Gears 5 blir Win32-applikation på Steam och Microsoft Store – slopar UWP

Permalänk
Melding Plague

Gears 5 blir Win32-applikation på Steam och Microsoft Store – slopar UWP

Microsofts applikationsformat UWP har kritiserats för tekniska begränsningar, och företaget väljer att överge formatet till förmån för klassiska Win32-formatet med kommande stortiteln Gears 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gott

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Fina fisken, trevliga nyheter.

Permalänk
Medlem

Nu är ju Fraps abandonware så inkompatibilitet därmed är inget jag skulle anklaga något för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Nu är ju Fraps abandonware så inkompatibilitet därmed är inget jag skulle anklaga något för.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller ju inte bara Fraps, det gäller även verktyg som msi afterburner's overlay med flera, Fraps var bara ett exempel i artikeln...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Saya: precis som @sleepyoh skriver är Fraps ett exempel. När UWP började användas som paketeringsformat för spel var Fraps fortfarande populärt för fps-mätning, och därför riktades mycket kritik mot UWP just för att verktyg som Fraps inte fungerade. Idag är Fraps inget aktuellt exempel nej

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det gäller ju inte bara Fraps, det gäller även verktyg som msi afterburner's overlay med flera, Fraps var bara ett exempel i artikeln...

Vet inte om det gäller alla, men en del UWP-spel funkade ju inte ens shadowplay i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Microsofts försök att förvandla Windows till ett iOS alternativ är helt dött, vad skönt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Multi-gpu är ju skräp, men det är rent patetiskt att MS pushat UWP när det fortfarande inte klarar av att leverera det som krävs, ens för deras egenutvecklade spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Multi-gpu är ju skräp, men det är rent patetiskt att MS pushat UWP när det fortfarande inte klarar av att leverera det som krävs, ens för deras egenutvecklade spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Företagen som med varje medel försöker "plocka marknadsandelar" efter direktiv från styrelsen. Resultatet blir UWP.

Permalänk
Hedersmedlem

Satya går från klarhet till klarhet. Får nog fira med en rejäl currygryta!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har haft windows store borttaget via powershell sedan jag installerade windows 10. Mådde fysiskt illa när det första jag såg var en startmeny fylld av skräp och tillochmed reklam. Det här är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har haft windows store borttaget via powershell sedan jag installerade windows 10. Mådde fysiskt illa när det första jag såg var en startmeny fylld av skräp och tillochmed reklam. Det här är ett steg i rätt riktning.

Att det första man behöver göra är att rena datorn från reklam på 10an är sjukt. Inte tala om påtvingandet av xbox appen och blockering att avinstallera vissa program.

Men det största skräpet är Modern Sleep idiotin och update hanteringen. Kan inte fatta att folk tycker det är okej.... Antalet timmar jag slösat pga det....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som vill slippa alla förinstallerade UWP-appar snabbt och enkelt är följande:

1. Stäng av "App Readiness"-servicen. Dvs sätt till disabled.
2. Skapa en ny användare
3. Logga in med den nya användaren och upptäck att endast Search/Cortana är installerat.
4. Använd notifikationscenter för att trigga "Settings". Nu finns "Settings" med i startmenyn!
5. Njut av en nära UWP-fri värld!

Kan tillägga att jag gjort ovan i Windows 10 1703 och allt fungerar perfekt. Kan vara bra för de som sitter med äldre LTSB baserad på 1607 och vill ha ett lite modernare Windows. Själv tycker jag att just 1703 har allt jag behöver.