Phanteks Enthoo Evolv Shift X - Ryzen 7 2700x - GTX 1070 bygge.

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo Evolv Shift X - Ryzen 7 2700x - GTX 1070 bygge.

Hej som titeln lyder har jag blivit intresserad av Phanteks Evolv Shift X då jag tycker att det är det snyggaste chassit på marknaden för mITX
Är det någon här på Sweclockers som har denna burk som kan ge lite rådgivning då jag bara har byggt standard ATX förut.

Komponent lista:
https://pcpartpicker.com/list/JgPtP3

aggregat saknas men det är en vanlig storlek ATX 600w ej full modulär tyvär

Jag är lite skräckslagen angående detta bygget nu p.g.a. vad många säger om temps på grafikkort om man inte kör full custom loop
och att chassit ska va sjukt jobbigt att arbeta i.
Kommer ett ATX aggregat fungera
& kommer Corsair H105 fungera?

Permalänk

@Larakiri: Byggde en dator i en Evolv Shift häromåret.

Chassit stödjer inte ATX, du måste ha ett SFX-agg! (ok, rättelse efter en liten efterforskning: ATX stöds om det är mindre än 160mm djupt)

Kör mitt grafikkort med luftkylning och temp ligger på 80-85 vid max belastning. Varmt o ljudligt, men det funkar.

Chassit ÄR pilligt men det annorlunda formatet är ju charmen. Eftersom du bygger i en X så kommer du säkert ha mer plats än vad jag hade.

H105 går säkert bra, jag kör ett H80 i min men du kommer du mer plats så de dubbla fläktarna kommer säkert funka. Det sagt, den kommer nog vara varm. Du måste dessutom montera den långa kylaren mot framsidan som täcks av en solid panel som inte tillåter jättemycket luftflöde.
Jag överklockar väldigt lite, så jag accepterar det bara för att jag prioriterar andra saker.

Jag har haft stora problem med den medföljande riser-kabeln och har precis nyligen beställt en ny. Kämpade länge med grafiklagg och krascher i spel och efter att ha plockat ner hela datorn för att provköra delarna utan risern samt efterforskat på internet en hel del var jag säker på att det var den som orsakade mina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Hej som titeln lyder har jag blivit intresserad av Phanteks Evolv Shift X då jag tycker att det är det snyggaste chassit på marknaden för mITX
Är det någon här på Sweclockers som har denna burk som kan ge lite rådgivning då jag bara har byggt standard ATX förut.

Komponent lista:
https://pcpartpicker.com/list/JgPtP3

aggregat saknas men det är en vanlig storlek ATX 600w ej full modulär tyvär

Jag är lite skräckslagen angående detta bygget nu p.g.a. vad många säger om temps på grafikkort om man inte kör full custom loop
och att chassit ska va sjukt jobbigt att arbeta i.
Kommer ett ATX aggregat fungera
& kommer Corsair H105 fungera?

En fråga .. Har du redan köpt allting eller planerar du på att köpa?

Kommer ju nya grafikkort samt processorer om endast några dagar. Känns dumt att köpa något från nuvarande generation så tätt inpå ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

En fråga .. Har du redan köpt allting eller planerar du på att köpa?

Kommer ju nya grafikkort samt processorer om endast några dagar. Känns dumt att köpa något från nuvarande generation så tätt inpå ..

Jag har grafikkortet, moderkortet, processorkylare och nätaggregat just nu.

Har tittat på Ryzen 5 3600x och Ryzen 7 2700x
har dessutom hittat ett Ryzen 7 2700x för 2000kr, och då jag sitter på en budget känns det som jag får mer processor för pengarna om jag väljer 2700x. Eller är det mer värt att köpa en 3600x?

Jag vill inte lägga allt för mycket pengar, tänker om jag köper 2700x och lägger lite mer pengar på snabbare minnen samt M.2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirk Bork:

@Larakiri: Byggde en dator i en Evolv Shift häromåret.

Chassit stödjer inte ATX, du måste ha ett SFX-agg! (ok, rättelse efter en liten efterforskning: ATX stöds om det är mindre än 160mm djupt)

Kör mitt grafikkort med luftkylning och temp ligger på 80-85 vid max belastning. Varmt o ljudligt, men det funkar.

Chassit ÄR pilligt men det annorlunda formatet är ju charmen. Eftersom du bygger i en X så kommer du säkert ha mer plats än vad jag hade.

H105 går säkert bra, jag kör ett H80 i min men du kommer du mer plats så de dubbla fläktarna kommer säkert funka. Det sagt, den kommer nog vara varm. Du måste dessutom montera den långa kylaren mot framsidan som täcks av en solid panel som inte tillåter jättemycket luftflöde.
Jag överklockar väldigt lite, så jag accepterar det bara för att jag prioriterar andra saker.

Jag har haft stora problem med den medföljande riser-kabeln och har precis nyligen beställt en ny. Kämpade länge med grafiklagg och krascher i spel och efter att ha plockat ner hela datorn för att provköra delarna utan risern samt efterforskat på internet en hel del var jag säker på att det var den som orsakade mina problem.

Har ett Zalman ZM600-HP Plus nätagg från stenåldern som Elgiganten sålde på mig när jag inte visste så mycket om datorer
men har till min förvåning gone strong i 6 år nu och har aldrig krånglat, den är dessutom knäpptyst, men man vet ju aldrig, den kanske havererar och bränner alla mina nya komponenter inom kort... så det kanske är rimligt att investera i ett SFX aggregat iallafall.

