Märklig återbetalning från Elgiganten som gått snett?

Permalänk
Medlem

Märklig återbetalning från Elgiganten som gått snett?

*bort*
Men tycker att elgiganten borde vara stora nog att lita på.

Beställde ett par datorhögtalare från Elgiganten.
De skickade inte på 3 dagar så jag tröttnade.
Beställde från Hages istället som skickade högtalarna direkt.

Ringer för att avboka giganten men det går tydligen inte då de ligger för plockning.
Får hem båda högtalarna.
Åker direkt till giganten och deras returavdelning.

Lämnar tillbaka högtalarna men eftersom jag inte hade med kortet jag betalt med utan bara Amex så gick det inte förrän han frågade någon högre upp. De sa då att de skulle göra en återbetalning tlll kortet jag betalt med och det skulle gå utan att jag fysiskt behövde stoppa i kortet. Via systemet så jag behövde inte åka hem och hämta kortet. Jag erbjöd mig att åka och hämta kortet men det behövdes alltså inte.

Sagt och gjort när allt var klart frågade jag. Ska jag inte få något kvitto att jag lämnat tillbaka högtalarna som man får på netonnet och webhallen?
Nej, säger han i kassan. Det är helt lugnt, det finns med i vårt system här.

2 veckor har gått och inga pengar är återbetalda.
Nu var det bara 990kr det handlar om men läxan är väl att insistera på kvitto tills du får ett. Oavsett vad personen i kassan säger.

Förvånar mig inte om han i kassan tog hem högtalarna själv.
Ska väl ta och kontakta elgiganten sen igen, men har inget kvitto mer än köpkvittot att hänvisa till.

Rubrik redigerad enligt forumreglerna /Mod
Permalänk
Medlem

Hmm...jag har aldrig gjort retur utan att kunden stoppar in sitt kort i kortläsaren. Vet ej vad de har för rutiner på Elgiganten, men där jag jobbade gavs alltid ett kvitto på att återbetalning skulle ske inom ett visst antal bankdagar.

Ring deras kundtjänst.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Hmm...jag har aldrig gjort retur utan att kunden stoppar in sitt kort i kortläsaren. Vet ej vad de har för rutiner på Elgiganten, men där jag jobbade gavs alltid ett kvitto på att återbetalning skulle ske inom ett visst antal bankdagar.

Ring deras kundtjänst.

Första gången jag gjorde retur på elgiganten. Handlar nästan bara på webbis och netonnet annars och där får man alltid kvitto vid retur men han insisterade på att jag inte behövde kvitto.

Ska ta tag i det efter semestern. Någon som vet hur länge företag som dessa brukar spara övervakningsfilmer? Är ju garanterat med där så hoppas de sparar iaf en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Första gången jag gjorde retur på elgiganten. Handlar nästan bara på webbis och netonnet annars och där får man allrid kvitto vid retur men han insisterade på att jag inre behövde kvitto.

Rent tekniskt sett så "behöver" ju kunden inte kvittot om återbetalningen sker enligt rutin. Men om nåt går snett så är kvittot kundens livrem. Ja du förstår

Vi körde bara live på våra kameror. Inget sparades.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Rent tekniskt sett så "behöver" ju kunden inte kvittot om återbetalningen sker enligt rutin. Men om nåt går snett så är kvittot kundens livrem. Ja du förstår

Vi körde bara live på våra kameror. Inget sparades.

Exakt. Vid systemfel har jag ju ingenting att komma med.
Tur i oturen isåfall att det bara var 1000 spänn och inte en OLED för 25k.

Loggar jag in på mitt elgiganten ser jag inget om retur, bara själva köpet.
Men med deras system kanske något annat åsyftas.

Permalänk
Medlem

Att de inte betalar tillbaka till ett annat kort än betalningen kom ifrån är inga konstigheter, men kvitto på att de är lämnade åter i retur ska du självklart kunna få, jag ser ingen anledning till att du inte skulle få det mer än okunskap hos personal. Sommartider och extrajobbare finns lite var stans..

Nu tror jag dock Elgiganten sköter sig. Om inte annat får man ju hoppas att videoövervakningen fungerade där du lämnade in dem samt att det inte redan är överskrivet, vilket inte skulle förvåna mig efter två veckor tyvärr.

Hur ser det ut med köpet om du loggar in på Elgigantens hemsida?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Att de inte betalar tillbaka till ett annat kort än betalningen kom ifrån är inga konstigheter, men kvitto på att de är lämnade åter i retur ska du självklart kunna få, jag ser ingen anledning till att du inte skulle få det mer än okunskap hos personal. Sommartider och extrajobbare finns lite var stans..

Nu tror jag dock Elgiganten sköter sig. Om inte annat får man ju hoppas att videoövervakningen fungerade där du lämnade in dem samt att det inte redan är överskrivet, vilket inte skulle förvåna mig efter två veckor tyvärr.

Hur ser det ut med köpet om du loggar in på Elgigantens hemsida?

Bose Companion 2 Series III DatorhögtalareBose Companion 2 Series III DatorhögtalareVarukod:BOSECOMP2IIIAntal:1Orderstatus: SkickadPris:kr 990,00

Köpet finns med på mina sidor men ingen notering om retur?

Nej, hade kortet som jag betalade med i min springväska och hade inte lagt över det till plånboken men erbjöd mig att åka och hämta kortet om det var så men efter lite koll skulle det gå bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Bose Companion 2 Series III DatorhögtalareBose Companion 2 Series III DatorhögtalareVarukod:BOSECOMP2IIIAntal:1Orderstatus: SkickadPris:kr 990,00

Köpet finns med på mina sidor men ingen notering om retur?

Skulle kunna vara så att retur som sker via butik inte reggas till ordern på hemsidan.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Skulle kunna vara så att retur som sker via butik inte reggas till ordern på hemsidan.

Det är möjligt.
Jag får uppdatera här på Måndag om det löst sig men nästan 2 veckor ska inte en återbetalning ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Det är möjligt.
Jag får uppdatera här på Måndag om det löst sig men nästan 2 veckor ska inte en återbetalning ta.

Gör så. Precis, två veckor är långt över gränsen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu skjuter jag lite från höften, men baserat på att butiken faktiskt inte får betala tillbaka slantarna på annat kort/sätt än det ursprungliga så antar jag att något återköp faktiskt inte gjorts i butiken utan de gjort en speciallösning där de istället kontaktar sin webhandel, verifierar att produkten är återlämnad och låter webhandeln sköta återbetalningen. Föga oväntat då att det drar ut på tiden, särskilt med tanke på semestersäsongen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vilken butik var det??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Exakt. Vid systemfel har jag ju ingenting att komma med.
Tur i oturen isåfall att det bara var 1000 spänn och inte en OLED för 25k.

Loggar jag in på mitt elgiganten ser jag inget om retur, bara själva köpet.
Men med deras system kanske något annat åsyftas.

Kan alltid kontakta butikschefen och fråga vad i helsike? Dom lär inte ha raderat inspelning ännu från ev. kameror

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Hmm...jag har aldrig gjort retur utan att kunden stoppar in sitt kort i kortläsaren. Vet ej vad de har för rutiner på Elgiganten, men där jag jobbade gavs alltid ett kvitto på att återbetalning skulle ske inom ett visst antal bankdagar.

Ring deras kundtjänst.

Lämnade tillbaks en GTX 1080TI oöppnad, stoppade I kortet men tror ärligt jag inte fick ett kvitto. Var bara snabb tack och hej pengarna är tillbaka. Kan dock minnas fel, men tror aldrig jag skulle slänga ett kvitto på sådan stor summa pengar, har kvitton som går tillbaks 5-10 år på mindre summor alla slängs i samma bunt, men inget från 1080TI retur. Bör dock inte vara svårt för personen i fråga att bara se till att de kollar kamerorna för bevis ifall de insisterar att han ljuger. Låter inte komplicerat att lösa.

Permalänk
Medlem

@Calma:

Detta låter helt mysko, Elgiganten går så långt för att få nöjda kunder att deras öppet köp är sjukt generöst och en förlustaffär.
Du kan alltså köpa typ köksknivar, använda och testa dom i en vecka och lämna tillbaka dom med bruten förpackning (uppklippt) och få pengarna tillbaka.

Du ska alltid få ett kvitto, antingen i kassan eller digitalt så fel har det blivit någonstans.
Det finns kameror och övervakning så får du inte pengarna så gå tillbaka, det syns att du gick in med en produkt och inte ut med den.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Elgiganten har typ den bästa öppet köp policyn utav alla butiker i Sverige. De andra är väl Komplett som också har väldigt generöst öppet köp.

Har själv lämnat tillbaka några saker till Elgiganten i butik på 3 olika ställen, aldrig varit något problem så om jag betalat med klarna eller direkt med kort.

Har alltid fått kvittot tillbaka osv när jag lämnat tillbaka dock som de sagt jag ska behålla tills pengarna är tillbaka som man brukar få överallt.

Permalänk

Har själv jobbat på elgiganten och har kunden inte kvittot med sig så kan man hitta det i systemet. Men man måste alltid ha betalkortet med sig, har man inte det så kan man få samma summa på ett presentkort.
Självklart ska du få ett returkvitto där kassapersonalen signerar och ger dig ett ex och sen ett som du skriver på som giggen behåller

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att du verkar ha accepterat alldeles för lätt att pengarna är "borta". Stå på dig för fan, nu står du här utan hörlurar och utan pengar, på detta viset får det inte gå till. I värsta fall får de ställa sig på rad så får du peka ut den som hjälpte dig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dakkie:

Jag personligen tycker att du verkar ha accepterat alldeles för lätt att pengarna är "borta". Stå på dig för fan, nu står du här utan hörlurar och utan pengar, på detta viset får det inte gå till. I värsta fall får de ställa sig på rad så får du peka ut den som hjälpte dig.

Alternativt så taggar man ner lite och kontaktar sansat EG, vilket TS enligt vad som skrivits inte har gjort sedan butiksbesöket.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Alternativt så taggar man ner lite och kontaktar sansat EG, vilket TS enligt vad som skrivits inte har gjort sedan butiksbesöket.

