Permalänk

Kaffekokare eller dator?

Hej, köpte min dator för 3 år sedan och den har fungerat fint. Spelat Cs, LoL Overwatch m.m. på medium/high grafik med ca 200 fps. Problemet uppstod för ungefär ett halvår sedan då jag skulle testa Fortnite, till en början flöt det på bra men efter ett tag (ca 1 månad) började fläktarna i chassit att gå på 100 %. Tillslut började skärmen att flimra och datorn startade om, laddade därefter ner HW monitor och såg att GPU:N gick upp i 100 grader. Efter det så började resten av datorn bete sig konstigt, bland annat fungerade inte bilden på youtube eller twitch, spel som förut fungerat fint gjorde samma sak (dvs GPU:n gick upp i 100 grader) och vid uppstart så började datorn att ladda ner program som redan var fanns på dator m.m.

Jag tror att någon komponent skadats vid tillfället (tror jag fel?) och undrar därför vilka delar som ska bytas ut för att datorn ska fungera som vanligt.

Chassi: Bit fenix comrade
Moderkort: Gigabyte HA-Z97P-D3
Processor: Intel core i5 4690K 3,5 GHz, 6 mb, socket 1150
RAM: Corsair 8 GB (x2) DDR3 1600 MHz Vengeance LPX
Grafikkort: XFX RADEON R9 380 4 GB OC DD (990 MHz)
PSU: EVGA 750W GQ Modular
SSD: 240 GB OCZ Trion 150
Lagring: Toshiba 1 TB (vet ej vad modelen heter)

Har i tanken att i huvudsak byta ut grafikkort och chassi samt investera i bättre kylning, även moderkort och processor om det skulle behövas.

Tacksam för svar,
MVH Markus

Permalänk
Moderator
Moderator

Av din beskrivning låter det onekligen som att det är GPUn som är boven i dramat. Du borde dock inte behöva byta chassi för att få normal funktion från en fungerande GPU. Kolla att det inte är igensatt med en massa damm och byt GPU skulle jag börja med, helst kanske låna en polares för att testa med så du inte uppgraderar i onödan. 380 är ju ändå inte ett helt förlegat kort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@Markus_Olofsson:

Det är helt klart ditt grafikkort som spökar.
Jag har varit med om att en stor dammtuss har lossnat och kilat fast fläkten, då blir det tokvarmt med skumma fel som följd.
Så börja med att damma av ordentligt. Hjälper inte det så prova att byta kylpasta på kortet.

Permalänk

Påminner om mitt GTX 760 som gav upp och sen återuppstod. Gammal kylpasta och igendammad fläkt var boven.

Skruvade isär det, bytte kylpasta och satte på en chassifläkt med buntband och lite eltejp, ghetto men funkar nu fint 3 år senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Helt klart damm i fläktarna. AMD var inte särskilt energisnåla på 300-tiden vill jag minnas (klockad FX-9590 med 390X var rena bastuaggregatet).

Blås ur rasket, helst utomhus eller med dammsugaren på i närheten då du kommer hosta ihjäl dig annars.
Nytt chassi med lättrensade dammfilter skulle inte skada heller, t.ex. modellerna med bara fläktar i fronten istället för skivläsarport, om du hittar ett till rimligt pris.

Som vanligt: Hushållet före nöjen.

Permalänk

Nu har jag blåst rent hela datorn, en hel del damm (speciellt i grafikkortet). Testade senare att starta en casual match på battlerite och nästan direkt så steg temperaturen och fläktarna gick i 3000 rpm, vid 80 grader stängde jag ner Battlerite och temperaturen sjönk tillbaka på ca 45. Testade igen men sänkte grafiken till low och då höll sig GPU:N runt 60 (vilket är ungefär så varm som den brukade vara vid belastning). Försökte också med CS men där fungerade det inte ens att sänka grafiken till very low innan temperaturen steg. Tillsist testade jag LOL (som fungerat normalt hela tiden) och det var inga problem

Tips/idéer?

MVH Markus

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du. Ett tips är väl kanske att skruva loss kylflänsen från grafikkortet. Både för rengöring inifrån så att man verkligen kommer åt att få bort allt damm vilket kan vara svårt utifepnsamt att det kan vara läge att sätta dit ny kylpasta.
Tänk i så fall på kylkuddarna som sitter över VRM och minnen behöver finnas kvar (eventuellt ersättas?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled