Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Elgiganten har rea på tvs
Bland annat Samsung qled 65
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

ASUS Xonar Essence III
4999kr

Närmast på PJ: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2400451
28140kr

Någon som vet något om denna hörlursförstärkare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seriefigur:

ASUS Xonar Essence III
4999kr

Närmast på PJ: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2400451
28140kr

Någon som vet något om denna hörlursförstärkare?

https://www.ljudochbild.se/test/5-digitalomvandlare/asus-xona...

Permalänk
Medlem

Logitech G903 786:- iofs bara hämta i butik men ändå... Normalpris ~1500 Rea på Webhallen 999:-

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingmus/LTG903/log....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Logitech G903 786:- iofs bara hämta i butik men ändå... Normalpris ~1500 Rea på Webhallen 999:-

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingmus/LTG903/log....

Bara så att ni som är intresserade vet, det är G903 (gen 2) som reas ut. Med runt 30 timmars batteritid och en äldre (men fortfarande bra) sensor. Den nya G903 Hero har den nya Hero 16K sensorn och upp till 180 timmars batteritid. Vill man ha en mus med längre batteritid och bättre sensor får man vänta till priset på den sjunker eller betala 1400-1500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Bara så att ni som är intresserade vet, det är G903 (gen 2) som reas ut. Med runt 30 timmars batteritid och en äldre (men fortfarande bra) sensor. Den nya G903 Hero har den nya Hero 16K sensorn och upp till 180 timmars batteritid. Vill man ha en mus med längre batteritid och bättre sensor får man vänta till priset på den sjunker eller betala 1400-1500kr.

Tack, det visste jag inte. Jag trodde det var den nya. Retur imorgon bitti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Bara så att ni som är intresserade vet, det är G903 (gen 2) som reas ut. Med runt 30 timmars batteritid och en äldre (men fortfarande bra) sensor. Den nya G903 Hero har den nya Hero 16K sensorn och upp till 180 timmars batteritid. Vill man ha en mus med längre batteritid och bättre sensor får man vänta till priset på den sjunker eller betala 1400-1500kr.

Vet du hur man ser skillnad? Jag vill ju så klart ha den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Vet du hur man ser skillnad? Jag vill ju så klart ha den nya.

Den nya heter Hero.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Den nya heter Hero.

Den står så på många handlare och prisjakt vilket är bra, men Logitechs egna sida är väldigt ambivalent. Det står i länken, men inte på själva produktsidan där den fortfarande heter "G903 LIGHTSPEED Wireless Gaming Mouse". Lite svagt av Logitech tycker jag.
https://www.logitechg.com/en-us/products/gaming-mice/g903-her...

Nya modellen "Hero" på prisjakt
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5148345

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Elgiganten har rea på tvs
Bland annat Samsung qled 65
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

Är det fortfarande dessa tv-apparater (eller Samsungs NU8-serie) som gäller om man vill ha en tv som pc-gamingskärm och kunna köra i 120 mHz, välja mellan 1080p, 1440p och 4k samt freesync? Kommer Samsung snart med något nytt sådant alternativ som blir black friday-redo?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka: hmm, det står hdmi 2.0a på specen

När jag googlade på VRR var det bara un8000 serien som jag hittade.
Vet inte om det är för att rtings bara testar usamodeller?

Iaf så är det bara AMD som har freesync över HDMI,
så finns det andra modeller eller tv med displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Slog till på ett sådant. Synd att jag missade att de hade kraken x52 till kanonpris också. La nästan 600kr mer när jag köpte från Inet igår. 😔 Någon som vet varför elgiganten är så billiga på komponenter just nu? Håller de på att avvecklar den delen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara ett fåtal etablerade aktörer så min gissning är att de säljer vissa komponenter med förlust för att få in en fot på marknaden. De har visserligen sålt enstaka komponenter ett tag men utbudet verkar ha ökat på sistone och att sälja 50-100st CPU-kylare med några hundralappar i förlust är troligtvis betydligt billigare och mer effektiv PR än traditionella annonser.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

RM750X v2 för 820 spänn på elgiganten. Lägsta priset så långt bak prisjakt går, kunde inte komma lägligare till mitt bygge.

Finns ett tiotal kvar.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

RM750X v2 för 820 spänn på elgiganten. Lägsta priset så långt bak prisjakt går, kunde inte komma lägligare till mitt bygge.

Finns ett tiotal kvar.

Det har jag svårt att tro, köpte själv ett RM750X i maj för 799 från just elgiganten.
Det är onekligen ett bra pris nu också, men inte billigast hittils

Permalänk
Skrivet av Gawgizz:

Det har jag svårt att tro, köpte själv ett RM750X i maj för 799 från just elgiganten.
Det är onekligen ett bra pris nu också, men inte billigast hittils

Du har rätt, kollade lite väl snabbt på grafen igår antar jag. Näst billigaste var det iaf.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Elgiganten har rea på tvs
Bland annat Samsung qled 65
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

Hur schyst är denna TV'n? Har försökt läsa @laxpudding 's guider ett par gånger men känner ändå inte att jag riktigt har koll

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur schyst är denna TV'n? Har försökt läsa @laxpudding 's guider ett par gånger men känner ändå inte att jag riktigt har koll

Mer eller mindre identisk med NU8000-serien.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-nu8000-vs-sam...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

@hipstergamer:

Perfekt för mig oxå. Uppgraderade även till Design R6, som de sålde för endast 1089 kr. Snacka om sjukt billigt. Nätagg och låda som hittat

Permalänk
Skrivet av NorthLight:

@hipstergamer:

Perfekt för mig oxå. Uppgraderade även till Design R6, som de sålde för endast 1089 kr. Snacka om sjukt billigt. Nätagg och låda som hittat

Glasversionen eller den vanliga? Köpte själv glasversionen från Elgiganten nån månad sen när de tog 1250kr för den.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det ser ju rätt schyst ut (?). Kanske får bli en sådan, skall suga på karamellen.

Tank för länken.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Glasversionen eller den vanliga? Köpte själv glasversionen från Elgiganten nån månad sen när de tog 1250kr för den.

Hade sån tur att det var glasversionen. Den gick visst snabbt åt, vilket man kan förstå
Gjorde även ett annat klipp veckan före på en 9600K, för 2300 riksdaler. Nu är det bara bygga ihop den. Hoppas mitt Z370 - MSI PRO m/b räcker till!

Permalänk
Medlem

Vad var det för pris på den?
Den kostar över 4300 kr nu på webhallen
Ska nog köpa en sådan på black friday tänkte jag 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Vad var det för pris på den?
Den kostar över 4300 kr nu på webhallen
Ska nog köpa en sådan på black friday tänkte jag 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Den vita kostade 4390kr igår också. Den svarta kostar 4190 på wh. Samma som i många andra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Den vita kostade 4390kr igår också. Den svarta kostar 4190 på wh. Samma som i många andra butiker.

Skrivet av jonthan:

Vad var det för pris på den?
Den kostar över 4300 kr nu på webhallen
Ska nog köpa en sådan på black friday tänkte jag 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Har övervakat just den modellen i några månader nu, 4300kr är typ deras standardpris, min kollega har varit riktigt nöjd med sin.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det finns bara ett fåtal etablerade aktörer så min gissning är att de säljer vissa komponenter med förlust för att få in en fot på marknaden. De har visserligen sålt enstaka komponenter ett tag men utbudet verkar ha ökat på sistone och att sälja 50-100st CPU-kylare med några hundralappar i förlust är troligtvis betydligt billigare och mer effektiv PR än traditionella annonser.

Lite större registrerade återförsäljare brukar få någon form av marknadsföringsbidrag av tillverkarna (sk mdf). Storleken på detta baseras ofta på tidigare försäljningssiffror och hur mycket fokus återförsäljaren väljer lägga på just den tillverkaren, tex genom utbildning av personal. Vanligtvis använder man dessa pengar till klassiska annonskampanjer eller olika typer av event. Det förekommer också att återförsäljare väljer att täcka upp rejäla prissänkningar med de här pengarna men det brukar inte vara populärt hos tillverkarna eftersom man vet att det blir ett "race to the bottom" med minskade vinstmarginaler samt att det skapar osämja med andra återförsäljare som inte gör så. Är återförsäljaren tillräckligt stor dock kan de välja att strunta i tillverkarens invändningar därför att tillverkaren inte har råd att neka en stor spelare iom att de då skulle tappa access till en stor del av marknaden. Dustin hade den taktiken i många år och förändrade hela återförsäljarledet för it-produkter, särskilt på företagssidan. Det är mycket möjligt att elgiganten gör likadant, storleken att göra det har de ju definitivt. Sorry för lång utläggning men jag jobbar i branschen och tycker att detta är väldigt intressant, på sikt kan det betyda att vi kommer att få se generellt lägre priser på komponenter därför butiker som webhallen och Inet är nog inte helt nöjda med sakernas ordning. Hela poängen med mdf-upplägg och rabattsystem för registrerade återförsäljare är att tillverkaren vill styra den generella prisbilden och hålla marginalerna uppe. Men som sagt, ibland kommer det en spelare som ruskar om ordentligt och då blir det ett skifte. För oss konsumenter är det bra initialt men på lång sikt kommer minskad lönsamt göra det svårt att överleva för många mindre spelare och vi kommer att se minskad konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: Intressant, men är själv rätt övertygad om att hela svenska e-handeln är utkonkurrerad av utlandet inom en 10-års period om det nu inte blir en totalt ny ekonomi där alla krigar mot alla så lär även e-handel utanför Europa växa. På kortare sikt lär väl enda relevanta frågan vara, hur stoppar man Amazon från total dominans? Bra priser och bättre service än svenska butiker. Enda minus är att deras sida är från 1800-talet så det är inte lätt att hitta vad man söker efter.

Vågar någon kedja tänka radikalt annorlunda kanske de kan överleva men det är ju bara att kolla mot Danmark, permanent Black Friday jämfört med populära svenska sidor som Inet, Komplett och Webhallen, de har inte en suck när det gäller att konkurrera på pris, så kan de inte erbjuda något extra till kunden så är de snart ett minne blott.

Komplett har ju startat egen bank och är väl tragiskt nog så att det är mer lönsamt att sälja elektronik med lånade pengar än att sälja elektronik i sig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Tänkte klicka hem den precis, men den tog slut när jag satt och valde leveransdatum... Haha, RIP.

Får hålla utkik i fynd-tråden efter nya tips i denna TV-djungel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrepSek69:

Hoppar på tidigare inlägg

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Finns väldigt få portabla SSD på marknaden fortfarande vad jag vet nu och hittar ingen nära denna prislapp i Sverige/Amazon.DE. PNY inte så jätte vanliga men gör bra grafikkort.

Några skillnader:

Extern HDD bara 5400RPM och låter en del(köpte en seagate häromdan) vikt ca 200g

SSD snabb tyst 40g.

@CrepSek69

Jag själv köper Deltacos SSD kabinett på Inet och köper lösa halvbilliga ssds och stoppar i.
Då får man runt 500Gb portabel SSD med bra disk för 750Kr ca.

Kabinett: https://www.inet.se/produkt/4903164/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-...

Permalänk
Skrivet av anon298854:

@CrepSek69

Jag själv köper Deltacos SSD kabinett på Inet och köper lösa halvbilliga ssds och stoppar i.
Då får man runt 500Gb portabel SSD med bra disk för 750Kr ca.

Kabinett: https://www.inet.se/produkt/4903164/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-...

Jäklar stämmer nog rätt bra. Tänkte inte att det skulle vara någon riktig skillnad pga billigaste HDD kabinetten jag hittade och köpte låg på nära 300kr med dålig fet design och skräp kvalitet samt bökig ström kabel.

Däremot så ligger redan 1TB SSD'er runt samma prislapp som den externa.

Samsung 1340, MX500 1450, WD Blue 1500, Crucial BX 1315 OK men rätt B klass. Intenso 1225(litar mer på PNY märke ärligt), så blir lite samma ändå

Likadant 500gb versioner ligger alla på 750-850 så kommer upp i 900 klassen ändå.

Gillar dock aluminium chassit kabinetten erbjuder, ifall man inte känner sig säker med plast men vikten blir ca 200g+ ist för 40 så kan inte ha den hängande från sidan t.e.x.