Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ska Unifi AP Pro ha samma SSID som min Router?

Permalänk
Medlem

Ska Unifi AP Pro ha samma SSID som min Router?

Jag har min router i källaren där den ger bra Wifi.

Jag har via kabel kopplat in en Unifi AP Pro (som accesspunkt) på bottanplan för att få bättre WiFi där.

Vid installationen av Unifi AP Pro gav jag ett annat SSID än det jag har för min router. Tanken är att när jag är i källaren får jag Wifi från min router och på bottenplan Wifi för från Unifi.

Vid närmare eftertanke undrar jag om jag skulle uppgett samma uppgifter för SSID (inloggning till det trådlösa nätverket) i Unifi som jag har i min router eftersom Unifi nu kommer upp som ett separat nätverk. Eller känner Unifi av på något magiskt sätt att den ska ta över trots att jag är kvar på det SSID som min router har?

Permalänk
Medlem

Den kommer inte roama så bra med din router som om det vore en annan ubiquiti enhet.
Du kan ha samma men det kan bli lite halvknas stundtals om de ligger relativt nära varandra.
Rekommendationen vore att stänga av AP i din router och skaffa en till AP Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du kan ha samma men det kan bli lite halvknas stundtals om de ligger relativt nära varandra.

Det är 7 meter mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Det är 7 meter mellan dem.

Stäng av den i Routern då! Eller kör 2 olika nät om täckningen inte överlappar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@martin79: Du anger inte vilken router du har men JA du skall ha samma SSID och lösen på AP'n för att du skall kunna hoppa mellan router och AP när en enhets flyttas.
Har du olika SSID kommer enheterna inte hoppa över automatiskt.
Ställ även in kanalerna manuellt på både router och AP så att dom inte överlappar.

Har precis gjort samma koppling själv i föräldrahemmet och det funkar hur bra som helst.
ASUS router i ena delen av huset och en Lyra mini som AP i andra, när man går genom huset så hoppar signalen fint över till den starkare när man passerar ungefär halva huset.

Har du både 2,4 och 5 GHz band så ha olika SSID på banden så du vet vilket band du använder.

Permalänk
Medlem

Börja med att ha samma SSID och inställningar på båda, då kommer dina enheter välja den med starkast signal. Har du för mycket överlapp i signalstyrka kommer enheterna inte roama och istället vara "sticky clients". Du kan också prova skruva ner effekten på de bådas radio för att uppnå roaming, ifall det är problem. Ifall du manuellt vill kunna välja en ena punkten dvs. AP eller routerns wifi så får du ha olika namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Den kommer inte roama så bra med din router som om det vore en annan ubiquiti enhet.
Du kan ha samma men det kan bli lite halvknas stundtals om de ligger relativt nära varandra.
Rekommendationen vore att stänga av AP i din router och skaffa en till AP Pro

Varför skulle de inte roama bra för det? Det är klienten som står för roamingen, inte APn.

Permalänk
Medlem

Du har rätt, det kommer att roama men det kommer fungera som skit då klienten håller fast vid den ena eller andra trots dåliga förhållanden. Vill du ha det smärtfritt ska du ha en lösning som är byggd för det.
https://community.ui.com/questions/Wireless-LAN-Roaming-FAQ/3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du har rätt, det kommer att roama men det kommer fungera som skit då klienten håller fast vid den ena eller andra trots dåliga förhållanden. Vill du ha det smärtfritt ska du ha en lösning som är byggd för det.
https://community.ui.com/questions/Wireless-LAN-Roaming-FAQ/3...

Åter igen, det är klienten som står för roamingen.
Visst finns det tekniker på AP sidan som kan hjälpa till, men så länge de olika AP'arna ligger på väl valda kanaler, bör det fungera fint ändå.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Jag skulle helst undvika att ha olika fabrikat med samma SSID eftersom det blir svårare att avgöra vad som är fel. Oavsett hur man gör med SSID så bör man se till att göra viss kanalplanering så att de har separata frekvenser som inte överlappar varandra - eller med minimal överlappning.

Tänk på att olika kanaler trots detta kan överlappa varandra så att t.ex. kanal 1 och kanal 3 ligger så nära varandra att det inte blir någon vinst alls att ha olika kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag skulle helst undvika att ha olika fabrikat med samma SSID eftersom det blir svårare att avgöra vad som är fel. Oavsett hur man gör med SSID så bör man se till att göra viss kanalplanering så att de har separata frekvenser som inte överlappar varandra - eller med minimal överlappning.

Tänk på att olika kanaler trots detta kan överlappa varandra så att t.ex. kanal 1 och kanal 3 ligger så nära varandra att det inte blir någon vinst alls att ha olika kanaler.

Varför skulle det bli svårare att avgöra felorsaker vid olika fabrikat på APs förutsatt att dom följer samma standarder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag skulle helst undvika att ha olika fabrikat med samma SSID eftersom det blir svårare att avgöra vad som är fel. Oavsett hur man gör med SSID så bör man se till att göra viss kanalplanering så att de har separata frekvenser som inte överlappar varandra - eller med minimal överlappning.

Tänk på att olika kanaler trots detta kan överlappa varandra så att t.ex. kanal 1 och kanal 3 ligger så nära varandra att det inte blir någon vinst alls att ha olika kanaler.

Som sagt, olika fabrikat spelar ingen roll ur den synpunkten.
Väljer man kanal 1,6,11 på 2,4GHz bandet får man ingen överlappning, på 5GHz bandet behöver man inte bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som sagt, olika fabrikat spelar ingen roll ur den synpunkten.
Väljer man kanal 1,4,11 på 2,4GHz bandet får man ingen överlappning, på 5GHz bandet behöver man inte bry sig.

1,6,11 för 2.4ghz och du behöver visst bry dig lite om 5ghz bandet då de också kan överlappa och man vill gärna undvika dfs kanaler också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

1,6,11 för 2.4ghz och du behöver visst bry dig lite om 5ghz bandet då de också kan överlappa och man vill gärna undvika dfs kanaler också.

Ooops, det blev en typo, visst skall det vara kanal 6 och inte 4. (har rättat det)
Jo man kan väl råka ut för overlapping även på 5GHz bandet, men kanalutbudet är betydligt större och jag har för mig att routers och AP's i auto brukar klara det bra, men vill man vara säker så sätter man olika kanaler där också.