Dags att uppgradera - i5 4690K till i7 9700K

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera - i5 4690K till i7 9700K

Hej,

Dags att uppgradera min spelburk från 2014 (mest CSGO men även lite BF och PUBG).
Då moderkortet är så pass gammalt måste jag byta detta samtidigt och även minnena.
Övriga delar behåller jag så klart (chassi, PSU, GPU). En klassik uppgradering.

Vad tycker ni om denna uppgradering? Jag har gått på Prisjakt-ranking och Userbenchmark.
Är det något annat jag bör tänka på då burken är relativt gammal? Förutom att köpa ny kylpasta?

Gamla burkens delar jag kommer använda:

Cooler Master N300 - Svart
Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W
GeForce GTX 1070 8GB

Tänkt uppgradering

Asus ROG Strix Z390-F Gaming
Intel Core i7 9700K 3,6GHz Socket 1151
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB

KOSTNAD: 7300:-

Hade ni gjort på något annat sätt? Budgeten är inte strikt så kom gärna med förslag
även om det är lite dyrare alternativ.

Tack på förhand,

Ogen

Permalänk
Medlem

@ogenna:

Det finns inga GTX1070 med 6GB VRAM, kan det möjligtvis vara ett GTX1060?

Permalänk
Medlem

Hade nästan gått på AMD 3700x istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Oj skrev fel, 8GB ska det vara så klart

Permalänk
Medlem

@Lanstroem: Har funderat på det, känns som Intel har mindre problem. Har sett en del trådar om just AMD och
hur det fungerar för CSGO (som jag spelar mest). Ska undersöka lite mer, tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogenna:

@Lanstroem: Har funderat på det, känns som Intel har mindre problem. Har sett en del trådar om just AMD och
hur det fungerar för CSGO (som jag spelar mest). Ska undersöka lite mer, tack för svar.

Tror jag läste att amd var bättre för csgo just nu. Alla processorer har fel ibland.
Ska du streama med så rekomenderar jag amd.
För mig blev det oerhört mycket bättre från tittarens håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogenna:

@Lanstroem: Har funderat på det, känns som Intel har mindre problem. Har sett en del trådar om just AMD och
hur det fungerar för CSGO (som jag spelar mest). Ska undersöka lite mer, tack för svar.

Håller med Lanstroem om att AMD är att föredra här, 9700K presterar bra men 4400:- för en processor känns saftigt när R5 3600 presterar så bra som den gör. Dessutom är 9600K nere på 2600:-, är det verkligen värt 1800:- att få med två extra kärnor? Är det inte bättre att hålla på de sedlarna och skaffa en 9900K om några år när den är billigare?

Bytte även ut moderkortet och RAM. Moderkortet för att det pallar 9900K samt ligger på ett bra pris, RAM:et för att 3000MHz CL15 för 849:- är ett bra pris.

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-9600K (2 609 kr hos Dustin)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (849 kr hos Elgiganten)
Summa: 5 048 kr

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Tack för tips! Dum fråga kanske men det moderkortet jag valde, det klarar också i9 eller?
Tänkte faktiskt på kostnaden för jag bryr mig inte om RGB eller att det är bra ljudkort för jag kör eget
ljudkort (headset). Dumt att betala så mycket för saker jag inte bryr mig om på moderkortet.

Sen när det gäller RAM är det inte värt att betala mer för 3200 är det så du menar?

Tack igen för hjälp och förslag, mycket att fundera på

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogenna:

@Icecrystal: Tack för tips! Dum fråga kanske men det moderkortet jag valde, det klarar också i9 eller?
Tänkte faktiskt på kostnaden för jag bryr mig inte om RGB eller att det är bra ljudkort för jag kör eget
ljudkort (headset). Dumt att betala så mycket för saker jag inte bryr mig om på moderkortet.

Sen när det gäller RAM är det inte värt att betala mer för 3200 är det så du menar?

Tack igen för hjälp och förslag, mycket att fundera på

Moderkortet är ok för en 9900K, precis som Gigabyte-kortet jag visade. Så jag skulle definitivt köra på Gigabyte's om jag ville ha ett billigare moderkort där extra funktionalitet inte spelade en större roll.
Gällande minnet, det är precis vad jag menar. 3000MHz 15CL-minne kan du mest troligen ställa om till 3200MHz CL16 om du vill. Du vet, CL (timings) väger in i RAM-prestanda precis som klockfrekvens gör. En skillnad i att avläsa dess prestanda ligger i att lägre timings är bättre. Samtidigt så väger båda måtten in i RAM-stickornas totalprestanda även om timings är viktigare i vissa applikationer och klockfrekvens i andra applikationer.
Vill du hitta bra prestanda i RAM-stickorna så kika på RAM-stickor där klockfrekvensen är hög samtidigt som timingarna är låga.