Tack för informationen! det blir nog ett evolv shift x

(efter lite undersökning, behöver jag nog inte oroa mig så mycket, tydligen så är Zalman riktigt bra, och är byggda av FSP eller Enhance som också bygger Silverstones nätagg)

Permalänk

En annan grej jag kom att tänka på: Såg att du tänkte köpa en 3,5-disk också. Det medföljer ingen monteringssläde för den i chassit och dessutom så kan du inte montera den framtill om du tänkte köra dubbelkylaren till CPU eftersom den måste sitta där. Alternativet är att montera den bakom den bakre panelen, vilket jag tänkte göra, men då blir det väldigt svårt att dra sladdar där. Jag gav helt upp på att ha en 3,5a och kör med ett 2,5-ssd och M.2a på moderkortet istället.

Ladda ner manualen och planera lite innan du köper nåt onödigt http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES217XE.pdf

Permalänk
Medlem

Jag har vanliga Shift och gillar det skarpt. Det är inte särskilt svårt att jobba i tycker jag jämfört med många andra mITX- och mATX-chassin. Det är ju coolaste chassit på marknaden just nu tycker jag. Ett par saker jag vill nämna: Hoppa över 3,5-HDDs som Dirk Bork sa. Skaffa fläktar med fokus på statiskt tryck, luftflödet är inte fantastiskt så min erfarenhet är att det är statiskt tryck som gäller. Jag gör inget särskilt krävande vad gäller GPU men en sak jag vill nämna är att Phanteks kommer släppa sidor med tygmesh istället för glas vilket kan vara bra om du inte är nöjd med temp på GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Jag har grafikkortet, moderkortet, processorkylare och nätaggregat just nu.

Har tittat på Ryzen 5 3600x och Ryzen 7 2700x
har dessutom hittat ett Ryzen 7 2700x för 2000kr, och då jag sitter på en budget känns det som jag får mer processor för pengarna om jag väljer 2700x. Eller är det mer värt att köpa en 3600x?

Jag vill inte lägga allt för mycket pengar, tänker om jag köper 2700x och lägger lite mer pengar på snabbare minnen samt M.2 SSD

Välj 3600. Du vinner inte mycket på att välja 3600x över 3600 - och båda är bättre för gaming än 2700x.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem Shift X, 2st Noctua fläktar m.2 ssd Samsung 970 Evo 500gb, G.skill trident Z 16gb tillsammans med ryzen 7 2700x som jag fick tag på, (oanvänd processor oöppnad låda för 2k tycker jag va värt)

Allt som saknas är en bracket för min AIO till AM4 som är beställd så får köra med wraith prism kylaren ett tag.

Uppdaterar hur det gick med bygget senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirk Bork:

En annan grej jag kom att tänka på: Såg att du tänkte köpa en 3,5-disk också. Det medföljer ingen monteringssläde för den i chassit och dessutom så kan du inte montera den framtill om du tänkte köra dubbelkylaren till CPU eftersom den måste sitta där. Alternativet är att montera den bakom den bakre panelen, vilket jag tänkte göra, men då blir det väldigt svårt att dra sladdar där. Jag gav helt upp på att ha en 3,5a och kör med ett 2,5-ssd och M.2a på moderkortet istället.

Ladda ner manualen och planera lite innan du köper nåt onödigt http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-ES217XE.pdf

Tack för tipset, jag gjorde som du sa och skippade 3,5 disken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fråga, jag har en 34" 3440x1440p 100hz FreeSync UltraWide skärm som drivs av evga 1070 superclocked.

Kommer 2700x bli flaskhalsad pga det? Jag hade inte jätte grymma frames I Witcher 3 Ultra när jag hade min 4670k överklockad till 4.3ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Resultat: https://m.imgur.com/gallery/ePOxrkG
Ja wraith prism är för stor så får köra utan sidopanel ett tag nätaggregatet fick åka och istället installerade jag en Corsair SF600 men jag tycker det blev ganska bra, 1070 kortet aningen varmt och högljudd ~82 grader från 75 i mitt Enthoo Luxe men annars är jag mycket nöjd, finns inget snyggare chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Larakiri: Fint att du är nöjd! Skulle du inte köra Corsair AIO-kylare?

Inga problem med Riser-kabeln? Får hem min nya om några dagar så jag ser fram emot att få plocka ihop min Shift igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirk Bork:

@Larakiri: Fint att du är nöjd! Skulle du inte köra Corsair AIO-kylare?

Inga problem med Riser-kabeln? Får hem min nya om några dagar så jag ser fram emot att få plocka ihop min Shift igen

Haha jo... Har kollat runt lite efter en Corsair am4 bracket som aldrig finns i lager😭

Har även tänkt på att köpa en Asus ROG Ryuo 240 som jag tror kommer bli väldigt snygg i detta chassit.. aningen dyr men OLED displayen verkar riktigt nice 👌

Jag har själv inga problem med min riser kabel
Nästa steg är att montera fläktarna på lite olika sätt för att uppnå bäst temps, tänkte om jag kör alla fläktar så de suger in luft så kanske den varma luften ventileras ut högst upp🤔

Skickades från m.sweclockers.com