AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag får inte upp tempen i mitt rum med en överklockad 3900x under blender rendering, hur du kan få upp tempen med en idlande mindre cpu är för mig en gåta, oddsen är att din skärm avger mer värme än processorn i det läget för att inte tala om grafikkortet, psu'n, vrm sektionen, hårddiskar osv.

Jag ser att du undvek att besvara min fråga och istället endast fokuserade på det inom parantes.

Skrivet av FalsktIotakt:

Du kan ju ställa in fläktkurvor för tystare drift.
Sedan rummet.. jo det blir varmare, det gör det av din mobiltelefon med, alla värmekällor bidrar till värme. Men som mätare för att bedöma CPUs värme är det nog ett litet klumpigt mått. Det blir utan tvekan varmare i rummet, frågan är hur mycket.. jag tar det dock mest som ett uttryck för att det blir mycket värme omotiverat.. och där har du nog rätt.

Ja, fläktkurvan kanske är något att se över. Faktum är dock att temperaturen ökar så pass mycket (utan vettig anledning) så att fläkten i nuläget måste varva igång. Vid energrisparläge behövs inte det.

Det kanske mest är inbillning om det nu är så att den högre volten inte kan göra märkbar skillnad i mitt lilla rum/garderob, över flertalet timmar?

Jag har inte sett det som en mätare av processorns värme, utan som en effekt av att den drar onödigt mycket volt under långa perioder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Insanyrd:

Alltså förstår inte... När ni säger att cpun blir så varm så den värmer hela rummet! Kände utblåset på mitt lilla chassie, och det var mest lite ljummen luft. Kommer mycket varmare luft från min nätdel. Jag har en 3800x som kyls med en fractal design celsius s24.

Alltsååå .. tempen säger inget om effekten .. å värmer rummet, ta det lite bildligt att det blir för varmt och inte bokstavligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag ser att du undvek att besvara min fråga och istället endast fokuserade på det inom parantes.

Ja, fläktkurvan kanske är något att se över. Faktum är dock att temperaturen ökar så pass mycket (utan vettig anledning) så att fläkten i nuläget måste varva igång. Vid energrisparläge behövs inte det.

Det kanske mest är inbillning om det nu är så att den högre volten inte kan göra märkbar skillnad i mitt lilla rum/garderob, över flertalet timmar?

Jag har inte sett det som en mätare av processorns värme, utan som en effekt av att den drar onödigt mycket volt under långa perioder.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du blandar ihop hög spänning som behov av kyla, spänning utan ampere skapar inte värmeeffekt, faktum är att hög temp avläsning på en zen2 under idle inte heller behöver betyda behov av kyla. Gör ett litet prov, sätt din kylare på max rpm, kolla hur din temp varierar under idle och sätt den sedan till 500rpm låst hastighet och kika på tempen igen under idle, oddsen är att du kommer se exakt samma temp i bägge fallen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men idag är jag bara den där användaren som vill att det ska fungera.
Jag förstår inte hur AMD fullständigt kan misslyckas med något så fundamentalt som att visa de mest grundläggande data som en processor behöver bry sig om, såsom spänningar och temperaturer.

Jag misstänker (men kan ha fel, då kan du ta detta som en upplysning ) att du vet, att det *absolut* dyraste (i mantimmar, utvecklarenergi och kompetens) är att hantera edge cases, presentera data, och speciellt göra detta med bibehållen bakåtkompabilitet.

Jag tycker också att AMD borde kunna presentera alla mätpunkter, tex de 64 t-junction punkterna på ett NAVI, eller hur många mätpunkter det finns i en Zen2. Men det kostar enorma (overkliga) mängder resurser. Ge AMD 15 år som har samma "success" som de senaste 18 månaderna, så kommer de också ge extremt polished resultat, hantera konstiga edge cases, ha ccx/ccd klocking i bios (motsv. per-core klockning hos Intel), etc. Men det är inte lätt.

Jag sitter inte här o fanboyar AMD, jag vill också det ska funka bättre. Dock så har jag liknande utmaningar varannan dag där allt ska inte bara funka perfekt, det ska se snyggt ut, gärna med feta animationer, och varje sida ska presentera exakt den infon just din specifika användare vill ha (utan att de angivit detta). Så lite av en pet peeve. Det kommer bli bättre. Jag tror man får acceptera att AMD pushar hårt på de områden de kan, o de de inte hinner med blir lidande. Man har valet att köpa intel, eller arm, eller köra en annan amd platform som funkar bättre. med dagens uppsjö techtubers o press, så har man väldigt lite ursäkter när det gäller att informera sig innan man handlar.

le-sigh, blev väldigt off topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

utan som en effekt av att den drar onödigt mycket volt under långa perioder.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är det absolut vanligaste missförståndet. Det finns inget i universum som "drar volt", eller spänning som det heter. Det som "dras" är ström, vilket genererar effekt. Spänningen är en potential som avgör hur lätt/svårt en ström har att överkomma ett visst motstånd och för elektroner att faktiskt börja vandra.

Ingenting behöver bli varmt öht för att en viss spänning existerar. Eller någon effekt genereras. Folk har snöat in på "volten" och glömmer helt bort temperatur och effekt, samt vad för sorts temp och från vilken sensor. Skärpning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har mätt temperatur på undersidan av skrivbordet nu (det vill säga direkt över där datorerna står)

Ryzen 27.2 grader
Intel 24.7 grader

update:
Intel 26.2 vid chassifläktens utsläpp
Ryzen 28.9 grader

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Har mätt temperatur på undersidan av skrivbordet nu (det vill säga direkt över där datorerna står)

Ryzen 27.2 grader
Intel 24.7 grader

update:
Intel 26.2 vid chassifläktens utsläpp
Ryzen 28.9 grader

Va bra... nu har du FYRA helt meningslös mätvärden att förlita dig på. Mät inne på toaletten och sovrummet med och varför inte ute i trädgården. Så får du fler meningslösheter att redovisa. Fö kan vi inte prova med att få statistik över vart det finns mest amd respektive intel maskiner och sedan titta på väderkartor vem som blir varmast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJ_Datte:

med dagens uppsjö techtubers o press, så har man väldigt lite ursäkter när det gäller att informera sig innan man handlar.

Problemet är ju att det finns väldigt mycket skit över 90% av de tester som gör där ute är ju rätt vilseledande, för att inte säga direkt korkat gjorda. Dessutom är det tyvärr minde välgjord tester och myter som får fäste i flödet. Dar du denna tråd, imponerande 312 sidor. Skulle man rensa den och bara spara välunderbyggda påståenden och frågor så hamnar vi på max tio sidor.. resten är utfyllnad eller felaktigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Va bra... nu har du FYRA helt meningslös mätvärden att förlita dig på. Mät inne på toaletten och sovrummet med och varför inte ute i trädgården. Så får du fler meningslösheter att redovisa. Fö kan vi inte prova med att få statistik över vart det finns mest amd respektive intel maskiner och sedan titta på väderkartor vem som blir varmast?

Nu står ju datorerna under SAMMA skrivbord med LIKADANA chassi, med SAMMA spel, med SAMMA inställningar i SAMMA rum.

Det som skiljer är processor, grafikkort (som dessutom är av en svalare modell än i Intel datorn), moderkort och ramminne.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Men idag är jag bara den där användaren som vill att det ska fungera.
--------------

Lite svårt att börja felsöka saker när man får gissa sig fram hela tiden också, är temperaturen sådär hög? drar den sådär mycket ström? eller är det en felvisning för att jag råkade röra muspekaren?

Instämmer i stor i hela ditt inlägg men främst det citerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Det som skiljer är processor, grafikkort (som dessutom är av en svalare modell än i Intel datorn), moderkort och ramminne.

och luftflöden placering i rummet mm som skiljer.. du sysslar med meningslösheter här.
Men förutom din "mätmetod" så lär du ha mycket rätt i sak.
Jag ifrågasätter inte att amd maskinen ger mer värme utan hur du mäter.
Går du till bättre sakligare forum så finner du att din iakttagelser stämmer. Amd blir varm och det är INTE frågan om någon extrempunkt utan en mer generell värme beroende på högt effektuttag för väldigt många med normal installationer.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Yes, har ställt in det manuellt men tittar man i ryzen master så biter det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju märkligt måste jag säga.

Värdet som fanns under AMD/CBS och om man sparade profilen och la in den fastän man uppgraderat UEFI till nyare (då AMD/CBS mer eller mindre är tom på funktioner) så kom det värdet med och det syntes i RM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu står ju datorerna under SAMMA skrivbord med LIKADANA chassi, med SAMMA spel, med SAMMA inställningar i SAMMA rum.

Det som skiljer är processor, grafikkort (som dessutom är av en svalare modell än i Intel datorn), moderkort och ramminne.

Med andra ord. Testet blir missvisande eftersom du inte har samma komponenter i det. Ser du inte problemen själv här? Det finns liksom en orsak varför t.ex. Sweclockers kör med exakt samma setup i sina tester. Det är för att, så gott det går, utesluta eventuella missvisande resultat pga. ändrad hårdvara.

Kan vara så att den "svalare modellen" eventuellt, vid tidpunkten, skött ut mer värme etc? Sedan hur vet du att det är CPUn som skyfflar ut värmen och inte säg grafikkortet tillsammans med CPUn? Detta vet du ju inte eftersom du inte har samma system som grund (inom viss gräns.. t.ex. kan du ju inte ha samma moderkort).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Och vilka skatter (nya alltså) ligger på datorkomponenter? Kemikalieskatten är den enda jag kan komma på men den ligger inte på datorkomponenter utan färdiga system samt skärm.

Underligt med tanke på att det är oftast din GPU som är den största boven när det kommer till värmeproduktion.

Samma sak ju iof. sägas om din kommentar. Bara för att du har problem så betyder det inte att alla andra har det.

Det känns lite som att dessa problem egentligen är "entusiastrelaterade" i den bemärkelsen att "normala" användare inte skulle märka av dessa. Detta pga. att de inte sitter och mäter varenda liten variabel och stämmer av dessa med andra entusiaster. Oberoende så är det även ganska svårt att se var exakt AMD ska beskyllas och var moderkortstillverkarna ska beskyllas.. svaret ligger antagligen någonstans mittemellan.

Tjaaaa du kan ju ta bränsleskatt tex. Kostar att få produkter till butik/lager. Höjd elskatt höjer priserna även om det är mikroskopiska belopp per enhet. Många bäckar små. Finns alltför många områden där skatterna höjts som påverkar en slutprodukts pris i handeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med andra ord. Testet blir missvisande eftersom du inte har samma komponenter i det. Ser du inte problemen själv här? Det finns liksom en orsak varför t.ex. Sweclockers kör med exakt samma setup i sina tester. Det är för att, så gott det går, utesluta eventuella missvisande resultat pga. ändrad hårdvara.

Kan vara så att den "svalare modellen" eventuellt, vid tidpunkten, skött ut mer värme etc? Sedan hur vet du att det är CPUn som skyfflar ut värmen och inte säg grafikkortet tillsammans med CPUn? Detta vet du ju inte eftersom du inte har samma system som grund (inom viss gräns.. t.ex. kan du ju inte ha samma moderkort).

Ok, men såhär då:

Ryzen har ett Asus RTX 2060 Rog Strix OC i sig, medans Intel har ett MSI RTX 2070 Gaming Z.

2060-kortet går svalare, ser sällan över 60grader på det kortet, medans 2070 ligger strax under 70 grader.
I effekt så ligger AMD-datorn ca 30watt under Intel-datorn enligt wattmätaren.

Känns det inte då som att AMD har bättre odds att få en lägre temperatur?

Dessutom står Inteldatorn mot väggsidan medans AMD-datorn står ut mot rummet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

I effekt så ligger AMD-datorn ca 30watt under Intel-datorn enligt wattmätaren.

Du sa det själv, det är alltså helt omöjligt för AMD-datorn att värma upp rummet mer enligt fysikens grundlagar, du kan inte alstra mer värme med lägre effekt då har du uppfunnit en evighetsmaskin och är snart rikast i hela världen ....

Placebo, jag säger bara placebo, du vill att Intel-burken skall vara svalare då är den det i din värld.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Ok, men såhär då:

Ryzen har ett Asus RTX 2060 Rog Strix OC i sig, medans Intel har ett MSI RTX 2070 Gaming Z.

2060-kortet går svalare, ser sällan över 60grader på det kortet, medans 2070 ligger strax under 70 grader.
I effekt så ligger AMD-datorn ca 30watt under Intel-datorn enligt wattmätaren.

Känns det inte då som att AMD har bättre odds att få en lägre temperatur?

Dessutom står Inteldatorn mot väggsidan medans AMD-datorn står ut mot rummet.

Då är det inte direkt lika. Du har olika grafikkort vilket givetvis innbär olika energiåtgång.
Tar du inte hänsyn till det blir resten med helt meningslöst. Äpplen med päron.

Permalänk
Medlem

Har en 3700x på ett B450 Tomahawk Max med corsair vengeance lpx cl16... alltså CPU drar vid lättare användning lätt upp mot 65-70 grader med stock kylaren och fläkten drar igång stötvis vilket hörs ganska mycket. Egentligen pendlar den mellan 55 - 70 grader ganska kraftigt.

Är det normalt beteende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du sa det själv, det är alltså helt omöjligt för AMD-datorn att värma upp rummet mer enligt fysikens grundlagar, du kan inte alstra mer värme med lägre effekt då har du uppfunnit en evighetsmaskin och är snart rikast i hela världen ....

Placebo, jag säger bara placebo, du vill att Intel-burken skall vara svalare då är den det i din värld.

Jo, det var nog placebo, borde inte haft en ir-termometer tillverkad av Intel, man borde ju ha fattat att det skulle bli så då. Ber om ursäkt.

Sedan angående evighetsmaskinen, nu är jag ju ingen fysiker men fick en tanke.

"du kan inte alstra mer värme med lägre effekt".

Så om jag har 2 elmotorer på 100 watt där den ena motorn har en verkningsgrad på 10% och den andra motorn har en verkningsgrad på 90% så blir de lika varma alltså?.

Om energin bara skulle omvandlas till värme så håller jag med dig, men omvandlas verkligen energi in i en dator enbart till värme?

edit: oavsett om all energi blir värme, så blir ändå min ryzen 3600 cpu varmare än min ryzen 2700 blir, ändå är båda processorerna 65w chip, med samma maxgräns för hur mycket effekt de kan förbruka.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Då är det inte direkt lika. Du har olika grafikkort vilket givetvis innbär olika energiåtgång.
Tar du inte hänsyn till det blir resten med helt meningslöst. Äpplen med päron.

som sagt, så borde ju då AMD ha en fördel med att ha lägre temperatur och energiåtgång på grafikkortet kan jag tycka.
Jag har ingen lust att köpa ett till 2070 för att testa dock, så jag avbryter mina mätningar här.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

Man har sänkt temp gräns 5c när den börjar bromsa därav effekten.

Även om jag sätter manuell throttle värde i BIOS eller disable så går den inte över 4.150GHz

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Alltså förstår inte... När ni säger att cpun blir så varm så den värmer hela rummet! Kände utblåset på mitt lilla chassie, och det var mest lite ljummen luft. Kommer mycket varmare luft från min nätdel. Jag har en 3800x som kyls med en fractal design celsius s24.

Jag sitter med Nzxt-X52 kraken med Ryzen 7 3700x och hade höga Idle Volt buggen på första Bios och Chipset drivers.

Men även fast Cpu gick betydligt varmare i mitt lilla Spöke (Mitx) så var jag aldrig nära att värma upp rummet pga datorn.

Nu med nyaste Bios och Chipset drivers går datorn betydligt svalare och inte ens chassit blir varmt längre från början var luften som pumpades ut betydligt varmare och Sidopanelen varma.

Har en erkänt varm lägenhet enligt besökare då jag har terrarier som värmer upp betydligt mer.

Så förstår inte heller hur det går till ska erkännas.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Någon som vet vilka värden är "safe" att sätta i TDC, EDC, PPT?

Sitter med Gigabyte x370 K7 och Ryzen 3600, vill få ut max potential med PBO.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

Någon som vet vilka värden är "safe" att sätta i TDC, EDC, PPT?

Sitter med Gigabyte x370 K7 och Ryzen 3600, vill få ut max potential med PBO.

Om jag väljer mitt moderkorts default gränser för PBO så landar jag på 4096W i PPT, 480A TDC och 650A EDC. Processorn kan dock aldrig konsumera detta utan det handlar om att ta bort gränserna bara, det som begränsar dig i slutändan blir FIT tabellen och temp, dessa gränser försvinner inte för att du "tar bort" de andra. Kör inte scalar värde maxat i onödan utan prova vilket värde som ger dig mest, för min del funkar x6 bra, över det och jag tappar single core prestanda.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Vad är rätt? Ryzen master visar ett vägt medelvärde från flera givare. Dvs hur varm CPU är i snitt. Är det rätt eller fel?
Mäter du maxvärden så blir det högre. Min går vid stress test till 60C innan den börjar på klocka ner enligt rysen master.
Den sänker klockan när högsta temp är 75c numera. Ett värde som då använd för frekvens styrningen.. Både är rätt och båda används samtidigt men visar olika saker. Infon med länkar finns i tråden några sidor bakåt.
Så den CAM läser då sannolikt maxvärden inte medel. Spelar ingen roll vilket faktist om du är medveten om hur du använder de olika värdena.

Ah, kan mycket väl vara som du säger. Men Ryzen masters temperatur o klockfrekvens skiljer sig ganska drastigt från CAM. Nog kan Ryzen Masters temperatur hoppa från 40 till 60, men CAM hoppar mycket högre och oftare.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Masters temperatur hoppa från 40 till 60, men CAM hoppar mycket högre och oftare.

Ja det är exakt det man kan förvänta sig med. Tack för infon för det visar modellen stämmer med faktist beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tjaaaa du kan ju ta bränsleskatt tex. Kostar att få produkter till butik/lager. Höjd elskatt höjer priserna även om det är mikroskopiska belopp per enhet. Många bäckar små. Finns alltför många områden där skatterna höjts som påverkar en slutprodukts pris i handeln.

Glöm inte skatt på produktionen av bilar och beskattning på lönerna på som kör dem när du ändå håller på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

som sagt, så borde ju då AMD ha en fördel med att ha lägre temperatur och energiåtgång på grafikkortet kan jag tycka.
Jag har ingen lust att köpa ett till 2070 för att testa dock, så jag avbryter mina mätningar här.

Eller.. så sätter du in 2070 i datorn med AMD prolle? Är det samma chassi? Eller hsr du två helt olila chassin också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller.. så sätter du in 2070 i datorn med AMD prolle? Är det samma chassi? Eller hsr du två helt olila chassin också?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, exakt likadana chassi.

Ryzen 2700 till vänster, och i5 9600k till höger

Samt 3600 i samma chassi

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Testade även jag lite ccx klockning och knappar man in frekvenserna manuellt så går det ju att få till det riktigt bra
Konstant 4,5ghz på 3 kärnor, 4,45 på de andra 3 och sedan resten 4,25 samtidigt utan att gå bananas på volten.

4,6 single core boost borde inte vara några problem alls på auto med mogna bios och drivrutiner även under last tycker man?

Edit: Fick ner den till 1,287v. Strömförbrukning max 128,47w under en runda med dessa inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K