Permalänk
Avstängd

arbetsdatorer

Jobbar i en mindre organisation och tänkte skaffa några nya stationära datorer, ca 5-8 st då de nuvarande är från 2005. Vi är inte momsbefriade eller vinstdrivande.

Datorerna kommer att användas främst till ekonomiprogram, diarieföring, Excel och Word. De flesta kollar säkert på ett och annat Youtubeklipp. Vi har fiberuppkoppling med ett bra nätverksupplägg.

Hade ni kört på en helhetslösning eller beställa delar och bygga ihop (i så fall varför)?

Jag lutar åt att beställa delar och bygga ihop själv, så får jag ha lite roligt på jobbet men lägga programvaruinstallation på företaget som löser vår IT-support (enklast är såklart att bara beställa allt via dessa). Budget är sekundärt men det borde gå att bygga ganska enkla, billiga och bra datorer. Tänk gärna in enkla skärmar 22-24".

Har inte haft dessa befogenheter tidigare så jag är tacksam över all input jag kan få.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, bygg inget själv. Den dagen du får något hårdvaruproblem eller något som skulle kunna vara ett hårdvaruproblem så är det du som ska lösa problemet. Det är arbetstid som istället borde gått till några riktiga arbetsuppgifter. (Eller ett onödigt telefonsamtal på semestern...)

Jag hade köpt några rekonditionerade stationära datorer från t.ex. Inrego.

Permalänk
Avstängd

@Måttband:
bygga själv???
Alltsååå .... på jobbet surf, word exel osv...

https://www.komplett.se/category/21283/datorer/datorer-statio...

https://www.dustinhome.se/product/5011065804/vivomini-un68u?s...

är vad som funkar bäst.... på jobbet...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Billig och enkel.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12711357

NUC kanske hade varit något att kolla på så man kan få små datorer som man inte behöver se.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av pv2b:

Nä, bygg inget själv. Den dagen du får något hårdvaruproblem eller något som skulle kunna vara ett hårdvaruproblem så är det du som ska lösa problemet. Det är arbetstid som istället borde gått till några riktiga arbetsuppgifter. (Eller ett onödigt telefonsamtal på semestern...)

Eller så kallar de bara på företaget är deras IT-support?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vzano:

Eller så kallar de bara på företaget är deras IT-support?

Om deras IT-support kan acceptera att ta över supporten även för hårdvaran, så visst. Varför inte. TS får lite kul med att bygga sin dator och slipper ansvaret.

Tänk dock på att det kommer vara slutkunden som får betala timmar för detta. (Jag hade som IT-supportföretag inte tagit på mig ansvar för någons egenbyggda datorer gratis iaf.)

Permalänk
Medlem

Kolla så avtal etc ger dug rätt och att it enheten ens kommer röra datorer som inte går via dom

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ta in en offert från HP eller liknande företagslösningar.
Supporten du får därifrån är oslagbar.

Istället för att alla sitter med olika problem hela tiden.
Sen kanske det inte är kritiska funktioner på vardera dator som kräver 12h utbyte.. men tänk hur mycket inkomst som kan förloras om ni har en skadad del i datorn och ni måste gå via komplett eller annan konsumentbutik för att bytas ut...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Jag såg framför mig glädjen i att öppna kartonger och bygga burkar men detta ser ju onekligen smidigt ut. Tack!

Skrivet av FalsktIotakt:

@Måttband:
bygga själv???
Alltsååå .... på jobbet surf, word exel osv...

https://www.komplett.se/category/21283/datorer/datorer-statio...

https://www.dustinhome.se/product/5011065804/vivomini-un68u?s...

är vad som funkar bäst.... på jobbet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Eller så kallar de bara på företaget är deras IT-support?

Precis 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Om deras IT-support kan acceptera att ta över supporten även för hårdvaran, så visst. Varför inte. TS får lite kul med att bygga sin dator och slipper ansvaret.

Tänk dock på att det kommer vara slutkunden som får betala timmar för detta. (Jag hade som IT-supportföretag inte tagit på mig ansvar för någons egenbyggda datorer gratis iaf.)

Precis så jag tänkte. Tror dessutom att det är möjligt då de inte levererat nuvarande datorer men klagar på eländet att uppdatera licenser etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd

@Vzano:
Det är 2019.. en antik gigantisk dator på bordet är väl det mest efterblivna man kan tänka sig på jobbet.
man är på jobbet för att jobba och då ställa en stor ful datorlåda på skrivbordet är ju stenåldern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Jag skulle nog ta in en offert från HP eller liknande företagslösningar.
Supporten du får därifrån är oslagbar.

Istället för att alla sitter med olika problem hela tiden.
Sen kanske det inte är kritiska funktioner på vardera dator som kräver 12h utbyte.. men tänk hur mycket inkomst som kan förloras om ni har en skadad del i datorn och ni måste gå via komplett eller annan konsumentbutik för att bytas ut...

Jag lägger redan en hel del tid på ordna med kompabilitetsfrågor och måste läsa in mig på gamla versioner av program så på det stora hela tänker jag en tidsbesparing. Hade det gällt 20 datorer hade jag lätt gått på avtal med tex HP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FalsktIotakt:

@Vzano:
Det är 2019.. en antik gigantisk dator på bordet är väl det mest efterblivna man kan tänka sig på jobbet.
man är på jobbet för att jobba och då ställa en stor ful datorlåda på skrivbordet är ju stenåldern.

Kanske en dålig idé från min sida, och säkert inte den mest effektiva. Går det inte bygga litet då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av FalsktIotakt:

@Vzano:
Det är 2019.. en antik gigantisk dator på bordet är väl det mest efterblivna man kan tänka sig på jobbet.
man är på jobbet för att jobba och då ställa en stor ful datorlåda på skrivbordet är ju stenåldern.

Vem har sagt att datorn måste stå på bordet, borde väl finnas ett golv också?

Sen om core 1000 är gigantisk är en tolkningsfråga Gigantisk jämfört med mitt Ghost S1 men liten jämfört med en gigant från caselabs

Skrivet av Måttband:

Kanske en dålig idé från min sida, och säkert inte den mest effektiva. Går det inte bygga litet då?

Går att bygga mindre men då blir det dyrare bara för att mITX moderkort är dyrare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

@Vzano: inte illa!

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av pv2b:

Bra poäng måste jag erkänna, återanvända gammal hårdvara som fortfarande duger.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Måttband: Kanske en Deskmini?

https://www.computersalg.se/i/5106815/asrock-deskmini-a300-ba...

Bara att sätta in en 2200g och ramminne.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Köpte en bärbar på det här viset, tack för förslaget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morronrost:

@Måttband: Kanske en Deskmini?

https://www.computersalg.se/i/5106815/asrock-deskmini-a300-ba...

Bara att sätta in en 2200g och ramminne.

Inte illa, är dessutom lite svag för asrock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

@Måttband:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12711600

+

https://www.amazon.de/ASRock-Deskmini-A300-AMD-AM4/dp/B07P9GL...

= 3795kr + frakt

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Avstängd

Bra pris! Klart lockande även om det är minimalt med monterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen allihop.

Jag valde Asrocks Deskmini A300 i några olika utföranden. Jag är lite förvånad över att denna typ av barebone inte verkar vara så populär i Sverige.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Måttband:

Tack för hjälpen allihop.

Jag valde Asrocks Deskmini A300 i några olika utföranden. Jag är lite förvånad över att denna typ av barebone inte verkar vara så populär i Sverige.

Jag titta på den... men det är väl inte svårt att förstå?
Jisses..