Server / NAS / Backuplösning / PLEX

Permalänk

Server / NAS / Backuplösning / PLEX

Hej på er!
Dagen har kommit då jag är nervös varje dag för att förlora en massa viktiga bilder och filmer. Driver eget företag och har försökt backa upp så gott jag kan till min gamla Synology NAS med dubbla WD Red 3tb men den är så full och nu har det gått långt över tiden.

Jag har min gamla datorburk i7 4790k med 32gb ram ståendes och inte använd sedan juli förra året när jag köpte min nya burk. Så min undran är om jag ska satsa på att sätta in diskar i den eller köpa mig en vettigare NAS med plats för 4 diskar.

Min tanke är att köpa en WD red 10tb till NASen och en likadan till min dator. Sedan spegla dem två automatiskt så varje gång jag laddar in nyinspelat material så speglas det automatiskt till NASen. Då har jag iallafall data på två olika ställen och borde således vara ganska så safe. Tycker jag... Dessutom ska den agera Plex server och transcoda materialet och skicka till min Apple TV.

Min fråga är egentligen är det värt att böka igång en Windows Server installation och använda min gamla dator som står - eller kommer jag bli lika nöjd med en NAS som dessutom troligtvis kommer reta upp mig mindre?

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måste ha en ganska kraftfull och nyare synology för att kunna köra plex med transcoding... Står på plex hemsida vad du kan förvänta dig.

Själv kör jag openmediavault på min gamla server och det funkar bra fast jag inte är vidare insatt i Debian.
OMW med plex och och nextcloud i docker så har du vad du behöver.

https://www.youtube.com/channel/UCX2Vhc0LIzSS9aMzhGFZ7PA

Techno Dad Life har enkla och pedagogiska guider på Youtube hur du installerar allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av real_NiKeMaN:

Hej på er!
Dagen har kommit då jag är nervös varje dag för att förlora en massa viktiga bilder och filmer. Driver eget företag och har försökt backa upp så gott jag kan till min gamla Synology NAS med dubbla WD Red 3tb men den är så full och nu har det gått långt över tiden.

Jag har min gamla datorburk i7 4790k med 32gb ram ståendes och inte använd sedan juli förra året när jag köpte min nya burk. Så min undran är om jag ska satsa på att sätta in diskar i den eller köpa mig en vettigare NAS med plats för 4 diskar.

Min tanke är att köpa en WD red 10tb till NASen och en likadan till min dator. Sedan spegla dem två automatiskt så varje gång jag laddar in nyinspelat material så speglas det automatiskt till NASen. Då har jag iallafall data på två olika ställen och borde således vara ganska så safe. Tycker jag... Dessutom ska den agera Plex server och transcoda materialet och skicka till min Apple TV.

Min fråga är egentligen är det värt att böka igång en Windows Server installation och använda min gamla dator som står - eller kommer jag bli lika nöjd med en NAS som dessutom troligtvis kommer reta upp mig mindre?

Det går utmärkt att klämma in ett gäng diskar i din gamla dator och köra freeNAS/Nas4Free/unRAID etc.

Beroende på vad ditt företag gör och vad du jobbar med så kan det dock vara vettigt att bara betala för något simpelt som finns på marknaden för att lättare kunna få support. Tid är pengar etc.

Det går även utmärkt att köra två olika maskiner om du har olika behov, t ex plex i hemmet men inte off-site.

Notera att backup ska vara på två fysiskt olika platser, vad händer om det blir brand, inbrott eller blixtnedslag? Då ryker allt om det är i samma hem. Överlever företaget om detta händer?

Även väldigt bra att ha snapshots eller åtminstone lite tid mellan synkronisering av filer om det skulle vara så att ena NAS-enheten blir utsatt för kryptolocker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det går utmärkt att klämma in ett gäng diskar i din gamla dator och köra freeNAS/Nas4Free/unRAID etc.

Beroende på vad ditt företag gör och vad du jobbar med så kan det dock vara vettigt att bara betala för något simpelt som finns på marknaden för att lättare kunna få support. Tid är pengar etc.

Det går även utmärkt att köra två olika maskiner om du har olika behov, t ex plex i hemmet men inte off-site.

Notera att backup ska vara på två fysiskt olika platser, vad händer om det blir brand, inbrott eller blixtnedslag? Då ryker allt om det är i samma hem. Överlever företaget om detta händer?

Även väldigt bra att ha snapshots eller åtminstone lite tid mellan synkronisering av filer om det skulle vara så att ena NAS-enheten blir utsatt för kryptolocker.

Hej!
Tack för dina tankar! Jobbar inom foto/media och får således stora datamängder. Annars hade jag kunna tänka mig någon cloudlösning för enkelhetens skull.
Borde väl gå att ställa en server offsite med någon slags VPN eller liknande (behövs det?) för att enkelt kunna nå servern tänker jag?

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av real_NiKeMaN:

Hej!
Tack för dina tankar! Jobbar inom foto/media och får således stora datamängder. Annars hade jag kunna tänka mig någon cloudlösning för enkelhetens skull.
Borde väl gå att ställa en server offsite med någon slags VPN eller liknande (behövs det?) för att enkelt kunna nå servern tänker jag?

Exakt hur man gör vågar jag inte svara på men har för mig att Rsync är populärt protokoll att överföra med. Då krävs dock att enheterna kan se varandra. Finns säkert färdiga lösningar i t ex Synology för detta men inget jag skall svära på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Exakt hur man gör vågar jag inte svara på men har för mig att Rsync är populärt protokoll att överföra med. Då krävs dock att enheterna kan se varandra. Finns säkert färdiga lösningar i t ex Synology för detta men inget jag skall svära på.

Vad menar du med detta? Rsync går utmärkt att köra över internet, det använder SSH för att kryptera förbindelsen. Så länge minst en av de aktuella maskinerna är åtkomlig utifrån kan du köra rsync mot den, både push och pull. Nackdelen med rsync är att det saknar versionshantering men det går att lösa med t.ex. rsnapshot.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zarkov:

Vad menar du med detta? Rsync går utmärkt att köra över internet, det använder SSH för att kryptera förbindelsen. Så länge minst en av de aktuella maskinerna är åtkomlig utifrån kan du köra rsync mot den, både push och pull. Nackdelen med rsync är att det saknar versionshantering men det går att lösa med t.ex. rsnapshot.

Bra med förtydligandet från din sida exakt hur det fungerar.
"Nåbar/åtkomlig" är väl kanske ett bättre ord från min sida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alternativ för backup

Som andra redan har nämnt här, så har du egentligen en rätt så stor uppsjö med alternativ när det kommer till backup. Både när det kommer till lokala lösningar lika väl som färdiga tjänster man betalar för.

I mitt hemma-labb så har jag idag en redundans uppsatt för all backup som jag tar (detta inkluderar all vanlig media och backups av inställningar, databaser etc), där det är en kombination av flera lokala lösningar och en extern tjänst för att säkerställa att det alltid finns en kopia någonstans.

Ex:
Så låter jag Owncloud (i telefonen) synkronisera till min egna server lokalt (detta gäller även för min stationära för vissa mappar). Den i sin tur kör en backup till min NAS (kör också en gammal Synology idag ), för att i sin tur synkronisera upp all backups till Gdrive (krypterat) med rclone.

Så med andra ord finns min data på tre ställen konstant i fall att.

Däremot, du som jobbar med foto/media bör nog ta en ordentlig funderare över hur mycket data du är beredd att kunna förlora i värsta fall om du inte har någon extern lösning. Låt oss säga att en brand bryter ut i ditt hem, då blir du av med allt.

Ett par förslag på några externa tjänster:

  • Dropbox (de har trots allt ett rätt så ok pris, så länge mängden data inte springer iväg för långt). Tänk också på att du kan fråga efter mer utrymme via deras support, om 3tb inte skulle vara tillräckligt.

  • Gsuite. Här finns en "gräns" för varje användare, men är ingenting som de forcerar så länge du inte missbrukar tjänsten grovt (göra hela ditt arkiv publikt etc). Jag själv nyttjar över 20tb på en användare idag utan några problem. Mer info om detta längre ner.

  • Object stores. Denna kommer kräva lite mer teknisk expertis eller pillande från din sida, men låter dig också skala "oändligt". Alternativen här är AWS (Amazon), Azure (Microsoft), DO (Digital Ocean), Hetzner storage box/Hetzner storage box Nextcloud. Mer info om detta lite längre ner.

  • Och klassikern Backblaze. Här tror jag det redan finns en färdig app i Synology's egna marketplace, vilket gör uppsättningen rätt enkel.

Gsuite:
Google själva säger att det finns en gräns för varje användare (vill minnas 1tb) när du skapar ett Business-konto (12 dollar i månaden). Men har själv inte stött på några som helst problem med att lagra betydligt mer än så (är som sagt över 20tb idag). Det man måste tänka på är:
- Du måste ha en egen domän som kopplas till ditt Gsuite-konto (du kommer även kunna använda gmail för den domänen).
- Gå inte vild och bananer över att dela länkar hej vilt överallt (detta gäller för vanliga gdrive också), då det trots allt finns en ratelimit för varje konto per dygn. Och missbrukas detta allt för hårt så kan du få ditt konto låst/borttaget.

För att ladda upp din media/vanliga filer till Gsuite är inte svårare än vad det är med vanliga Gdrive (är samma tjänst, skillnaden är att Gsuite är en samling av applikationer som blir isolerade bara till de användare som finns i din Suite), vilket gör att det finns en uppsjö med klienter som klarar av uppladdningen. Jag själv föredrar just rclone för själva uppladdningen, då jag kan använda samma skript på alla maskiner som jag vill ska kunna ladda upp.

Object storage:
Denna lösning är lite klurigare (som tidigare nämnt), men kan låta dig både spara slantar eller ge dig mer kontroll över hur/när/vad du väljer att ladda upp. Tänk på att om du ska välja AWS (Amazon) eller Azure (Microsoft) så vill du använda dig av "cold storage", vilket menas att du förväntas att ladda upp, men inte att ladda hem speciellt ofta (eller någonsin), vilket gör att du kan behöva betala en slant för att ta hem all data.

Som företag hade jag nog föredragit denna lösning, men min åsikt är påverkad av mitt intresse i teknik och viljan till att ha mer verktyg kring lagringstjänsterna än något annat (betalar gärna en slant extra för det lilla).

Men om det nu inte skulle vara intressant att använda externa tjänster för dina backups, se då gärna till att sprida ut din data på flera platser istället. Exempelvis kanske ha en liten box ståendes hos dina föräldrar/syskon, ifall att olyckan skulle vara framme.

Permalänk

@asabla: Wow grym writeup stort tack för det! Cold Storage är väl i princip det jag tänker mig att jag behöver. Tanken i nuläget är som sagt att ha dubbla 10tb red diskar i main datorn och sedan köra dubbla 10or i nasen. Då har man ju dubbla fack lediga för framtida utbyggnationer också. Få ut datan från mitt hus är inga problem då jag sitter på 250/250 problemet är att alla andra jag känner sitter med 100/100 vilket ju stryper flödet rätt rejält. Kommer man hem efter en arbetsdag med 100GB så tar det ju ett tag att safea upp till nasen då.

Fan så svårt det är. Känner ju ändå att jag vill ha en "billig" lösning såklart som jag inte behöver lägga allt för mycket pengar på då det är "tråkiga" pengar att lägga ut. Men idag finns all data på endast två hårddiskar i min dator och det känns extremt dumt så därför behöver jag en lösning typ nu helst igår!

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag kan skriva ett mer utförligt svar senare ikväll, jag har varit i samma sits som du, och jag kör aws s3 nu och gcp, sover gott om natten med vetskapen att allt är uppbackat och krypterat, nackdelen med att ha egna lösningar är att de inte skyddar mot brand, stöld, översvämmning med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag börjat använda AWS, och närmare bestämt deras S3 lagring.

Det finns en uppsjö olika lagringsmöjligheter:
Aws S3 Pricing

Jag kör t.e.x standard storage för min Timemachine-backup som jag uppdaterar i princip dagligen nu när allt är nytt och spännande, jag har laddat upp alla familjebilder och dylikt till S3 Glacier Deep Archive Storage. 10 tb i Glacier kostar 9,9 dollar i månaden, låt oss avrunda till 100 kr i månaden, då har du din data sparat i tre olika datacenters om jag inte minns fel med en "eleven nine durability" du får googla på det om du vill :).

Om du dessutom installerar aws command line interface kan du synca vilken mapp du vill mot S3 med några enkla kommandon vilket gör uppladdning och sync exremt enkelt.

Efter ca 1 månads "lekande" med S3 har jag även börjat använda Google Cloud Platform för att se vilken av tjänsterna jag gillar bäst, rent spontant är GCP enklare att använda, de har en GUI som är så enkel att du efter 3 min är igång och laddar upp dina filer.

Dock har jag tyckt det börjar bli rätt roligt med AWS så jag vet inte vilken jag kommer använda i längden.

Stora fördelen - du behöver aldrig oroa dig för att datan skall försvinna, du kan sätta upp regler som gör att din data inte kan raderas även om någon kommer över dina inloggningsuppgifter, din data är tillgänglig för dig oavsett vart i världen du befinner dig och som sagt, du är inte känslig för om din bostad fattar eld, om du får inbrott o.s.v.

Nackdelar - du är begränsad av din egen bandbredd (för mig är det inget problem kör sync en gång per dygn nattetid)
Du har inte längre 100% kontroll över din data, det finns ju nu i molnet istället för hos dig lokalt.

Men med tanke på att aktörer som Netflix och nu senast Pentagon använder eller komma med stor sannolikhet använda AWS känns det rätt lugnt för oss privatpersoner att lägga vår data där.

Nu skriver jag som sagt återkommande om AWS, men vill igen påtala att tröskeln för att komma igång med GCP var lägre för mig, kanske för att jag redan nördat ner mig i AWS en månad iofs.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.