Permalänk

Apple Watch Köpråd

Tjena,

Är inne på att köpa en Apple Watch 4.
Är 90% bestämd på att det blir en 40mm GPS version, ingen 4G. Undrar bara följande, om man inte har sin telefon på sig men klockan är ansluten till internet via WiFi, kan man ringa och SMSa då?
Googlade runt lite på Spotify Offline och Apple Watch men hittade inget direkt svar, kan man ladda ner musik för att streama från klockan mär mobilen inte är med en?
Slutligen, om man ska ut o springa, finns det typ Runkeeper så att man kan springa utan mobilen? Såg någon video men blev inte riktigt säker...

Tacksam för era svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle0216:

Tjena,

Är inne på att köpa en Apple Watch 4.
Är 90% bestämd på att det blir en 40mm GPS version, ingen 4G. Undrar bara följande, om man inte har sin telefon på sig men klockan är ansluten till internet via WiFi, kan man ringa och SMSa då?
Googlade runt lite på Spotify Offline och Apple Watch men hittade inget direkt svar, kan man ladda ner musik för att streama från klockan mär mobilen inte är med en?
Slutligen, om man ska ut o springa, finns det typ Runkeeper så att man kan springa utan mobilen? Såg någon video men blev inte riktigt säker...

Tacksam för era svar

Jag har en Apple Watch Series 3. Jag är ganska säker på att klockan måste vara ansluten till mobilen för att man ska kunna få internet på klockan. Om klockan är inte ansluten till mobilen så kan du inte ringa eller smsa. Det går utmärkt att springa/träna utan mobilen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

@Cooling23: detta jag inte blir riktigt klok på, men enligt denna artikel ska det gå att ringa/smsa sålänge du har internetanslutning till wi-fi, både på 3an och 4an.
Väntar nog ändå till 5an droppar senare i höst och ser vad som händer med priserna.

Permalänk
Medlem

Spotify har inte stöd för offline-lyssning, tyvärr. Förhoppningsvis dyker det upp. Apple Music har dock en sådan funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kanske inte mycket till hjälp men jag kan iaf rings/sms:a från min ipad/mbp via telefonen så länge de är uppkopplade till wifi. De behöver alltså inte ha en direktkontakt med telefonen (om jag inte är helt ute och cyklar).

Det borde ju vara samma mid klockan kan man tycka.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Spotify har inte stöd för offline-lyssning, tyvärr. Förhoppningsvis dyker det upp. Apple Music har dock en sådan funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Har Apple watch ingen offline/download för spotify i 2019? Vad är det för bullshit, har ju funnits på andra smartklockor länge nu.

Apple Music är inget jag personligen någonsin kommer använda för man måste köra sketna Itunes på PC, och det lär aldrig hända.

Permalänk
Medlem

Kör 4G versionen och är riktigt nöjd med den. Skönt att kunna skippa att ta med mobilen när man ska ut och springa eller gå kortare ärenden. Prisskillnaden är ändå inte så stor. Skulle dock rekommendera bluetooth hörlurar om man vill undvika att se ut som inspector Gadget (han är i och för sig cool men men). Gällande Apple music och podcast så fungerar det utmärkt att ladda ner till klockan. Enligt informationen jag fick av Telenor så måste telefonen man synkar klockan med vara påslagen för att ring funktionen ska fungera. Så verkar dock inte vara fallet då telefonen laddat ur vid ett flertal tillfällen men ringfunktionen har ändå fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har Apple watch ingen offline/download för spotify i 2019? Vad är det för bullshit, har ju funnits på andra smartklockor länge nu.

Apple hade tidigare rätt hårda restriktioner på vad utvecklare fick göra, men dessa ska ha luckrats upp sedan en tid tillbaka. Såvitt jag förstått det ligger bollen hos Spotify numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Spotify köpte upp ett projekt som skulle möjliggöra Spotify offline på watchen:
https://www.99mac.se/artikel/9814

Så länge telefonen och klockan är på samma WiFi så kan du ringa och smsa (smsa är dock ganska begränsat om du kör på svenska).

Jag har en Series1 (gen2), det är egentligen inte mkt jag använder klockan till. Notiser mest. Ibland svarar jag i telefon när jag rotar i källaren eller dylikt och inte har klockan på mig (pingar även telefon om jag lagt bort den och minnet sviker).

Appfronten till klockan är värdelös. Finns inga riktigt bra områden för en klocka (sjukt segt och mycket beroenden till telefonen). SJs app är den enda app jag tycker är rejält bra till klockan.

Betala med apple pay är dock en fröjd, samt biljetter/kort man har i apple wallet.

Vettefan om jag kommer skaffa någon nyare modell när denna är slut.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Spotify köpte upp ett projekt som skulle möjliggöra Spotify offline på watchen:
https://www.99mac.se/artikel/9814

Så länge telefonen och klockan är på samma WiFi så kan du ringa och smsa (smsa är dock ganska begränsat om du kör på svenska).

Jag har en Series1 (gen2), det är egentligen inte mkt jag använder klockan till. Notiser mest. Ibland svarar jag i telefon när jag rotar i källaren eller dylikt och inte har klockan på mig (pingar även telefon om jag lagt bort den och minnet sviker).

Appfronten till klockan är värdelös. Finns inga riktigt bra områden för en klocka (sjukt segt och mycket beroenden till telefonen). SJs app är den enda app jag tycker är rejält bra till klockan.

Betala med apple pay är dock en fröjd, samt biljetter/kort man har i apple wallet.

Vettefan om jag kommer skaffa någon nyare modell när denna är slut.

Översättningsapparna är rätt bra, men det är ju iosf inget man behöver använda jätte ofta.

Permalänk

Återupplivar denna tråd i hopp om att någon som är insatt kan hjälpa mig.
Min fru vill gärna ha en Apple Watch då hon kör iPhone med AirPods och annat krimskrams
Jag är helt rookie vad gäller smartwatches då jag kör analogt med Androidlur, vad är viktigt att tänka på i valet av AppleWatch?
Vill gärna komma undan så billigt som möjligt då risken finns att den inte kommer användas jätteflitigt. Är 4G nödvändigt? Vilka armband ska man satsa på? Ska man köra Gen 3 eller 4?
Som ni ser kan jag ingenting om detta.... Hjälp!
Edit
Det är alltså en julklapp det gäller som jag tänkte handla under BF

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Återupplivar denna tråd i hopp om att någon som är insatt kan hjälpa mig.
Min fru vill gärna ha en Apple Watch då hon kör iPhone med AirPods och annat krimskrams
Jag är helt rookie vad gäller smartwatches då jag kör analogt med Androidlur, vad är viktigt att tänka på i valet av AppleWatch?
Vill gärna komma undan så billigt som möjligt då risken finns att den inte kommer användas jätteflitigt. Är 4G nödvändigt? Vilka armband ska man satsa på? Ska man köra Gen 3 eller 4?
Som ni ser kan jag ingenting om detta.... Hjälp!
Edit
Det är alltså en julklapp det gäller som jag tänkte handla under BF

Jag guide'ade precis min svägerska i samma frågeställning, och just nu är det, utan tvekan, mest prisvärt att köpa en Apple Watch Series 3 38mm för den oinvigde som vill testa på.
De ligger på 2500kr och är prisdroppade nu sedan Series 5 kom ut.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4474163

Det skiljer väldigt lite mellan series 4 och series 5, varvid series 4 inte officiellt säljs längre från Apple själva. (finns i butik tills den försvinner från hyllorna skulle jag tro?)

Jag själv köpte en Series 4 med 4G i rostfritt stål här i början utav sommaren och är toppennöjd - men jag kom från en Series 3 38mm innan - så jag visste vad jag gav mig in på.

Att köpa high-end modeller utav mer "finare material" eller funktioner såsom 4G är inte att rekommendera till den som inte har testat innan/vet vad de vill ha. Dessutom sticker priserna iväg mångfalt.
Att sedan ha 4G är inte bara en initial högre kostnad för själva enheten, du behöver även uppgradera/utöka ditt befintliga mobilabbonemang så att du har eSIM till klockan - något som brukar kosta 70-100kr/månaden extra.

Att däremot vänta till black friday och shoppa då tror jag inte mycket på, Apple's produkter har en gedigen historia i att så när som aldrig sänkas i pris förutom när Apple själva släpper nya produkter/rensar hyllorna.
Men visst, nu ligger det så nära i tiden så det skadar väl inte att testa ?, men som sagt, jag tror på nära noll eller ingen extra rabatt utöver ord. pris.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag guide'ade precis min svägerska i samma frågeställning, och just nu är det, utan tvekan, mest prisvärt att köpa en Apple Watch Series 3 38mm för den oinvigde som vill testa på.
De ligger på 2500kr och är prisdroppade nu precis när Series 5 kom ut.

Det skiljer väldigt lite mellan series 4 och series 5, varvid series 4 inte officiellt säljs längre från Apple själva. (finns i butik tills den försvinner från hyllorna skulle jag tro?)

Jag själv köpte en Series 4 med 4G i rostfritt stål här i början utav sommaren och är toppennöjd - men jag kom från en Series 3 38mm innan - så jag visste vad jag gav mig in på.

Att köpa high-end modeller utav mer "finare material" eller funktioner såsom 4G är inte att rekommendera till den som inte har testat innan/vet vad de vill ha. Dessutom sticker priserna iväg mångfalt.
Att sedan ha 4G är inte bara en initial högre kostnad för själva enheten, du behöver även uppgradera/utöka ditt befintliga mobilabbonemang så att du har eSIM till klockan - något som brukar kosta 70-100kr/månaden extra.

Oerhört tacksam för ditt svar
Hur blir det när flera andra BT anslutningar redan finns mot telefonen? CarPlay, AirPods etc? Inga krockar i anslutningen?
Rekommenderar du något särskilt band åt Apple Watch 3 38mm? Eller man kanske kan köra på vilken klockarmband som helst?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Oerhört tacksam för ditt svar
Hur blir det när flera andra BT anslutningar redan finns mot telefonen? CarPlay, AirPods etc? Inga krockar i anslutningen?
Rekommenderar du något särskilt band åt Apple Watch 3 38mm? Eller man kanske kan köra på vilken klockarmband som helst?

Klockan är alltid ansluten vid BT och Wifi som jag förstått det så det dubblar även som redundans i anslutningen. Jag har aldrig upplevt problem med min klocka, vare sig den nya modellen som har trippla anslutningar då iom 4g - eller den förra som "bara" hade två...

Kör på armbandet som följer med klockan, Sportband - det fungerar fint för de flesta i början.
Vill hon skräddarsy sedan så låt henne göra det på egen hand.

Det finns mängder med olika modeller utav armband på exempelvis Tradera!
Men, 90% utav dem är kopior från Apples egna saker. Dessa håller inte samma kvalitet som originalen, men kostar istället en bråkdel.

Jag kör själv med en "Milanesisk loop" som köptes ihop med den nya klockan så jag fick lite rabatt, och denna är således original - tidigare körde jag med samma modell utav armband, men då en kopia - och ja det är skillnad - men inte ~1000kr skillnad, då kopian kostar ~200-250kr och originalet ~1200kr...

Hittade precis denna artikel (ej läst själv)
Galet mycket billigare – så bra är kopiorna av Apples Watch-amband

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: @andreas_dock gav ett bra svar. Personligen skulle jag dock köpa en Series 5 (alternativ Series 4, om man får tag på en billig). Den tekniska utveckligen går snabbt framåt och S3 är redan två generationer gammal. Mjukvarumässigt är det inte så värst mycket som skiljer, men S4 och S5 har större skärmar, vilket är trevligt. De är förstås också snabbare och lite sådär. Äger en S3 38mm själv, och den fungerar fint. Kanske lite småseg, men inget som stör mig nämnvärt. Skulle dock gärna uppgradera till S4/5 40mm istället.

eSIM är upp till var och en om man vill betala för. Personligen har jag inget behov.

Jag skulle inte rekommendera att köpa de dyrare varianterna i rostfritt stål, keramik... osv. Än en gång är det förstås upp till var och en, men med tanke på hur snabbt teknik utvecklas så kommer snart den där klockan att vara gammalmodig. Då ångrar man nog att man investerade i det hållbarare materialet (även om det är vettigt vid köp av en mekanisk klocka).

Armband kan du byta ut i efterhand. De billigaste av Apples originalarmband ligger på ~450kr. Sen finns det en uppsjö av alternativ från tredje part. Ett tips är att ta svart eller silver boett dock, då det är mycket lättare att matcha armband med de färgerna än med rosa/guld.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle0216:

Slutligen, om man ska ut o springa, finns det typ Runkeeper så att man kan springa utan mobilen? Såg någon video men blev inte riktigt säker...

Japp, klockan mäter träning utan telefonen. Finns diverse appar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."