Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dennisnp:

Betalade du direkt eller klarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Ja shit va blåst du blivit! Känner du inte att du blivit lite kränkt också samtidigt? Kanske ett fall för DO?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har mitt 2080 gått från Elgiganten i Jönköping så nu tror jag att jag kommer få det
Jag har inte fått något digitalt kvitto eller någon spelkupong dock men det kan jag ta sen

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Samma trams här på forumet varje gång butiker prisat fel och inte kan fullgöra beställning. Bojkott här och bojkott där, snart har vi väl bojkottat alla IT-butiker

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Samma trams här på forumet varje gång butiker prisat fel och inte kan fullgöra beställning. Bojkott här och bojkott där, snart har vi väl bojkottat alla IT-butiker

Mm håller med, dom som klagar har säkert aldrig gjort något fel på jobbet...🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Mm håller med, dom som klagar har säkert aldrig gjort något fel på jobbet...🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Git push to master första dagen på jobbet här 😟

Permalänk
Medlem

@buddiie:
Eller att vara orsak till att produktion/publika system/siten är nere

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk

Håller tummar å tår

Tänkte bara flika in här att jag fick iväg min beställning till Ginza kl 11:37 i onsdags. Baserat på vad andra har skrivit här så kanske jag ev hade tur och får mina levererade. Köpte 2st 2x8 haha xD
För varför inte ha 32GiB om man ändå kan.

Kanske ska börja redigera video eller nåt.

Beloppet är fortfarande reserverat av Klarna i alla fall och ordern står som bekräftad när jag följer länken i bekräftelsemailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelF89:

Snackar om Crucial RAM från ginza. Lätt att förväxla ämnen i denna tråden

Edit: My bad, hann aldrig se att det 2070 kortet var med i kampanjen. Oavsett så känns ginza rätt lata när dem inte skickar ut en förklaring till varför produkten inte kan levereras.
Skickades från m.sweclockers.com

Så kan man ta för givet att Ginza skiter i att maila folk överhuvudtaget?
Skulle köpa argumentet att det är ett felsatt pris men ifall de påstår att det är pga. Endast ett fåtal kort?
De visade att de hade i lager långt in på morgonen.

Plus att de skickade ut både bekräftelse på att ordern var mottagen och sedan en orderbekräftelse på det.

Permalänk
Medlem

Någon bitter Sweclockersmedlem? https://www.flashback.org/t3067091

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

@Bakgrund: Haha, ärligt talat visste väl vi alla att det var ett tydligt misstag? Ifall jag såg inlägget i tid skulle jag säkert försökt köpt 5st bara för sälja för vinst. Folk fick väl upp sina förhoppningar för mycket ändå men jag tycker det är fullt förståeligt av Elgiganten. Gå till ARN och spela dum är ju fan för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Någon bitter Sweclockersmedlem? https://www.flashback.org/t3067091

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, det här var nog trådens bästa kommentar.

Citat:

Jag är ganska tekniskt lagd och har ett stort intresse men jag kan ingenting om grafikkort eftersom jag inte spelar så 5290:- låter som ett fullt rimligt pris för ett modernt grafikkort i de övre klasserna.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr Steed:

Nu har mitt 2080 gått från Elgiganten i Jönköping så nu tror jag att jag kommer få det
Jag har inte fått något digitalt kvitto eller någon spelkupong dock men det kan jag ta sen

Mitt har också gått iväg och går att spåra nu.
De han säkert skicka iväg ett gäng innan felet upptäcktes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

@Bakgrund: Haha, ärligt talat visste väl vi alla att det var ett tydligt misstag? Ifall jag såg inlägget i tid skulle jag säkert försökt köpt 5st bara för sälja för vinst. Folk fick väl upp sina förhoppningar för mycket ändå men jag tycker det är fullt förståeligt av Elgiganten. Gå till ARN och spela dum är ju fan för mycket

Det stod att man sparade 300kr så ja, det var rätt uppenbart att priset skulle sättas ned med 300kr och inte 3000kr som det nu råkade bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Det stod att man sparade 300kr så ja, det var rätt uppenbart att priset skulle sättas ned med 300kr och inte 3000kr som det nu råkade bli.

Skickades från m.sweclockers.com

@ågren

De kunde ju lika gärna ha glömt en nolla på 300 så man skulle spara 3000.

Mitt är på väg 😆

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon298854:

@ågren

De kunde ju lika gärna ha glömt en nolla på 300 så man skulle spara 3000.

Mitt är på väg 😆

Kul för er som får något! Verkar lite random vilka som får och inte. För mig står det skickad på deras hemsida men övriga tecken tyder på att det inte blir något.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@ågren

De kunde ju lika gärna ha glömt en nolla på 300 så man skulle spara 3000.

Mitt är på väg 😆

300kr är ju patetiskt dåligt, under 4%....

Dock är ju 3000kr kanske lite väl mycket för att man ska kunna gnälla. Men helt seriöst lite sugen på att tjafsa

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni säger att det var uppenbarligen felaktig pris på 2080 kortet. Det är ett UTGÅENDE grafikkort som ersats av 2080 Super. Därav är det ett rimligt pris. Hade de lagt kortret för 500kr då hade vi snackat om helt felaktig prissättning men för 5000kr + är det inte orimligt. Nu köpte jag inte kortet själv men tycker att alla som gjorde det bör ha lite is i magen och inte godkänna när deras beställning tas bort efter att de fått bekräftelse. Som sagt det är ingen orimlig prissättning på en utgående produkt. Stå på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Förstår inte varför ni säger att det var uppenbarligen felaktig pris på 2080 kortet. Det är ett UTGÅENDE grafikkort som ersats av 2080 Super. Därav är det ett rimligt pris. Hade de lagt kortret för 500kr då hade vi snackat om helt felaktig prissättning men för 5000kr + är det inte orimligt. Nu köpte jag inte kortet själv men tycker att alla som gjorde det bör ha lite is i magen och inte godkänna när deras beställning tas bort efter att de fått bekräftelse. Som sagt det är ingen orimlig prissättning på en utgående produkt. Stå på er.

Marginalerna på datorkomponenter är närmast obefintliga vilket är anledningen till att priser ofta bara sätta ner med ett par enstaka procent vid reor, helt enkelt för att det inte går att sälja sakerna billigare än så utan att gå back eller +/-0.

Det absolut billigaste 2080-kortet på marknaden är så vitt jag vet MSI Ventus som är ett betydligt billigare budgetkort och som då såldes för 6500kr som lägst, det lägsta priset någonsin som Prisjakt listar för detta kort är 8390kr om jag inte ser fel. Med detta i åtanke, känns 7990kr eller 5290kr som det rimligaste alternativet? Folk går alltid in i försvarsställning i den här typen av frågor för att rättfärdiga sitt beteende och sina egna önskningar men om man försöker att se på det hela ur ett objektivt perspektiv är det rätt uppenbart att det rörde sig om en felaktig prissättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det absolut billigaste 2080-kortet på marknaden är så vitt jag vet MSI Ventus som är ett betydligt billigare budgetkort och som då såldes för 6500kr som lägst, det lägsta priset någonsin som Prisjakt listar för detta kort är 8390kr om jag inte ser fel. Med detta i åtanke, känns 7990kr eller 5290kr som det rimligaste alternativet? Folk går alltid in i försvarsställning i den här typen av frågor för att rättfärdiga sitt beteende och sina egna önskningar men om man försöker att se på det hela ur ett objektivt perspektiv är det rätt uppenbart att det rörde sig om en felaktig prissättning.

Det beror väl på... För de flesta här är det troligtvis uppenbart men för gemene man är det knappast ett uppenbart prisfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det beror väl på... För de flesta här är det troligtvis uppenbart men för gemene man är det knappast ett uppenbart prisfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar väl ingen roll vad gemene man tror? För gemene man är till och med 5290kr helt vansinnigt för en "datapryl". Om man nu ska hävda att det var ett rimligt pris lär man kunna backa upp det med fakta såsom pris vid tidigare reor osv. men det går så klart inte eftersom det var ett helt orimligt lågt pris.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg fanns det ett par väldigt svaga tecken på att det kunde vara en kanonrea såsom att det är en utgående modell, att El-Giganten nyligen haft bra priser på andra komponenter m.m. men det allra mesta talade emot det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Marginalerna på datorkomponenter är närmast obefintliga vilket är anledningen till att priser ofta bara sätta ner med ett par enstaka procent vid reor, helt enkelt för att det inte går att sälja sakerna billigare än så utan att gå back eller +/-0.

