Problem med växlar på cykel (nav-växlar, Shimano Nexus 3 ?)

Permalänk
Medlem

Problem med växlar på cykel (nav-växlar, Shimano Nexus 3 ?)

Har en Monark jag gubbcyklat med till jobbet under perioder, samt lite annat, den har nog inte gått så sjukt många mil.

Haft den i ca 7-8år.

Den är försedd med 3 växlar av navmodell, vill minnas att det står Shimano Nexus på navet.

För någon vecka sedan så började det "hacka" när jag trampade med lite mer kraft, det kändes som att det kuggade över i navet en liten liten bit och det knakade till samtidigt. Tänkte först att vajern till växlarna hamnat i fel läge, men det var inte problemet, sen märker jag även att det beter sig exakt på samma vis oavsett vilken växel jag har valt. Då är det rimligtvis inte bara en justering av växlar som krävs ?

Ok, antar då att något är kaputt i navet, ser framför mig kuggmos som ligger där och ställer till..
Konstaterar att jag kan köpa ett nytt komplett hjul med samma växlar på Biltema för tusen spänn, enkel lösning.

Nu till det märkliga, cyklar med cykeln en av dagarna nu i veckan då det blev riktigt varmt, märker att när det är över 25 grader så fungerar växlarna och drivningen helt perfekt, inte en tillstymmelse till att kunna provocera fram felet.
Däremot på morgonen när det är kallare igen så smyger sig felet på.

Nu är det så att jag är total analfabet när det gäller cyklar, har lyft topp på bilmotor och bytt några kamremmar, en växellåda och lite andra "småsaker" på bilar, men känner mig väldigt lost på att dela ett cykelnav

Kan det vara så att jag helt enkelt kan skruva isär navet och tvätta allt noga, ge det lite smörja och hoppas att det sammarbetar igen ?

Alla tips och kunskaper om det magiska området cykelväxlar mottages tacksamt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte så mycket om navväxlar men ett tips är att söka på tex Shimanos egen manual eller videos på Youtube när den plockas isär. Där kan du få lite tips och inspiration!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att det är livsfarligt att börja meka med cykeln.

Man börjar lite försiktigt med vad som verkar vara en enkel reparation, som visar sig behöva ett specialverktyg, som visar sig kunna användas till en annan lite mer komplicerad reparation som man skaffar en reservdel till som leder till att man vill byta ut en annan sliten del för att inte belasta reservdelen onödigt mycket och helt plötsligt sitter man där med nya delar lite varstans och en hög verktyg och extra reservdelar man inte vet om man någonsin kommer använda igen.

Ytterst tillfredsställande och betydligt dyrare än att lämna cykeln till någon som kan i första ledet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vill bara påpeka att det är livsfarligt att börja meka med cykeln.

Man börjar lite försiktigt med vad som verkar vara en enkel reparation, som visar sig behöva ett specialverktyg, som visar sig kunna användas till en annan lite mer komplicerad reparation som man skaffar en reservdel till som leder till att man vill byta ut en annan sliten del för att inte belasta reservdelen onödigt mycket och helt plötsligt sitter man där med nya delar lite varstans och en hög verktyg och extra reservdelar man inte vet om man någonsin kommer använda igen.

Ytterst tillfredsställande och betydligt dyrare än att lämna cykeln till någon som kan i första ledet.

Haha, så sant! Det var bra på den tiden man kunde dra hem enklare verktyg från Kina för 10 kr/st utan avgifter. Idag är det inte lika enkelt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag kan tyvärr inte så mycket om navväxlar men ett tips är att söka på tex Shimanos egen manual eller videos på Youtube när den plockas isär. Där kan du få lite tips och inspiration!

Skickades från m.sweclockers.com

Ögnade igenom en servicemanual lite fort för att få en uppfattning om hur man bäst delade allt, sen fick resten visa sig på vägen.

Tog iaf isär allt nu i kväll på jobbet och gjorde rent allt i avfettningskaret, hittade inget som såg slitet eller skadat ut, kanske är så enkelt att det behövs nytt fett och lite justering.. Hmm. Ska fortsätta i morgon o sätta ihop allt.

Skrivet av twit:

Vill bara påpeka att det är livsfarligt att börja meka med cykeln.

Man börjar lite försiktigt med vad som verkar vara en enkel reparation, som visar sig behöva ett specialverktyg, som visar sig kunna användas till en annan lite mer komplicerad reparation som man skaffar en reservdel till som leder till att man vill byta ut en annan sliten del för att inte belasta reservdelen onödigt mycket och helt plötsligt sitter man där med nya delar lite varstans och en hög verktyg och extra reservdelar man inte vet om man någonsin kommer använda igen.

Ytterst tillfredsställande och betydligt dyrare än att lämna cykeln till någon som kan i första ledet.

Som tur är har jag skruvat så mycket både hemma och på jobbet att jag kommit förbi stadiet att byta ut sånt som fungerar, bara för att..
Klarade av att dela navet och få isär allt utan några specialverktyg, fick slipa av lite på en 15mm fast nyckel, annars inget konstigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har fixat många Sachs 3-växlade nav. Dom tar man isär med vanliga fasta nycklar. Då lägger jag upp delarna i rätt ordning på en tidning. Därefter tvättar jag delarna med avfettningsmedel och sköljer dom med vatten. Men är hela tiden noga med att delarna ligger i rätt ordning. Sedan fettar jag in och monterar. Det kan ju ha gott lång tid mellan att jag smort nav så det är inte lätt att komma ihåg hur delarna skall sitta. Därför tycker jag det är bekvämast att hålla ordning på delarna. Ett verktyg som är svårt att få tag på är U-nyckel som är ca 2 mm godstjocklek. Men som sagt, detta är till gamla klassiska Sachs. Håller man ordning på delarna borde man klara Shimano också. Jag skulle i alla fall försöka. Det är av misstagen man lär sig och det är ju också av värde.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen problemet, fast jag lät det bli ännu värre så att det faktiskt kuggade över helt och då och då. Lite småfarligt. Jag löste problemet genom att skaffa nytt hjul.. i två omgångar.

Först gick jag till en cykelreparatör som lurade på mig ett begagnat sunkigt hjul för alldeles för många pengar. Det navet körde jag sönder på bara ett par veckor. Efter det köpte jag ett oväxlat hjul på biltema. Det var inte mycket dyrare och helt nytt.

Permalänk

Det är inte bara så att den hamnat ur synk? Går att skruva på en plastbit vid växelväljaren, där vajern går in. Den sträcker vajern. Finns en synkmarkör mellan kedjan och ramen vid växellådan.

Växla ner till första växeln och sen upp till den med någon form av markör på växelväljaren, t.ex. en prick, ofta på mittväxeln (växel 4 av 7 på min t.ex.). I det läget ska synkmarkören motsvara den fasta linjen vid växelnavet. Kan behöva rengöras för att se något.

Testa innan du sliter ner hela växeln!

Edit: Tog bilder från min cykel, övre bilden visar hur synkmarkörerna ligger i linje, andra bilden syns inte markören till höger och är ur synk.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har fixat många Sachs 3-växlade nav. Dom tar man isär med vanliga fasta nycklar. Då lägger jag upp delarna i rätt ordning på en tidning. Därefter tvättar jag delarna med avfettningsmedel och sköljer dom med vatten. Men är hela tiden noga med att delarna ligger i rätt ordning. Sedan fettar jag in och monterar. Det kan ju ha gott lång tid mellan att jag smort nav så det är inte lätt att komma ihåg hur delarna skall sitta. Därför tycker jag det är bekvämast att hålla ordning på delarna. Ett verktyg som är svårt att få tag på är U-nyckel som är ca 2 mm godstjocklek. Men som sagt, detta är till gamla klassiska Sachs. Håller man ordning på delarna borde man klara Shimano också. Jag skulle i alla fall försöka. Det är av misstagen man lär sig och det är ju också av värde.

Hade isär navet på jobbet, det är inga större konstigheter, man lossar drevet genom att ta bort en låsring, samt dammskydd på drevsidan, sen vänder man hjulet och skruvar loss muttrarna på bromsarms sidan, lyfter den gaveln, sen lyfter man av fälgen från navet (som lämpligtvis sitter i ett skruvstycke på axeln vid drevsidan), sen är det bara att lossa en spårryttare på axeln så kan man trä av olika delar i rätt ordning, dock sitter delarna ihop i "kassetter" så det är inte miljoner fjädrar och bös som trillar iväg. Man får vara lite varsam med kulorna i sina ringar bara.

Skrivet av Olegh:

Jag känner igen problemet, fast jag lät det bli ännu värre så att det faktiskt kuggade över helt och då och då. Lite småfarligt. Jag löste problemet genom att skaffa nytt hjul.. i två omgångar.

Först gick jag till en cykelreparatör som lurade på mig ett begagnat sunkigt hjul för alldeles för många pengar. Det navet körde jag sönder på bara ett par veckor. Efter det köpte jag ett oväxlat hjul på biltema. Det var inte mycket dyrare och helt nytt.

Hade biltemas hjul som backup-plan..

Skrivet av erikssonown:

Det är inte bara så att den hamnat ur synk? Går att skruva på en plastbit vid växelväljaren, där vajern går in. Den sträcker vajern. Finns en synkmarkör mellan kedjan och ramen vid växellådan.

Växla ner till första växeln och sen upp till den med någon form av markör på växelväljaren, t.ex. en prick, ofta på mittväxeln (växel 4 av 7 på min t.ex.). I det läget ska synkmarkören motsvara den fasta linjen vid växelnavet. Kan behöva rengöras för att se något.

Testa innan du sliter ner hela växeln!

Edit: Tog bilder från min cykel, övre bilden visar hur synkmarkörerna ligger i linje, andra bilden syns inte markören till höger och är ur synk.
https://i.imgur.com/FxLJKgh.jpg
https://i.imgur.com/M0SsgWn.jpg

Jag har lösningen med en klump i axelände, försedd med ett fönster där man ser justeringen. Detta såg bra ut.

EDIT: Din kedja ser ut att vara väldigt torr !

Det jag gjorde till slut var att ta isär hela navet och tvätta allt i avfettningskaret på jobbet, fettet har varit vitt men antagit en ganska grå färg på de flesta ställen, blåste allt torrt och fettade om med ett fett avsett för produktion av medical-detaljer på jobbet, detta håller ganska hög kvalité. Växlar verkade fungera fint men tyvärr drabbades jag av gnissel i bromsen efter att jag bromsat mig ner för en lång backe, fettet på bromsbackarna smälte nog av hettan, lossade dem och har lagt på molybdensulfidfett där nu istället så får vi se om det fungerar.

Spårade även ur med att ha isär framnav, pedaler, ultraljudstvättat kedjan etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.