Permalänk
Medlem

Fundering kring Intel "KF"

Hejsan alla Glada Intel entusiaster.

Jag har nyligen kommit över ett MSI Z370-A PRO moderkort med en tillhörande i3-8100. Jag har en AMD 1600 som jag nu skall låta gå till dottern så tar jag INTEL riggen så det mest är CS som spelas så ger detta lite stabilare FPS (Egentligen inget jag märken, men man blir ju lite kinkig när man har på FPS visaren)

Så min fråga är vad är grejen med "KF"? Jag kollar på 9600K och ser att vanliga "K" är billigare än "KF", dom har samma TDP, Turbo osv, det som skiljer är att KF saknar den integrerade grafiken, då blir jag lite fundersam till varför TDP är densamma (Kanske inte har något med det att göra men vill vara säker) samt varför ett högre pris när den saknar integrerad grafik (Inget jag kommer använda men samma här, vill veta varför)

Så vad säger ni, ni som är mer insatta i INTEL än vad jag är? Jag vet att jag bara får 6C/6T gentemot 6C/12T som jag har idag, men det kommer nog inte märkas så mkt för mig. Eller bör man satsa på någon annan typ 9700K eller? Dom känns dock väldigt dyra. Eller skall man sälja detta och köra på med senaste AMD?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

KF är väl egentligen bara ett sätt för intel att blåsa folk på pengar och prånga ut processorer med möjligtvis trasig GPU del. Den sitter där men de stänger helt enkelt bara av den.
Jag tillhör skaran som gärna skulle ta KF istället för K men jag har svårt att förstå prisbilden.

Har jag tolkat infon rätt om hur det fungerar så får ni gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem

Din dotter klarar sig inte med 8100 för då hade ju hon kunnat ta dom delarna och du behåller ditt moderkort, säljer 1600 och köper en 3600. 3000-serien har kommit ikapp bra och i cs:go är prestandan fin enligt SC benchmark
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
Det är dock en 3700x som testas där men cs:go borde prestera i stort sett likadant med en 3600 men det kan du ju kolla upp.
Alternativet är att du själv köper en 3600 och köper ett nytt moderkort, kränger av z370 + 8100 och låter din dotter ta över ditt nuvarande moderkort + 1600.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Orsaken till varför KF är dyrare beror troligtvis på att det säljs betydligt färre av dem, och då blir det lätt så. Lika med boxed vs. tray, där tray ofta är dyrare trots att tray innebär att man endast får processorn utan någon riktig förpackning eller medföljande kylare.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Grejen är att dottern i dag sitter med en 4670K som är klockad till straxt över 4GHz och då hon spelar lite blandat så märkes begränsningen av 4C4T av ibland och det är den jag vill komma ifrån.

Kanske vore det smidigast att köpa moderkort och minne till mig och låta henne överta min gamla 1600, man bör ju fortfarande kunna få några kronor för Z370-A PRO, i3-8100 samt 2x4GB DDR4 2400MHz (Klarar 3000MHz med XMP) så blir man inte låst på något sätt. Kränger även av hennes gamla grejer då som är Z97 Gaming 5, i5-4670K, 4x4GB DDR3 1600 MHz, så det bör nog inte bli allt för dyrt att köpa moderkort och CPU kan jag tycka.

Jag tackar åter igen för alla svar

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.