Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Någon som har tips på ett par hyfsade in-ear för 500:- eller mindre som lirar fint med en iphone 6s?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fiios nya desktop DAC/AMP ser riktigt vettig ut. Om den håller måttet ljudmässigt blir det ett intressant alternativ till alla $200 kombos dvs O2/ODAC, Schiit Magni/Modi, JDS Labs, Liquid Spark osv.

Fiio K5 Pro

  • USB, Coax och optiskt så man kan koppla in en Chromecast Audio digitalt.

  • 1.65W vid 16ohm på hörlursutgången. Äntligen en Fiio med lite pulver.

  • 3 gain lägen.

  • 6,3mm hörlursutgång och 2xRCA in och ut.

  • AK4493 DAC.

  • Extern powersupply DC15V / 1.5A så man kan uppgradera med bättre PSU

  • Release Aug för $150. Detta kan komma att ändras.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/67410307_2443374005720118_1433709037442039808_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_oc=AQkz6OA2F-IuImfSIQKwaFawKnYPxS1Rx2A5S7sBgq4iWu9XN4bnhsblXqaFLx_u9Hc&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=305ade9692664412882587a0469a5e3d&oe=5DA04EE0

Har precis fått mina hd 6xx och inser att mitt ljudkort kanske inte riktigt räcker till. Lutade mot att köpa klassiska magni+modi, men ramlade över ditt inlägg här. Tycker du att jag bör vänta på Fiio K5 Pro, eller slå till på ett "tried and true" schiitstack?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Saddl3r:

Har precis fått mina hd 6xx och inser att mitt ljudkort kanske inte riktigt räcker till. Lutade mot att köpa klassiska magni+modi, men ramlade över ditt inlägg här. Tycker du att jag bör vänta på Fiio K5 Pro, eller slå till på ett "tried and true" schiitstack?

Vänta tills det finns lite fler omdömen och jämförelser. Sen tycker jag personligen att HD6xx ska drivas med rör men det beror ju på vad man är ute efter ljudmässigt.

Med en prisvärd transistorförstärkare/dac typ schiit modi/magni eller K5 Pro bör du få bra baskontroll och rent ljud men förmodligen ingen mellanregistermagi, något som jag uppskattar mer och mer nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Finns det något i liknande prisklass som även fångar upp mellanregistret?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Saddl3r:

@Mumu55: Finns det något i liknande prisklass som även fångar upp mellanregistret?

Hmm vet faktiskt inte. Mina rörgrejjer ligger lite högre upp i prisklass. Vali kanske eller någon kinaröris?

Men rör innebär ju oftast andra kompromisser, mindre bass-slam och ibland avrullad diskant tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

Audio Technica ATH-M50XBT för 1 599 kr samt 10 % extra i dag

Members har kampanj på ett antal olika Audio Technica-hörlurar, till exempel den trådlösa varianten av ATH-M50 för 1 599 kr:
https://members.com/se/brand/audio-technica/p191152613/horlur...
Koden ex10 ger dig dessutom 10 procent rabatt i dag (2019-08-28), vilket ger priset 1 439 kr.
Fri frakt vid köp över 1 500 kr; annars kostar frakten kostar 49 kr, vilket ger priserna 1 599 (fraktfritt) eller 1 488 kr (med dagens rabatt samt fraktkostnad).
Närmast på prisjakt är Teknikmagasinet som tar 1 989 kr:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4989693&gclid=EAIaI...

Members säljer även ett antal andra modeller – både trådade och trådlösa - men jag har inte kollat upp fyndfaktorn på dessa lurar:
https://members.com/se/campaign/audio-technica/k1907310

Du måste vara medlem på Members för att kunna handla, men det är kostnadsfritt och görs i samband med köpet ...

Priserna gäller så länge lagret räcker (28 aug–2 sept) och tioprocentsrabatten (ex10) gäller bara i dag (2019-08-28).

Permalänk

Någon av er som ninjabudade över mig på ett par Shure 940 på tradera? I så fall, skämmes!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Någon av er som ninjabudade över mig på ett par Shure 940 på tradera? I så fall, skämmes!

Inte jag, men sånt där är jävligt störande.

Skulle gärna provlyssna 940, tycker att de verkar vara de intressantaste lurarna i Shures sortiment .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Deepy:

Inte jag, men sånt där är jävligt störande.

Skulle gärna provlyssna 940, tycker att de verkar vara de intressantaste lurarna i Shures sortiment .

Skickades från m.sweclockers.com

Iofs hade jag hoppats på ett pris runt 500 men det sprang iväg. Hade 840 för många år sedan och det var en mycket trevlig lur. Dock är dom tunga och inte jättebekväma.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

OK, nöjd med den?

Skrivet av Deepy:

Lägg upp några bilder, så vi får glutta på den lite. 😋

Jepp, den spelar riktigt fint med HD6xx och Ether C Flow tex. Inte testat den med alla lurarna ännu, blivit väldigt lite lyssning med stora hörlurar på sistone. Ska få ordning på lyssninghörnan, just nu är den tillfällig.

Edit: Eddie Current ZDT Jr och Fostex TH-X00 Purpleheart är det också check på, spelar mycket bra ihop

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Då var TiHiFi:s P1:or hemma och provlyssnade. Jag ska ge dom några timmar innan jag säger för mycket men det verkar fara rätt mycket smör för slantarna...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Då var TiHiFi:s P1:or hemma och provlyssnade. Jag ska ge dom några timmar innan jag säger för mycket men det verkar fara rätt mycket smör för slantarna...

Är det bra eller dåligt? Optimerat för smörsång?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Är det bra eller dåligt? Optimerat för smörsång?

Smör är nog fel när jag tänker efter, fin detalj i de här små IEM:arna, riktigt fin. Just nu kan de låta lite vassa på toppen, särskilt med S-ljud och något svag i basen men jösses va fina detaljer för slantarna. Återkommer efter 30-40h om det nu kommer göra någon skillnad..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Inaktiv

Jag har fått problem med min DAC, en Schiit Modi 2 (USB). Den hittas inte alltid av datorn, ibland räcker omstart och i värsta fall stänga av datorn vänta en stund starta igen. Kabeln sitter i fast det kanske glappar ändå?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

Jag har fått problem med min DAC, en Schiit Modi 2 (USB). Den hittas inte alltid av datorn, ibland räcker omstart och i värsta fall stänga av datorn vänta en stund starta igen. Kabeln sitter i fast det kanske glappar ändå?

Testa med annan USB kabel till att börja med?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon8870:

Jag har fått problem med min DAC, en Schiit Modi 2 (USB). Den hittas inte alltid av datorn, ibland räcker omstart och i värsta fall stänga av datorn vänta en stund starta igen. Kabeln sitter i fast det kanske glappar ändå?

Den kanske drar för mycket ström, har du provat att använda en vettig nätdel till den i stället för att driva den via usb ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Alltså, TinHiFi:s P1:or är rätt bra, det måste jag ge dom. I nästan allt. Extremt bra detaljåtergivning och ändå samlad ljudbild. Fint utrymme eller kropp i detaljer, på gränsen till reverb-känsla. Kan inte riktigt bestämma mig. Men det ger detaljer mycket rymd och det ger i sin tur grymt bra rumskänsla. Dom är rätt neutral fast med stänk av värme. Sedan finns lite hissade S-ljud, men mindre nu när de gått ett par timmar (eller om det är mina öron som vant sig). Topp och mellanregister är i mästarklass. Basen saknar lite djup och styrka. Jag märker att röster ibland överröstar bas där det i andra lurar är tvärt om. Detaljer finns i basen, men inte riktigt lika mycket som i t ex Hifimans Ananda. Annars är jag grymt imponerad. Instrument har massor av detaljer, piano strängar och du kan höra materialet i bastrumman typ. Röster, fraseringar, in- & utandningar. Maffigt! Sedan är dom riktigt snabba också, men det är väl väntat av planars.

Jag skulle säga att oron kring strömstyrka och drift är lite en snackis. De funkar bra rakt från min iPad Air3, bra från Radsone ES100 och helt OK i iPhone lightning-3.5mm. Visst, det finns lite mer snärtighet och basdetalj kopplat till tyngre förstärkare, men helt njutningsbara från telefonen i mina lyssningsvolymer.

Lurarna passar i mina öron. Jag kör Complys proppar i skum vilket ger mig bra passform och tätning.

Slutsats, grymma på topp och mellan. Bra i bas. Detaljer i mästarklass. Fart och glitter. Ingen partylur. Löjligt prisvärd runt 1500:-

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Då vi flyttar in i lite öppnare kontor så beslutade företaget att ta in NC lurar. I vårt fall blev det sennheiser hd 4.50 btnc.
Hur sennheiser vågade sätta sitt namn på de lurarna vet jag inte.
Enda NC att tala om är isoleringen som lurarna ger från omvärlden. Ljudet är inte tillfredställande. Inte heller micen.
Anslutningen till en telefon är bedrövlig och hoppar in och ut. (Apple, Sony och Huawei använder vår grupp)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

Testa med annan USB kabel till att börja med?

Testar med ny kabel nu, samma veva då Modi inte hittades direkt. Testar på annan USB port nu.

Skrivet av mrqaffe:

Den kanske drar för mycket ström, har du provat att använda en vettig nätdel till den i stället för att driva den via usb ?

Den har fungerat sedan 2017 utan problem.. Kör den på ett USB 3 uttag nu, förut ett USB 2.

Permalänk
Fyndjägare

Blocket: Hifiman HE-400i hörlurar för 1000kr
https://www.blocket.se/vi/87117932.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

Ok så antagligen hittat felet angående DAC:en. Sista dator inköpet var en trådlösmus, drog usb recievern och choff Modi hittades.. Dagens tillbehör får därmed ett stort minus

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

Ok så antagligen hittat felet angående DAC:en. Sista dator inköpet var en trådlösmus, drog usb recievern och choff Modi hittades.. Dagens tillbehör får därmed ett stort minus

Rätt vanligt problem att DACen störs av andra enheter på samma Hub eller Root-hub.
Jag kör alltid USBView för att säkerställa att DACen sitter på en egen USB-hub.
https://www.softpedia.com/get/System/System-Info/USBView.shtm...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Undra om HyperX rebrand av Audeze Mobius blir en hit bland oss hörlursnördar. Ta av micken och du har en Auduze planar för under 3000kr

HyperX Cloud Orbit - Mobius utan trådlöst och utan head-tracking för 2995kr
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hyperx-cloud-orbit-gami...

HyperX Cloud Orbit S - med head tracking för 3295kr
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hyperx-cloud-orbit-s-ga...

https://www.hyperxgaming.com/us/headsets/cloud-orbit-gaming-h...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Mmm, skulle kanske kunna bli några såna där Orbit framöver... (jag var lite sugen på audezes mobius kickstarter där i början)
Men man undrar ju över tex kvalitet, komfort, och hur allround lurarna är i både spel, film och musiklyssning mm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Undra om HyperX rebrand av Audeze Mobius blir en hit bland oss hörlursnördar. Ta av micken och du har en Auduze planar för under 3000kr

HyperX Cloud Orbit - Mobius utan trådlöst och utan head-tracking för 2995kr
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hyperx-cloud-orbit-gami...

HyperX Cloud Orbit S - med head tracking för 3295kr
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hyperx-cloud-orbit-s-ga...

https://www.hyperxgaming.com/us/headsets/cloud-orbit-gaming-h...

https://media.kingston.com/hyperx/product/hx-product-headset-cloud-orbit-7-lg.jpg

Som vanligt verkar tyvärr mikrofonen vara för dålig så känns som en menlös produkt.
Bättre med hörlurar och modmic istället då.
3D Headtracking når inte ens upp till gimmick, det finns helt enkelt inget användningsområde för det, alls.
Tror de flesta hellre köper ett Sennheiser headset som har bättre mikrofon och helt ok ljud för halva priset.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av ZyntaX:

Som vanligt verkar tyvärr mikrofonen vara för dålig så känns som en menlös produkt.
Bättre med hörlurar och modmic istället då.
3D Headtracking når inte ens upp till gimmick, det finns helt enkelt inget användningsområde för det, alls.
Tror de flesta hellre köper ett Sennheiser headset som har bättre mikrofon och helt ok ljud för halva priset.

Tänkte mer på dom som struntar i micken och vill ha Audeze ljudet till bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Håller nog med Mumu: Jag tror nog micken är "good enough" för mina minimala behov...
Och det vore kul med planars för det här priset!
Headtrackingen känns inte viktig (och man kan ju hoppa över den) men resten av surround/HRTF tekniken kan vara intressant.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

@Mumu55: Ska genast se över vilken hub DACen ska sitta på.. Hände idag igen att Modi inte hittades..

Edit: Satte den som ensam på USB2, får se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

@Lizardman: Det är en öppen design, hur mycket av ljudet når dina kollegors öron? Funderar på en liknande setup.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere