Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Skruva isär är klart bästa lösningen. Däremot är det omständligt att internt behöva dra så stora luftflöden i kors så det nedre intaget lär vara det som går till kylning av kompressorn och transport av värmen ut. Alltså dit som du vill sätta en extra slang.

Ett sätt att testa är att starta ACn och helt täppa för ett inblås i taget (plastpåse eller nåt) och se vars det slutar blåsa ut luft. Borde inte gå sönder något så länge du gör det under en kort stund så det inte hinner bli varmt. Förutsatt att de två insugen är separerade från varandra borde detta ge ett bra svar på hur den är konstruerad.

Bra tips. Ska testa det. Nu ger jag mig för idag med AC-fippel. Ska slappa och njuta av kylan ett tag nu. Tack för bra tråd alla inblandade!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Skruva isär är klart bästa lösningen. Däremot är det omständligt att internt behöva dra så stora luftflöden i kors så det nedre intaget lär vara det som går till kylning av kompressorn och transport av värmen ut. Alltså dit som du vill sätta en extra slang.

Ett sätt att testa är att starta ACn och helt täppa för ett inblås i taget (plastpåse eller nåt) och se vars det slutar blåsa ut luft. Borde inte gå sönder något så länge du gör det under en kort stund så det inte hinner bli varmt. Förutsatt att de två insugen är separerade från varandra borde detta ge ett bra svar på hur den är konstruerad.

Varför skulle han behöva skruva isär enheterna? Över halvan är evaporatorn, därför filter sitter där.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Som vanligt när man känner att man behöver något så är man ute i sista minuten.. Håller på och kollar för fullt efter en portabel AC. Har fastnat lite för Electrolux EXP35 känns som den har det en ac borde ha eller har jag fel? Priset är nog det jag ungefär kan tänkas lägga (ca. 5-6000). Jag läste i tråden något om att det fanns tank på vissa som måste tömmas och det vill jag t.ex verkligen inte råka ut för. Jag vill ha en effektiv AC som man sätter på plats och sen funkar den bara utan underhåll. Är jag då ute och cyklar med electroluxen eller är det ett bra köp?

P.S Bara hoppas den kommer fram i lager någon gång också

Permalänk
Medlem

@Eavo:
Här är en lista Portabel AC på Prisjakt som inte bör ha någon vattentank, och bör därmed ha funktionen att kondensera vattnet och blåsa ut det.
Och vad jag kunde se så finns Electrolux EXP35 med i den listan

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Hej alla!

Som vanligt när man känner att man behöver något så är man ute i sista minuten.. Håller på och kollar för fullt efter en portabel AC. Har fastnat lite för Electrolux EXP35 känns som den har det en ac borde ha eller har jag fel? Priset är nog det jag ungefär kan tänkas lägga (ca. 5-6000). Jag läste i tråden något om att det fanns tank på vissa som måste tömmas och det vill jag t.ex verkligen inte råka ut för. Jag vill ha en effektiv AC som man sätter på plats och sen funkar den bara utan underhåll. Är jag då ute och cyklar med electroluxen eller är det ett bra köp?

P.S Bara hoppas den kommer fram i lager någon gång också

EXP35 har en pyttetank för när det droppar efter du stängt av den men den kondenserar allt om den fungerar. Har inga problem med min.
Slang för vatten finns men den är bara aktuell i avfuktsläge.
exp35u538cw

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Eavo:
Här är en lista Portabel AC på Prisjakt som inte bör ha någon vattentank, och bör därmed ha funktionen att kondensera vattnet och blåsa ut det.
Och vad jag kunde se så finns Electrolux EXP35 med i den listan

Letade faktiskt efter det filtret men måste flugit förbi mitt huvud. Tack!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

EXP35 har en pyttetank för när det droppar efter du stängt av den men den kondenserar allt om den fungerar. Har inga problem med min.
Slang för vatten finns men den är bara aktuell i avfuktsläge.
exp35u538cw

Låter toppen! Hur mycket yta känner du att man kan kyla med EXP35? Är det ett sovrum sen får det vara bra typ ?
Börjar känna mig mer säker på att det är ett bra val av AC.

--------------------

Sen undrar jag vad skillnaden är mellan EXP35 och EXP34. 34:an har ju högre BTU? hur kommer det sig? Vilken är egentligen bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Letade faktiskt efter det filtret men måste flugit förbi mitt huvud. Tack!

Låter toppen! Hur mycket yta känner du att man kan kyla med EXP35? Är det ett sovrum sen får det vara bra typ ?
Börjar känna mig mer säker på att det är ett bra val av AC.

--------------------

Sen undrar jag vad skillnaden är mellan EXP35 och EXP34. 34:an har ju högre BTU? hur kommer det sig? Vilken är egentligen bäst?

Jag kyler mitt sovrum enbart. Mest för att jag har en dålig layout vad gäller luftflöde och portabel AC skapar undertryck så kylan sprids inte ändå. Måste fixa tvåslang isåfall. Har ca 20 kvadrat.
EXP35 är nyare än EXP34. Det är siffrorna efteråt som också är viktiga, det är tex EXP35U338CW EXP35U558CW EXP35U758CW osv med modellnamn.

Kyleffekten är inga problem att kyla vad det står i spec, för min tex 40kvadrat. Har jag en fläkt i dörröppningen så kan jag kyla nästa rum också men det är lite fult och låter en del.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Låter toppen! Hur mycket yta känner du att man kan kyla med EXP35? Är det ett sovrum sen får det vara bra typ ?
Börjar känna mig mer säker på att det är ett bra val av AC.

Sen undrar jag vad skillnaden är mellan EXP35 och EXP34. 34:an har ju högre BTU? hur kommer det sig? Vilken är egentligen bäst?

Jag har EXP34, enligt Elgiganten ska den fixa ca 36 kvadratmeter. Jag har en 2a på 42 kvm, och den lyckas inte riktigt kyla ner hela lägenheten. Det innebär att om jag har den i vardagsrummet så är sovrummet ff varmt och tvärtom. Så den gör väl exakt det den ska enligt sina specifikationer.

Kan också tänka mig att den hade kunnat göra ett bättre arbete om det hade varit en etta på 42 kvm, då hade den säkerligen lyckats ta hela lägenheten.

Dock inte så jobbigt att flytta den mellan rummen då den har hjul etc. Desutom låter den alldeles för mycket för att ha på när man ska sova, vilket innebär att det blir varmt när man försöker sova efter 30 minuter igen ändå. Så den får stå på i vardagsrummet under hela dagen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Nu är det väl många som kanske bor i en lägenhet men för de som bor i villa är det inte helt enkelt mer energieffektivt att sätta upp en luft-luft värmepump och använda den för kyla på sommaren och värme på vintern. Den låter också MYCKET mindre och MYCKET högre effektivitet.

Man slipper också allt meck med slangar som ska ut genom fönster och liknande och livslängden är garanterat längre. Finns också liknande produkt som bara är för AC som dessutom kostar under 10 000 kr men givetvis måste den installeras som säkert kostar några tusen till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är det väl många som kanske bor i en lägenhet men för de som bor i villa är det inte helt enkelt mer energieffektivt att sätta upp en luft-luft värmepump och använda den för kyla på sommaren och värme på vintern. Den låter också MYCKET mindre och MYCKET högre effektivitet.

Man slipper också allt meck med slangar som ska ut genom fönster och liknande och livslängden är garanterat längre. Finns också liknande produkt som bara är för AC som dessutom kostar under 10 000 kr men givetvis måste den installeras som säkert kostar några tusen till.

Den diskussionen hade vi i början på tråden. Men du har helt rätt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Den diskussionen hade vi i början på tråden. Men du har helt rätt.

Ok, har inte läst hela tråden utan bara små fragment.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta hit en eller flera firmor för rådgivning och offert på en luftvärmepumpsinstallation. Någon som har tips/bra erfarenheter med någon specifik firma som kan sköta en installation i Knivsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Funderar på att ta hit en eller flera firmor för rådgivning och offert på en luftvärmepumpsinstallation. Någon som har tips/bra erfarenheter med någon specifik firma som kan sköta en installation i Knivsta?

Undrar samma till föräldrarnas villa.
De bor i Sthlm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dryad:

Funderar på att ta hit en eller flera firmor för rådgivning och offert på en luftvärmepumpsinstallation. Någon som har tips/bra erfarenheter med någon specifik firma som kan sköta en installation i Knivsta?

Skrivet av Yorgo_:

Undrar samma till föräldrarnas villa.
De bor i Sthlm.

Oftast har kommunen en gratis energirådgivare som kan komma ut på plats och se vad som går att göra. Kan vara bra att börja med så man får en oberoende input också. Annars är det bara att söka på "installatörer värmepump din stad".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Funderar på att ta hit en eller flera firmor för rådgivning och offert på en luftvärmepumpsinstallation. Någon som har tips/bra erfarenheter med någon specifik firma som kan sköta en installation i Knivsta?

Skrivet av Yorgo_:

Undrar samma till föräldrarnas villa.
De bor i Sthlm.

Kontakta Kylslaget för installation.

Köpte via ett annat företag där installationen ingick. De monterade sakerna fel...Kontaktade KS för service och de löste problemen.

Skulle satsat på någon av Daikin's olika serie. Helst de med hög verkningsgrad. Det är värt att lägga lite extra krut, för en luftvärmepump har man i flertals år.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Kontakta Kylslaget för installation.

Köpte via ett annat företag där installationen ingick. De monterade sakerna fel...Kontaktade KS för service och de löste problemen.

Skulle satsat på någon av Daikin's olika serie. Helst de med hög verkningsgrad. Det är värt att lägga lite extra krut, för en luftvärmepump har man i flertals år.

Dalkin, Mitsubishi eller Panasonic är nog mina val. När man läser senaste testet så tycks det vara Panasonic eller Mitsubishi som gäller.
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.htm...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Dalkin, Mitsubishi eller Panasonic är nog mina val. När man läser senaste testet så tycks det vara Panasonic eller Mitsubishi som gäller.
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.htm...

Precis. De är rätt lika i kvalitet. Har en Mitsubishi i serverrummet. Gått 24/7 i typ 5 år på cirka 20 grader. Gjort en service(rensa utedelen på skit). Så nog är det kvalitet trots allt

Det jag menade var mer att man ska lägga pengarna på en riktig maskin, inte köpa något junk från Jula som pajar efter 2 år. Sedan har de dyrare maskinerna oftast fler funktioner. Daikin har på vissa modeller, avfuktning och fuktning. Vilket är skönt både på sommaren och på vintern när luften kan vara bedrövligt torr

Kör man Verisure hemma, så kan det ju vara värt att kolla på Panasonic. Koppla ihop med larmet och appen, så allt går att styra remote.

Modeller som är kompatibla med Verisure/Panasonic:VE9NKE, VE12NKE, HE9PKE, HE12PKE, NE9PKE, NE12PKE, NE18PKE, NE9PKE-1, AE9PKE, QE9PKE, QE12PKE, VZ9SKE, VZ12SKE, HZ9RKE, HZ12RKE, HZ9RKE-4, AZ9RKE, NZ9SKE, NZ12SKE, NZ18SKE, QZ12SKE.

Länk till verisure om hela grejen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Dåligt påläst, men frustrationen är stor. Det känns som att kyla är betydligt svårare än att värma, men kanske bara är så det upplevs.

Tog med min Hantech 2400:- maskin ut i sommarhuset under semestern.

1) Den låter som fasen. Alla är väl olika känsliga men jag med sambo lägger det på gränsen till outhärdligt. Går knappt att föra en normal konversation eller sitta och läsa en bok / göra något där man koncentrerar sig i samma rum utan att bli galen.

2) Att försöka köra den i ett för stort rum är totalt meningslöst, det "händer" verkligen ingenting. Antar att detta har något att göra med det jag funderar kring nedan, det är någon typ av "inflöde" av värme som är så stort att maskinen inte orkar kämpa emot?

3) Trots att man kört den hela dagen i ett "lagom"(?) stort rum, runt 12 kvadrat, så är det fasen tillbaka till noll max 30-60 minuter efter att man stängt av den.

Så det jag är mest förvånad över, utan att ha någon som helst teoretisk kunskap i ämnet, är hur "fort" / "bra" den varma luften (alternativt uppvärmning genom sol) lyckas ta sig in utifrån. Att tro att man ska kunna "kyla ned och stänga av" verkar ju helt uteslutet.

En annan sak jag måste orka googla är hur den egentligen "producerar" kylan. Detta är återigen bara empiriskt "upplevt" utan några som helst belägg, men det känns som att kylan ut är betydligt sämre när det är varmare runtomkring. Går det att resonera som så att "max" kyla är ett delta från omkringliggande temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Dåligt påläst, men frustrationen är stor. Det känns som att kyla är betydligt svårare än att värma, men kanske bara är så det upplevs.

Tog med min Hantech 2400:- maskin ut i sommarhuset under semestern.

1) Den låter som fasen. Alla är väl olika känsliga men jag med sambo lägger det på gränsen till outhärdligt. Går knappt att föra en normal konversation eller sitta och läsa en bok / göra något där man koncentrerar sig i samma rum utan att bli galen.

2) Att försöka köra den i ett för stort rum är totalt meningslöst, det "händer" verkligen ingenting. Antar att detta har något att göra med det jag funderar kring nedan, det är någon typ av "inflöde" av värme som är så stort att maskinen inte orkar kämpa emot?

3) Trots att man kört den hela dagen i ett "lagom"(?) stort rum, runt 12 kvadrat, så är det fasen tillbaka till noll max 30-60 minuter efter att man stängt av den.

Så det jag är mest förvånad över, utan att ha någon som helst teoretisk kunskap i ämnet, är hur "fort" / "bra" den varma luften (alternativt uppvärmning genom sol) lyckas ta sig in utifrån. Att tro att man ska kunna "kyla ned och stänga av" verkar ju helt uteslutet.

En annan sak jag måste orka googla är hur den egentligen "producerar" kylan. Detta är återigen bara empiriskt "upplevt" utan några som helst belägg, men det känns som att kylan ut är betydligt sämre när det är varmare runtomkring. Går det att resonera som så att "max" kyla är ett delta från omkringliggande temperatur?

Som ett svar på varför det inte håller sig kallt speciellt länge. Du har förmodligen en alldeles för klen AC för storleken på rummet och för den temperatur som du vill ha ner i rummet. Skaffa minst en med 12000BTU. Det du helst ska skaffa är en luftvärmepump som kan kyla om du kan installera en sån permanent.

Vill du komma billigt undan så är den här något som jag skulle köra på själv:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Den här låter väldigt lite och utomhusenheten låter knappt något den heller. Utomhusenheten vibrerar mest. Det är en sån här du ska ha om du har folk som är känslig för ljud.

Jo, en sak till. Det hjälper jättemycket om solstrålarna inte har fri väg rakt in i det rum som ska kylas. Som du är inne på, solstrålarna kommer i många fall värma så mycket att ACn knappt hinner med att kyla om du inte har en rejäl variant. Du tjänar alltid på att stoppa de strålar som värmer upp. Du kan sätta upp gardiner, solskydd, parasoll eller något annat som blockerar strålarna så gott det går.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag jämför med min äldre splitenhet och PACW212CO är lite tystare. Har inte mätt upp det men den upplevda ljudnivån är lägre. Det är ett mer lågfrekvent ljud från den äldre splitenheten som gör skillnaden men ingen av dom kan man ha på om man ska kolla på tv. Det kan man nog inte med någon portabel ac. Då är det luftvärmepump som gäller.

Det är inga missljud från enheten utan bara ett normalt kompressorljud. Och fläkten så klart.

Funderar själv på att köpa en PACW212CO då det verkar vara en bra kompromiss gällandes pris och kyleffekt, och undrar lite hur det är med vattentanken i den (lyckas inte googla fram någon vettig information om det).

Har du behövt tömma den något när den bara körs i AC-läge? Där den kommer stå i min lägenhet har jag inte precis lätt att tömma den om det skulle behövas göras med någon regelbundenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisppo:

Funderar själv på att köpa en PACW212CO då det verkar vara en bra kompromiss gällandes pris och kyleffekt, och undrar lite hur det är med vattentanken i den (lyckas inte googla fram någon vettig information om det).

Har du behövt tömma den något när den bara körs i AC-läge? Där den kommer stå i min lägenhet har jag inte precis lätt att tömma den om det skulle behövas göras med någon regelbundenhet.

Den har gått i några timmar varje dag sen köpet nu. Kan det vara en vecka jag haft den kanske?!

Det är två pluggar på den. En nederst och en 30 cm ovanför den. Jag återkommer om det blir tanktömning. Ingen slang eller skål för tömningen är med. Bara en skruvkork och en gummiplugg bakom som tätar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Den har gått i några timmar varje dag sen köpet nu. Kan det vara en vecka jag haft den kanske?!

Det är två pluggar på den. En nederst och en 30 cm ovanför den. Jag återkommer om det blir tanktömning. Ingen slang eller skål för tömningen är med. Bara en skruvkork och en gummiplugg bakom som tätar.

Alright, låter inte så farligt då ju, så länge det inte handlar om varje eller varannan dag så ska jag nog kunna lösa det.

Tack för infon, blir nog en beställning på en sådan då!

Permalänk

Är till-luften bara den på baksidan eller båda?

Permalänk

Sitter med en EXP26U758CW hemma.

Har testat att modda den själv till ett tvåslangsystem och täppt till så mycket jag kan och känner inte att det drar nånstans i den undre delen.
Jag undrar dock om det inte är helt täppt mellan övre och undre delen, För jag har märkt att den inte blåser lika kallt längre, samt om jag jämför slangarna in/ut så är trycket ut högre än trycket in, blockerar jag slangen som drar in luft så blir det ingen skillnad i trycket ut.
Så det känns som att man ha skapat en väg för AC'n att dra kall luft utifrån, men inte tillräckligt bra. För den verkar iaf hålla kylan bättre inne på varma dagar nu sen innan den blev moddad.

Någon som har nått tips på vad man kanske kan testa eller om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är det väl många som kanske bor i en lägenhet men för de som bor i villa är det inte helt enkelt mer energieffektivt att sätta upp en luft-luft värmepump och använda den för kyla på sommaren och värme på vintern. Den låter också MYCKET mindre och MYCKET högre effektivitet.

Man slipper också allt meck med slangar som ska ut genom fönster och liknande och livslängden är garanterat längre. Finns också liknande produkt som bara är för AC som dessutom kostar under 10 000 kr men givetvis måste den installeras som säkert kostar några tusen till.

Fördelen med en portabel AC är att den just är portabel. Personligen köpte jag två portabla AC till villa. En luft-luft värmepump hade blivit några tusenlappar dyrare vilket absolut hade vart acceptabelt. Men då måste jag leva med ett permanent fult aggregat både på utsidan och på insidan. Till de 10-30 dagarna per år man faktiskt behöver kyla så tycker jag en portabel duger alldeles utmärkt då fördelen att man kan ställa undan den i ett förråd/garage resterande året.

Gällande värmen så har jag fjärrvärme, så en värmepump hade inte gjort så mycket för det ekonomiska. Har mad däremot direktverkande el så är en värmepump ett sjukt billigt och effektivt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Fördelen med en portabel AC är att den just är portabel. Personligen köpte jag två portabla AC till villa. En luft-luft värmepump hade blivit några tusenlappar dyrare vilket absolut hade vart acceptabelt. Men då måste jag leva med ett permanent fult aggregat både på utsidan och på insidan. Till de 10-30 dagarna per år man faktiskt behöver kyla så tycker jag en portabel duger alldeles utmärkt då fördelen att man kan ställa undan den i ett förråd/garage resterande året.

Gällande värmen så har jag fjärrvärme, så en värmepump hade inte gjort så mycket för det ekonomiska. Har mad däremot direktverkande el så är en värmepump ett sjukt billigt och effektivt val.

Många kombinerar bergvärmepumpen med en luftvärmepump.

Permalänk

Hejsan,

Tänkte höra om någon har koll på diametern på frånluftsslangen till Electrolux EXP26U338CW? Tänkte om den får plats i mitt nuvarande hål i väggen för ventilationen för att slippa fönsterkitt osv.

Tack på förhand!

Permalänk

@karstensson: https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/Electro...

Varmluften leds utomhus via denmedföljande slangen (Ø140 mm x 1390mm)

Permalänk

@WhiskeyBent:

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Tror att jag såg att någon nämnde Trotec tidigare, kan inte säga något om deras produkter - men de saluför faktiskt en dubbelslangad portabel ac samt en split-ac. Känns som ett klart alternativ till att köpa en enslangad och eftermontera för de i lägenhet som vill undvika undertryck.

https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/Lokal-luftkond...
https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...