Fiberskåp inte helt inkopplat (gissning)

Permalänk

Fiberskåp inte helt inkopplat (gissning)

Hej,

Jag har precis flyttat och tänkte fixa lite med IT-biten i hemmet, det finns 6 trådade uttag i diverse rum, men ingen av dessa har internet, och det verkar endast vara huvuduttaget som fungerar, vilket routern är kopplad till. Så jag har letat upp skåpet dit allt är kopplat och tänkte dra in nätverkskablar från övriga 6 uttag till min router. Men när jag öppnar fiberskåpet(?) ser det ut enligt bild nedan.

Vad är det jag saknar och hur går jag till väga för att få nät till alla uttag? Det känns som att de som kopplat in det inte har slutfört det.

Permalänk
Medlem

@Kalaspinglan: Ser ut som det enbart är 1 par i varje kabel som är inkopplat, i en teleplint. Det är kopplat för telefoni.
Behöver byta plinten mot en patchpanel, eller keystone-jack eller liknande.

Edit: Hur stor är skåpet/boxen? Kan du ta en bild lite mer utzoomat?

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

@Kalaspinglan: Ser ut som det enbart är 1 par i varje kabel som är inkopplat, i en teleplint. Det är kopplat för telefoni.
Behöver byta plinten mot en patchpanel, eller keystone-jack eller liknande.

Edit: Hur stor är skåpet/boxen? Kan du ta en bild lite mer utzoomat?

Hmm, okej, om jag förstår dig rätt så är inte ens uttagen från övriga rum inkopplade här? Så här ser det ut lite mer utzoomat, och med routern nedanför.

Permalänk
Medlem

@Kalaspinglan: Uttagen går dit, men plinten behövs bytas ut. T.ex mot ett antal av dessa:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/modularjack/keystone-jack-cat-6-utp-verktygsfri-p68969

Ser inte ut att vara jättemycket plats i boxen, annars hade man kunnat sätta en uttagsbox (t.ex https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/keystone/keystone-uttagsbox-6-portar-p95438)
Sen patchkablar till routern, eller eventuellt en switch mellan.

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

@Kalaspinglan: Uttagen går dit, men plinten behövs bytas ut. T.ex mot ett antal av dessa:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/modularjack/keystone-jack-cat-6-utp-verktygsfri-p68969

Ser inte ut att vara jättemycket plats i boxen, annars hade man kunnat sätta en uttagsbox (t.ex https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/keystone/keystone-uttagsbox-6-portar-p95438)
Sen patchkablar till routern, eller eventuellt en switch mellan.

Ah, tack snälla! Aldrig gjort något liknande tidigare, du råkar måhända inte ha en länk till någon fin guide eller liknande? Kanske inte är svårare än att dra trådarna 'rätt'?

Permalänk
Medlem

Det ser ju fel ut, du skulle nog behöva krimpa alla fyra twisted-pair i varje kabel,
antingen till en patchpanel eller krimpa kontakter på varje ledning och koppla till en switch.

Men även om alla gröna kablar får en riktig kontakt så lär du behöva ca 20x15 cm för en riktigt inmosad switch
så du behöver nog någon getto-mod eller större låda på väggen.

Eventuellt sätter du routern där till hälften i lådan så har du fyra uttag att routa vidare och kanske kan få rum med
en 5-portarsswitch senare....

Getto, men en riktig patchpanel + switch + alla patchkablar + adapter tar ändå en del plats så det blir svårt att göra rätt.

(Troligtvis är kablarna felinstallerade i uttagen också, men jag gissar att du kan övriga par på plats där med kroneverktyg.)

Permalänk
Medlem

Den där utanpåliggande boxen från kjell löser nog ditt problem så kan du till en början koppla 4 patchkablar till routern och de rum du använder.

De varnar att det är dessa du behöver boxen:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/inst...

Permalänk
Medlem

Tror att det där skåpet är enbart för telefoni, du ska nog leta efter ett annat skåp för att hitta patch för RJ uttagen.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Kvalificerad gissning, dom där kablarna har NOLL med ditt bredbandsuttag nedan att göra, eller så är nätverket draget 1980, det där ser ut som telekablar, om inte vilken installatör kopplar in TP kabel i teleplintar?

Lossa på ditt bredbandsuttag så kan jag nästan sätta pengar på att den kabeln inte är grön, och inte går upp i den där dosan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem

Risken finns att det där inte ens är Cat 5... d.v.s. olämpligt att köra data över.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kolla upp kabeln innan jag körde igång.
Finns det någon märkning på den?

Beror ju lite på dina behov.
100 Mbit/s går nog att få oavsett kabel kvalitet, men vill man ha högre så är det nog idé att byta till CAT 6a kabel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Kvalificerad gissning, dom där kablarna har NOLL med ditt bredbandsuttag nedan att göra, eller så är nätverket draget 1980, det där ser ut som telekablar, om inte vilken installatör kopplar in TP kabel i teleplintar?

Lossa på ditt bredbandsuttag så kan jag nästan sätta pengar på att den kabeln inte är grön, och inte går upp i den där dosan.

Telia i huset, antar att Telia drar själva?

Hur som haver, lossar jag på bredbandsuttaget så är det en grön sladd där, men om du ser på sista bilden ovan så är det två sladdar som går ner mot uttaget, en av sladdarna är nummer 1 i teleplinten(?) och en försvinner upp genom första hålet i "taket" med den vita lilla sladden och är alltså inte indraget i teleplinten(?).

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Kvalificerad gissning, dom där kablarna har NOLL med ditt bredbandsuttag nedan att göra, eller så är nätverket draget 1980, det där ser ut som telekablar, om inte vilken installatör kopplar in TP kabel i teleplintar?

Lossa på ditt bredbandsuttag så kan jag nästan sätta pengar på att den kabeln inte är grön, och inte går upp i den där dosan.

Ja, det där ser onekligen lite märkligt ut. Om huset är relativt nybyggt så ska det sitta en patchpanel någonstans, ofta nära automatsäkringarna. Här ser du (TS) hur en patchpanel kan se ut. Det är till något av de uttagen som du kan koppla din tjänstefördelare och därefter router.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Ja, det där ser onekligen lite märkligt ut. Om huset är relativt nybyggt så ska det sitta en patchpanel någonstans, ofta nära automatsäkringarna. Här ser du (TS) hur en patchpanel kan se ut. Det är till något av de uttagen som du kan koppla din tjänstefördelare och därefter router.

Yes, så ser det ut i min gamla lägenhet, men den är nybyggd, detta är ett gammalt hus som är renoverat för typ tio år sedan, jag gissar på att de bara låtit förbereda och satt in uttag lite varstans i lägenheten, men känns väldans slött att ha gjort grovjobbet men inte resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspinglan:

Ah, tack snälla! Aldrig gjort något liknande tidigare, du råkar måhända inte ha en länk till någon fin guide eller liknande? Kanske inte är svårare än att dra trådarna 'rätt'?

Bör finnas guide på kjell.com, t.ex https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...
Sen finns det en uppsjö av videos på YT hur man fixar nätverksuttagen.

Den gröna kabeln är en installationskabel, med största sannolikhet Schneider/Actassi CAT6 eller CAT5E. Se om du kan hitta någon märkning på den.

Har du möjlighet att skruva upp någon av uttagen i rummen och ta ett foto där också?

Permalänk

@Kalaspinglan:

Kan du ta kort på vänster/höger sida om plinten?
Ser väldigt märkligt ut!

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Bör finnas guide på kjell.com, t.ex https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...
Sen finns det en uppsjö av videos på YT hur man fixar nätverksuttagen.

Den gröna kabeln är en installationskabel, med största sannolikhet Schneider/Actassi CAT6 eller CAT5E. Se om du kan hitta någon märkning på den.

Har du möjlighet att skruva upp någon av uttagen i rummen och ta ett foto där också?

Var lite snabb på fingrarna där, kjell hade ju en utmärkt video som du säger. Så här ser det ut om jag skruvar upp ett random uttag i ett rum:

Skrivet av Gamerouge:

@Kalaspinglan:

Kan du ta kort på vänster/höger sida om plinten?
Ser väldigt märkligt ut!

Skåpet är litet så var svårt att ta bra bilder..

Vänster:

Höger:

Permalänk

@Kalaspinglan:

Okej, då är jag med på vad de har gjort.
Att beskriva det som fiberskåp är felaktigt.
Du har Cat5e/Cat6 ut till nätverksuttagen, men de har seriekopplat inkommande nät på en LSA-plint så att du ska kunna "plocka ut" internet vart du än känner för det.
Dock är det bara tvåtrådat, dvs du kommer inte komma upp i några hastigheter att prata om.

Uttagen du har på klientsidan är av typen lexcom, smidiga "verktygsfria" jack.
Det finns smidiga väggmonterade 10" patchpaneler som inte bygger så mycket utåt, som jag tror skulle passa dina behov.

Jag skulle säga att arbetet är under all kritik, om tanken var bredband vid installationen.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Det där är väl en kopplingsplint för telefon. Men kablarna har alla 4 paren, så de ska ju funka bra för nätverk. Har det varit kontor eller nåt där tidigare?

Om det funkar för dig att sätta switch och patchpanel där "luckan" är, är det ju som sagt enklast att koppla alla kablarna direkt ut till en patchpanel, och sen till en switch, för att koppla ihop alla uttagen.

Vill du flytta kopplingspunkten blir det ju lite mer knivigt..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

@Kalaspinglan: Uttagen ser korrekt ut, då är det bara plinten som du behöver byta ut.
Notera vilken färg som sitter i vilken slits i uttaget, det finns 2 standarder, A och B. Ska vara samma i båda ändarna, patchpanel - uttag.
Vanligast är att man använder B. Uttagen är märkta med både A och B.
OM du kollar på andra sidan av uttagen som du fotade ser du vilken standard de har använt.

Permalänk
Medlem

Kompakt patchpanel och låda:
https://www.webhallen.com/se/product/276815-Deltaco-Patchbox-...

Kanske till och med räcker att täcka hålet med?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Inaktiv

Rätt säker på att det där är styrning till din belysning och ac osv.. Det är ett sk Dali system. De som installerade fick nog slut på den där smala vita kabeln och använt cat kabel istället.
Om du vågar så öppna en strömställare.. Rätt säker på att du även finner en likadan cat kabel där. Eller för att göra det ännu enklare.. Är det strömställare med återfjädring?

Mitt tips är att inte rota för mycket och höra av dig till förening eller ett proffs.
Jag är elektriker som även jobbar med näverk och styrning

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om du skruvar loss ett telejack?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Tack för svar alla, får se hur jag tar mig vidare, får dra upp allt på wifi så länge.

Skrivet av JenzA:

Hur ser det ut om du skruvar loss ett telejack?

Hittar bara ett telejack, så tveksamt om alla dessa kablar är till telejacken eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspinglan:

Tack för svar alla, får se hur jag tar mig vidare, får dra upp allt på wifi så länge.

Hittar bara ett telejack, så tveksamt om alla dessa kablar är till telejacken eller?

Den vita som du ser i skåpet som går rakt igenom är till telejacket.

Edit: har du tp-uttag i några andra rum du kan ju öppna dom och se hur dom kopplat kabeln där med innan du gör för mycket jobb i skåpet. För jag ser att som satt siffror på dom gröna kablarna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är nya bostaden hyresrätt eller bostadsrätt?
@Kalaspinglan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Ta bild på 'huvuduttaget' samt din central. Gärna utzoomat så man kan se vad som finns runt omkring. Jag är som sagt helt säker på att det du rotar i nu är styrning till belysningen.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Ta bild på 'huvuduttaget' samt din central. Gärna utzoomat så man kan se vad som finns runt omkring. Jag är som sagt helt säker på att det du rotar i nu är styrning till belysningen.

Vad jag kan se är hela vänstersidan av plinten byglad, dvs det som kommer in på par 01 vä kommer ut på 01-10 på höger sida.
Det skulle isåfall vara om det är någon 12/24v fördelning, men isåfall bör det vara avsäkrat med insatsen som finns till LSA-plintar.

Men någon funktion rent styrmässigt tror jag inte plinten utgör.
Med reservation för att jag absolut kan ha fel

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamerouge:

Vad jag kan se är hela vänstersidan av plinten byglad, dvs det som kommer in på par 01 vä kommer ut på 01-10 på höger sida.
Det skulle isåfall vara om det är någon 12/24v fördelning, men isåfall bör det vara avsäkrat med insatsen som finns till LSA-plintar.

Men någon funktion rent styrmässigt tror jag inte plinten utgör.
Med reservation för att jag absolut kan ha fel

Ja det är byglat för att Dali kan du koppla ihop och vidare lite hursomhelst så länge du har 1 par. Det behövs inte avsäkras. Plintens funktion är att vara en kopplingspunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av iller:

Är nya bostaden hyresrätt eller bostadsrätt?
@Kalaspinglan

Skickades från m.sweclockers.com

Det är hyresrätt, har tidigare bara bott i bostadsrätt och då har det fungerat fläckfritt, och då är fiberskåpet de facto ett fiberskåp med riktiga uttag. Antar att det kanske är lättast att felanmäla det.

Skrivet av anon246659:

Ta bild på 'huvuduttaget' samt din central. Gärna utzoomat så man kan se vad som finns runt omkring. Jag är som sagt helt säker på att det du rotar i nu är styrning till belysningen.

Det finns en bild högre upp i tråden där jag målat rött på numret som finns på uttaget, mycket mer än så finns det inte runtomkring.