Permalänk

Hjälp mig bestämma laptop!

Tjena, jag ska nu avgöra vilken laptop jag ska köpa!
Ska främst ha den till studier men också browsing/streamande och lite musikproduktion vid sidan om. Har inte tänkt mig nåt äkta powerhouse men ändå nåt som håller måttet i några år.

Specsen jag har letat kring är: 14" (känner att 15" blir för stort för att kånka med i skolväskan), 4-kärnig cpu runt i5-8250 (möjligtvis motsvarande Ryzen), 8GB DDR4, helst IPS, gärna M.2 större än 250GB, och tunnare desto bättre. Min budget är runt 7K.

För tillfället har jag ögonen på: Lenovo Ideapad 330s och Asus Vivobook 14 (Vivon är TN, mindre SSD och sämre batteritid men snabbare CPU, inget av Lenovos bloatware och trevligare utseende.)

Köpte först en: Lenovo Ideapad L340 vilket jag tyckte var bang-for-buck inköpt för 7500:-, men var inte nöjd med hur plastig den kändes, lite för stor för ryggan och pekplattan var horribel då den gav ifrån sig ett lustigt ljud vid användning. (Lät statiskt och grävde in i örat på mig, kan ha varit fel på plattan.)

Har därför lite tvivel om att köpa ännu en Ideapad, men 330s:n har aluminium chassi och möjligtvis bättre pekplatta.

Vad hade ni köpt? Har nån erfarenhet av dessa maskiner? Har ni tips på matchande laptops jag kan ha missat?

Uppskattar all hjälp!

Visa signatur

2700X, 5700XT

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har mycket att tillägga men jag skulle gått för en Asus Vivobook 14. det är en schystare dator overall. speciellt om man kollar på kvaliteten i konstruktionen.

Tyckte din post hade lite dåligt med svar också!
You have a friend in me!