Nyinstallation av operativsystem vid hårdvarubyte?

Permalänk

Nyinstallation av operativsystem vid hårdvarubyte?

Jag vet att man bör ominstallera operativsystemet i samband med hårdvarubyte men har en fundering.

Min son har exakt likadant moderkort och processor som jag har (enligt signatur) och samma frekvens på RAM minnena med 2x8GB stickor (Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz). I och med att jag nu bygger en helt ny dator till mig så är tanken att han får överta min "gamla" eftersom komponenterna i övrigt (förutom moderkort, CPU & RAM) är bättre än hans.

Min fråga är nu: Kan jag bara flytta över hans 250Gb SSD systemsdisk samt hans andra HD utan att behöva installera om Windows?

Han har i dagsläget en herrans massa spel och annat installerat/sparat och är orolig att alla configurationer samt "saves" försvinner. System disken blir ju C: per automatik och hans andra HD ser jag givetvis till att döpa till samma beteckning om den ändras i och med bytet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Borde gå bra när det är EXAKT likadant moderkort och CPU. Det är när dom inte är det som vi inte kan säga att det går lika bra/dåligt för er som för andra.

Grafikdrivrutiner lär ni behöva göra något åt. Helst avinstallera gamla och efter att ni flyttat installera nya. Grafik inställningarna i spel och Windows kan ni behöva kolla upp.

Diskar går sönder och Windows har en tendens att bugga förr eller senare så de här ett bra tillfälle att se över sin backup och vart allt är någonstans så man är beredd den dagen man skulle behöva installera om. Oavsett hur många spel, program mm man har så är det bara ett några man använder varje dag. Resten väntar man med att lägga in igen tills den dagen dom behövs.

Har man spelen via tex Steam så finns guider på hur man flytta hela spel mappen till annan disk. Sen när man installerar Steam kan man visa Steam vart man flyttat spel mappen. Konfigurationer och saves verka det varierar vart dom hamnar. I vissa fall vill man nog bara ha saves och göra om konfigurationer.

Permalänk

@panpo98:

Tack för svar. Då är vi på samma linje och då ska jag prova detta framöver och givetvis uppdateras de drivrutiner som behövs genom att han bland annat får nytt grafikkort.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

I annat fall är det inte så krånligt att spara ner kopia av Steam-mapparna som beskrivit ovan. Men det är ju bara att testa, bootar inte windows så krävs det ju ominstallation

Permalänk

Då är allt klart.

Inga som helst problem förutom att enheterna (förutom C:) bytte namn, men det var ju inte svårare än att man ändrade det i efterhand. Allt verkar vid en snabb test fungera som det ska och ingen ny aktivering av Windows krävdes.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest