu levererar högst jämförbara spelupplevelser så springer den dessutom åttor runt Intels produkter i samma prisklass.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen på 7nm förtjänar nog att vinna.

Vill dock ändå nominera ASUS ROG Swift PG35VQ, har väntat typ 2 år på en sådan skärm och den är alldeles för dyr men nu finns den där och någon måste vara först med tekniken. https://www.inet.se/produkt/2215366/asus-35-rog-swift-pg35vq-...

Permalänk
Medlem

Vill nominera Google Nest Hub, mycket trevligt tillskott till det smarta hemmet och i grunden en mycket mer användbar ersättare till en klockradio eller liknande alarm. Inte perfekt men väl värt det högre priset. Att på morgonen be den spela upp nyheterna eller lite musik från Spotify är guld värt. Särskilt när man, som jag, oftast ligger väldigt skönt på sidan. Väldigt ofta vänd från den. Det är bara ett mycket praktiskt användningsområde.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

Msi rtx 2080 ti lightning z

@Jacob: Hei jeg kan jo virkelig sette det "store Grafikkorte" til MSI rtx 2080 ti Lightning z som en nominert vinner,vel for mitt bruk så klarer det alt uten å overklokke det siden det er ferdig OC nok ca. 15% fra msi.Ja det er jo også planetens fineste og tyngste 1,85 kg + carbon.Lightning serien har også en lang historie bak seg som alle gamere vet om som også har koste en god del mer en andre merker av grafikkort.Det er kanskje ikke mange som har det og spiller svært tungdrevene spill der ut og kjører på max i innstillingene på 2k skjerm for Shadow Of The Tomb Raider vil jeg tro.Mange vil sikkert si det er ikke vært penga, siden det kommer nye år etter år og blir bedre og bedre...At det kunne bli nominert for det jeg har skrevet skal vel mye til,men for meg så tok jeg valget for det grafikkortet etter mange vurderinger, så får meg så det en verdig vinner.

Permalänk
Medlem

I ren pris/prestanda borde väl Ryzen 5 3600 krossa motståndet. Imponerande också med bakåtkompatibiliteten med moderkorten, det ger AMD ännu mera pluspoäng. Sedan att Intel ändå anses vara något bättre för spel glöms kanske ibland bort av många här men nu snackar vi pris/prestanda.

För unga gamers är inte CPU'erna den trånga sektorn utan det är de ofta svindyra GPU'erna... här finns det en del för företagen att göra tycker jag. AMD försöker dock även här att erbjuda prisvärdhet.

Permalänk
Medlem

Roborock S5

Prisvärd, användarvänlig och grym robotdsmsugare. Jag tycker det är helt otroligt skönt att komma hem till ett rent golv varje dag, speciellt som dammallergiker. Det är nog det köpet jag gjort senaste året där jag efteråt flera gånger tänkt på hur bra det var. En riktig QoL-uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hjälpsam

AMD Ryzen 9 3900x.
Med smart teknik och nytänkande, kan "lilla" AMD slåss mot giganten Intel

  • Det är ny chiplet design.

  • CPU del på 7 nm.

  • Separat IO-krets på 14 nm, eftersom den inte tjänar så mycket på krympning.

  • Modulär design, samma CPU kan användas i för olika modeller och allt från Ryzen till Epyc.

  • Prestanda i singeltråd tangerar Intels.

  • Prestanda i multitrådat är enastående och kan närmast jämföras med Threadripper.

  • Stöd för PCIe 4.

Kanske inte det man skall välja med stram budget, men en Ryzen 9 3900x är den som är mest kompromisslös och priset är skapligt, därför får den min röst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scorp10:

Ubiquiti unifi AC lite. Prisvärd, skalbar, användarvänlig enterprise grade!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en sådan häromdagen. Mitt WiFi gick från apdåligt till fenomenalt!

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600 röstar jag också på, hela 3000-serien egentligen men de flesta av dem har inte lika bra bang for the buck.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600 (utan X). Enormt prisvärd CPU som hanterar det mesta som dessutom är oerhört energieffektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryzen 3700X

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man bör nominera Radeon 5700XT också tycker jag, äntligen kan AMD leverera nära GTX1080Ti prestanda och till ett bra pris. Monopolet är brutet!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Årets produkt är ju lite öppet mål just i år, ovanligt lätt val, självklart att Ryzen 3000 serien ska vinna där och då särskilt 3600 modellen som är sällsynt prisvärd. Väldigt mycket CPU för pengarna. Så det blir mitt val Ryzen 5 3600 helt enkelt! Att få ungefär 85% prestandan av ett 9900K för mindre än halva priset säger väl allt... Nuff said!

Tycker det borde finnas fler kategorier i denna tävling dock tex årets chassi, årets cpu, årets mobbo etc. Skulle bli lite roligare då...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Datavetare

Nu fick man inte nominera en produktserie, så får nominera RTX2080Ti som representant för det största lyft i vision kring grafik som hänt sedan Voodoo Graphics visade vad man kunde göra med bilinear filtering och HW-rastrering 1996.

Observera att motiveringen baseras primärt på att visionen vad vad som kommer blir möjligti realtid med ray tracing. Turing är en v1.0 och den rimliga förväntningen är att vi nu har mer ett smakprov av vad som komma skall än något man man förvänta sig passar den stora massan.

Det som bäst illustrerar vad jag vill lyfta fram är Minecraft

Här ser man precis vilket tekniksprång ray tracing i realtid kommer bli. Ett spel som idag har otroligt simpel grafik lyfts till en helt fantastisk nivå enbart genom att applicera en i grunden superenkel matematisk funktion: en rät 3D-linje som utgår från betraktarens öga, skär ett 2D plan (din skärm) och som sedan följs in i scenen för att avgöra slutlig färg.

Långt enklare än alla de "trick" som dagens spel jobbar med för att ändå inte få ett fysisk korrekt resultat, men tyvärr fram till idag ändå alldeles för dyrt för att vara realistiskt att använda i realtid.

Att ray tracing realtid nu inte är allt för långt bort är den stora grejen här, men finns också ett par saker som man kan lyfta fram som RTX2080Ti redan i dag realiserat: traditionell rendering kan numera utföras av konsumentgrafikkort med en prestanda som innan RTX-serien lanserades bara kunde realiseras av de absolut snabbare (och dyraste) multi-socket-server-maskinerna. RTX2080Ti är absolut dyrt som konsumentkort, men det kostar en spottstyver av ett system där samma renderingskapacitet ska uppnås via CPU!

Vidare tog också Turing (strikt taget Volta, men fanns ju egentligen aldrig för konsumenter) ett tekniksprång i flexibilitet för GPGPU. GPUer har långt högre beräkningskapacitet per transistor jämfört med en CPU, men en CPU är långt mer flexibel i vilka problem den effektivt kan lösa.

Lekmanförklaringen kring varför detta är något att bry sig om är: detta öppnar upp för algoritmer och lösningar som tidigare inte varit möjligt på GPGPU!

Edit: och en sista sak gör RTX2080Ti unik, oavsett vad som avses är detta en produkt som har ledartröjan sett till prestanda. Behövs inga "i relevanta benchmarks" eller "så liten skillnad att det inte spelar roll", denna är sett till det tekniska ribban övriga just nu försöker sträcka sig mot.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu fick man inte nominera en produktserie, så får nominera RTX2080Ti som representant för det största lyft i vision kring grafik som hänt sedan Voodoo Graphics visade vad man kunde göra med bilinear filtering och HW-rastrering 1996.

Observera att motiveringen baseras primärt på att visionen vad vad som kommer blir möjligt med ray tracing. Turing är en v1.0 och den rimliga förväntningen är att vi nu har mer ett smakprov av vad som komma skall än något man man förvänta sig passar den stora massan.

Det som bäst illustrerar vad jag vill lyfta fram är Minecraft
https://youtu.be/Kz6-iExwWcI

Här ser man precis vilket tekniksprång ray tracing i realtid kommer bli. Ett spel som idag har otroligt simpel grafik lyfts till en helt fantastisk nivå enbart genom att applicera en i grunden superenkel matematisk funktion: en rät 3D-linje som utgår från betraktarens öga, skär ett 2D plan (din skärm) och som sedan följs in i scenen för att avgöra slutlig färg.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Ray_trace_diagram.svg/450px-Ray_trace_diagram.svg.png
Långt enklare än alla de "trick" som dagens spel jobbar med för att ändå inte få ett fysisk korrekt resultat, men tyvärr fram till idag ändå alldeles för dyrt för att vara realistiskt att använda i realtid.

Att ray tracing realtid nu inte är allt för långt bort är den stora grejen här, men finns också ett par saker som man kan lyfta fram som RTX2080Ti redan i dag realiserat: traditionell rendering kan numera utföras av konsumentgrafikkort med en prestanda som innan RTX-serien lanserades bara kunde realiseras av de absolut snabbare (och dyraste) multi-socket-server-maskinerna. RTX2080Ti är absolut dyrt som konsumentkort, men det kostar en spottstyver av ett system där samma renderingskapacitet ska uppnås via CPU!

Slutligen tog också Turing (egentligen Volta, men fanns ju egentligen aldrig för konsumenter) ett tekniksprång i flexibilitet för GPGPU. GPUer har långt högre beräkningskapacitet per transistor jämfört med en CPU, men en CPU är långt mer flexibel i vilka problem den effektivt kan lösa.
https://miro.medium.com/max/1158/1*R3kukbcWATGAQ4l6ZIFCIg.png
Lekmanförklaringen kring varför detta är något att bry sig om är: detta öppnar upp för algoritmer och lösningar som tidigare inte varit möjligt på GPGPU!

Ja, superintressant, men riktigt intressant för den breda massan blir det nog inte förrän tidigast nästa år när Nvidia presenterar 7nm produkterna!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ryzen 3900X

Ratatosk motiverar det utmärkt!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ryzen 3600/3600X

Processorn är ett väldigt prisvärd allt-i-allo-processor för användaren med begränsad budget. You game brah? Sure thing. You workstation brah? no problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

EDIT: Oj, tiden går snabbt haha. Det var betydligt mer än ett år sedan denna släpptes. Fritt fram att radera detta.

Permalänk
Medlem

Skulle säga Zen2, svårt att säga vilken specifik processor då alla är så bra, så får bli hela Ryzen 3000-familjen!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Skulle säga Zen2, svårt att säga vilken specifik processor då alla är så bra, så får bli hela Ryzen 3000-familjen!

Det står i reglerna att man inte få välja hela serier utan du måste välja en specifik CPU i serien för att din röst ska räknas!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det står i reglerna att man inte få välja hela serier utan du måste välja en specifik CPU i serien för att din röst ska räknas!

Regler är till för att brytas!! Men okay, Ryzen 7 3700X!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem

@Yoshman: Det går inte att undgå att realtidsraytracing som finns i RTX-serien är revolutionerande, och även att RTX 2080 Ti är i absolut toppklass prestandamässigt. Rent tekniskt är detta jätteimponerande.

Men det kvarstår att ett RTX 2080 Ti (som är det du nominerat) kostar 12 000 kr, och att även med toppkortet så måste man skruva ner upplösning eller sina förväntningar på FPS för att aktivera RTX-funktioner i de spel som kräver det. Real time raytracing var ju också bara ena halvan av "selling points" för RTX-serien. Andra huvudfunktionen, DLSS, har visat sig vara i princip helt meningslös (om man jämför med att helt enkelt bara rendera spelet i lite högre upplösning, skala upp det och lägga på ett skärpefilter).

Det är också oklart hur väl kortet kommer prestera i framtida spel för real time raytracing.

Så medan jag absolut köper ditt resonemang att Nvidia:s real time raytracing-implementation är ett teknikgenombrott, så betyder inte det automatiskt att grafikkortet kan bli årets produkt. Fast det beror ju på definitionen av årets produkt. Måste årets produkt vara ett bra köp, eller ska det vara den produkt som helt enkelt stuckit ut mest?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pv2b:

@Yoshman: Det går inte att undgå att realtidsraytracing som finns i RTX-serien är revolutionerande, och även att RTX 2080 Ti är i absolut toppklass prestandamässigt. Rent tekniskt är detta jätteimponerande.

Men det kvarstår att ett RTX 2080 Ti (som är det du nominerat) kostar 12 000 kr, och att även med toppkortet så måste man skruva ner upplösning eller sina förväntningar på FPS för att aktivera RTX-funktioner i de spel som kräver det. Real time raytracing var ju också bara ena halvan av "selling points" för RTX-serien. Andra huvudfunktionen, DLSS, har visat sig vara i princip helt meningslös (om man jämför med att helt enkelt bara rendera spelet i lite högre upplösning, skala upp det och lägga på ett skärpefilter).

Det är också oklart hur väl kortet kommer prestera i framtida spel för real time raytracing.

Så medan jag absolut köper ditt resonemang att Nvidia:s real time raytracing-implementation är ett teknikgenombrott, så betyder inte det automatiskt att grafikkortet kan bli årets produkt. Fast det beror ju på definitionen av årets produkt. Måste årets produkt vara ett bra köp, eller ska det vara den produkt som helt enkelt stuckit ut mest?

Beskrivningen av vad som ska ligga till grund för nomineringen läser:

"Motivera varför just du tycker produkten är värdig att vinna, avseende prestanda, prisvärdhet, nyskapande eller vad just du tycker är viktigt"

Jag anser att en produkt som är först med att implementera något som fundamentalt kommer förändra hur spelgrafik (all form av 3D-grafik i realtid faktiskt) utan tvekan är aspirant på titeln "Årets produkt".

Att sedan samma produkt också är den första konsumentprodukt som öppnar upp GPU för nya klasser av program är i detta sammanhang mest grädde-på-moset då det är lite väl abstrakt. Men för er som har i alla fall grundläggande kunskap i programmering borde detta kunna sätta fingret på storheten: Turing (egentligen Volta) är första GPU-arkitektur där flera "GPU-kärnor" kan jobba mot samma länkade lista (eller annan abstrakt datatyp) i lägen där listan potentiellt kan ändras under operationen. Att kunna göra detta är en självklarhet på multicore CPU, men tidigare en omöjlighet för GPGPU. Detta är tyvärr omöjligt för AMD/Intel/Qualcomm/ARM att kopiera innan de ändrar sina ISA från SIMD till SIMT

Det är två tekniska aspekter under klassen "nyskapande". Och nyskapande är ett underdrift i denna kontext, det är revolutionerande!

Du lär dock kunna andas ut, sannolikheten att en forumomröstning i dagens klimat där Nvidia är ett skällsord har en chans att vinna något som det här är rätt liten.

Har inget emot om Ryzen 3900X vinner (i.o.f.s. partisk här då jag själv köpt en sådan). Det är knappast en CPU som för normalanvändaren vinner några pris/prestanda segrar, eller ens prestandasegrar då spel trots allt är det de flesta prioriterar och här har fortfarande Intel ledartröjan. 9900K är nominerad, men skulle personligen ha nominerat 9700K då den faktiskt presterar något bättre i spel enligt SweC senaste tester och är klart billigare.

3900X flyttar däremot fram gränsen bland konsumentprodukter sett till prestanda i det mesta utanför spel. Utanför spel matchar den majoriteten av fallen även enkeltrådprestanda hos Intel, samtidigt som man har klart bättre prestanda när alla kärnor används (bl.a. som bygg/kompilerings-server som jag kör min 3900X som).

Däremot finns en del saker folk tagit upp som nyskapande i Ryzen 3000 som faktiskt inte är detta. Chiplets finns redan i andra designer, just I/O+minneskontroller-krets samt en CPU-krets är faktiskt gammal skåpmat då Intel gjorde exakt detta 2010 i Clarkdale (desktop) och Arrandale (bärbara).

3900X har inte precis lågt pris och givet vad de flesta faktiskt använder sina datorer till är det en produkt med rätt usel pris/prestanda (men här finns absolut nischade undantag, är själv ett sådant exempel).

Och just "utan för spel" är det jag ville peka på ställer RTX2080Ti en nivå högre än allt annat: den är bäst på allt ställd mot sina GPU-konkurrenter i konsumentklassen. Oavsett prislapp är det en bedrift, på CPU-sidan existerar överhuvudtaget något liknande (vilket egentligen är positivt då detta visar hur brutalt långt före alla andra Nvidia är just nu...). HEDT är bara snabbare än 3900X/9900K i rätt nischade fall, samma sak gäller server-CPUer.

Även med en prislapp på 12k tycker jag RTX2080Ti är årets produkt, för på den tekniska sidan är det en gigant utan motstycke under tidsperioden. Är tyvärr så om någon/något är så i en egen klass brukar det medföra ett högt marknadsvärde...

Då kanske orsaken till min nominering klarnar

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

@Yoshman: Bra motivering av hur du tänker, även om jag inte håller med. Själv väger jag in mer av "produkt" i årets produkt än teknik. Och det är just på produktsidan som Nvidia inte imponerar. Men hey, det är ju bra med andra åsikter än ens egna. Det där med framstegen inom behandling om länkade listor kände jag inte alls till!

Sedan vore det i och för sig bra med ett förtydligande - som reglerna är skrivna är det lite otydligt om en GPU ens är nominerbar, detta eftersom en GPU inte egentligen är en produkt i sig, utan en central komponent i ett grafikkort. Har du något speciellt AIB som du vill lyfta fram, ifall det skulle visa sig att en GPU inte går att nominera till årets produkt p.g.a. inte produkt?

(OBS Jag skriver alltså inte att det är så att en GPU inte räknas som produkt, det finns en oklarhet här som är bra att gardera mig mot tänker jag.)

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 3700x får min nominering för årets produkt.

Pris/ prestanda som lägger sig perfekt i mellansegmentet och funkar perfekt till streaming, spel och funkar till bra arbetsbelastning pgs bra flertrådad prestanda.

Svårt att hitta något liknande på marknaden idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Skulle vara samma sak som att säga att Gigabyte´s topp moderkort är nyskapande/revolutionerande då?
Att ge titeln till Nvidia för en nisch som idag inte fyller sin kvot är förvisso värd ett omnämnande för något nytt.
Jag anser att din motivering faller på mållinjen just för att det fyller idag inget syfte och kan således inte vara värd nåt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.