Ja, menade väl mer eller mindre att han får ta tag i saken och inte helt enkelt acceptera att de är borta. Men yes, du har helt rätt. Du formulerade dig lite bättre än mig

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Vid återköp så ska det alltid göras på samma sätt som det betalades med dock går det att sätta tillbaka på annat kort om det är VISA eller Mastercard om kund kan legitimera sig och det kommer alltid ett kvitto när man slår en retur.

Tidigare så gick det inte att sätta tillbaka på annat kort än det som användes vid köp tillfälle då kunde man antingen få pengarna insatta på konto om man uppgav kontouppgifter eller så kunde man få ett presentkort så att man kunde komma tillbaka med rätt kort och sedan få dom insatta på det.

Tiden det tar att för att pengarna ska komma in på kontot är som på alla andra ställen 2-3 bankdagar.

Permalänk
Medlem

Åk in till butiken igen och be om att få prata med butikschefen.
Blir det knas, be dom kolla sina övervakningsfilmer för tidpunkten du lämnade tillbaka varan.

Permalänk
Medlem

Du får ta det som läropengar. Ta kvittot nästa gång.

Permalänk
Medlem

Ibland blir det fel. Att skriva 'scam' är inget mer än barnsligt. Prata med dem. Godnatt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ibland blir det fel. Att skriva 'scam' är inget mer än barnsligt. Prata med dem. Godnatt.

Kan bara hålla med, utan att ens ha pratat med Elgiganten och utgå från att dom "scammar" är riktigt låg nivå.
Ring dom och hör vad dom har att säga innan du sprider skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Detta låter helt mysko, Elgiganten går så långt för att få nöjda kunder att deras öppet köp är sjukt generöst och en förlustaffär.
Du kan alltså köpa typ köksknivar, använda och testa dom i en vecka och lämna tillbaka dom med bruten förpackning (uppklippt) och få pengarna tillbaka.

Blir ingen märkbar förlust eftersom de lägger tillbaka allt på hyllan utan att ens bry sig om att kolla ifall varan är komplett, ren och hel. De brukar dessutom vägra att ge rabatt trots att kartongen blivit öppnad och sedan överkörd av en ångvält.

Om jag har ett val handlar jag inte längre på elgiganten just eftersom de inte verkar vara så noga med att kolla varan när någon returnerar den. majoriteten av de senaste gångerna jag köpt något där så har varan varit i ett sådant skick att det inte är accepterbart. T.ex. har det saknats sladdar, det har varit stora jack på varan, det har varit en massa hår under skyddsplasten m.m.

Men för rättvisans skull måste jag säga att deras kundservice alltid har varit tillmötesgående. Vet till och med att min morsa fått lämna tillbaka saker utan kvitto, just det var iofs mer än tio år sedan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Calma: Rubriken har redigerats. Vänligen respektera:
§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Denna regel finns för att det skall vara lätt att hitta trådar i forumet och att ämnen i forumet skall vara överskådliga.
Lycka till med din återbetalning.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om det gått två veckor måste ju något blivit fel. Åk dit och snacka med dom, han/ hon som tog emot högtalarna minns dig kanske och kan intyga. Värdet av pengar är relativt, 1000:- kan vara mycket pengar för många...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Blir ingen märkbar förlust eftersom de lägger tillbaka allt på hyllan utan att ens bry sig om att kolla ifall varan är komplett, ren och hel. De brukar dessutom vägra att ge rabatt trots att kartongen blivit öppnad och sedan överkörd av en ångvält.

Om jag har ett val handlar jag inte längre på elgiganten just eftersom de inte verkar vara så noga med att kolla varan när någon returnerar den. majoriteten av de senaste gångerna jag köpt något där så har varan varit i ett sådant skick att det inte är accepterbart. T.ex. har det saknats sladdar, det har varit stora jack på varan, det har varit en massa hår under skyddsplasten m.m.

Men för rättvisans skull måste jag säga att deras kundservice alltid har varit tillmötesgående. Vet till och med att min morsa fått lämna tillbaka saker utan kvitto, just det var iofs mer än tio år sedan.

Alla gånger jag har lämnat tillbaka kollar de så allt ser bra ut.
Har aldrig fått något som varit öppnat när jag beställt online.
Och i butik ser jag ofta att de säljer returnerade varor med nedsatt pris.

Du ser ju klart om ett paket varit öppnat om du är i butiken.

Handlar ofta på elgiganten och aldrig upplevt något det du sa

Permalänk
Medlem

Ringde elgiganten idag och han sa att han såg att jag lämnat tillbaka datorhögtalarna i butiken men att butiken glömt att meddela den avdelningen som skulle göra återbetalningen manuellt.

Men mycket riktigt fanns den med i systemet men framöver kan jag nog rekommendera att insistera på kvitto, annars har man inget bevis om systemen fallerar.

Pengarna skulle jag få åter inom 1 vecka. Vi får väl se.

Sen var rubriken skriven med glimten i ögat men verkade inte gå fram till alla.
Självklart lurar inte elgiganten en kund på 990kr. Det trodde jag alla förstod.