Permalänk
Medlem

Överklocking 8600k - Val av kylare!

Halloj Clockers,

Sitter på en i5-8600K som jag planerar att överklocka så hårt det går (4.8-5.0 Ghz)
Mitt morderkort är Asus Prime z370-A.
Chassit: Corsair Carbide 540.
PSU:n är ett nätagg på 650W (kan ej detaljerna)

Just nu har jag ett EVO hyper 212 som kylare vilket troligtvis inte kommer duga till speciellt mycket överklockning (?) av vad jag har läst.

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Det beror mest på hur mycket du vill lägga ut, under 1000kr är det Noctua NH-D15 som gäller men är du villig att lägga ut mer så vore en AIO-kylare för ~1600kr det bästa.

Chassit rymmer de största luftkylarna och upp till 360mm radiator för vattenkylning.

Permalänk

Jag skulle köra på Noctua NH-D15. Visst, man kan säkert få ner tempsen ytterligare en smula med vattenkylning men då slipper man att kylaren havererar inom ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Jag skulle köra på Noctua NH-D15. Visst, man kan säkert få ner tempsen ytterligare en smula med vattenkylning men då slipper man att kylaren havererar inom ett par år.

Håller helt med.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Var rädd att det inte skulle passa osv. Överväger dock ett NH-D14. Är det så mycket sämre än NH-D15 eller skulle det kunna göra jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaja1233:

Tackar för svar! Var rädd att det inte skulle passa osv. Överväger dock ett NH-D14. Är det så mycket sämre än NH-D15 eller skulle det kunna göra jobbet?

Absolut, handlar om några enstaka grader skillnad mellan dem.

Permalänk
Medlem

Jag har i stort sett samma grejer som dig, klockat min 8600k till 5,0Ghz och 4,8 avx. Har en deliddat och reliddat min och kyler den med en Corsair h100x för 850 kr. Ligger på straxt över 50 grader när jag spelar och 65-70 vid stresstest.

Permalänk

Du får en en D15 för 300 så sikta på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova hur långt du kommer med 212an, du kan bli överraskad (det blev jag). Jag sitter med 8600K och Hyper 212 EVO och kör den i 5 GHz vid 1.312V. Körde en halvtimme small FFT och varmaste kärnan landade på 82c. Beror såklart på hur varmt du är villig att köra den men det skadar inte att testa tänker jag.