Macbook Pro eller annat med thunderbolt 3 med eGPU

Permalänk
Medlem

Macbook Pro eller annat med thunderbolt 3 med eGPU

Hej,
Ska köpa ny dator till studier nu i höst och har siktat in mig på Macbook Pro 13 för smidigheten med andra Apple produkter.

Ser gärna att datorn håller i många år så tanken var att köpa till en Razor Core X med ett inte alltför dyrt grafikkort, typ AMD Radeon RX 570.
Kommer Macbook pro 13 klara av redigering av bilder och lättare spel med detta?

Eller rekommenderar ni att köpa en Windows 13" laptop med Thunderbolt 3?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcoso:

Hej,
Ska köpa ny dator till studier nu i höst och har siktat in mig på Macbook Pro 13 för smidigheten med andra Apple produkter.

Ser gärna att datorn håller i många år så tanken var att köpa till en Razor Core X med ett inte alltför dyrt grafikkort, typ AMD Radeon RX 570.
Kommer Macbook pro 13 klara av redigering av bilder och lättare spel med detta?

Eller rekommenderar ni att köpa en Windows 13" laptop med Thunderbolt 3?

Tack för svar.

Ska du spela bör du tänka om.
Även om de slänger in snabba CPUer når de ~95C och throttlar till och med under base clock för CPUn.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ska du spela bör du tänka om.
Även om de slänger in snabba CPUer når de ~95C och throttlar till och med under base clock för CPUn.

Spelar idag enbart LoL och lite steam spel om de gör någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcoso:

Spelar idag enbart LoL och lite steam spel om de gör någon skillnad

Mac är ju i grunden inte gjort för spel men visst går det.
Jag har ju spelat lite wow på min MacBook Pro 13” mid 2012 men inget jag skulle ersätta min Windows PC för. Den dagen jag slutar spela så går jag över helt till Mac.
Edit : Som ovan sa att Mac datorn kommer bli varm sen visst kan du ju köpa en imba iMac och installera Windows 10 på men du tjänar inte mycket på det om du köper den till spel och streaming.
Tycker detta klippet är lite roligt då det är ungefär vad jag känner o Mac och spel just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Mac är ju i grunden inte gjort för spel men visst går det.
Jag har ju spelat lite wow på min MacBook Pro 13” mid 2012 men inget jag skulle ersätta min Windows PC för. Den dagen jag slutar spela så går jag över helt till Mac.
Edit : Som ovan sa att Mac datorn kommer bli varm sen visst kan du ju köpa en imba iMac och installera Windows 10 på men du tjänar inte mycket på det om du köper den till spel och streaming.
Tycker detta klippet är lite roligt då det är ungefär vad jag känner o Mac och spel just nu

Därav den externa GPUn, skulle det inte funka att spela LoL och Fortnite på en Macbook Pro med inkopplad Razer Core X och external skärm med tillbehör?

Permalänk
Medlem

Har du funderat på en windows laptop med dualboot och hackintosh? Det krävs lite jobb (särskilt med bärbara, men det är fullt möjligt på många modeller) men det finns många guider på t.ex. r/hackintosh för div. modeller. Då kan du få en vettig windows-baserad speldator och sen ändå möjlighet till Mac vid behov.

Tänk på att följa guider för en "vanilla" install då du har mest kontroll över vad som sker med den metoden, jämfört med andra verktyg som finns på div. hemsidor. Mer info finns på subredditen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcoso:

Därav den externa GPUn, skulle det inte funka att spela LoL och Fortnite på en Macbook Pro med inkopplad Razer Core X och external skärm med tillbehör?

Självklart kan du spela på en mac , finns folk som spelar Battlefield med en Macbook / iMac med Windows på sen om det funkar bra är en annan femma.
Spel som går att installera på Mac OS funkar på en mac Dator, alla andra spel som kräver Windows endast måste du ha Windows 10 med.
Självklart går det att spela men tycker du att det är värt pengarna för att få sämre prestanda än en Windows PC för att det är en mac?
Jag älskar min MacBook Pro 13 mid 2012 och WoW BFA funkar , men min Lenovo Legion laptop för ca 9000kr klarar spelet mycket bättre.
Det du tänker göra är garanterat inte värt det men vill du göra det så kan du spela på en mac men inget jag skulle rekommendera.
Edit: För studier gör apple bra laptops men du skall nog inte förvänta dig imba fps men en sådan docka med gpu i kan säkert funka bättre men hur bra det funkar kan jag ej svara på då jag ej har en sådan . Du får googla på det så ser du hur det funkar alt kolla youtube om det finns någon som visar prestandan i det du letar efter.😉
Men som sagt spela kan du allt göra