Det absolut billigaste 2080-kortet på marknaden är så vitt jag vet MSI Ventus som är ett betydligt billigare budgetkort och som då såldes för 6500kr som lägst, det lägsta priset någonsin som Prisjakt listar för detta kort är 8390kr om jag inte ser fel. Med detta i åtanke, känns 7990kr eller 5290kr som det rimligaste alternativet? Folk går alltid in i försvarsställning i den här typen av frågor för att rättfärdiga sitt beteende och sina egna önskningar men om man försöker att se på det hela ur ett objektivt perspektiv är det rätt uppenbart att det rörde sig om en felaktig prissättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du går uppenbarligen in i en försvarsställning. Du försvarar företaget som har gjort ett fel. Varför försöker du måla upp Elgiganten som ett offer? Vad har konsumenten att göra med vilka marginaler ett företag har?

Jag sade aldrig att Elgiganten inte begått ett misstag. Jag sade bara att priset som grafikkortet såldes för inte var orimlig då det är en utgående produkt. Dessutom såldes det både över nätet och i butikerna till det rabatterade priset! Tycker att Elgiganten ska i detta fall ta på sig ansvaret och skicka kortet till folk som beställt det istället för att häva beställningen och skylla på felaktig prissättning. Det helt enkkelt för att det nya priset VAR RIMLIG! Hade priset varigt orimlig då hade det varit helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Ja du går uppenbarligen in i en försvarsställning. Du försvarar företaget som har gjort ett fel. Varför försöker du måla upp Elgiganten som ett offer? Vad har konsumenten att göra med vilka marginaler ett företag har?

Jag sade aldrig att Elgiganten inte begått ett misstag. Jag sade bara att priset som grafikkortet såldes för inte var orimlig då det är en utgående produkt. Dessutom såldes det både över nätet och i butikerna till det rabatterade priset! Tycker att Elgiganten ska i detta fall ta på sig ansvaret och skicka kortet till folk som beställt det istället för att häva beställningen och skylla på felaktig prissättning. Det helt enkkelt för att det nya priset VAR RIMLIG! Hade priset varigt orimlig då hade det varit helt annan sak.

Det är ju vi/ni som försöker att utnyttja deras uppenbart felaktiga prissättning och då är det väl också rimligt att i det ljuset se El-Giganten som "offer" som du själv väljer att kalla det. Alla begår misstag ibland men att försöka utnyttja det är riktigt lågt.

Säg att de nu skulle sälja alla dessa kort med förlust. Var tycker du då att pengarna ska tas ifrån? Eventuell vinst i rörelsen? Löner till deras anställda? Höjda priser för att kunna täcka eventuellt felaktig prissättning?

Men för all del, lägg gärna fram argument som styrker att det skulle vara ett realistiskt pris. Att det är en utgående modell är inte riktigt applicerbart då prissäkningarna på korten redan har skett och de ligger en tusenlapp under ersättarens prisnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det spelar väl ingen roll vad gemene man tror? För gemene man är till och med 5290kr helt vansinnigt för en "datapryl". Om man nu ska hävda att det var ett rimligt pris lär man kunna backa upp det med fakta såsom pris vid tidigare reor osv. men det går så klart inte eftersom det var ett helt orimligt lågt pris.

Det spelar roll såtillvida att lagen knappast kräver att du skall vara "supernörd" och veta alla prispunkter och specifikationer för de produkter du köper.

För de flesta är det inte ett uppenbart prisfel. Det var det uppenbarligen inte heller för flera av Elgigantens anställda som sålde kortet i butik för angivet pris.

Om Elgiganten skickar orderbekräftelse och det avgörs i ARN tror jag att de skulle ge konsumenten rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det spelar roll såtillvida att lagen knappast kräver att du skall vara "supernörd" och veta alla prispunkter och specifikationer för de produkter du köper.

För de flesta är det inte ett uppenbart prisfel. Det var det uppenbarligen inte heller för flera av Elgigantens anställda som sålde kortet i butik för angivet pris.

Om Elgiganten skickar orderbekräftelse och det avgörs i ARN tror jag att de skulle ge konsumenten rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Med det resonemanget är vilket pris som helst rimligt om man bara kan hävda okunskap som grund. Butikspersonalen tyckte uppenbarligen att det rörde sig om felaktig prissättning då båda användarna som lyckades köpa korten över disk ifrågasattes men en enskild säljare kan knappast göra något åt att en person högre upp i kedjan har råkat knappa in en nolla för mycket och därmed satt ett felaktigt pris centralt.

Genom webbhandeln har de en helt annan möjlighet att granska ordrar innan de skickas vilket är anledningen till att ordrar makuleras men att ett fåtal beställningar redan hade gått för långt i kedjan och hunnit packas innan det upptäcktes.

Du är fri att ta upp ärendet hos ARN om du vill men det är bara slöseri med tid och resurser för både dig, ARN och vi skattebetalare som bekostar kalaset och jag har fortfarande inte sett ett enda rimligt argument för att det skulle vara ett realistiskt pris bortsett från att det är en utgående modell men det är som sagt irrelevant då prissänkningar på dessa kort redan har skett.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är ju vi/ni som försöker att utnyttja deras uppenbart felaktiga prissättning och då är det väl också rimligt att i det ljuset se El-Giganten som "offer" som du själv väljer att kalla det.

Men för all del, lägg gärna fram argument som styrker att det skulle vara ett realistiskt pris. Att det är en utgående modell är inte riktigt applicerbart då prissäkningarna på korten redan har skett och den ligger en tusenlapp under ersättarens prisnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Utnyttja uppenbart felaktiga prissättning? Hur vet du att de inte försökte tömma sitt lager på dessa grafikkort? Jag tycker inte det var uppenbart att det var felaktig pris. Det tyckte tydligen inte personalen i butikerna eftersom de sålde produkten till det lägre priset. Hade priset varit orimlig då hade inga grafikkort sålts över disk! Det var riktigt bra pris men inte orimlig. Orimlig pris hade varit 399kr eller liknande. Är man dessutom inte insatt i hårdvara så der det ut som ett helt vanligt pris för ett högre presterande grafikkort.

Varför försöker du hela tiden hitta argument för att skydda Elgiganten? Eller är det egot som fått på foten där eller har du någon koppling till Elgiganten? Ingen har blivit rånad! Det har skett ett fel i prissättningen som inte ser ut som ett uppenbar felaktig prissättning och därför bör företaget visa lite good will och skicka ut produkten till de som köpt det till det lägre priset istället för att annullera order med hänvisning till felaktig prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du är fri att ta upp ärendet hos ARN om du vill men det är bara slöseri med tid och resurser för både dig, ARN och vi skattebetalare som bekostar kalaset och jag har fortfarande inte sett ett enda rimligt argument för att det skulle vara ett realistiskt pris bortsett från att det är en utgående modell men det är som sagt irrelevant då prissänkningar på dessa kort redan har skett.

Jag? Jag har inte köpt något kort och har inget intresse i att få rätt. Jag beskriver bara hur jag tror att ärendet skulle tolkas i ett lagligt perspektiv.

Du beskriver punkter som en konsument knappast skall behöva känna till, som att prissänkningar redan har skett, låga marginaler, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det stod väl "spara 300:-" samtidigt som priset var nedsatt med 3000:- solklart felaktig prissättning, förstår inte varför man skall dra det i långbänk.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det stod väl "spara 300:-" samtidigt som priset var nedsatt med 3000:- solklart felaktig prissättning, förstår inte varför man skall dra det i långbänk.

Rent tekniskt kunde det ju varit en nolla för lite i spara 300. Så inte så solklart om man ids bråka om det.

Permalänk
Medlem

@Semjonov: Ja det finns många sätt att se det på, tekniskt sett hade det kunnat stå 30:- osv. Tror inte att ARN t.ex. skulle se en sänkning med 3000:- som rimligt men det får vi väl inte veta om ingen driver det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide